Skal ungdom betale for seg hjemme?

En artikkel som handler om spørsmålet rundt ungdom som snylter på foreldrene.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.02.12

Mange ungdommer i dag har enten sommerjobb eller deltidsjobb i helger og annet. Det blir ekstra inntekt og nødvendig arbeidstrening til det voksne livet mener noen, mens andre synes det er unødvendig. Penger er en nødvendighet for ungdommer til underholdning, godteri og klær, men for mye inntekt kan føre til unødvendig sløsing er det noen som mener. Jeg skal skrive om det er riktig å forvente at ungdommer med fast inntekt skal betale sin del av forbruket og utgifter i hjemmet. Er dette god oppdragelse av ungdommene eller rett og slett kynisk?

 

For mye penger er skadelig

Noen hevder at stor inntekt ikke er sunt for barn og ungdom. Noe av grunnen til dette er at ungdommer som knytter seg for mye til penger kan bli altfor opptatt av materielle verdier, og ikke det essensielle, viktige i livet. Noen blir rett og slett grådige og vil bare jobbe mer og mer for å tjene penger. Dette kan etter hvert innebære en skadende utvikling der personen forsømmer lekser og andre plikter til fordel for jobben. Det virker ærlig talt ikke som dagens ungdom skjønner at det er på skolen de hører hjemme, og ikke i en eller annen pølsekiosk der de tjener seg søkkrike. Noen synes at de må innse at det er på skolen deres hovedjobb ligger foran dem og det er her de skal forberede seg på voksenlivet.

 

Penger medvirker til sløsing

Hvem har vel ikke sett ungdommer med hauger av all slags luksus slengende på rommet? De vet ikke hvordan det er å spare, og hvis noe går i stykker blir det hivd og de kjøper noe nytt. Dette er lite fornuftig og rasjonelt og bør ikke skje. Dette kommer av at ungdommene bare kjøper alt de har lyst på uten å tenke på om det virkelig er fornuftig eller om de har bruk for det.

 

Jenter som sikkert har drøssevis med klær i klesskapet går og handler nye. Ingen ungdommer kunne vel tenke seg et liv uten data, playstation 2 og mp3 spiller. Mange personer har brukt over 10 000 kroner på dataspill over noen få år og dette er hårreisende siden noen her i verden sliter med å få mat og rent vann. Enkelte mener at ungdommene skulle jobbe bedre med leksene sine, og jobbe på lørdager i stedet for å sløse vekk hele uka på dette.

 

Hjemmet er ikke et hotell

Mye av feilen er at mange unge tror at hjemmet er et sted der de ikke trenger å hjelpe til. En ordning der ungdommer betaler for seg hjemme kunne være praktisk for mange. Beløpet hadde ikke trengt å være skyhøyt, men det kunne for eksempel vært på 10 % av inntekten deres. Mange foreldre sliter med barna sine siden de verken hjelper til i hjemmet eller gjør en innsats på skolen.

 

De må få en grunnleggende holdningsendring og begynne å gi av seg selv. Hvis man tjener penger bør man jo ha i bakhodet hvem som faktisk betaler kost og losji for deg og må holde styr på regningene. På grunn av dette ønsker sikkert noen en slik ordning mellom hjemmets fire vegger.

 

Erfaring til voksenlivet?

Å betale for seg hjemme er en nyttig erfaring til voksenlivet, men foreldre burde ha i bakhodet at ungdommen faktisk har en slitsom ”heltidsjobb” fra før av. Skolen tar mye tid for ungdommene og fortjenesten de får fra denne jobbingen bør vel ikke tas fra dem?? Selv om mange kan være slappe når det gjelder husarbeid så er det jo forskjell på folk.

 

En attenåring med heltidsjobb som bor hjemme burde betale en del av det, men en 15 åring er noe helt annet. De har treninger å gå på, lekser og skole. De burde få ha de slantene de tjener for seg selv. Det voksne liv innebærer mange utfordringer, men da har man i tilegg full jobb ikke en og annen lørdagsvakt. En ting å tenke på for mange foreldre er jo om de ikke burde få la ungdommen være en ungdom før han/henne er ferdig med skolen og kan betale for seg.

 

Forbruk gir mindre forbruk

Noe som kan være greit å tenke på er at ungdommens kjøp med egne penger kan spare penger for foreldrene. Hvis for eksempel en gutt kjøper et playstation spill til 500 kroner, så slipper han å mase og tigge fra foreldrene for å skaffe seg det.

 

Det er lurt å kunne finansiere kjøp selv i stedet for at andre må gjøre det for deg. Dette gir også på en annen side erfaring, da du blir kjent med kjøp og penger i stedet for at alt detter ned i fanget på deg. Så lenge en person bor hjemme og har en meget høy inntekt kan det være greit å kreve en sum, men hvis man tjener mindre en 20-30 000 i året bør man få slippe.

 

Mange ungdommer sparer til store ting sånn som en data til over 10 000 kroner, og de trenger alle pengene sine. Det er også de som tenker langsiktig og sparer til bil eller moped. Derfor er det lurt at ungdommer har egne midler slik at foreldrene ikke trenger å bli ruinert.

 

Ungdommer har behov for penger

Mange ungdommer har mye å gjøre på skolen. Uansett hvor sjuskete og late ungdommer blir framstilt, så finnes det mange som gjør sitt ytterste både på skolen og på jobb. Det å tjene penger er en stor fordel økonomisk, men det gjør også at ungdommene er aktivisert og ikke bare sitter hjemme. At de bruker mange penger bør man se litt mellom fingrene med siden det er deres egne. De fleste lærer tidsnok at det er nødvendig å spare, da moped og slikt kommer inn i bildet.

 

Etter en lang, slitsom dag trenger de avslapning og avkobling fra stresset. Derfor er det mange som setter seg foran skjermen for en time eller to. Så lenge dette ikke skjer over halve dagen er det ikke noe negativt i litt spilling.

 

Konklusjon

Jeg synes at ungdom som tjener noen tusenlapper i året ved siden av skolen skal få slippe å betale for å bo hjemme. Så lenge de betaler for spill, pc og andre fornøyelser selv så sparer foreldrene en del på dette også. Hvis man derimot er ferdig med utdanninga si og bare sitter hjemme og sturer med en fet lønn, burde man betale noen prosent til foreldrene.

 

Det er litt frekt å bli fødd på hvis du tjener like mye som foreldrene dine. Dette er poenget jeg vil fram til. Jeg synes at en ordning som dette kunne være både positivt og negativt. Ikke ta fra ungdommen de slantene han/henne har, men en ungdom skal ikke sitte og ruge på pengene, mens han/henne snylter på foreldrene. Dette er en sak som hver enkelt familie burde avtale seg imellom. Jeg stiller meg både litt nølende og tvilende til dette som ungdom selv, men jeg skjønner at oppgitte foreldre burde kreve dette av sine rike ”barn”.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst