Artikkel 952 stk

"Beatles" av Lars Saabye Christensen Bokmelding av boka "Beatles" skrevet i 10. klasse (bokmål).
"Change has come to America" En nyhetsartikkel om Barack Obama. Skrevet som lekse i 10. klasse. Karakter: 5+
"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen Biografi om Henrik Ibsen, kort om tidsepoken, samt sammendrag og en kortfattet analyse av "Et dukkehjem".
"Film er best på TV" Hovedsyn og kommentar på en artikkel. Karakter 5+ (VK2)
"I gode og vonde dagar" ...med mobiltelefonen? Mobilbruken når stadig nye høyder. Mobiltelefonen, som engang stort sett kun ble brukt av foretningsfolk, er nå noe "alle" har.
"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder Fagdag 3. klasse almennfag. Karakter: 5+
"Jeg trodde aldri jeg skulle få komme hjem" En artikkel om en jødisk dame som ble bortført til en konsentrasjonsleir - og overlevde. Skrevet i 10. klasse.
"Kransen" av Sigrid Undset Kommentarer på "Kransen" av Sigrid Undset som handler om Kristin Lavrandsdatter sin barndom. Karakter: 4/5
"Norske kvinner har det best i verden" Stilen er en artikkel som tar for seg FNs undersøkelse som viste at norske kvinner har det best i verden. Stemmer dette? Karakter: 6 (10. klasse)
"Når elevane manglar motivasjon" Oppgaven var å gjengi hovedsyn fra artikkel "Når elevane manglar motivasjon" av Svein Magne Sirnes og kommentere de. Karakter: 4/5
"OL med vond bismak" Kommentar til "OL med vond bismak" av Per Kristian Haugen.
"Rulle rundt" av Rolf Jacobsen Min mening om diktet "Rulle rundt".
2. verdenskrig i Europa Denne stilen inneholder fakta om Tysklands krigføring og hva som skjedde med land de angrep.
2. verdskrig - Årsaker og konsekvenser Samfunnsfagsartikkel om 2. verdskrig.
22 mann, en lærkule og et areal på over 6000 m2 - Hva så? Artikkel om fotball og dens popularitet. Karakter: 6 (8. klasse)
A Great American - Kurt D. Cobain (1967-1994) Oppgave på engelsk om Kurt Cobain, vokalisten i Nirvana, som døde under mystiske omstendigheter. Karakter: 6 (10. klasse)
Abort En stil om abort. Begge siders mening. Karakter: 6-
Abort - begge siders mening Norsk artikkel om begge siders mening om abort.
Abort - Et spørsmål om liv og død En tekst som ser på argumenter for og mot abort.
Abort – spørsmålet mellom liv og død En bra drøftende artikkel om abort - et spørsmål om liv og død
Abort i dag - riktig eller galt? Jeg har skrevet en artikkel om der jeg skriver om hva abort er, hvordan inngrepet/handlinger foregår og om abort er etisk rett eller galt.
Abortion Different meanings about abortion.
Adolf Hitler En kort tysk tekst om Hitlers liv og virke.
Adolf Hitler - Wie kam er an die Macht? Inneholder informasjon om Hitlers liv på tysk.
Adolf Hitlers vei til makten Et stil om Hitlers liv. Skrevet i 9. klasse.
Advent Hvorfor feirer vi advent? Karakter: 5-
African natives Dette er en artikkel på engelsk om afrikanske innfødte, eller rettere sagt Himba-stammen.
Afrikas utfordringer Handler om Afrikas problemer og hvorfor det er slik det er. Karakter: 5+
AIDS - Kondomer som løsning? Forteller og forklarer om hvordan kondomer kan være med på å stoppe spredning av AIDS.
Akk, kom nå til syne du særegne natur! Hvilken litteratur er mest verdt? Foretrekker du å lese tegneserier, fagstoff eller kjærlighetsromaner?
Aktiv dødshjelp Oppgave om positive og negative sider ved aktiv dødshjelp.
Aktiv dødshjelp? Aktiv dødshjelp er et ømtålig samfunnstema.
Alf Prøysen - Fra husmannssønn til bifil visesanger Artikkel om Alf Prøysens liv og diktning.
Alkoholgrensen En artikkel der jeg drøfter om grensa på alkoholsalg burde senkes til 16 år.
Alle bortskjemte nordmenn, slutt å sutre! Ein kritisk tekst om nordmenn. Om at vi ikkje veit kor godt vi egentlig har det.
Alle vet jo hva vold er... Hva er egentlig vold? Skrevet i 9. klasse.
Alle, eller ingen ? Tentamensoppgave om klima og miljøet. Argumenterende artikkel.
American minorities Tekst som beskriver amerikanske minoriteter og deres levestandard. Jeg har fokusert mest på indianerne, men det er likevel en stil om minoriteter generelt.
Amerikanerne hermer En stil om hvordan Amerikansk filmindustri hermer etter norske filmer.
Amish vs.oss Sammenlikning og forklaringer på de største forskjellene mellom amishene og oss.
Amnesty International og Nansenskolen En kort men oversiktlig oppgave om Amnesty International og Nansenskolen som kan framføres muntlig eller leveres skriftlig. Karakter: 5+ (9. klasse)
Anabole steroider - et livsfarlig dop Enkelte gutter og menn bruker anabole steroider i jakten på en muskuløs kropp. Skrevet i 9. klasse.
Anarki som politisk og filosofisk styreform Omhandler anarki og dets prinsipper.
Andre verdenskrig i Norge. Artikkel om andre verdenskrig i Norge, med en del fakta som sannsynligvis ikke er allment kjent.
Andy Warhol og popkunsten Oppgave om Andy Warhols liv og kunstverk.
Angstens makt Tar for seg livet til en person med angstlidelse, samt vesentlige opplysninger fra en lege og Internett.
Anorexia - the Enemy of Health Kort sammendrag av ei fremføring om spiseforstyrrelser.
Antikken Exphil-oppgave høsten 2004 - antikken.
Antimaterie En kort faktaoppgave om antimaterie. Karakter: 5-
Apartheid i Sør-Afrika En tekst om raseskillet mellom hvite og fargede som tidligere ble praktisert i Sør-Afrika.
Arbeidskravsanalyse tekniske krav fotball Strukturert gjennomgang av fotballferdigheter med konkrete treningsøvelser.
Argentina: Økonomi og fakta Oppgave om Argentinas økonomi og fakta om landet.
Arne Treholt Artikkel skrevet i samfunnsfag om spionasjesaken mot Arne Treholt.
Arnulf Øverland Arnulf Øverlands liv og diktning.
Artikkel om skjønnhet: Samfunnet Her og Nå En artikkel om hvor opptatt vi er av hvordan vi er.
Arven etter Karl Marx - praktisk eller rett og slett unyttig? En oppgave om Karl Marx og marxismen. Hvor langt skal samfunnet gå for å oppnå likestilling? Skrevet i 9. klasse.
Asperger syndrom Artikkel om hva asperger syndrom er.
Atomvåpen Etisk vurdering av atomvåpen og dets makt.
Auschwitz Litt om Auschwitz, skrevet etter klassetur til Auschwitz.
Auschwitz Mine egne tanker om konsentrasjonsleiren og hvordan vi kan bruke det til å forbedre fremtiden.
Avisens utvikling Om hvordan avisene har utviklet seg gjennom tidene.
Balder og Jesus Sammenligning av Balder og Jesus. Hvilke likheter er det mellom norrøn mytologi og kristendommen? Karakter: 5/4 (allmenn, vgs)
Balkankonflikten Konfliktene på Balkan fram til 1. verdenskrig.
Bangladesh - en befolkning i vekst En stil om truslene befolkningen i Bangladesh står ovenfor som et av de mest folkerike landene i verden.
Barack Obama - a Milestone in US History Oppgaven tar opp hvilke forandringer USA og verden vil undergå etter at Obama inntar Det Hvite Hus. Tentamensoppgave i engelsk (9. klasse).
Barn + mobil = sant? Dette er en artikkel skrevet om presset på barn om å få mobiltelefon. Karakter: 5/6
Barne- og ungdomslitteratur Utvikling, mangfold og typiske trekk ved barne- og ungdommslitteraturen. Karakter: 5 (skrivedag, bokmål)
Barne- og ungdomslitteratur Historisk tilbakeblikk på sjangeren barne- og ungdomslitteratur.
Barne- og ungdomslitteratur i Norden En artikkel om utviklingen og innholdet i barne - og ungdomslitteraturen i Norden.
Barnevern til barnets beste? Denne oppgaven ble gitt som en drøftingsoppgave i samfunnslære.
Benjamin Hermansen - Ikkje gløymt Omfattar hendinga og kva følgjar den har fått. Karakter: 5+
Bergen bybane Trenger Bergen en bybane?
Berlinmuren Mye fakta om Berlinmuren klemt inn i en artikkel. Skrevet i 10. klasse.
Besvarelse på engelsktentamen (9. klasse) Tre oppgaver, bl.a. en artikkel om naboskap, fra engelsktentamen i 9. klasse.
Bioenergi - vårt grønne gull En relativt grundig oppgave om bioenergi, hva det er, hvordan det framstilles, hvilke konsekvenser det kan ha for miljøet / samfunnet og hvordan bioenergi utnyttes i Norge i dag. Karakter: 6
Bit for bit Vi fikk på skolen en oppgave som gikk ut på å enten analysere en bok, eller å skrive en artikkel for hvorfor jeg ikke ønsket å analysere. Jeg valgte artikkeloppgaven.
Blodets hvisken, benpipenes bønn... Knut Hamsuns programartikkel sett i lys av hans bøker.
Bodø Ungdomsheim - Eit torturkammer? Hvordan det er å bo på ungdomshjem.
Brasil Artikkel om landet Brasil. Skrevet av meg og ei vennine. Dette ble brukt til framføring og sammen med en film.
Brudd på menneskerettighetene har blitt en del av hverdagen i mange land! Oppgaven var å "skrive en artikkel om hvordan menneskerettighetene blir brutt". Jeg er ikke 100% sikker på om alt innholdet er fakta siden ingen hjelpemidler var tillatt. Karakter: 4/5 (10. klasse)
Bruk av skoleuniformer på norske skoler Handler om skoleuniformer, om man burde ha det eller ikke. Karakter: 5
Brystkreft Opplysende artikkel om brystkreft.
Buffalo soldiers Om indianere og svarte i den amerikanske hæren.
Burde innvandrere få komme til Norge? Teksten handler om innvandrings politikken, og integreringa til innvandringa i Norge.
Bør aktiv dødshjelp legaliseres? Drøftende artikkel med argumenter for og imot aktiv dødshjelp, og konklusjon til slutt.
Bør Nils Johan Semb gå? Et innspill i debatten rundt landslaget.
Bør pelsdyrnæringen avvikles? Stil om pelsdyrnæringen i Norge. Bør vi beholde den, eller avvikle den en gang for alle? Karakter: 4+
Camilla Collett Handler om Camilla Collett innen emnene: om Camilla, engasjert, Wergeland, bøkene.
Can we forgive? Stil om jødene under 2. verdenskrig. Karakter: 5- (10. klasse)
Charles Darwin I denne besvarelsen tar jeg for meg Charles Darwins liv, og hans reise med HMS Beagle. Skrevet i 8. klasse.
Charlie Hebdo Teksten handler om Chalie Hebdo angrepet som skjedde 7. januar etter at mohammed ble avbildet i et franskt magasin.
Christina Aguilera Biografi om Christina Aguilera.
Churchill taler Artikkel fra en krigsavis.
Columbine Om skyteepisoden på Columbine high school i USA.
Columbine og skyting i USA En engelsk tekst hvor jeg skriver om skyting i USA, og binder dette opp mot Columbine. Opprinnelig en muntlig fremføring. Karakter: 4
Cubakrisen - Årsaker, konsekvenser og hendelser Denne Artikkelen dekker konsekvenser, årsaker og hendelser av Cubakrisen
Dalai Lama Handler om hvordan Dalai Lama får landet Tibet til å bli et selvstendig land.
Damefotball Argumenterende artikkel om damefotball (skrevet på ungdomsskolen).
Darwin og evolusjonsteorien Kort oppgave om Darwin og hans evolusjonsteori. Skrevet i 10. klasse.
Data i skolen Lærere kan ikke undervise i data dersom de ikke kan nok om teknologien. Generelt om data i skolen og bruken av IT som ledd i undervisningen.
De etiske og moralske sider ved dødstraff Dette er en drøfting av de moralske og etiske sidene av dødstraff. Karakter: 6 (Kristendom, religion og livssyn)
De fire innerste planetene Dette er en artikkel om noen av planetene i solsystemet vårt.
Death penalty Stil om dødsstraff.
Death penalty, right or wrong? En artikkel om dødstraff som drøfter om det er rett eller galt. Enkelte skrivefeil. Karakter: 5-
Debatten rundt samnorsk Skal vi ha ett eller to skriftspråk i Norge?
Demokratiseringsprosessen av Norge fra 1850 til 1905 Om statsrådssaken, vetostriden, parlamentarismen og unionsoppløsningen.
Den gale kroppsfikserte verden Handler om kroppsfiksering. Karakter: 5
Den globale internettbruken Artikkel om internett. Trender, historie o.l.
Den greske antikken Hva har vi lært av grekerne som levde i Hellas under antikken? Blant annet demokrati, filosofi, teater og idrett.
Den iranske revolusjonen i 1979 - en personlig skildring Jeg fikk en oppgave på skolen hvor jeg skulle intervjue noen i familien om en historisk hendelse som de husker spesielt godt. Det er sikkert et par feil i teksten, jeg får ikke karakter på den så jeg skrev den på kjappe 45 minutter :P
Den kalde krigen Oppgave om den kalde krigen.
Den kalde krigen - To supermakter med hver sin ideologi Et sammendrag av mye av det som skjedde under den kalde krigen.
Den man elsker tukter man Kort artikkel der jeg tar for meg begrepet "den man elsker tukter man". Fremstiller fordeler og ulemper ved å straffe barn etter en ugjerning.
Den moralske utviklingen og transaksjonsanalysen Skoleoppgave som tar for seg den moralske utviklingen. Og til slutt kort om Eric Bernes transaksjonsanalyse. Karakter: 6
Den norrøne litteraturen, fiksjon eller fakta? Oppgave om den norrøne litteraturen skrevet på norsk skrivedag (3. klasse).
Den norske skolen Oppgave om den norske skolen. Inneholder noen små feil. Karakter: 5- (10. klasse)
Den poetisk-realistiske perioden Artikkel om norsk språk- og litteraturhistorie fra 1850 til 1875. Karakter: 5 (heldagsprøve i norsk, VK2)
Den politiske John Locke Gjennomgang av John Locke's politiske tanker
Den urettferdige verdenshandelen Teksten handler om hvordan handelen med råvarer og produkter idag foregår, og hva som skjer FØR produktet havner i butikkhyllene og senere hjem til deg. Skrevet i begynnelsen av 10. klasse.
Den vitenskapelige revolusjon og nyere filosofi Exphil-oppgave høsten 2004 - den vitenskapelige revolusjon og nyere filosofi.
Depresjon En kort tekst om depresjon.
Depresjon Artikkel om hva depresjon er, og hvordan man kommer ut av den.
Det gode liv Hva det gode liv handler om, og hva man må gjøre for å få et godt liv. Skrevet i 10. klasse.
Det gode liv: Fotball Fotball som det gode liv. Karakter: 5
Det går over Noe jeg fant i ett blad når jeg var deppa og sånt.
Det handler om Afghanistan Situasjonen i Afghanistan i dag og hvordan det ble slik.
Det Norske Oljeeventyret Det norske oljeeventyret fra 1945 til 2000 tallet. NB dette ble skrevet på Nynorsk og det er ingen garanti det er grammatisk korrekt, men innhold messing er all fakta opplysninger riktige.
Det norske samfunn, familien endres Forandring av familien gjennom de siste 50 år.
Det norske språket En stil om det norske språk og om forskjellige talemåter i Norge. Karakter: 4
Det var bedre før – eller? Om hvordan ungdom har det i dag, og om at vi alltid får slengt i trynet at sånn var det ikke før i tiden.
Det var ein gong ein skule Ein artikkel om det norske skulesystemet.
Det var ein gong eit menneske Kort analyse av Jon Fosses "Morgon og kveld". Karakter: 5/6 (VK2, sidemål)
Det å være ung i dag Det er ikke rettferdig når eldre klager på ungdommen.
Dette tenker FN om miljø Her har jeg skrevet litt om FN og hva de tenker om miljøpolitikk.
Developing Hvordan kan man bedre relasjonen mellom u-land og i-land?
Die modernisierte Familie Tysk-stil. Oppgave tilknyttet boka Anflug 2.
Digital kommunikasjon på godt og vondt Internett på godt og ondt.
Din framtid kan ligge i luften Artikkel om flygeryrket.
Discrimination against homosexuals This is an essay about discrimination against homosexuals, which is a very important subject in today's society.
Do people choose divorce too easily? Halvparten av alle ekteskap ender med skilsmisse. Her drøftes ulike sider rundt skilsmisse.
Does piracy kill music? Om ulovlig nedlastning av musikk.
Doping i idretten Forteller litt om konsekvensene av doping i idretten.
Doping i idretten Doping i idretten, hva er doping og hva gjør den med kroppen?
Doping i idretten En tekst om doping og hva doping gjør.
Doping, en egen verden? I dag hører vi om doping nesten hver dag. Det står om det i aviser, en kan få med seg alt om det på TV. Ja, nå dekker media alle saker som handler om doping i idrett.
Dopingen tar over idretten! En debattartikkel hvor jeg har tatt synspukt til hvordan doping blir mer og mer vanlig i dagens idrett. karakter: 5+ (sidemålstentamen, 10. klasse)
Drugs - No way! En artikkel om narkotika og ungdom. Karakter: 5 (10. klasse)
Drømmen om et samnorsk talespråk Trenger vi både bokmål og nynorsk? Ja, mener forfatteren.
Dyremishandling Artikkel om dyremishandling skrevet i 10. klasse. Visste du at Norge er det landet i Skandinavia der det blir gjennomført flest dyreforsøk? Visste du at dyr har samme evner til å føle smerte fysisk og mentalt som mennesker?
Dyrepoliti i Norge? En artikkel om at vi i Norge også bør få dyrepoliti. Karakter: 5+
Dysleksi Artikkel om hva dysleksi er.
Dødens hjelpere? Artikkel om aktiv dødshjelp.
Dødsdømt Dyremishandling, dyreetikk og moral, samfunnskritikk i forhold til behandling av dyr basert på fakta. Vi har allerede menneskerettigheter. Bør dyrene få tilsvarende rettigheter?
Dødshjelp (eutanasi) Generell fakta, pro og kontra argumenter og en oppsummering med ettertanke.
Dødsstraff Er dødsstraff riktige måte å straffe noen på? Mennskerettigheter og de fem lovlige henrettelsesmetodene i USA.
Dødsstraff - en omstridt straffemetode? Positive og negative sider ved dødsstraff. Drøftingsoppgave i norsk / samfunnsfag.
Dødsstraff - ja eller nei? I enkelte land benyttes dødsstraff for å straffe forbrytere.
Dødsstraff uten dom Oppgaven er en etikkoppgave som handler om utviklingen av fosterdiagnostikk. Karakter: 6 (3.klasse videregående)
Då Dolly kom Artikkel om kloning.
Ein humoristisk vri på livet Ein artikkel på nynorsk som drøftar mitt personlege forhald til humor. Karakter: 6 (juletentamen, 10. klasse)
Eit dilemma i samfunnet Etiske dilemmaer ved bruk av bioteknologi.
Eit glitrande tilvere Om vår tids ekstreme kjendisfokusering. Videre om menneskets søken etter bekreftelse.
Ekteskapstrøbbel Stilen handler om ekteskapet i dag, og problemer som kan oppstå.
Eldre og psykisk helse Artikkel om eldre og psykisk helse i faget sosialkunnskap.
En bolle med u-landscornflakes, takk! "Nyhetssak" skrevet i samfunnsfag. Min mening om verdenshandel.
En by delt i to Dette er en stil om Berlinmuren, og Berlinmurens fall. Det ble satt to karakterer på denne oppgaven, en på innholdet (5) og en på rettskrivning og avsnitt osv. (4+)
En gang må være den første Oppgave om ungdom og alkohol. Tentamen fra 10. klasse i norsk hovedmål.
En god idrettsmann. Men er det verdt det? Drøfter fordelene og ulempene med å dope seg.
En grønnere framtid Dette er en artikkel om miljø, spesielt om klimaforandringene. Karakter 6.
En helt vanlig dag i Nettby Artikkel om Nettby og sosiale medier skrevet på bokmålstentamen 2010.
En nyutsprungen rose En annerledes artikkel om hvorfor konflikter oppstår.
En tur tilbake til middelalderen Forskjellig informasjon fra middelalderen med noen tilbakeblikk på hvordan vikingene levde.
En vrien rollekonflikt? Handler om hvordan samfunnet har forandret seg, og at vi har fått flere valg. Karakter: 5
English as a global language En sakstekst om det engelske språket.
Engster du deg over metall i ditt hjem? Handler om hvordan foreldre og barn reagerer og hva de tenker om metall-musikk.
Er demokrati den beste løsningen? En ''muntlig'' artikkel som jeg fremførte for klassen og lærer. Tar for meg noen av problemene med demokrati og drøfter.
Er en helt fortsatt en helt? En tekst om hvordan definisjonen på en helt gradvis har forandret seg gjennom årene. Teksten er svar på oppgave 5 på norsk eksamen 10. trinn 2013.
Er endringen i miljøet menneskeskapt? En artikkel skrevet etter tre avsnittsmetoden. Karakter: 4- (VG1)
Er grafitti kunst? Oppgave om grafitti.
Er lekser nødvendig? Debattartikkel om lekser. Er lekser egentlig nødvendig? Skrevet i 8. klasse.
Er matpakka nødvendig? Stilen handlar om matpakka faktisk er så viktig som dei fleste hevdar. Innlevering i VG1 norsk sidemål.
Er vi mennesker kloke nok til å ta egne valg eller går vi rett i fella? Jean Paul Sarte mente at viljen var fri. I denne stilen har jeg trukket inn Sarte sine meninger oppimot mine egne.
Er virkelig OD gått ut på dato? Under Operasjon Dagsverk (OD) gjør norske elever en innsats for et veldedig formål. Er det pengene eller innsatsen som er viktig?
Erfaring gir høyere lønn Artikkel om advokatyrket.
Et Norge i overvekt Så hva er det vi egentlig gjør feil? Fedme kan ha mange årsaker, men generelt sett skyldes det ubalanse mellom inntak og forbruk av energi. Årsaken til denne ubalansen kan være så mangt, alt i fra miljøet man lever i, til gener og arv.
Et samfunn påvirket av andre kulturer Norsktentamen julen i 10. klasse. Handler om hvordan samfunnet påvirkes av andre kulturer. Karakter: 6
Et spennende møte med Tæruddalen ungdomsskole En artikkel om hvordan det er å gå på Tæruddalen ungdomsskole. Skrevet i 10. klasse.
Et verdivalg? Om valget 2005. Var det et verdivalg? Karakter: 5-
Ett lite stykke Norge En artikkel om Norge og norsk språk i globaliseringsbølgen.
Ettbarnspolitikken i Kina En artikkel om ettbarnspolitikken i Kina.
Europas geografi og historie Kort gjennomgang av Europas geografi og historie. Ble fremført som et foredrag, men teksten inneholder mer enn det som ble fremført.
Eutanasi (dødskjelp) En skoleartikkel om eutanasi. Hvilken holdning har du til aktiv dødshjelp?
Evolusjonsteorien vs. kreasjonismen Sammenligning av evolusjonsteorien og kreasjonismen.
Facebook frister Bør elever ha tilgang til Facebook i skoletiden? Skrevet i 9. klasse.
Facebooks popularitet har også mørke sider Oppgaven: "Skriv en artikkel om fordeler og ulemper ved at Facebook har blitt så populært". Hjelpemidler var ikke tillatt, så div. undersøkelser, intervju osv. er funnet opp av meg selv og har ikke funnet sted. Karakter: 6- (10. klasse)
Facts about Edinburgh En liten artikkel om byen Edinburgh i Skottland. Karakter: 6 (9. klasse)
Farget fremtid? En fagartikkel om valget i USA. Skrevet i 9. klasse.
Fascisme og nazisme i Europa i mellomkrigstida Fascismen i Italia og nazismen i Tyskland i mellomkrigstida.
Fascismen i Italia Tverrfaglig prosjekt i forbindelse med studietur til Roma. Karakter: 5 (Norsk og politisk idehistorie, VKII)
Fascismen og nazismen En faktatekst om fremveksten til fascismen og nazismen i Europa før 2. verdenskrig.
Fastlåste frontar - Når hat går i arv Oppgave om konflikten mellom Israel og palestinere.
Fatale nettmøter Chatting - nettsnakk med bismak. Argumenterer for og imot chatting.
Fatale nettmøter. Chatting - nettsnakk med bismak Handler om farer og gleder ved chatting.
Fattigdom - den største utfordringen på vår klode En fagartikkel om fattigdom, skrevet i 10.klasse på juletentamen. (Karakter : 5)
Fattigdom i Norge Fagartikkel om fattigdom i Norge. Karakter: 5- (8. klasse)
Fattigdom i Norge Fakta om fattigdom i verdens rikeste land, Norge.
Fear Artikkel om frykt. Karakter: 5+
Feltsjukehuset har redda mange liv Her finnar du ein nyhetsartikkel om Haiti, med hovedvekt på feltsjukehuset. Teksten fortellar på ein fin måte kva som skjedde der. Karakter: 6
Ferdig for dagen Oppgaven var å skrive en featureartikkel. Jeg valgte å sette meg på bussen og observere alt jeg så. Karakter: 5+ (VG2, medier og kommunikasjon)
Fever on Earth En informativ artikkel om klimaendringer.
Filosofi og etikk Oppgaveteksten lød: "Presentere noen betydningsfulle filosofer og drøfte dens meninger."
Finn Thorsager – fra jagerpilot til flykaptein Historien om jagerflyveren Finn Thorsager, første nordmann i luftkamp 9. april 1940.
Fjellklatring i Himalaya Vi fikk en oppgave om å skrive en liten artikkel om hvorfor man trengte rosa ballkjole, pinsett og en luftmadrass når man skal ut på fjellklatring i Himalaya.
Flodbølgekatastrofen En stil om flodbølgen som rammet Sørøst-Asia. Skrevet i 6. klasse.
Flodbølgene i Asia Handler om tsunamien andre juledag 2004, katastrofen ingen trodde kunne skje. Hva kunne vært gjort for å forhindre katastrofen?
Florida Litt om Floridas attraksjoner. Karakter: 5 (tentamen i 9. klasse)
Flyttbart høreapparat med innebygd brevåpner Tar for seg hvordan og hvorfor mobiltelefonen har blitt nåtidens fenomen.
Folk og språk i Romania Romanias språk og ulike folkeslag.
Folkemordene i Bosnia og Armenia Oppgaven gikk ut på at vi skulle skrive en stil om folkemordene i Bosnia og Armenia. Deretter skulle vi si vår mening om dette virkelig var folkemord eller ikke, før vi skulle sammenligne de to folkemordene.
Forbudt kjærlighet Artikkel om språk eller litteratur mellom 1350 og 1600. Valgt oppgave: Presentasjon av et Shakespeare-stykke. Karakter: 5
Fordelingsproblematikken i den 3. verden Foran inngangen til et nytt årtusen står dagens samfunn overfor flere trusler og problemer enn noen gang tidligere.
Forebyggende annonser Her skal kampanjeannonsene til Statens Vegvesen og Helsedirektoratet drøftes.
Forebygging av HIV og AIDS i Norge En vitenskapelig artikkel om hvordan man skal forebygge spredning av HIV og AIDS i Norge.
Forebygging av narkotika Inneholder fakta om forebygging, skremmenda fakta og undervisning om narkotika.
Forfatterportrett av Arne Berggren Forfatterportrett av Arne Berggren. Skrevet i 2002. Karakter: 4+ (10. klasse)
Formula Offroad - Kulmoen grustak (20.09.03) En kort artikkel av et spennende arrangement jeg var på!
Forventningspress blant dagens ungdom Dette er en artikkel om undommens stressfulle hverdag. Lærerens komentar lød slik: Meget informativ, og velskrevet artikkel. Gode deloverskrifter. Fint du har flere avsnitt under en overskrift. Gir rom for argumentasjon. God flyt, få feil. Kar
Fotball Generelt om fotball. Norges mest populære ballsport med stadig økende publikumsinteresse.
Found after 6 months on South Sea Island En nyhetsreportasje med et intervju av en mann som var savnet i seks måneder. Skrevet i 10. klasse.
Fra røyksignaler til tekstmeldinger Oppgave fra skrivedag i norsk.
Framlegg om en nyhet Presentasjon av en aktuell nyhet på engelsk.
Framleis sakna Forsvinningen av Madeline McCann. Karakter: 5+
Framtiden i våre hender - kan klimaendringene stoppes? Oppgave om potensielle ulemper som en konsekvens av klimaendringer.
Franz-tastic - Franz Ferdinand En artikkel på engelsk om det tøffeste bandet ever, Franz Ferdinand!
Fredsprisvinneren Barack Obama En tekst om Barack Obama med fokus på da han vant Nobels fredspris i 2009. Karakter: 4 til 4+ (RLE)
Freedom Oppgaven var å plukke ut et tema fra boken i sammenheng med USA, og skrive en artikkel. Jeg valgte å skrive om Freedom.
Fremtiden i våre hender En tekst om global oppvarming.
Fri vilje Diskuterer om det i et hele tatt eksisterer fri vilje.
Fridtjof Nansen En artikkel om polfareren Fridtjof Nansen.
Friluftsliv før og nå Artikkel om hvordan nordmenns forhold til friluftsliv har forandret seg.
Frodo Baggins En tekst som tar for seg hovedpersonen i "Lord of the Rings - the Fellowship of the Ring". Vil gjerne ha kommentarer. Karakter: 5-
FrP - et tilbakesteg? En artikkel om hvordan Norge vil se ut med FrP ved makta.
Frø - og deres mangfoldige reiser Oppgave om plantefrø.
Fuglane. En modernistisk roman? Artikkel om modernismen i romanen "Fuglane" av Tarjei Vesaas.
Fundamentalisme i dag Artikkel om religiøs fundamentalisme.
Fungerer fengselsstraff etter hensikten? Kort beskrivelse av ulike straffereaksjoner og tanker om hvorfor vi straffer. Oppgaven inneholder også en drøfting om fengselstraff straffer etter hensikten.
Gandhi Livet til Gandhi.
Gandhi Oppgave om den indiske fredsforkjemperen Gandhi.
Gatas Parlament En stil som handler om den norske rapgruppa Gatas Parlament.
Gaupa - Nordens puma En artikkel om gaupa.
Gendoping Artikkel om gendopings inntog i idretten.
Genteknologi - virkelighet eller framtidens verden? I teksten finner du fakta om genteknologi; kloning og genspleising, og hva vi bruker det til.
George Washington Ein liten artikkel om mitt førebilete. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Glasur-generasjonen Nordmenn idag!
Global oppvarming En artikkel om global oppvarming. Karakter: 5
Global oppvarming Denne artikkelen min handler om global oppvarming. Skrevet i 9. klasse.
Global oppvarming Oppgave om drivhuseffekten og ozonlaget. Karakter: 5
Global oppvarming En fagartikkel om global oppvarming.
Globalisering På mange måter er verden blitt mindre.
Globalisering En fagartikkel om globalisering i dagens samfunn.
Globalisering i norsk kultur Vi fikk i oppgave om å skrive om globalisering i norsk kultur. Innlevering i sosiologi og sosialantropologi, kapittel 6 - kultur. Karakter: 5
Globalisering og norsk kultur Drøftingsoppgave: Hvordan globalisering bidrar til å forme vår norske kultur.
Gorillaz - Animert britpop-musikk En artikkel som forteller om oppgangene til det store bandet Gorillaz.
Gothic rock Artikkel hvor du kan lese om gotisk rock. Fakta og sammenligning. Skrevet i 9. klasse.
Gratis skolemat Fordeler og ulemper med gratis skolemat, som var en av kampsakene til Sosialistisk Venstreparti under valgkampen.
Growing up with expectations Eksamensoppgave om det å være ung i dag og alle forventningene vi prøver å leve opp til.
Gun Control in USA, Canada and Europe Artikkel om forskjellen på våpenkontroll i USA, Canada og Europa.
Gunnlaug Ormstunge Sagaen om Gunnlaug Ormstunge.
Gutten som ble mobbet Jonas har en trøblete skolehverdag pga. mobbing.
Guy Fawkes' last plot Inneholder en kort artikkel på engelsk om en hending på Tower of London.
Gym - et nødvendig eller unødvendig fag? Første stil skrevet på videregående. Karakter: 5+
Har ikke rett til å leve Har ikke foster rett til å leve? En debattartikkel for og mot abort. Skrevet i 9. klasse.
Harald Hårfagre - Den første Rikskongen Harald Hårfagre var første person som samlet Norge til ett rike. Karakter: 6 (Historie)
Healing Artikkel om healing. Beskrivelse av hva healing er, type healinger og snåsamannen.
Heltens rolle Tekst om ulike helteroller. Eksamensbesvarelse i bokmål, 10. klasse.
Henrik Bjørnstad and the way to his success Dette er en artikkel om golfspilleren Henrik Bjørnstad som er mye omtalt for tiden, om hvordan han har klart å jobbet seg opp til dit han er i dag. Karakter: 6- (10. klasse)
Henrik Ibsen Om oppveksten, forfatterskapet og litterære perioder.
Henrik Ibsen - Eit vanskelig liv En fagartikkel om Henrik Ibsen.
Henrik Ibsen - En moderne dramatiker? Hjemmestil i norsk. Hvordan står Henrik Ibsen rent litteraturhistorisk.
Hijab - ytringsfrihet eller tvang? Artikkel om debatten rundt hodeplagget hijab.
Hijab - ytringsfrihet eller tvang? Om hijabens historie mm. Karakter: 6 (10. klasse)
Hilde Hagerup Kort om den forholdsvis unge forfatteren Hilde Hagerup.
Hildegard av Bingen Om sykdommenes årsak og behandling i middelalderen. Skrevet på VG2.
Hinduisme og buddhisme - Guddommen og det hellige Sammenligning av buddhisme og hinduisme.
Historie om mote og design Historie om mote og design i det 20. århundret.
Historien om bokmål og nynorsk Korleis nynorsk og bokmål vart til.
Historien om Isdalskvinnen Artikkel om den mystiske kvinnen som ble funnet myrdet i Bergen. Karakter: 5 (3PÅ)
Hitlers vei til makten En artikkel laget i forbindelse med Polen-tur 2005. Handler om hvilke faktorer som gjorde det mulig for Hitler å komme til makten.
HIV - Den snikende sykdommen Beskriver hvor lumsk HIV-sykdommen er.
Hizbollah og Israel - Kan det noen ende ta? Artikkle om konflikten mellom Hizbollah og Israel.
Hjartets språk Artikkel om musikk.
Holdningar i samfunnet En kort artikkel om meninger rundt nordmenns syting.
Homofil kjærlighet i dagens samfunn Mitt synspunkt på homofil kjærlighet.
How to accept being number two Hvordan akseptere å ikke være den beste bestandig? Skal man gjøre ting du føler deg pliktet til i stedet for å følge dine egne følelser og lyster?
Hunder og båndtvang En artikkel om hvorfor båndtvang er nødvendig for hunder.
Hva betyr det å være norsk? En artikkel om integrering og hva det vil si å være norsk fra en innvandrers ståsted.
Hva er egentlig skjønnheit? Fikk i oppgave å skrive debattartikkel på nynorsk. Jeg klarer virkelig ikke nynorsk, og håper på hjelp (?)
Hva er kjærlighet? Litt om hva kjærlighet er og handler om...
Hva er typisk for britene? Besvarelse fra tentamen i engelsk som handler om hva som er typisk for britene.
Hva gjør AD/HD? Hva er AD/HD og hvordan skiller de rammede seg fra andre? Hva skyldes AD/HD? Hvem har AD/HD? Hvordan kan AD/HD behandles? Hvordan kan AD/HD forebygges for fremtiden?
Hva innebærer det å ha et livssyn? Drøfting rundt det å ha et livssyn.
Hva kan true et demokrati? Forteller kort om hva et demokrati og diktatur er. Til slutt litt om hva som er forutsetningene for et demokrati, og hva som kan true det. Karakter: 5
Hva menes med klimaendringer og hvilke konsekvenser har det for Arktis? Hvilken sammenheng klimaendringer har med issmeltingen i Arktis. Temaet global oppvarming er sentralt i teksten.
Hva sa du?! Oppgaven var å skrive en argumenterende artikkel om dagens språkbruk. Karakter: 5
Hva skaper vår personlighet? Drøfting rundt emnet om hvorfor vi er den vi er.
Hva skjer med de hvite isbreene? Artikkel/essay jeg skrev i 1.klasse stud spes. Om miljøet, og hva som kan gjøres med det.
Hvem er Ola Nordmann? Stil om norsk nasjonal identitet i tråd med globalisering. Karakter: 6 (samfunnsfag)
Hvem var Jesus? Diskusjon i hvilken grad Jesus er en historisk person.
Hverdagslig problem? Artikkel om mobiltelefoner.
Hvordan finne olje og gass? Artikkel som forteller om de aktuelle metodene for å få opp olje og gass fra Nordsjøen. Karakter: 5
Hvordan har coronaviruset påvirket den norske økonomi? Forteller om covid-19s påvirkning på den norske økonomien i løpet av en måneds tid. Karakter 5+
Hvordan var Gunnlaug Ormstunge? Norskinnlevering hvor jeg skulle drøfte om Gunnlaug Ormstunge var en drittsekk eller ikke.
Hvorfor er det mobbing? Artikkel om mobbing.
Hvorfor er det mobbing? En artikkel som forteller litt om hva mobbing er. Leverte den ikke inn fordi jeg skrev et leserinnlegg i steden etterpå.
Hvorfor er prisnivået i Norge høyere enn ellers i verden? Prisnivået i Norge er høyere enn i de fleste andre land. Hvorfor er det slik?
Hvorfor er unge i dag uengasjert i politikk? Påstand: Unge i dag er ikke interessert i politikk fordi de ikke vet nok om samfunnet rundt seg. De er kun opptatt av Britney Spears og Eminem og 50 Cent. Karakter: 5 (grunnkurs)
Hvorfor ikke velge data? For deg som har en interesse for data, hvorfor ikke velge det som yrke?
Hvorfor kan vi kalle satanisme og gotere kulturer? Inneholder en sammenligning av satanister og gotere. Hvilke forskjeller er det mellom dem? Karakter: 5/4
Hvorfor leser vi aviser? En artikkel om aviser. Karakter: 5-6
Hvorfor vi ikke bør la det norske språk få dø ut Artikkel fra Vg1 (studiespesialisering) om Meisens leserinnlegg "La det norske språket få dø ut" fra Aftenposten i 2009. Karakter: 6
Hærverk Om hærverk og problemene det fører med seg.
Håvamål Hva er Håvamål og hva handler tekstene om?
Håvamål Norsk stil om håvamål sammenliknet med andre kulturer.
Ideene bak den russiske revolusjon Tanker bak ideene om den russiske revolusjon.
Idrettens utvikling Har motivet for idretten forandret seg fra å ha det gøy til å bli berømt å tjene penger?
Ikke-fornybare og fornybare energikilder Drøfteoppgave i naturfag om energikilder.
Illegal stat Stilen handler om Midtøsten-konflikten mellom jøder og muslimer.
IMF og Verdensbanken Manus til foredrag om IMF og Verdensbanken.
Increasing violence in our society Artikkel om den økende volden i samfunnet.
India - Fattigdom En artikkel om fattigdommen i India.
Indisk - norske barn Indisk og norsk kultur - å leve med to forskjellige kulturer. Innlevering i samfunnslære.
Ingen forpliktelse til å leve En debattartikkel om aktiv dødshjelp. Karakter: 5 (VG1)
Inger Hagrup og krigs-/etterkrigstida Miniprosjekt om Inger Hagerup og utgivelse av norsk litteratur i krigstida og etterkrigstida. Skrevet i 10. klasse.
Innsats i timen En artikkel jeg skrev i 10. klasse om innsats i timen. Fikk karakteren 6 og læreren skulle sende den inn til BT.
Insulin i daglig mat Oppgave om genteknologi og genmodifisert mat. Hva om et eple kan inneholde medisinen du trenger?
Integrering av framandkulturelle Integrering av framandkulturelle - til glede eller eit nødvendig onde? Karakter: 6 (1. klasse VGS)
Internett i daglig bruk av liten og stor Oppgave om positive og negative sider ved chatting på Internett.
Internettets utvikling Hei! Jeg vil bare få litt tips her. Jeg vet teksten sikkert er helt forferdelig, med masse feil, men vi lærer av våre feil :)
Interview with Sitting Bull Et intervju med en indianer skrevet på engelsktentamen. Karakter: 5+
Invasion in Normandie Fakta om D-Dagen på tysk (fra 2TY-B).
Iphone er ikke lenger kongen av smarttelefoner Kort artikkel om de beste av dagens mobiltelefoner. Karakter: 5+/6 (Hadde egentlig en avslutning også, men fant den ikke)
Irak-krigen Artikkelen handler om hvorfor, og hva som skjedde under Irak-krigen. Det er også, en ganske oversiktlig stil. Karakter: 4/5
Islam - ikke bare elendighet Introduksjon til islam og hvordan religionen fremstilles i media, samt kort om karikaturtegningene av Muhammed.
Islam - religionen for alle Et lite hefte om islam. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Islam på tre minutter En kort introduksjon til islam.
Israel and Palestine conflict That's about Israel and Palestine conflict. Skrevet i 10. klasse.
Ivar Aasen og nynorsk Omfattende oppgave med interessante detaljer om nynorsk og språkets far, Ivar Aasen.
J. K. Rowling Artikkel om forfatteren J. K. Rowling.
Ja eller nei til russ? En tekst om russetiden.
Ja takk, begge deler? Samnorsk problematikk, trenger vi både nynorsk og bokmål?
Ja, vi lyver Oppgaven var å skrive en sakpreget tekst om hvorfor mennesker kan ha behov for en livsløgn. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Jack the Ripper Om den kjente seriemorderen som skapte uhygge i London på slutten av 1800-tallet.
Jagerflyger i Forsvaret En artikkel som forteller om utdanningen i forsvaret. Karakter: 5 (bokmålstentamen)
Jakten på kjærligheten Artikkel om hvorvidt der er mulig å finne ekte kjærlighet på tv.
Janets pupp til begjær - og besvær Om skandalen da Janet Jackson blottet puppen under Super Bowl-2004.
Japan angriper Pearl Harbor Vi skulle skrive artikkel om 2. verdenskrig i samfunnsfag. Jeg skrev om Japans angrep på Pearl Harbor. Karakter: 5+
Japan og Nord-Korea: Monarki og diktatur – forskjellige som dag og natt? Sammenligning av økonomien i Japan og Nord-Korea. Karakter: 6 (10. klasse)
Jeg - ikke vi! En artikkel om egoismens solide grep om den moderne verden - med en lite vri.
Jeg er russ, men hvor kan jeg finne russebuss? Dette innlegget er for dere som er RUSS neste år og har tenkt å rulle rundt i en russebuss! Hvor og hvordan kan dere skaffe dere en buss. Hva skal dere se etter for å ikke bli lurt. Hva er en passe pris å gi for en buss?
Jenter i India Hvordan jenter blir behandlet i India.
Jenter og skiflyging Debatten om jenter skal få lov til å delta i skiflyging.
Jeppe på Berget - En undertrykt bondeknøl? Jeppe på Berget: Det undertrykte mennesket eller den plumpe bondeknølen?
Jeppe på Berget - Intrigen Intrigen i "Jeppe på Berget".
Jeppe på Berget - Komposisjon og struktur Komposisjon og struktur i Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".
Jeppe på Berget - Personer og miljø Personer og miljø i Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".
Jeppe på Berget - Tema og moral Stykkets tema og Holbergs moralske budskap.
Jesus korfestet KRL-stil om Jesus. Artikkel om at han var en forbryter.
Jesus. Eksisterte han virkelig? Artikkel som diskuterer hvorvidt Jesus eksisterte eller ikke.
Johan Borgen og "Av en født forbryters dagbok" Litt om Johan Borgens liv og om novellen "Av en født forbryters dagbok".
Johan Christian Dahl - En stor maler Artikkel om den norske maleren Johan Christian Dahl.
John Arne Riise Kort om fotballspilleren John Arne Riise.
Josef Mengele En artikkel om Josef Mengele sitt liv. Den handler om hans oppvekst, hans jobb som nazist og livet hans etter krigen. Dette er en skoletekst. Oppgaven var å skrive om noe som hadde med konsentrasjonsleirene å gjøre.
Josef Stalin (1878-1953) Artikkel generelt om Josef Stalin.
Julenissen Foredrag om Julenissen.
Juletradisjoner En innleveringsoppgave i KRL om jul og juletradisjoner.
Jødehatet gjennom tidene En artikkel om jødehatet, ikke bare under nazistyret, men helt tilbake til oldtidens Israel.
Jødenes forfølgelse Oppgave om jødenes forfølgelse før og under 2. verdenskrig.
Jøder Om jøder under 2. verdenskrig.
Kald krig til enhet Oppgave i samfunnsfag om den kalde krigen.
Kan arkitekter og entreprenører gjøre som de vil? Klage til den forferdelige arkitekturen nå til dags.
Kan urettferdighet bli urettferdig dømt? Oppgave om urettferdighet, Ghandi og Martin Luther King.
Karakterar Betraktninger om karaktersystemet. Karakter: 6
Karakterene Argumenterende tekst om karakterer virkelig er sååå viktige.
Karategutta - hvor går grensen? Dagens komikeres måte å få oppmerksomhet. Krenkende oppførsel? Om stuntene til karategutta på Quartfestivalen med Kristoffer Schau i spissen. Tentamen i norsk.
Kashmir-konflikten Framføring i samfunnsfag om konflikter som preger verden i dag. Den utvalgte konflikten er Kashmir-konflikten mellom Pakistan og India. Karakter: 5
Kinas økonomiske makt Prøve i samfunnsøkonomi 1 om valuta. Tar for seg problemstillingen: "Er valutaen i Kina kunstlig lav?". Karakter: 6 (2. VGS)
King Arthur Et sammendrag på engelsk om Kong Arthur.
King Henry Vlll of England Oppgave om den beryktede engelske kongen, Henrik den 8.
Kirke og statsmakt Historisk gjennomgang av kirkens politiske rolle, og om den fjerde statsmakt - pressen.
Kirker i nærmiljøet - Skien kirke Stilen handler om Skien kirke, både historie, utsmykking og utseende.
Kjendiser Kort, personlig tekst om skribentens syn på kjendiser.
Kjendisstatus, fornøyelse eller plage? Artikkel om hvordan kjendisene har det, både positive og negative sider. Tentamen fra 10. klasse (sidemål).
Kjernekraft og thorium Artikkel om thorium som brensel i atomkraftverk. Thoriumkraftverk, fysikkinnlevering (kap. 7).
Kjærleik Artikkel om tre romantiske tekster fra romantikken. Oppgave 3 fra eksamen våren 2012.
Kjærligheten i ungdomstiden Innholder hvordan tankegangen til ungdom er innenfor kjærlighet og andre typiske ungdomstemaer.
Kjærligheten i ungdomstiden En stil om hvordan kjærligheten kan være i ungdomstiden.
Kjønnsroller En kronikk over kjønnsrollene i dagens samfunn. Hvem er mest verdt, kvinner eller menn?
Kjønnsroller i kristendommen og islam Oppgave i Religion og etikk, som handler om kjønnsroller i kristendommen og islam.
Kjøpetrenden til ettertanke En kortfattet artikkel om reklamens manipulering av vår hverdag.
Klimaendringer En tekst om klimaendringer de siste tiårene og prognoser for fremtiden.
Klimaet i Bergen Oppgave om  klimaet i Bergen. Hvorfor regner det? Hva har det å si for turismen?
Kloden vår - et evig dilemma Artikkel om klimaforurensingen. Skrevet i 10. klasse.
Kloden vår i endring En muntlig fremføring om klimaendringene. Karakter: 5+/6
Klodens kamp har begynt Lenge har menneske trodd de var de eneste individer her på jorden med nevneverdig intelligens. Der tok de feil!
Klær og moter Motepresset kan føre til mobbing blant ungdom.
Komikernes humor Tentamen i norsk om norske komikere.
Kommer verden til å gå tom for ferskvann? En artikkel om ferskvann og økologi.
Kommunikasjon i vårt samfunn Positive og negative sider ved kommunikasjon.
Kommunisme - en kort innføring Generelt om kommunisme.
Kommunisme - en veldig kort innføring En kort oversikt over kommunismen i dens tre deler, og et svar på typiske innvendinger.
Konflikten i Midtøsten Artikkel om konflikten i Midtøsten mellom Israel og Palestina sett fra begge parters sider.
Konflikten på Elfenbenskysten Dyptgående artikkel med beskrivelse og grunnene til dagens konfliktsituasjon. Oppgave om konflikt i samfunnslære.
Konflikter i verden Tekst om konflikter i verden. Skrevet i 10. klasse.
Kongehuset vårt Den handler i bunn og grunn om kongefamilien vår. Bør vi i det hele tatt ha et kongehus?
Konkurranseidrett - Utvikler tapere eller vinnere? Artikkel om konkurranseidrett og bruk av doping.
Konkurransepreget idrett Har motivet for å drive idrett forandret seg fra å ha det gøy til å bli berømt og tjene penger? En artikkel med mange ulike sider av idretten.
Korsettets historie Handler om korsettets historie gjennom tidene.
Kort om kristendommen Historisk gjennomgang av kristendommen i alle dens former.
Krakket på Wall Street i 1929 Historieoppgave om det berømte "krakket" på Wall Street i 1929, som førte til at hele verdensøkonomien ble forstyrret.
Krav til livsstil for en toppidrettsutøver En tekst om hvordan en toppidrettsutøver bør leve.
Kreft Informativ artikkel om kreft.
Krig på Gazastripen Krigen som startet etter 1. verdenskrig. Skrevet i tidlig i januar.
Krigen i det tidligere Jugoslavia Tar for seg det tidligere Jugoslavia inkludert krigen.
Krigens gang Faktaartikkel om 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Krigs- og konfliktsituasjoner i verda i dag Beskriv sentrale krigs- og konfliktsituasjoner i verda i dag og hva som kjennetegner krig generelt.
Kriminalitet i dag Kriminelle handlinger øker og øker, og de kriminelle blir yngre og yngre.
Kriminalitet i Norge Skoleoppgave om kriminalitet i Norge på Vg1 Studiespesialisering. Ønsker dere leseres tilbakemeldinger om innholdet.
Krisemat under 2. verdenskrig Litt om hva de spiste under krigen.
Krisen forsetter i Den Sentralafrikanske Republikk leger uten grenser har satt opp noen glemte kriser, her har jeg skrevet en avisartikkel om krisen i den sentralafrikanske republikk
Kristendommens historie og betydning i Sør-Afrika Sør-Afrikas "hvite" historie med vekt på den religiøse delen.
Kristendommens mørke side, demonene I denne oppgaven blir det sett på demonenes rolle i kristendommen, og delvis på studiet "demonologi". Studiet rettet mot demoner.
Kroppsfiksering I dagens samfunnet er det veldig mykje kroppsfiksering. I media vises bilete av modellar som reklamerar for noko. Det er aldri normale kroppar som vises. Det er supermodellar med slanke og godt trente kroppar.
Kroppsfiksering Dette er en artikkel om kroppsfiksering på nynorsk (sidemål). Læreren sa at jeg bommet på sjanger, dette påstår jeg er feil. Hva synes dere?
Kroppsfiksering Handlar om eteforstyrringar og fatale tankegangar.
Kroppsfiksering og plastisk kirurgi har blitt betydelig mer vanlig enn før – medias skyld? En artikkel om hva som er grunnen til at mange er så kroppsfikserte. Skrevet i 9. klasse.
Kroppshysteri den nye nasjonalsjukdomen? Nynorsk artikkel om kroppshysteri. Karakter: 5-
Krystallnatten Litt om krystallnatten.
Kunsten å oppdra en ungdom Å være ungdom er ikke alltid lett, og det samme kan sies om å oppdra ungdom.
Kurt Cobains død Mystiske ting rundt dødsfallet til den kjente frontfiguren, gitaristen og vokalisten til Nirvana: Kurt Cobain.
Kva er eigentleg mobbing? Litt om hva mobbing egentlig er.
Kva er kviser? Ein artikkel som fortel kva kviser er, korleis du får dei osv.
Kva er lykke for deg? En enkel debattartikkel om lykkebegrepet. Tentamensoppgave i sidemål i 10. klasse (høsten 2011)
Kva skapar vår personlegdom? (Hefteoppg. "Jeg") Resonnerende artikkel om personlighetsutvikling.
Kvardagsløgner Gjennom ein dag bruker du heilt sikkert ein god neve med det som så fint heter «kvardagsløgner». Det er ufarlege løgner som kan gjere kvardagen litt betre for mange av oss. Skrevet i 10. klasse.
Kvekerne – Vennenes samfunn Oppgave om kvekersamfunnet.
Kvifor er god hygiene viktig? Denne teksten handler om hygiene.
Kvifor er nokre land fattige? Ei oppgåve om kvifor nokre land er fattige.
Kvinneopprøret og kvinnelitteraturen Kort om kvinneopprøret på 70-tallet og kort om noen kvinnelige forfattere. Skrevet i 10. klasse.
Kvinner i Afrika under kolonitiden Kort tekst om forholdene til kvinnene i Afrika under kolonitiden. Skrev denne oppgaven da jeg gikk i 8. klasse.
Kvinner i antikkens Hellas Kvinner i antikken.
Kvinner i det globale samfunnet Inneholder kvinners rolle i det globale samfunnet og litt om kvinner i verden opp gjennom årene.
Kyotoavtalen Kyoto-avtalen er sentral i forhold til karbonutslipp og klimaendringer.
Kyrkjesamfunna på Stord Tar for seg dei ulike kyrkjesamfunna på Stord, samt informasjon om Frelsesarmeen og Den Evangelske Lutherske Frikyrkje.
L'aber L'aber's philosophy.
La Navidad Spansk tekst om julen.
La Politique en France En fransk tekst om fransk politikk.
Laika Verdens mest berømte bikkje? Her får du historien om Laika. Karakter: 5+
Laika - Døden i rommet «Laika», det første levende pattedyret i rommet. Livet fra løs-hund til rom-hund, som endte tragisk. Karakter: 5+
Laksen er nesten borte! Villaksen må vike plass for tamlaks.
Landssvikoppgjøret Handler om landssvikoppgjøret etter 2. verdenskrig. Karakter: 5
Large Hadron Collider Om prosjektet LHC ved CERN i Sveits. Karakter: 5+ (tredje år på videregående)
Lars Saabye Christensen Kort oppsummering av Lars Saabye Christensens forfatterskap og karriere.
Late, slappe og uengasjerte ungdommer? I denne artikkelen tar jeg for meg påstanden om hvordan de eldre generasjonene påpeker hvordan det går nedover med dagens ungdom. Karakter: 5+ (norsktentamen, 9. klasse)
Lekser Artikkel om lekser.
Lekser En artikkel om lekser, et nokså upopulært ord...
Les - om du klarar... Artikkel om skolepolitikk ut i fra PISA-undersøkelsen, som viser at norske elever presterer dårlig.
Leve så naturvennlig som mulig i et år En artikkel der jeg skulle skrive om det å leve så naturvennlig som mulig i et år.
Life and the Universe Engelsk tekst om alt fra starten, og frem til livet.
Likestilling Likestillingen opp gjennom årene, helt fra de første sporene til kvinnelig opprør på 1700-tallet.
Likestilling Litt om den historiske utviklingen av likestillingen mellom kvinner og menn.
Likestilling Diskuterer ulike sider ved likestilling. Karakter: 5 (10. klasse, eksamensoppgave)
Likestilling Oppgave om likestilling i hjemmet. Karakter: 5- (8. klasse)
Likestillingsproblemer? Om likestillingen i Norge.
Likheter og ulikheter mellom norrønt og moderne norsk Fagartikkel skrevet i vg2. Om sentrale likheter og ulikheter. Karakter: 5+.
LimeWire synger på siste verset Nedlasting av musikk fra Internett har de siste årene vært en utfordring for plateselskapene og musikkartister.
Lindås kommune Artikkel om kultur, historie og opplevingar frå Lindås kommune.
Linkin Park Stilen inneholder litt om Linkin Park. Karakter: 6 (8. klasse)
Litteratur fra vikingtida Litteraturen fra 700- til 1350-tallet.
Litteraturen på 1600- og 1700-tallet Fagstil om barokkens og renessansens litteratur. Karakter: 5+ (VK1)
Liv på Mars? Er det liv på Mars? Karakter: 5+
Liv Tyler En oppgave om skuespilleren Liv Tyler. Inneholder også noen bilder.
Livet er den største gave Sann historie med noen få endringer. Skrevet i 10. klasse.
Livet er ikke alltid en dans på roser... Stilen omhandler kampanjeannonser og dens virkning. En artikkel skrevet til fagdag i norsk sidemål.
Livet etter døden RLE-oppgave om livet etter døden.
Livet på øya Et brev om Spingalonga. Karakter: 5+ (10. klasse)
Livslangt ekteskap? Gjelder livslangt ekteskap i vår tid?
Livslangt ekteskap? Tanker om dagens ekteskap i forhold til før. Er ekteskapet i våre dager livslangt?
Livsstilsykdommer Livsstilssykdommer blir ofte omtalt som vår tids store helseutfordring.
Livssynshumanismen Her er en lite stiloppgave om livssynshumanisme hvor jeg drøfter deres tro. Drøft hva det vil si å være livssynshumanister i forhold til å være religiøst.
London Bridge Litt blandet om London Bridge. Tips, dette er tentamensoppgave til de som ikke har hatt tentamen i 10. klasse, 2007.
London Bridge En engelsk stil med fakta om London Bridge.
Love Money Oppgaven var "Focus on Money", og endte opp med toppkarakter. Dermed velger jeg å dele den nå - håper den faller i smak.Karakter: 6 (engelsktentamen i 10. klasse, sommer 2013)
Lucid dreaming En artikkel om bevisst drømming. Har du lyst til å huske drømmene dine?
Ludvig Holberg - Ikke bare en komediedikter En innholdsrik bakrunnsartikkel om mindre kjente sider ved Holbergs forfatterskap.
Lykke til salgs? En tekst om å være lykkelig. Var veldig fornøyd med denne, men det holdt dessverre ikke til en sekser. Karakter: 5+ (bokmålstentamen, 10. klasse)
Lykken er... Lykke kan være så mangt.
Læreridentitet Hva kjennetegner en god lærer? Av Øyvind og Helene 3 AU, Høgskolen i Finnmark, 26/09/04
Løytnant Glahn i "Pan" Kort om Løytnant Glahn i Knut Hamsuns roman "Pan". Skrevet i 10. klasse.
Makt og terrorisme, to sider av samme sak Dette er en tekst som tar for seg sammenhengen mellom makt og terrorisme.
Malangen Brygger Liten oppgave vi skulle skrive i engelsk fordypning. Vi skulle lage en artikkel om et sted vi har "reist til".
Man shot dead Avisartikkel om en mann som har blitt skutt. Karakter: 5+
Marsboere? Nei, det har vi ikke sett. En artikkel om Mars. Nasjonal prøve i norsk i 10. klasse. Karakter: 6
Massemedias innverknad på privatlivet Nynorsk tekst om positive og negative sider ved medias innvirkning på folks privatliv.
Matavfall – noe vi har tenkt på? Er matavfall en av de katastrofale problemene i Norge, er det noe vi har tenkt over?
McDonalds-generasjonen Artikkel om problemet med at mange er i så utrolig dårlig fysisk form og hva som kan gjøres med dette.
Med eller uten Hijab? Dette kontroversielle klesplagget blir satt på prøve i denn artikkelen.
Media, kjelda til våre tankar? Av alle kjelder er det media vi stolar mest på, kvifor? Handlar om makta media idag har i samfunnet. Tentamen, hovudmål (10. klasse).
Medias historie, og hvordan jeg tror media vil utvikle seg En artikkel om massemedienes historie og spådommer om fremtiden. Hvordan tror du mediene vil utvikle seg fremover? Karakter: 6 (10. klasse)
Medias historie, og hvordan jeg tror media vil utvikle seg En artikkel om medias historie. Karakter: 6 (10. klasse)
Medical profession Oppgave på engelsk om historien til legeyrket.
Medisinsk cannabis Artikkel om medisinsk cannabis.
Meningen med livet Stilen handler om hva jeg synes er det gode liv. Mine meninger, både sterke og myke! Karakter: 5+ (på tentamen)
Mennesker til salgs Artikkel som drøfter menneskehandel. Karakter: 6
Menneskesyn i norrøn litteratur Sidemålsstil om menneskesynet i norrøn litteratur.
Mer penger enn jeg trenger Dagens ungdom er bortskjemte og har flust med penger, eller? Hjemmestil med fritt valg av tema. Jeg valgte problemstillingen om dagens ungdom er bortskjemt. Lærerens kommentar: "Godt skrevet. Du er flink på argumenterende artikkel." Karakter: 6
Mer penger på skole? Bør kommunen bruker mer penger på skole? Forfatteren gir sine svar på dette spørsmålet.
Metadon og dens bivirkninger Bivirkningene av metadon blir ikke belyst særlig bra i mediene.
Michael Collins - a characterization Tekst om Michael Collin og hans arbeid for en fri irsk stat.
Midtøstenkonflikten Bakgrunnsartikkel om Midtøstenkonflikten og Oslo-avtalen. Karakter: 6 (9. klasse)
Mikroplast En oppgave om mikroplast og hva det gjør med planeten.
Miljøvennlighet En liten fagstil om hvordan å leve miljøvennlig.
Miljøvern Artikkelen tar for seg problemer med dagens miljø samt forurensing, og kritikk av hva som kan bli bedre med dagens miljøvern.
Miljøvern i Norge Et kort resyme av dagens miljøvern i Norge. Den drøfter argumenter for og mot om hvorfor miljøvern er så viktig.
Min helt - Mahatma Gandhi Stilen gir en enkel og grei beskrivelse av Mahatma Gandhi. Karakter: 5+ (8. klasse)
Min holdning til underholdning Underholdning kan være så mangt, men trenger vi egentlig underholdning?
Mitt forhold til massemedier En artikkel om hvordan massemediene påvirker mitt liv i dagens samfunn.
Mitt munnlege og skriftlege språk Artikkel der du gjer greie for særtrekk ved det munnlege og skriftlege språket ditt i ulike situasjonar. Hvilken karakter ville dere gitt denne stilen?
Mobbing Artikkel til ungdom om mobbing i skolen.
Mobbing via nett og mobil Artikkel om mobbing på nett og mobil.
Mobbing, et samfunnsproblem Konsekvenser av mobbing, og hvorfor noen mobber. Skrevet på tentamen i norsk i 8. klasse.
Mobilbrukere på "landet" får svi Avisartikkel om økning av mobilpriser for de som bor utenfor de større byene.
Mobilen på godt og vondt En artikkel hvor jeg drøfter gode og dårlige sider ved mobilen. Karakter: 5
Mobilens rolle i dag Negative og positive sider ved mobilbruk.
Mobiltelefoner Artikkel skrevet på videregående om mobiltelefonens posisjon i Norge i dag, samt historiske tilbakeblikk.
Modern economy Modern ecomomy, Internet and information flow.
Moderne vitenskapsteori Exphil-oppgave høsten 2004 - moderne vitenskapsteori.
Modernisering av jordbruket og industrialiseringen i Norge Jeg har valgt å drøfte påstanden som hevder at moderniseringen av jordbruket var den viktigste forutsetningen for industrialiseringen i Norge.
Money, a product of our humanity Vårtentamen i tiende klasse bestående av både lang- og kortsvarsoppgavene. Dette er "råversjonen" som ikke er rettet etter tilbakemelding.
Most people study for exams - not to learn Study for exams, not to learn.
Mot innstramming av russetid og russens frihet Argumenter mot innstramming av russetid og russens frihet. Flere gode argumenter for å beholde russetiden slik den er.
Motsetninger mellom generasjoner og kulturer i Norge Både mellom generasjoner og ulike kulturer i Norge finnes det "knuter".
Motstandslitteratur Oppgaven skrev jeg da jeg gikk på Allmenn Påbygg og dreier seg om litteratur i Norge under 2. verdenskrig. Karakter: 5
Muhammed-karikaturene Muhammed-karikaturene fikk stor internasjonal oppmerksomhet. Karakter: 6 (9. klasse)
Muhammed-karikaturene Spørsmål rundt Muhammed-striden. Begrenset til oppgave vi fikk.
Mussolini Kort om den italienske diktatoren Mussolini.
Mystisk drukning Nyhetsartikkelen handler om noen ungdommer som blir drept av en hai i Spania.
Månen - myter og fakta Handler om månen og dens myter og fakta. Dette skulle framføres muntlig.
Napoléon di Bonaparte Oppgave om den mektige franske keiseren Napoléon Bonaparte, som endte opp med et sviende militært nederlag. Karakter: 5-
Narkotikaens inntog i ungdomsmiljøene En kortfattet artikkel om problematikken rundt narkotikaens inntog i de norske ungdomsmiljøene.
Nasjonale prøvar Utdanningsminister Kristin Clemet har møtt motstand blant elever etter innføringen av nasjonale prøver.
Nasjonalromantikken i dag Hvordan har nasjonalromantikken i Norge vært opp gjennom tidene?
Nasjonalsosialisme En artikkel om nasjonalsosialismen. Karakter: 5+ (9. klasse)
Native Americans and their cruel country En artikkel på engelsk som drøfter negative spørsmål rundt Indianere i USA m.m. Man kan se at jeg refererer til en utestående tekst, spesielt tydelig et sted, men dette skal ikke påvirke på hvordan dere tolker eller leser stilen. Karakter 6
Nazisme Nazistisk tankegang og litt fakta om hvordan det oppsto. Vil gjerne ha tilbake melding.
Nelson Mandela Artikkel om Nelson Mandela. Skulle ha med litt om bakgrunnen hans og hva som inspirerte han. Maks 2 sider. Skrevet i 10.klasse. Karakter: 6
Nettbruk blant unge Argumentere for og imot nettbruk blant ungdom. Gir også mitt syn på saken.
NOAH - dyrenes rettigheter Kort om hva NOAH er.
Nord-Irland-konflikten Kort om bakgrunnen for konflikten i Nord-Irland. Karakter: 5-
Nordea Bank Artikkel om Nordea skrevet på høyskole.
Nordmenn Har rikdom gjort nordmenn egoistiske?
Norge og EU Dette er en drøftningsoppgave om EU og om Norge burde bli medlem.
Norge og velferd Artikkel om Norges fremtidige problemer som velferdstat. Sam.f innlevering vgs.1 Karakter 6.
Norge, Tyskland og nazismen Hvorfor vokste nazismen frem i Tyskland og Norge?
Norges vei mot et sterkere demokrati Handler om hvordan Norge styrket sitt demokrati gjennom første og andre verdenskrig.
Norrøn litteratur Informativ tekst om norrøn litteratur. Karakter: 5/6 (3. klasse, videregående)
Norrøn mytologi Kort gjennomgang av den norrøne mytologien.
Norrøn mytologi Gjennomgang av den norrøne mytologien.
Norsk fotball En artikkel om organiseringen av og økonomien i norsk fotball.
Norsk kultur Fikk i oppgave å fortelle en innvandrer om Norge og vår kultur. Resultatetet ble et leserinnlegg til en pakistansk avis om Norge.
Norsk reality-tv Artikkel med et ironisk preg om de ulike reality-tv-programmene.
Norsk språkhistorie 1900-1940 Stilen inneholder et sammendrag av hva som skjedde i tiden 1900-1940 når det gjelder norsk språkhistorie.
Norsk språkråd - En forsikring for det norske språk Gjennomgang av funksjoner og historien rundt Norsk språkråd. Karakter: 5 (3. år, vgs)
Norsk, et språk i endring En artikkel om hvordan det norske språket endres av ungdom og engelsk påvirkning. Artikkelen er vedlagt i en PDF-fil.
Norske kvinner har det best i verden. Om feminismen og kvinnenes rolle i verden.
Norske mann i hus og hytter En stil om om nasjonalromantikken, der det blir brukt eksempler fra norsk litteratur og kunst.
NOx-gass Forbrenning av fossile brensler er en stor forurensingskilde i industrialiserte land som Norge.
Nuclear power - my opinion Litt om atomkraft og min mening! Karakter: 5 (10. klasse)
Nyheter for kjedelig for mange ungdommer Debattartikkel om ungdoms forhold til nyheter.
Nynorsk på norske skoler - nødvendig eller ikke? Drøfting om det er nødvendig med nynorskundervisning på skolen.
Nynorsk på skolen Er det nødvendig å lære nynorsk som sidemål på skolen?
Nynorskundervisning i skulen For- og motargumenter når det gjelder læring av nynorsk på skolen.
Nyrealismen Fagstil om nyrealismen. Hva den var, bakgrunn, kjennetegn, forfattere og kjente verk.
Nyromantikkens idealer De typiske idealene i nyromantikken, hvordan de kommer frem i Sult og hvordan andre kunstnere benyttet idealene. Med andre ord: Alt du trenger å lese om nyromantikken.
Næringsstoffer og trening Tips for å gå ned i vekt.
Nøkkel-pistolen En ny type pistol er blitt vanlig i USA. Karakter: 5/4 (9. klasse)
Når veit vi nok? Nynorsk artikkel om hvordan media i dag oppfører seg og hvilke konsekvenser det har.
Oasis Om det engelske bandet Oasis.
OD - berre ein orsakning for å få fri? Bruker bare elevene OD for å få seg en fest, eller betyr arbeidet noe for dem?
Offentliggjøring på nettet, positivt eller negativt? En artikkel om offentliggjøring av forskjellige ting på nettet.
OL i Beijing 2008 Argumenter for og mot sommer-OL i Beijing 2008. Skal vi boikotte hele OL? Boikotte åpningsseremonien? Eller ikke gjøre noen verdens ting?
Oljeboring i Lofoten og Vesterålen Debattartikkel om oljeboring. Karakter: 6 (10. trinn)
Olympiske leker Torino 06 Drøfting av Norges innsats i Torino-OL 2006.
Om Eminem Biografi om Eminem.
Om romantikken og nasjonalromantikken Generell fakta om romantikken og nasjonalromantikken med presentasjon av Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven.
Om u-landenes fremtid Drøftingsoppgave om utviklingsland. (2SK)
Omveltningenes tid Om Russlands overgang fra tsarvelde til kommunisme.
Opplysningstid, klassisisme og Norge Kort om norske forfattere på andre halvdel av 1700-tallet med en parallell frem til noen av dagens samfunnstopper. Karakter: 5 (allmenn påbygging, VG3)
Opplysningstiden Kort fortalt om opplysningstiden, Ludvig Holberg og Johan Nordahl Brun.
Oppløsningen av Tsjekkoslovakia Mye fakta og synspunkter om oppløsningen av Tsjekkoslovakia.
Ord deling av saman sette ord Det er ikkje mange språkfeil som har skapt så mykje engasjement mellom folk, som den språkfeilen eg skal presentere i denne oppgåva. Eg snakkar om feilaktig deling av ord, eller særskriving som fagfolk kallar det.
Organisasjonene en trussel for det representative demokratiet? Organisajonenes makt i samfunnet. Er den korporative kanalen åpen for alle?
Orkanen "Katrina" En artikkel om orkanen "Katrina". Karakter: 6
Palestina-konflikten Et innblikk i den pågående konflikten mellom Israel og Palestina i Midtøsten.
Parlamentarismen Historien forut for innføringen av parlamentarisme i Norge. Oppgave i historie, VG3.
Paulus Fagartikkel om misjonæren Paulus.
Pc-bruk på skulen For skoler og lærere er det en utfordring å ta i bruk datautstyr i skolehverdagen.
Peer Gynt - "Å være seg selv" Oppgaven lød: Hva er forskjellen på ”å være seg selv i grunnen” og ”å være seg selv nok”?
Peer Gynt - Karakterer og symbolikk Oppgaven lød: Hvem eller hva er Dovregubben, Bøygen, Knappestøperen, Den Fremmede Passasjeren og Den Magre? Hva symboliserer de?
Peer Gynt - Litteraturhistorisk sammenheng Oppgave: Plasser Peer Gynt i en litteraturhistorisk sammenheng.
Peer Gynt - Miljø og Gynts bakgrunn Oppgaven lød: Beskriv miljøene (geografisk/sosialt) i de ulike scenene. Hva får vi vite om familien Gynts bakgrunn? Hva forteller sceneanvisningene om tid og sted?
Peer Gynt - Overtro og gudsoppfattelse Oppgaven lød: Finn uttrykk for overtro. Forklar Peer Gynts gudsoppfattelse.
Pelsdyr i Norge Oppgave om oppdrett av pelsdyr i Norge.
Pelsoppdrett En artikkel om pelsoppdrett. Karakter: 6 (10. klasse)
Pengebruk og ungdommer Artikkel om ungdommers forbruk.
Penger... Stikkord: penger, forbruk, egobølgen.
Personer med nedsatt funksjonsevnes velferd I denne oppgaven har jeg valgt å svare på følgende problemstilling; Hvordan kan velferdsordninger sikre likeverdig velferd til personer med nedsatt funksjonsevne, som av ulike årsaker faller utenfor arbeidslivet?
Pistoler - Ta to, betal for én Om massakren i Virginia. Kan skolemassakrer unngås med en streng våpenlov?
Pizzaens historie Pizzaen er et favorittmåltid for mange. Her kan du lese litt om pizzaens historie, og hvordan pizzaen er i dag. Skrevet i 9. klasse.
Planetane i solsystemet Tekst om planetane i solsystemet.
Plastic fantastic Om vår noe forskrudde oppfatning av skjønnhet.
Playstation Fakta om playstation.
Politiske, sosiale og økonomiske forhold i USA og Sovjetunionen En oppgave om USA og Sovjetunionen i etterkrigstiden frem til den kalde krigen slutter.
Pollution - what can we do? En engelsk stil om forurensing. Sier hva du kan gjøre for å bidra til å minske forurensingen. Skrevet i 10. klasse.
Pollution - What can we do? En stil om forurensning og hva man kan gjøre for å kutte ned på forurensningen. Karakter: 5/4
Polution Engelsk stil om forurensning.
Pondus - ei kvalitetsteikneserie? Tekst som forklarar kvifor Pondus er kvalitetsteikneserie.
Positive og negative sider ved reklame En slags filosofi om reklamens positive og negative sider.
Press mot jenter i dagens samfunn Artikkel om det å være jente i dag, og om alt presset fra ulike sider av samfunnet.
Psykisk Helse Fag artikkel i psykologi. Problemstilling: Hva kan fremme/hemme god psykisk helse? Karakter: 5/6.
Psykisk ustabile tv-programmer En artikkel om hvordan programmer som The Swan gir ungdommer dårlig selvtillit.
Psykologi - Konflikt En oppgave om hva konflikt er og hvordan man kan løse konflikt på forskjellige måter. Karakter: 5
Psykologifaget og dets perspektiver Tekst som handler om faget psykologi A, og som tar opp temaer derfra. Karakter: 5 (VK1)
Psykopater - ny forskning Utdyper ny forskning innenfor hjernen til psykopater.
Public School or State School? Drøftingsartikkel der jeg tar for meg hvilket skolesystem jeg foretrekker av privatskoler og offentlig skoler (i Storbritannia, vel og merke).
På den andre sia av jorda Oppgave om hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine. Sjangeren er nyhetsartikkel. Karakter: 6 (tentamen)
På tide å kalle de norske soldatene hjem En kort artikkel. Oppgaven lød: "Bør forsvaret sende norske soldater til utlandet?".
Racism Inneholder fakta om rasisme og mine meninger om det. Karakter: 6
Racism Artikkelen tar for seg hva rasisme er, samt hva rasisme kan føre til.
Racism and Holocaust En tekst om rasisme, og med hovedvekt på jødeforfølgelsen i forbindelse med 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Racism and slavery Denne stilen tar for seg hva rasisme og slaveri er.
Rasisme Om rasisme, hvorfor det oppstår.
Rasisme Et informasjonshefte om rasisme.
Rasisme Artikkel om rasisme og Ku Klux Klan.
Rasisme Dette er en stil om raismen. Den tar for seg apartheid, rasismen i USA og Hitlers rasisme. Skrevet i 9. klasse (tentamensoppgave).
Rasisme - en evig kamp Kort fortalt om rasisme.
Raude Khmer Kambodsja under Raude Khmer.
Ravensbrüch Kort om fangeleiren Ravensbrüch. Karakter: 5 (9. klasse)
Realismen Tentamensoppgave om realismen. Å sette problemer under debatt.
Realismen - to epoker, eller én? En stiloppgave som tar for seg hovedpunktene innen realisme og naturalisme, og hva som skiller de to epokene.
Realismen og Ibsen En artikkel om realismen og de viktigste punktene i Ibsens liv.
Reality - hva det er og hvordan det vises Oppgave om reality-tv. Karakter: 6 (3. klasse medier og kommunikasjon)
Reality-TV Det virker som vi tv-seere ikke kan få nok av reality-tv. I denne artikkelen blir ulike reality-serier diskutert.
Rebell og romantiker, nasjonsbygger og naturdigger Fakta om Henrik Wergelands liv. Oppgaven var å skrive en artikkel om Henrik Wergelands liv. Karakter: 6 (9. klasse)
Redegjørelse for personvern Utfyllende redegjørelse om personvern, relatert til dagens debatter rundt emnet.
Redegjørelse rundt datalagringsdirektivet Datalagringsdirektivet (DLD) inngår i EU-direktiv 2006/24/EF og handler i hovedsak om lagring av trafikkdata
Refleksjonsnotat i samfunnsfag (kapittel 8, VG1) Refleksjonsnotat i samfunnsfag (kapittel 8, VG1).
Regi og dramaturgi Forklarer hva regi og dramaturgi er og forskjellige typer dramaturgi.
Reisebrev Paris Om byen turistbyen Paris i Frankrike. Beliggenhet, Eiffeltårnet, Disneyland, Louvre museum med mer.
Reiseliv En artikkel om utviklingen av nordmenns reisevaner. Karakter: 6 (tentamen, 10. klasse)
Reklame Artikkel om reklame skrevet på nynorsk. Fokus på forskjellige medier.
Reklame Fagartikkel om reklame. Karakter: 5- (9. klasse)
Reklamens påverkning Artikkel om reklame skrevet på tentamen i nynorsk.
Religion – ein håplaus kritisk debatt Ein stil som omhandlar kritikk av religion, historia til religionskritikarane og ei liste over argument frå begge sider, som går spesielt inn på det kristne livssyn. Skrevet i 10. klasse.
Religion, nåtidens største samfunnsproblem! Stil hvor jeg rett og slett sier at religion er noe dritt! Noe det er!
Religionskonflikter: Et problem? Mange konflikter, både nåværende og tidligere, har opphav i religion.
Religionskritikk Om religionskritikk, en reflekterende tekst over religionskritikk og den skjulte konflikten. Karakter 5+
Religiøse utfordringer på skolen Artikkel om hvordan noen religiøse barn har det på skolen.
Renessansen Oppgave om renessansen. Karakter: 6- (9. klasse)
Respekt, for deg selv og andre Denne saksteksten handler om at det er viktig å respektere andre, selv om de er annerledes, og ikke som alle andre. For alle skal jo ikke være like? ALLE er unike og like verdt. Teksten forteller litt om mobbing og hvorfor og hvor det skjer.
Ressurser Artikkel om bærekraftig bruk av naturgrunnlaget og ressursene i Norge og verden. Skrevet i 9. klasse.
Retorikk Artikkel om retorikk, bl.a. historisk bakgrunn, kort innføring og relevans. Karakter: 5+
Retorikk - Historien bak talekunsten En fagtekst om retorikkens grunnleggende historie fra starten i antikkens Hellas til den dag i dag. Skrevet i 10. klasse.
Rett til å ta liv? En stil om dødsstraff og aktiv dødshjelp.
Rettferdighet En artikkel som tar for seg en definisjon av rettferdighet. Tentamen i 10. klasse.
Rettferdighet i et likestillingsperspektiv Likestilling mellom kvinner og menn i et internasjonalt perspektiv. Tentamensoppgave i 10. klasse.
Revolusjonen i Romania Presentasjon av revolusjonen i Romania og kort om situasjonen i landet etterpå.
Rik og fattig i samme verden En artikkel om den store forskjellen mellom fattig og rik i verden.
Robert Jordan og "The Wheel of Time" Artikkel om Robert Jordan og hans verdens berømte tidshjulserie.
Roma - Fra bystat til verdensimperium Oppgaven beskriver hvordan Roma gikk fra å være en bystat til å bli et verdensimperium. Karakter: 6
Romantikken Ein nynorsk stil som innehalder litt om kva romantikken er og kva den innehaldt.
Romantikkens idealisme Artikkel som sier litt om romantikken.
Romerriket - imperiets vekst og fall Beskriver Romerrikets fem første keisere, og hvordan de ledet keiserriket.
Romfartens betydning for utviklingen av teknologi Artikkel om romfart. Karakter: 6- (1. VGS, naturfag)
Rousseau Artikkel på sidemål om Rousseau. Karakter: 5 (VKII, allmenn)
Russefeiring gjennom 101 år Mediaoppgave om russefeiring.
Rystende meldinger fra Polen Artikkel fra en krigsavis.
Røyk Handler om røyk, det sosiale, lover og vaner rundt det.
Røykeførebyggande tiltak blant barn og unge Drøftingsoppgave med røyking som tema. Med statistikk.
Røyking - en bra eller dum vane? Om ungdom og røyking.
Røyking og lungekreft Røykere har høyere risiko for å utvikle lungekreft.
Røykingens skadevirkninger Tekst om problemer og ulemper relatert til røyking.
Saddam Hussein? Var det virkelig Saddam Hussein som ble funnet i en jordkjeller i byen Tikrit i desember 2003?
Samene som urbefolkning Handler om samer som urbefolkning.
Samenes historie og kultur I denne artikkelen tar jeg for meg samisk kultur og historie. Karakter: 5 (både i norsk og samfunnsfag)
Samfunnets forandringer Artikkel om samfunnets forandringer. Karakter: 6 (10. klasse)
Sammenlign barokken og klassisismen En artikkel som sammenligner tidsepokene barokken og klassisismen. Karakter: 5 (VG2, allmenn)
Sammenligning mellom USA og Kina En sammenligning mellom to mektige nasjoner, USA og Kina.
Samuraiens kode Samuraiens prinsipper og praksis, samt deres historiske betydning.
Sannhet og forsoningskommisjonen Løsningen på problemene etter apartheid?
Sannheten om Jesus Konstantins innvirkning på den historiske skildringen av Jesus.
Sant eller usant? Sannheten bak soldatene fra vesten i Afghanistan, i følge to forskjellige medier.
Save our planet Artikkel som tar opp temaet forurensning, og de ulike typene vann-, jord- og luftforurensning. Karakter: 6 (10. klasse)
Save the world Engelsk stil (avisartikkel) om hva som skjer med verden og hva vi kan gjøre for å redde jorda vår. Karakter: 6-
Saving our environment En stil om hvordan ta vare på miljøet på engelsk. Karakter: 6 (10. klasse)
Say no to drugs Mange ungdommer eksperimenterer med alkohol og narkotika.
Scientologi En fagartikkel ment for RLE-innlevering. Karakter: 5 (10. klasse)
Sekulære og religiøse ideologiske komponenter innenfor sionismen og politisk islam Sammenlikn sekulære og religiøse ideologiske komponenter (del av et hele) innenfor hhv. sionismen og politisk islam.
Selvmord Hvorfor begår mennesker selvmord?
Selvmord Kort artikkel om selvmord. Hva det er og årsaken til at det skjer.
Selvskading og selvmord blant unge Selvskading og selvmord blant barn og unge er mye vanligere enn folk tror.. Utdypende artikkel om temaet. Karakter: 6 (8. klasse)
Selvstendig abort Argumenterende tekst om abort. Karakter: 6 (10. klasse)
Senking av stemmerettsalderen til 16 år Bør man få stemme som 16-åring, eller vente til man blir 18 år?
Service og samferdsel, fagets plass i samfunnet En artikkel med nyttig informasjon for de som ønsker å vite noe om linjen service og samferdsel. Skrevet i 10. klasse.
Servitøryrket Informasjon om hva servitøryrket går ut på.
Shakespeare's background En forklaring av bakgrunnen for Shakespeare.
Sidemål, bra eller dårlig? Trenger vi to skriftspråk i lille Norge? Skrevet i 10. klasse.
Sigbjørn Obstfelders dikting Oppgave: Presenter noen trekk ved Sigbjørn Obstfelders diktning. Bruk eksempler fra de vedlagte tekstene «I en eventuel digtsamling», «Orkan», «Jeg ser», «Byen», «Jeg'et», «Salme», . Hvilke tanker gir disse tekstene deg i dag?
Sikhismen og sikher i Norge Sikher i diaspora.
Siste Dans med Zidane "Han er verdens beste fotballspiller. Den diskusjonen er død." Artikkel om fotballspilleren Zinedine Zidane.
Sivilbefolkningen i Narvik Notis fra en krigsavis.
Skal jeg rekke opp hånden? Norsk skrivestil om debatten innenfor karaktersettingen. Karakter: 5
Skal ungdom betale for seg hjemme? En artikkel som handler om spørsmålet rundt ungdom som snylter på foreldrene.
Skal vi la terroristene bestemme? Terrorisme er kun en trussel mot demokratiet, hvis vi velger å gjøre den til en trussel.
Skal vi tillate hijab i skolen? Artikkel om hodeplagget hijab som har vært mye diskutert. Skrevet i 8. klasse.
Skapelsesberetninger i hinduismen og i vitenskapens navn Oppgaven tar for seg forskjeller og likheter mellom to forskjellige syn, henholdsvis hinduismen og vitenskapen. Skrevet i 10. klasse.
Skaperen Hvorfor kaller vi Skaperen for "Skaperen"?
Skillelinjer i norsk politikk Kategorisk prosjekt om samfunnslære som tar for seg spesifikke skillelinjer i norsk politikk. Fikk karakteren 5+.
Skilsmisse - barn i fokus Kort fordypning om barnas plass i en skilsmisse.
Skinheads og nynazisme Om Skinhead-gjengene i USA og litt om nynazisme.
Sko Sidemålstekst om sko.
Skole eller klær som sentralplass? I flere europeiske land er det vanlig med skoleuniform. Denne artikkelen diskuterer fordeler og ulemper med bruk av skoleuniform. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva som kunne vært endret i teksten!
Skolemat i Norge? Vi fikk i oppgave på skolen å skrive en debattartikkel, som omhandlet om vi skal elever skal ha mat servert på skolen. I denne versjonen er det ikke med en konklusjon.
Skolesystemet i Norge En kort og grei artikkel om skolesystemet i Norge, som i praksis ikke fungerer. Skrevet i 10. klasse.
Skoleuniform eller ikke? I enkelte land har skoleelever egen skoleuniform. Bør vi ha dette i Norge også?
Skremmande utvikling i norsk fotball Kommentar på nynorsk om norsk fotball og sparking av trenere.
Slaget om Stalingrad En artikkel om slaget om Stalingrad.
Slankeprodukter – virker de? Slankeindustrien er "big business" i den vestlige verden. Virker produktene som finnes på markedet? Eller er kosthold og trening den beste løsningen?
Slanking og kosthald Ein artikkel om slanking o.l. Karakter: 5-
Slavehandel Artikkel om den seksuelle slavehandelen rundt om i verden i dag.
Slaver Slaver i Norge i middelalderen og i antikken.
Slik bør en skole være! Hvordan bør en skole være? Et spørsmål med mange synspunkter, her får du noen. Karakter: 5+
Snowboard - A growing sport Kort tekst om historien til snowboard.
Snowfall in Greece En kort reportasje på engelsk om snøfall i Hellas. Skrevet på VK1.
Sokrates En tekst om den greske filosofen Sokrates.
Sokrates og Sofistene Forholdet mellom Sofistene og Sokrates og hva de sto for.
Solenergi Denne stilen handler om solenergi.
Solveig Hisdal Tekst om klesdesigneren og billedkunstneren Solveig Hisdal.
SOS Rasisme En sakprosatekst om SOS Rasisme.
Sosial atferd knyttet til ulike former for kommunikasjon Prøve i Samfunnslære om sosial atferd.
Sosiale medier Debattartikkel om sosiale medier. Karakter: 5+ (9. klasse)
Sosiale medier - bare en tidstyv eller en verdiskaper? Argumenterende artikkel med sosiale medier som tema. Karakter: 5+ (norsk, VG1)
Spare eller bruke oljepengene? Liten artikkel skrevet i samfunnsfag om hva vi skal gjøre med oljepengene. Karakter: 5
Spelegalskap Ein artikkel om spelegalskap.
Spelegalskap Artikkel om spelegalskap.
Spill - hva gjør de med oss? Det er en oppgave om spill, og hva de gjør med oss. Karakter: 5 (9. klasse)
Spill og lotteri Tekst om spill og spillegalskap. Innleveringsoppgave i norsk på VK1.
Spillavhengighet En artikkel om spillavhengighet.
Spillavhengighet Artikkelen jeg leverte til juletentamen. Karakter: 5/4 (10. klasse)
Spilleautomater En artikkel om spilleautomater. Karakter: 5
Spiseforstyrrelser En liten artikkel om spiseforstyrrelser, med anoreksi som hovedpunkt. Karakter: 5 (10. klasse)
Spor av kristen tro i norsk kultur Kristen tro og kultur står sterkt i norsk kultur. Karakter: 6
Sportsidioti? Nei, langt ifrå! Skrevet en stil på nynorsk der jeg forsvarer sport og idrettsfolk. Karakter: 5/6 (GK allmenn)
Språkdebatten i Noreg på 1800-tallet Språksituasjonen i Norge etter unionsbruddet med Danmark i 1814.
Språkdebatten på 1830-tallet Om språkdebatten på 1830-åra, med paralleller til det seinere arbeidet til Asbjørnsen og Moe og Kundsen og Aasen.
Språkets utvikling Norsk språks utvikling, og språkets påvirkning fra fremmedspråk.
Språkhistorie på 1800-tallet Hovedtrekk i den språkhistoriske utviklingen i Norge på 1800-tallet.
Språkstriden Om språkstriden i Norge (bokmål vs.nynorsk) rundt 1850. Karakter: 5+ (VK2)
Språkstriden i Norge på 1800-talet Språkstriden i Norge, etter at vi ble selvstendige. Pluss litt info om ulike forfattere.
Spynorsk...? Ein artikkel som drøfter om vi bør ha nynorsk i skulen.
Staff: En engel eller djevel? Drøfting av høyesterettsadvokat Tor Erling Staff. En engel eller djevel? Karakter: 6
Statskirke Litt fakta om statskirker i Norge, og hva jeg mener om de. Skrevet i 9. klasse.
Stor by - store konsekvenser Oppgaveteksten lød: Byvekst - urbanisering - er et globalt fenomen. Skriv en artikkel der du peker på årsaker til at byene vokser og vurder hvilke konsekvenser dette kan ha.
Stor ståhei for ”Nok en Blow Up” Lambertseter vgs revy 2005 anmeldes av Aftenposten. Vi vurderer anmeldelsen, mao. en slags anmeldelse av anmeldelsen. Diskuterer også problemstillinger relatert til å være med på revyer.
Stort problem eller stor glede? Om tenåringsgraviditet. Gi gjerne tilbakemeldinger!
Suksess eller katastrofe? Stemmerettighet for 16-åringer er et tilbakevendende diskusjontema i Norge. Bør stemmerettsalderen senkes fra 18 til 16 år?
Sult Afrika er det kontinentet hvor sult og fattigdom er mest utbredt.
Sult blant mennesker Tekst om ulike ting angående sult.
Super-Langbein Oppgave om en av Andebys største helter.
Supermann Menn tjener mer enn kvinner. Er det rettferdig? Skrevet på nynorsktentamen.
Svartedauden Drøfting om svartedauden, var det bare negative følger av svartedauden.
Sveio kommune Artikkel om Sveio kommune i Hordaland.
Sykkel En kort artikkel om sykkel. Skrevet i 10. klasse.
Sykkel eller bil - verden eller deg? Oppgave: du deltar i en aksjon for å få folk til å bruke sykkelen mer og bilen mindre.
Søkelys på reklame i media Hver dag påvirkes vi av reklame i media. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Søylene og Mohammed Oppgave om islam.
Tanker om gruppepress Artikkel om gruppepress og følelsen at man må passe inn.
Tanker om mobbing En synspunktartikkel med tanker om mobbing skrevet på norsktentamen.
Tatere og Svanviken arbeidsleir Tatere ble i lang tid dårlig behandlet i Norge. (Hvis noen er så uheldige som meg og må skrive om dette håper jeg det hjelper. Det står nemlig ikke noe om det noen steder.)
Tatovering og piercing, provoserande? En stil som forteller om menneskers holdninger og tolkninger overfor tatoveringer og piercinger på nynorsk.
Tatt i fotoboks? Handler om hvordan å ikke bli tatt av fotobokser når en kjører bil.
Teknologi i kvardagen, før og no Ein faktatekst om korleis ny teknologi forandra verda.
Teknologien påvirker arbeidslivet En stil som forteller teknologiens påvirkning av samfunnet, fra selvbergingsjordbruk til dagens teknologi, på en kortfattet måte. Karakter: 6
Tenk Tromsø og fremtiden vår! (bompenger i Tromsø) Argumenterende tekst om prosjektet Tenk Tromsø, innlevering i norsk bokmål VG1.
Tenke det, ville det, men gjøre det... En sakspreget tekst som handler om problemene/konsekvensene av at vi resier stadig mer. Den forteller også om hvordan vi kan løse disse problemene.
Tenke klart En sakpreget tekst om ulike sider ved det å si ifra når noe er galt.
Tenåringer og røyking En oppgave om hvorfor unge begynner og røyke og Den Norske Stats arbeid for å hindre røyking blant unge. Avgangsprøve i grunnskolen. Karakter: 5 (10. klasse)
Terrorangrepet på USA Kritiserer president Bush og USAs angrep på 'terroren'. Karakter: 5
Tetris-effekten En kort artikkel om den psykiske betegnelsen "Tetris-effekten".
The American dream Noen tanker om Norges forhold til USA.
The American Dream En flott tekst om The American Dream.
The American President - Restrict the use of guns Mine tanker om hvor realistisk filmen "The American President" er, samt min tale til presidenten om bruken av skytevåpen.
The Boston massacre Min tolkning av den amerikanske borgerkrigen. Karakter: 5+ (1. klasse, vgs)
The British and American government Sammenligning av det britiske og amerikanske styresett.
The Civil War Hva skjedde med USA etter borgerkrigen?
The Cold War: Communism vs. Capitalism Kommunisme opp i mot kapitalisme.
The Cold War: Important People Viktige personar i den kalde krigen.
The colonization of Algeria Algerie og den franske kolonialiseringen.
The destiny of Hiroshima Teksten handler om atombombene "Little Boy" og "Fat Man" som ble sluppet over henholdsvis Hiroshima og Nagasaki i slutten av andre verdenskrig, året 1945.
The Difference En stil som skildrer forskjellene mellom å bo på landet og i byen.
The Global Classroom Engelsktentamen om internasjonal studentutveksling. Karakter: 4/5 (10. klasse)
The Gulf war Artikkel om Gulfkrigen i 1990-91.
The History of Christopher Columbus Fikk i oppgave å skrive en faktatekst om en person eller ting vi forbandt med Amerika. Karakter: 5+ (9. klasse)
The importance of knowing English Norsk er et lite språk, og nordmenn har derfor stor nytte av å kunne et fremmedspråk som engelsk.
The Philippines and the World Market Artikkel om Filippinenes økonomiske forbindelser til verdensmarkedet.
The profession of my dreams En artikkel om valg av utdanning, inkludert et intervju med en kokk.
The rough life of fishermen Beskrivelse av fiskeryrket med hovedvekt på fiskere som jobber under tøffe forhold.
The Saturday Night Murderer strikes again Prøvde meg som journalist. Vet ikke helt hvordan det gikk, gi gjerne tilbakemelding. Skoleoppgave på 10. trinn.
The Stolen Generations Engelsk artikkel om hvordan litteratur og film gjør oss mer oppmerksom på sosiale ulikskaper. Eksemplene på sosial ulikskap er den dårlige behandlingen av aboriginere i Australia på 1800- og 1900-tallet.
The System of Government in the United Kingdom Hvordan det britiske politiske systemet er bygget opp.
The technological revolution Tekst skrevet til tentamen i 10ende klasse våren 2020. Cyber-security, Facebook, Hackers, 6er-oppgave.
The U.S. Army Omhandler den amerikanske hæren og dens historie. Juletentamen i engelsk.
The Vietnam War En tekst om krigen i Vietnam.
The Vietnam War En liten engelskstil om Vietnam-krigen.
The Women National Basketball Association En artikkel om det amerikanske cupspillet i basketball.
The women"s revolt Engelsk artikkel om kvinnenes rettigheter.
Tid og rom Avansert fysikk om det firedimensjonale univers.
Tila Tequila – The Madonna of MySpace Tila Tequila – The Madonna of MySpace er en av mange som har blitt kjendis bare ved hjelp av internett.
Tiltrekning og vennskap i dagens samfunn Hva som virker tiltrekkende på menn og kvinner, forskjell i måte for menn og kvinner å velge venner på, og om det er mulig for menn og kvinner å være venner med hverandre til tross for mulig tiltrekning. Karakter: 6 (psykologi A, vgs)
Titanic - The life of Dorothy Gibson En forholdsvid kort tekst om Dorothy Gibson - skuespiller og overlevende fra Titanic-ulykken. Karakter: 5/6 på GK
Tjen ekstra penger til din tid som russ! Her får dere vite litt mer om hvordan dere kan skaffe dere penger ved hjelp av dugnad og sponsorer! Vil du har mer informasjon om russetiden og forberedelser? Ta en tur innom Norges offisielle russeblogg!
To tredeler av verden er smittebærere Artikkelen sier noe om sykdommer og smitteforløpet. Karakter: 6
Tobakk Stilen inneholder en god del fakta om tobakk og hva som får folk til å starte. Fikk kommentar at det burde vært en rødere tråd gjennom stilen og større fokus på hvorfor folk starter. Karakter: 5
Tomme kalorier Kort tekst om tomme kalorier, emulgatorer og stabilisatorer.
Too much TV!! The community in which we live children and adults don't have much to do, we watch TV all day around.
Trance Personlig tekst om musikksjangeren trance.
Trance Oppgave om musikksjangeren trance.
Treng vi heltar i vår tid Denne artikkelen tek opp spørsmålet om vi treng heltar også i vår tid. Kven er heltane og kven er det som treng dei? Og er dei annleis enn folk flest? Kva slags heltar finst der? Det er berre rimeleg å kunne stille seg desse spørsmå
Trenger vi virkelig lekser? Argumenterende tekst om behovet for lekser. Håper du tar deg tid til å lese og gi en tilbakemelding.
Tricked to death by internet This newspaper article is about a boy named Rachum who's getting killed by two men and tricked by a women.
Trusler og tiltak En stil om vannforurensingen vi har her i Norge og mulige tiltak. Karakter: 5 (10. klasse)
Tsar Nikolai 2 Jeg fant ut at det var en del hull i den forrige Tsar Nikolai-teksten (se lenke nederst).
Tuberkulose Oppgave om sykdommen tuberkulose. Inneholder historisk bakgrunn, utbredelse, smittemåte, symptomer og behandling.
Tv-spill Handler om ungdommens bruk av tv-spill.
Tynn, tynnere, ødelagt! Kort artikkel om spiseforstyrrelser og idealer.
Typically Norwegian Engelsk tekst som handler om hva som er typisk norsk. Innholder bl.a Janteloven på engelsk.
Tyskland 1919-1939 Beskrivar om fylgjane 1. verdskrig hadde for Tyskland, og kva som til slutt gjorde at dei på nytt reiste seg.
Tyskland i mellomkrigstiden En kort og grei tekst om Tysklands posisjon i mellomkrigstiden.
Tyskland vs. Burma En sammenlikning mellom Tyskland og Burma, samt en innledning om ulike styreformer.
Tør du å si i fra? Fikk en oppgave på skolen om å skrive et debattinnlegg, som resulterte i denne teksten om voldtekt.
Tørr vi å risikere dette? Debattartikkel om oljeboring i Lofoten. Skrevet i 10. klasse.
UFOs, do they really exist? Mange hevder å ha sett UFO-er. Har jorda hatt besøk av ikke-jordiske vesener? Karakter: 5
Ukens tilbakeblikk: Den kalde krigen (1984-1989) En avisartikkel om den kalde krigen.
Ulovlig nedlasting av musikk? Argumenterende tekst om nedlasting av musikk.
Ulv eller sau? Artikkel om ulv og sau, tar opp begge sider av saken.
Ulv i Norge - for eller imot? Artikkel om konflikten mellom bøndene og ulven.
Ung i dagens samfunn Hvordan de unge har det i dag; skilsmisser, selvskading, spiseforstyrrelser, sex, narkotika, osv.
Ung og gravid Mange har abort som sin siste løsning, her kan du få vite mer om det.
Ungdom og alkohol En artikkel om ungdoms forhold til alkohol. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Ungdom og alkohol En artikkel på nynorsk hvor jeg drøfter hva som kan være årsaken til ungdoms økende alkoholforbruk. Karakter: 5+
Ungdom og deres økende narkotikamisbruk Tekst om det utbredte narkotikamisbruket blant norske ungdommer.
Ungdom og foreldre Artikkel om forhold mellom ungdom og voksne (foreldre).
Ungdom og fysisk helse En diskusjon om hvordan den fysiske helsen til ungdom i Norge er i dag. Karakter: 5+
Ungdom og idrett En artikkel om ungdom, idrett, konkurranseinstinkt og doping. Skrevet i 9. klasse.
Ungdom og Internett Kanskje flere foreldre vil bry seg..
Ungdom og kropp Ein sakpreget tekst om jenter som er opptekne av korleis dei ser ut.
Ungdom og mobilbruk Denne artikkelen er om ungdom, barn og mobilbruk.
Ungdom og motepress Artikkelen tar for seg dyre merkeklær og "perfekte" modeller. Skrevet i 9. klasse.
Ungdom og narkotika Mange ungdommer prøver narkotika. Denne artikkelen tar for seg ulike sider rundt dette samfunnsproblemet.
Ungdom og penger Artikkel om ungdoms forhold til penger. Diskuterer fordeler og ulemper med ungdoms pengeforbruk. Skrevet i 8. klasse.
Ungdom og politikk En argumenterende tekst om ungdom og politikk. Karakter: 4
Ungdom og reality: Hvorfor synes de at reality er så interessant? En artikkel om reality-serier, som særlig er populært hos ungdommen.
Ungdom og rusmiddel Rusmiddel blant ungdom. Karakter: 5+
Ungdom og røyk Denne artikkelen handler om ungdom og røyk.
Ungdom og røyk! De fleste som røyker i voksen alder begynte å røyke som ungdommer.
Ungdom og skole Artikkel om ungdom og skole.
Ungdom, fester og skole.. Om hvordan ungdommens liv foregår idag.
Ungdommen før og nå En argumenterende tekst om alt vi ungdommer får slengt i mot oss. Skrevet i 10. klasse.
Ungdommen og kroppsbildet En artikkel om dagens kroppsidealer brukt i reklame. Fokuset på både kropp og mote er større blant dagens ungdommer sammenliknet med tidligere generasjoner.
Ungdommer i dag Tentamen 2007 i forbindelse med Operasjon Dagsverk (OD).
Ungdommer i dag forfaller Oppgaven var som følger; Gjør rede for ungdommer før og nå og vurder om det har vært forfall eller ikke.
Ungdomsengasjement og medvirkning - og mangel på sådan En subjektiv artikkel om ungdomsengasjement og medvirkning. Karakter: 6 (1. klasse VGS, sidemål)
Unge lovbrytere og straff Artikkel om unge lovbrytere. Hvorfor blir ungdommer slik de blir? Skrevet i 9. klasse.
Unge røykere Hvorfor røyker unge opplyste mennesker? Kar: 5.
Urettferd Om skjevfordeling i verden.
Urettferdighet Argumenterende artikkel om verdens urettferdigher.
Uro i verden: Forfulgte folkegrupper Refleksjoner om jødene og andre forfulgte folkegrupper i Norge, både historisk og fra dagens samfunn.
USA sin rolle i verden i dag Kort artikkel som tar opp konfliktene i Irak og Nord-Korea.
Utan håp? Utviklingen av 1. verdenskrig og om dei siviles lidningar.
Utvikling av velferdssamfunnet Kort om hvordan velferdssamfunnet endrer seg i Norge etter den 2. verdenskrigen. Også beregnet som fremføring. Laget i 10. klasse.
Vakre ting, en gåte Fikk en oppgave: "Skriv en tekst om et av de store spørsmålene, hvorfor er vi her, hvem er jeg, hva er vakkert og hva er stygt?". Jeg skrev om hva som er vakkert, og hva som er stygt. Karakter: 6
Valdtekt En artikkel om det dårlige tilbudet Noreg har å gi valdtektsoffer.
Valgdeltakelse Stilen tar for seg den lave valgdeltakelsen den senere tid. Spesielt blant ungdom som mangler informasjon angående de ulike partiene.
Vennskap i saga om Gunnlaug Ormstunge og Vennskap fra Håvamål Teksten skal det gjøre redes for hvordan vennskap blir framstilt i "Saga om Gunnlaug Ormstunge" og diktet "Vennskap fra Håvamål".
Verden har blitt så liten Oppgaven var å skrive en respons til en tekst om rasisme.
Verdensknuter Å forsøke å løse problemer med makt er sjelden en god løsning.
Verdenssamfunnet - et puslespill Drøftinger og tolkninger av verdenssamfunnet slik det har vært og er idag, med egne konklusjoner og tanker avslutningsvis. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Verdier i det norske samfunnet Dette er en artikkel som tar for seg verdiene i Norge.
Verdier og idealer i det norrøne samfunnet En fagartikkel om det norrøne samfunnet fram til svartedauen. Karakter: 5/4 og 4/5 (VG2 studieforberedende, norsk/historie)
Vi blir påvirket av media til å forhåndsdømme Utdyper innvandrerenes situasjon i Norge.
Vi er ikke satanister Handler litt om media og de uvitendes syn på metal/punk osv.
VIdeobruk innen fotball Hvorfor man skal/ikke skal bruke film som dømming i fotball.
Vietnamkrigen Inneholder sammendrag av krigen, konsekvenser og resonnering.
Vikingtida i Noreg Historieartikkel om vikingtida. Karakter: 5 (Påbygg, VG3)
Virkelig reality? Hva er egentlig reality? Er det det vi ser på tv-en? Karakter: 5+
Visdomslitteraturen En tekst skrevet i KRL om visdomslitteraturen. Karakter: 6 (tror jeg ;)
Voksenliv Artikkel om voksenlivet. Når blir man voksen?
Vold i smafunnet Om vold i dagens samfunn.
Vold som underholdning Beskriver hvordan vold brukes i underholdningsbransjen for å tjene penger. Drøfter både for å imot. Karakter: 5/6
Voldsøkning i samfunnet Artikkel der voldsøkningen i samfunnet drøftes og årsaker analyseres. Karakter: 5 (tentamensoppgave i 9. klasse)
Volvo XC90 T6 0-100 på 8,8 sekunder! Er ein reportasje (test av Volvo XC90) som vi hadde i 9. klasse. Karakter: 5
Vulkanske utslipp En artikkel fra 8. trinn, fikk 5'er! Inneholder en del skrivefeil..
Vår skyld Kritikk av vårt markeds økonomiske system. Handler om hvordan kapitalismen, verdensbanken og vestens forbrukere holder den tredje verden nede.
War Krig medfører store sivile lidelser. Skrevet i 10. klasse.
Warum benutzen Jugend internet? Stilen handler om ungdommens internettbruk. Karakter: 5 (grunnkurs)
What does it mean to be American? En tekst om hva det vil si å være amerikaner. Karakter: 6 (8. klasse)
What is a challenge in your life? Engelsk tekst som handler om utfordringer, og hva som er en utfordring.
What is behind our universe, nothing or everything? Ulike fakta og tanker rundt universet.
What is typically American? Mine synspunkter på spørsmålet om hva som er typisk amerikansk.
Why, or why not to study the play of “Romeo and Juliet” Debattartikkel på engelsk om Romeo & Juliet.
William Shakespeare Kort sammendrag av livshistorien til William Shakespeare.
William Shakespeare William Shakespeare. Write 1- 2 pages about his life and his writing. You may do this exercise alone or together with a fellow student. Kommentar fra lærer: Rather well written.
Wolves in Norway – a welcome beast, or just a burden? En engelsk debattartikkel om ulver i Norge.
World Trade Center About the construction process and history of the World Trade Center in New York. Skrevet i 9. klasse.
Would you have wanted to know? I filmen "V - for Vendetta" blir ett viktig spørsmål stilt, og det er dette spørsmålet jeg har skrevet MITT svar på i denne oppgaven.
WWF kjemper for pandaene Oppgaven var å skrive en artikkel om et dyr. Det ble panda. Jeg er ikke helt fornøyd med denne, men så får det være.
YFF oppgave handler om bedrifter og KIWI.
Yrkesfag fanger flest elever, men har størst frafall Artikkel om at flest velger yrkesfaglige studieretninger, samtidig som flesteparten slutter på disse også.
Yrkesvalg - Et vanskelig valg Valg av studieretning etter ungdomsskolen avgjør mye av fremtidige jobbmuligheter.
Ytringsfridom med avgrensingar Artikkel om ytringsfrihet med koblinger mot aktuelle hendelser. Fjorårets tentamen i nynorsk, hadde vært fint med tilbakemeldinger :)
Ytringsfrihet i islam Artikkelen prøver å finne islams synspunkter angående ytringsfrihet.
Ytringsfrihet: mer eller mindre? Argumenterende artikkel om ytringsfrihet. Karakter: 5 (VK1)
Øl i butikken Bør øl og rusbrus selges i butikken eller på polet?
Øreplugger Teksten er om øreplugger, også kaldt ørepropper eller hodetelefoner.
Øst og Vest, den store splittelsen. Med så liten forskjell. Sammenligning mellom den katolske og den ortodokse kirke.
Øyne i Gaza Israel-Palestina konflikten på 2000-tallet.
Å le av er noe helt annet enn å le med! En saktekst om mobbesituasjonen i dagens samfunn, både på skolen og i arbeidslivet. Karakter: 6
Å le av er noko heilt anna enn å le med Relle problemstillinger knyttet opp mot en fiktiv historie om ei jente som tok sitt eget liv.
Å vere topptrenar i Noreg Kommentar til Ivar Nordmarks utbrudd i Dagbladet.
Å være kurder i Tyrkia Her er det fakta om kurderne i Tyrkia, om hvordan de har det.
Årsaker til 2. verdenskrig Gjennomgang av ulike årsaker til 2. verdenskrig.
Årsaker til andre verdenskrig Kort liste over lang- og kortsiktige årsaker til andre verdenskrig.
Årsaker til Balkankrigen Oppgave om grunnleggende og utløsende årsaker om oppløsningen av Jugoslavia. Kommentar fra lærer: I oppgava er du bedt om å greie ut om årsaker ( i flertall). Spesielt når det gjelder grunnleggende årsaker blir det litt snevert bare å fokusere på Tito.
Årsaker til den globale fattigdommen og tiltak som kan redusere forskjellene mellom fattige og rike land Drøftingsoppgave i samfunnslære om årsakene og tiltak som kan redusere den globale fattigdommen og forskjellene mellom fattige og rike land. Karakter: 6 (samfunnslære, vgs)
Årsaker til terrorisme Litt om terrorisme og hvorfor det finnes.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst