Særoppgave 348 stk

"Frelseren" av Jo Nesbø Særemne om boka Frelseren, skrevet av Jo Nesbø.
"Jonas" av Jens Bjørneboe Innholdsrik særoppgave om boken "Jonas" inkludert et forfatterportrett av Jens Bjørneboe. Karakter: 5-
"L" av Erlend Loe En særoppgave om boken "L" av Erlend Loe.
"Pan" av Knut Hamsun Analyse av boken ''Pan'', som Knut Hamsun skrev i 1894. Karakter: 5
"Vildanden" og "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen Referat, analyse og sammenlikning av de to tekstene. Oppgaven har også informasjon om Ibsen, samt naturalismen og realismen som epoker.
1814-1905: Norges vei fra "brikke" til spiller Et historieprosjekt som tar for seg Norges vei fra politisk brikke i 1814, til politisk spiller i 1905, og årsakene til dette.
2. verdenskrig: Pearl Harbor Særoppgave skrevet av meg og en venninne. Handler om kampen på Pearl Harbor og bombingen av Nagasaki og Hiroshima. Skrevet i 9. klasse.
2PAC SHAKUR Om den populære popartisten.
Abba Dette er et musikkprosjekt om Abba. Her får du historien til Abba og informasjon om de fire gruppemedlemmene.
Abort Særoppgave om abort, inkludert et intervju med ei jente som ble mamma som 16-åring. Karakter: 6
Abort, rett eller galt? Etiske problemstillinger knyttet til abort. Skrevet i 10. klasse.
Adolf Hitler Kort og greit om Adolf Hitler
Adolph Tidemand & Hans F. Gude Særoppgave om Adolph Tidemand og Hans Fr. Gude. Deres liv og verker. Gir en veldig god oversikt. Karakter: 5 (VK2)
Alaska - The last frontier Særoppgave om Alaska, med fakta, historie etc.
Amalie - Den femte "store" Særoppgave om Amalie Skrams liv og Hellemyrsfolket.
Amalie Skram Biografi om forfatteren Amalie Skram.
Amalie Skram: "Mennesker" Litt fakta om Amalie Skram og om boka hennes "Mennesker".
Analyse - Halvbroren Serien Full analyse og beskrivelse av Halvbroren (serie, NRK), basert på Lars Saabye Christensens bok med samme navn. Karakterbeskrivelser, handling mm.
ANT - Alkohol, narkotika og tobakk Historie, fakta og skadevirkninger om alkohol, narkotika og tobakk. I tillegg er det en egen del om amfetamin.
Antenne anlegg Handler om antenne anlegg. Skrevet ved GK Elektrofag.
Arbeid og næringsliv (Starte en bedrift) Vurdere muligheter og utfordringer ved å etablere en bedrift.
Arbeidskravsanalyse (fotball) Ein arbeidskravsanalyse rettet mot fotball. Interessant stoff for spesielt fotballspillere.
Arne Garborg Om den norske forfatteren Arne Garborgs liv og verker.
Astrid Lindgren Særoppgave om forfatteren Astrid Lindgren.
Atomkappløpet Om det store atomkappløpet under 2. verdenskrig.
Atomvåpen P239. Om atomvåpen. 10. klasse, toppkarakter.
Auschwitz I og II-Birkenau Særoppgave om nazi leirene Auschwitz I og II-Birkenau.
Auschwitz& Birkenau Litt om jødeforfølgelsene, Auschwitz I og II, og blokk 11.
B.B. King og blues Særoppgave om B.B. King og blues generelt skrevet i faget musikk. Karakter: 6 (8. klasse)
Baptistisk historie Baptistisk historie
Befolkning, bosetting og migrasjon. Fordypning om utviklingen av befolkningen i verden, årsaken til veksten av den, bosettingsmønster og årsaker til flukt.
Berlinmuren Oppgaven forteller hvorfor muren ble bygget, konsekvensene den fikk for Berlin, og om Berlinmurens fall. Karakter: 6-
Berlinmuren Berlin, når muren falt. En historisk gjennomgang av Berlin som en delt by, og den uventede gjenforeningen.
Beskrivelse av USA Faktaoppgave om USA fra 10. klasse.
Bjørnstjerne Bjørnson Kort om Bjørnstjerne Bjørnsons liv.
Brasil Særoppgave om Brasil med mange bilder.
Brasil Oppgave som tar for seg mange ulike sider ved Brasil. Karakter: 6 (9. klasse)
Bruddet med realismen Beskriver hva som skjedde med kunsten og kunsterne i Norge og verden, under bruddet med realismen.
Buddha - "Den opplyste" Om selve livet til Buddha, Siddartha Gautama. Hvordan han grunnla buddhismen. Skrevet i 10. klasse.
Buddha og Buddhisme Om Guden og religionen.
Buddhisme Buddhisme i teori og praksis er hovedfokuset for denne oppgaven, samt litt fra buddhismens historie.
Buddhismen Inneholder det aller viktigste innen buddhismen. Karakter: 5+
Buddhismen Omfattende oppgave om buddhismen og Siddharta Gautama. Skrevet i 10. klasse.
Buddhismen Innholdsrik oppgave om religionen buddhismen.
Buddhismen Prosjekt i faget KRL om buddhismen. Svært innholdsrik!
Buddhismen - Korleis blir den praktisert? Et fokusemne om buddhismen (KRL). Karakter: 6 (10. klasse)
Burma - Et militærregime Handler om Burma. Landets forhold til menneskerettighetene, generelle fakta om landet og om hovedstaden Rangoon. Karakter: 5+
Bærekraftig utvikling Bærekraftig utvikling i verden. Karakter: 5+ (10. klasse)
Canada Særoppgave om Canada.
Chickasaw Særoppgave om indianerstammen Chickasaw. Karakter: 6
Christina Aguilera Særoppgave i musikk om Christina Aguilera. Skrevet i 9. klasse.
Christmas in the U.S.A Oppgave med et historisk tilbakeblikk på julehøytiden i USA.
Coca Cola Co. Særoppgave om cocacola co.
Computer parties Særoppgave på engelsk om dataparties i Norge og utlandet.
D-Dagen Stor oppgave skrevet i samfunnsfag med alt rundt D-Dagen.
D-dagen 6. juni 1944 Alt du trenger å vite om D-dagen under 2. verdenskrig.
De russiske revolusjonene Fyldig oppgave om de russiske revolusjonene
Dei fire verdensreligionane + Konfliktar KRL-prosjekt om jødedommen, islam, hinduismen og buddhismen, samt eksempler på religiøse konflikter. Karakter: 5+ (8. klasse)
Den Amerikanske Borgerkrigen Grei informasjon om den amerikanske borgerkrigen
Den arabiske vår - Kampen for demokrati Her finner du informasjon om "den arabiske vår" fram til våren 2012. Karakter: 6 (10. trinn)
Den kalde krigen Noe ufullstendig, men likevel god oppgave.
Den kalde krigen Det meste om den kalde krigen. Karakter: 6
Den kalde krigen Den kalde krigen og info rundt denne.
Den kalde krigen Mye om den kalde krigen! Muntlig oppgave i 10. klasse.
Den kalde krigen - forholdet mellom USA og Sovjetunionen Datoer og hendelser fra den kalde krigen. Karakter: 6 (10. klasse)
Den kalde krigen i Vietnam Omhandler ALT innen den kalde krigen i Vietnam. Karakter: 5+ (10. klasse)
Den Rastafarianske religion Om den Rastafarianske religion.
Det etiske dilemmaet rundt abort En særoppgave om det etiske dilemmaet rundt abort. Karakter: 6- (10. klasse)
Donald Duck Fin særoppgave om Donald Duck og resten av Disney-verden.
Doping Oppgaven tar for seg dopingens historie, definisjon, typer medikamenter samt brukere. Oversiktlig og grei.
Doping Særoppgave om doping.
Drivhuseffekten Særoppgave om trusler mot miljøet på jorda.
Ekteskapsromaner av Amalie Skram Særoppgave om Amalie Skrams ekteskapsromaner "Lucie" og "Forradt" skrevet under naturalismen.
Elling Reitan Oppgave om Elling Reitan. Et ukjent kunstnernavn for mange norske ører.
Elling-serien av Ingvar Ambjørnsen En særoppgave om Ingvar Ambjørnsens Elling-bøker.
Elvis Lang oppgave om Elvis
Elvis Aron Presley Særoppgave om Elvis sitt liv og hans karriere.
Elvis Aaron Presley - The King Særoppgave om Elvis sitt liv og karriere.
En kvinne gjennom livet Handler om de fysiske og psykiske forholdene en kvinne ofte går gjennom i løpet av livet.
En presentasjon av tre av Henning Mankells bøker Særoppgave som omhandler "Tea-Bag", "Leopardens øye" og "Kennedys hjerne" av Henning Mankell. Personskildring og sammenligning av hovedpersonene og kulturforskjellene mellom Vesten og Afrika.
Er det parallellar til Kristendommen i Ringenes Herre? Særoppgåve med drøfting om det er nokon parallellar til Kristendommen i Ringenes Herre (objektivt synspunkt). Skrevet i 9. klasse.
Et dukkehjem Fyldige svar på arbeidsoppgaver om Henrik Ibsens  "Et dukkehjem".
Etiopia Kort beskrivelse av det afrikanske landet Etiopia, med hovedvekt på historien.
EU Prosjektoppgave om EU.
Europa på vei mot en enhet Dette er en særoppgave om Europa på vei mot en enhet. Karakter: 5+
Extended Essay: Harry Potter Problemstilling: “In what way can we say that Harry Potter honours his parents through the way he acts?“
Fame Oppgaven inneholder fakta om konseptet " Fame", både filmen, tv-serien og musikalen. Avsluttende prosjekt.
Fascismen/Nazismen Politisk idehistorie.
Film Prosjektoppgave om film og dens historie med mer.
Florence Nightingale "The Lady With The Lamp" Livet til Florence Nightingale.
Flugefiske Om fluefiske.
FN = forente nasjoner En særoppgave om FN. Karakter: 5+ (Religion, livssyn og etikk, 10. klasse)
Folkestyre, makt og innflytelse Fordypning i et av 9. klasses kapitler i samfunnsfag. Karakter: 6
Fosterdiagnostikk Oppgaven handler om utførelse og lover angående fosterdiagnostikk.
Fra Bell til Internett Særoppgave om telefonen- og Internets utvikling. 9/10. klasse, fikk karakteren S.
Fra bok til film Oppgaven inneholder tre bøker og tre filmer ("Brødre i blodet/Elling", "Herman" og "Døden på Oslo S") som er satt opp mot hverandre. Forfattere er Ingvar Ambjørnsen og Lars S. Christensen.
Framtidens energibehov Dagens energiløsninger vil ikke overleve i fremtiden. Karakter: 6 (VG1)
frankrike En grundig særoppgave om Frankrike.
Fritidsklubb Særoppgave om Fritidsklubber. Kar: M+
Gasskraft som energikilde Gasskraft som energikilde
Genetics Lengre oppgave om gener.
Genteknologi - Science fiction eller virkelighet? Særoppgaven er basert på problemstillingene "Hva er genteknologi" og "Hvor stor rolle spiller etikk innenfor genteknologi". Oppgaven inneholder alt fra forklaringer på celler og DNA, til fakta om kloning, genmanipulering, xenotransplantasjon og etikk.
Geografien på Sørlandet Omfattende oppgave om geografiske forhold på Sørlandet. Skrevet av Iman og Simen.
George Washington - America"s first president Særoppgave med utgangspunkt i George Washingtons liv og hans betydning i Amerikas historie.
Gift - analyse og tolkning Analyse og tolking av Aelxander Kiellands roman Gift, med særlig fokus på hva som egentlig var "giften" og realismens og dens litterære trekk. Hva er det som gjør Gift til slik en realistisk roman? Og hvorfor handler personene som de gjør?
Golfkrigen Om Golfkrigen.
Gresk mytologi Avsluttende Hellas-prosjekt.
Gunnar Staalesen Særoppgave om Gunnar Staalesen og bøkene hans.
Hai En særoppgave om hai. Skrevet i 7. klasse.
Harry Potter Innledning, fakta om forfatteren J.K. Rowling, innhold i bøkene, + vennene til Harry. Omfattende prosjekt i engelsk.
Havørner Særoppgave om havørner og kongeørner.
Henning Mankell Oppgave om den svenske forfatteren Henning Mankell og to av bøkene hans. Detaljert handlingsreferat fra "Den hvite løvinnen" og omtale av "Pyramiden". Begge bøkene er fra krimserien med Kurt Wallander.
Henning Mankell og "Før frosten" Norsk særoppgave om forfatteren Henning Mankell og boka hans "Før frosten". Karakter: 4+ (10. klasse)
Henri Matisse Særoppgave om den franske maleren Matisse.
Henri Matisse - Fargekongen Henri Émile Benoît Matisse - Fargemesteren. Særoppgave (10. klasse) om den franske kunstneren Henri Matisse.
Henrik Ibsen En særoppgave om Henrik Ibsens liv og verker. Karakter: 6
Henrik Ibsen - kort. Kort særoppgave om Henrik Ibsen
Henrik Ibsen - Realismen - Referat av Vildanden Om Henrik Ibsens liv og oppvekst, hans verker og tolkninger/beskrivelser av dem, referat av Vildanden og om realismen og naturalismen.
Henrik Ibsen (1828-1906) - det moderne dramaets far Biografi, tolkninger osv. Alt du trenger til en oppgave om Ibsen og hans diktning.
Henrik Ibsen, En Folkefiende og Et Dukkehjem Dette er en fordypningoppgave om et forfatterskap. En kort biografi av Henrik Ibsen og en analyse og annmeldelse av "En folkefiende" og "Et dukkehjem". Skrevet i starten av 10. klasse. Fikk 6 både på språk og innhold.
Herakles (Herkules) En særoppgave om Herakles, og er Disney-filmen med samme navn basert på myten?
Herman - En sammenlikning av bok og film Sammenlikning av Lars Saabye Christensens "Herman" og filmutgivelsen basert på boka. Jeg har også lagt en del vekt på analyse og egne opplevelser.
Hilde Hagerup og hennes forfatterskap Stor oppgave om Hilde Hagerup og hennes forfatterskap. Her finner du også en bokrapport av "Løvetannsang", og omtale av "Bølgebiter" og "Ikke mat sjimpansene". Skrevet i 10. klasse.
Hinduismen Lite sammendrag av religionen.
Hitler og jødeforfølgelsen Denne særoppgaven handler om hvordan jødene ble forfulgt, Hitler og generelt om den 2. verdenskrigen.
Hitlers kamp til makten Hitlers kamp til makten fra 1920 til 1940.Kort om resten av krigen både i resten av verden og her i Norge.
HIV/AIDS Inneholder de fleste problemstillingene rundt HIV og AIDS.
Hjerteinfarkt Om hjerteinfarkt.
Homoseksualitet Litt om homofili, ekteskap, adopsjon + en spørre undersøkelse.
Hong Kong Særoppgave om Hong Kong skrevet før landet ble gjenforent med Kina.
Hormoner Informasjon om hormoner med tekst og bilder.
Hva er aldring - og finnes ungdomskilden? Hva er aldring & finnes ungdomskilden?
Hvorfor brukes doping i idrett? Drøfter dopingspørsmålet fra forskjellige synsvinkler. I denne oppgaven har jeg lagt stor vekt på å definere doping og finne ut hvorfor utøvere bruker dette. En meget god oppgave som er svært relevant for deg som ønsker å skrive en oppgave om doping!
Høyrepopulismens fremgang i Europa Denne teksten tar for seg de ulike høyreorienterte partiene i Europa og skildrer forskjellene mellom disse partiene. Karakter: 6 (samfunnsfag, 10. trinn)
Idrett, helse og livsstil Dette er en fordypningsoppgave hvor jeg har skrever om idrett, helse og livsstil.
Ikke si du er redd "Ikke si at du er redd" av Ciuseppe Gatozzella
Illegal presse Særoppgave om illegal presse under andre verdenskrig
In order to Form a more perfect union Dette er en besvarelse for samfunnsfaglig engelsk, VG3, karakter 6.
Indias fattigdomsproblematikk Særoppgave med hovedfokus på fattigdomsproblematikken i India, i tillegg til utgreiing av Asias historie og generelle fakta om India som land. Karakter: 6 (10. klasse)
Individ og samfunn (kriminalitet) Individ og samfunn (kriminalitet) Arbeid og næringsliv (Starte en bedrift) Politikk (politiske kanaler): gruppearbeid: muntlig presentasjon
Ingvar Ambjørnsen Presentasjon av forfatteren Ingvar Ambjørnsen og bokanmeldelse av "Døden på Oslo S".
Ingvar Ambjørnsen - biografi Særemne om Ingvar Ambjørnsen med analyse av "Hvite Niggere". Toppkarakter, 10. klasse.
Ingvar Ambjørnsen - Den mekaniske kvinnen Særoppgåva i norsk med kommentarer.
Ingvar Ambjørnsen: Bøkene om Elling Kort særemne om bøkene om Elling av Ingvar Ambjørnsen.
Innvasjonen av Norge (2. verdenskrig) Stilen handler om angrepet på Norge i 1940. Når og hvordan Tyskland utførte operasjon "Weserubüng", angrepet på Norge.
Internetts oppbyggning Omfattende oppgave om Internett. Dessverre så mangler bildene og illustrasjonene fra den opprinnelige oppgaven. Karakter: 6
Internetts utvikling Lengre og oversiktlig oppgave om Internetts utvikling.
Irland Særoppgave om Irland. Karakter: 6 (9. klasse)
Islam Flott oppgave om islam. Inneholder mye nyttig informasjon om sentrale aspekter ved religionen.
Islam Alt innen islam. Karakter: 6- (KRL)
Islam Om religionen Islam.
Islam sine fem søyler Teksten handler om islam. Enkelt forklart.
Island Om øya Island. 10. klasse, karakter 6.
Israel Om konflikten mellom Israel og Arabia.
Istidskunsten, hulemalerier Spennende oppgave om hulemalerier laget under istiden.
J. K. Rowling Oppgave om forfatteren til Harry Potter-serien. Skrevet i 10. klasse.
J. R. R. Tolkien - Ringenes Herre og Hobbiten Innholdsliste, forord, fakta om J. R. R.Tolkien, handlingsreferat og personskildring av bøkene Ringenes Herre og Hobbiten +Kilder..Kort og godt alt du trenger!
J.K. Rowlings forfatterskap Biografi om J.K. Rowling (nynorsk), bokreferat fra Harry Potter og De Vises Stein, og bokanmeldelse av Harry Potter og De Vises Stein. Karakter: 5+ (biografi) og 6 (resten) (10. klasse)
J.R.R. Tolkien - Life and Works Beskrivelse av Tolkiens liv og noen tanker om hvordan hans verker har påvirket litteratur og kultur i det 20. og 21. århundre. Karakter: 6-
JA til folkestyre, NEI til EU En svært innholdsrik oppgave om den Europeiske Union, der jeg også viser til mine meninger om saken.
Jeanne d`Arc Særoppgave om Jeanne d`Arc.
Jennifer Lopez Innholdsrik biografi av Jennifer Lopez.
Jens Bjørneboe Jens Bjørneboe, ein samfunnskritikar.
Jernbanen - Fra damp til elektrisitet Avsluttende prosjektoppgave 10.trinn 2006. Oppgaven var å vise en historisk utvikling. Toget fra starten i industrirevolusjonen i England, til i dag i Norge.
Jihad Særoppgave om Jihad og terrorisme. Tar også for seg den vanlige muslim, samt Koranens rolle. Karakter: 6
Johan Falkberget Oppgave om forfatteren Johan Falkberget, som i sine yngre dager var gruvearbeider.
John F. Kennedy Livet til JFK. Karakter: 6 (10. klasse)
John F. Kennedy Om den avdøde presidenten John F. Kenney.
John Lennon Om John Lennons liv og virke.
Jon Ewo, Unni Lindell og Jonas Lie Oppgave om forfatterene Jon Ewo, Unni Lindell og Jonas Lie. Flere av de mest kjente bøkene til disse forfatterne er omtalt. Skrevet i 10. klasse.
Joseph Haydn Særoppgave om Haydn. Med livshistorie.
Jostein Garder Avhandling om Jostein Gaarder
JRR Tolkien JRR Tolkien liv i korte trekk.
Jødedommen Fordypningsoppgave skrevet i 10. klasse om jødedommen.
Jødedommen En særoppgave om jødedommens retninger, høytider, klesplagg og mattradisjoner.
Jødedommen Særoppgaven min i KRL om jødedommen.
Jødedommen Om historie og bakgrunn.
Jødeforfølgelsen Fylldig særoppgave om jødeforfølgelsen gjennom tidene.
Kamerun Oppgave om det afrikanske landet Kamerun.
Karl Marx En oppgave om Marx som økonom, filosof, forfatter og hans liv, samt hvordan det har preget den senere historie.
Katter Generell informasjon om katter, samt om ulike katteraser.
Kenya Historie, dyreliv, skole, offentlige fridager med mer.
Kenya Flott oppgave om det afrikanske landet Kenya.
Kina En særoppgave om Kina. Skrevet i 10. klasse.
Kina - Det mest folkerike landet i verden Fakta, historie, styreform, næringsliv, økonomi, kultur og religion mm. Omfattende oppgave som tar for seg mange sider ved Kina.
Kirkesamfunn i Norge En særoppgave om tre av kirkesamfunnene i Norge.
Kjell Aukrust Særoppgave om Kjell Aukrust, som bl.a. har skrevet "Flåklypa". Karakter: 5 (10. klasse)
Kjell Aukrust Kjell Aukrust, mannen bak Flåklypa.
Kjell Aukrust Lang, god og omfattende særoppgave om Kjell Aukrust.
Kjell Aukrust Aukrusts liv og virke, og også om Guri med Reverumpa.
Kjernevåpen Særoppgave om kjernevåpen. Tar for seg teori rundt oppbygning og virkemåte, samt følgene ved bruk av slike våpen.
Kjersti Scheen Kort tekst om Kjersti Scheen.
Kleopatra Oppgave inneholder hele livet til den egyptiske dronningen Kleopatra.
Knut Hamsun Særoppgave om Knut Hamsun.
Knut Hamsun Knut Hamsuns liv og bøker og hva han har gjort. Karakter: 5+ (10. klasse)
Knut Hamsun Om den kjente forfatteren Knut Hamsun.
Knut Hamsun - "Sult" En grundig analyse av boken "Sult" og et kort sammendrag av Knut Hamsuns liv.
Knut Hamsun (1859-1952) Om Knut Hamsuns liv
Konflikten i Nord-Irland Særoppgave om konflikten i Nord-Irland
Konsentrasjonsleirer Konsentrasjonsleirene i Tyskland og Polen under 2. verdenskrig.
Konservatismen - en politisk ideologi Oppgave og beskrivelse av konservatismen.
Kransen Sigrid Undset, litteraturhistorie og "Kransen".
Kreft Oppgave i naturfag om de vanligste kreftformene.
Krigens kjemi Oppgave om kjemisk krigføring med detaljerte forklaringer på atomvåpen, fisjon, fusjon og nervegasser, samt et engelsk utdrag.
Kristendommens rolle i Sør-Afrika Særoppgaven som beskriver hvilke påvirkninger kristendommen har hatt på Sør-Afrika. Karakter: 6
Ku Klux Klan Særoppgave om Ku Klux Klan.
Lars Saabye Christensen Om forfatteren Lars Saabye Christensen og boken 'Gutten som ville være en av gutta'
Lars Saabye Christensen (1953 - ) Bra særoppgave om Lars Saabye Christensen. Kar.: 6, 1. klasse.
Lars Saabye Christiansen Særoppgave om Lars Saabye Christiansen
Lars Saabye Christiansen Kort om forfatteren Lars Saabye Christiansen
Lars Saabye Christiansen Særoppgave om forfatteren Lars Saabye Christiansen.
Lasso rundt fru Luna Særoppgave om Agnar Mykle.
Led Zeppelin En særoppgave om Led Zeppelin, noen av verdens beste musikere.
Leeds United - Pride of Yorkshire Særoppgave om den engelske fotballklubben Leeds United, som mange norske fotballspillere har spilt for.
Lenin og kommunistpartiet Lenin's liv og hans arbeid i 1. verdenskrig og under den russiske revolusjonen.
Lingua Latina Særoppgave i språkkunnskap, omhandler det latinske språkets historie og litt om dets oppbygning. Karakter: 6
Littærert tema om nasjonalfølelsen i Norge Denne særoppgaven tar for seg hvordan nasjonalfølelsen i Norge har kommet til uttrykk gjennom forskjellige litterære perioder. Karakter: 6
Livets utvikling Beskriver livets utvikling på jorda. Karakter: 6
Lord Admiral Horatio Nelson (1758-1805) Særoppgave skrevet i 8. klasse om den britiske legenden Horatio Nelson.
Madonna Særoppgave om Madonna
Majoriteter og minoriteter - Norges urbefolkning Samfunnsfag artikkel hvor det sammenligner Norges majoritetsbefolkning med Norges urbefolkning - samene. Karakter: 6
Maoriene - integrert eller assimilert? Maorienes historie og kolonistenes påvirkning av deres samfunn.
Maria Sklodowska-Curie Detaljert og fyldig særoppgave om Maria Sklodowska-Curie.
Marilyn Monroe's life The childhood, growing up, her men and her career.
Marilyn Monroes liv Særoppgave om barndommen, oppveksten, mennene, karrieren og den tragiske slutten på ikonets liv.
Martin Luther King, Jr. (1929-1968) Engelsk innlevering om Martin Luther King. Hans liv og politisk standpunkt. Karakter: 5
Marxisme/sosialisme og Karl Marx Teksten beskriver marxisme/sosialisme som ideologi, og historien om det. Den skriver også om opphavsmannen til ideologien - Karl Marx.
Mat Oppgave om mat i heimkunnskapsfaget. Typer, fordeling i verden, fordøyelse med mer. Lang og god.
Media - aviser, tv, radio og Internett Særoppgave i media, gir et meget godt innblikk i historikk og utvikling for de ulike massemediene.
Mellomkrigstiden Lengre oppgave om mellomkrigstiden 1920-1930.
Menneskerettigheter, FN og Holocaust En lettlest oppgave om menneksrettigheter, om organisasjonen FN og Holocaust. Karakter: 6 (10. klasse)
Metallicas 10 mest turbulente år fra 1981 til 1991 Særoppgave om Metallica som kan kanskje kan trenge en liten rettelse i årene 1981, 1982, 1983. Karakter: 6
Midtøsten-konflikten Presentasjon av konflikten mellom Israel og Palestina.
Mikrobrikken Om de viktige datadelene.
Miljøtrusler Et kort sammendrag om noen av Jordas miljøtrusler.
Milorg, Om hvordan milorg jobbet under 2. verdenskrig
Nervesystemet En fagtekst om nervesystemet, og dens oppbygging.
Norge i perioden 1814 til 1905 Handler om grunnloven, utvandring til amerika, napoleonskrigene og union med Sverige. Karakter: 6
Norsk litteraturhistorie - Forfattere fra ulike perioder Handler om en forfatter/et verk fra hver periode i norsk litteraturhistorie.
Nynazismen. Hvem og hva? Samfunnsfagprosjekt om nynazisme og nazisme. Karakter: 4 (10. klasse)
Nær døden opplevelser Alt fra fakta til kommentarer om "nær døden opplevelser".
Objektsamling En gjennomarbeidet objektsamling i 2BI.
Oldtidens Egypt og Roma Om oldtidens Egypt og Roma.
Om Amnesty International Prosjekt om Amnesty International.
Om Jonas Lie og boka "Den fremsynte" Portrett av forfatteren Jonas Lie og anmeldelse av boka "Den fremsynte".
Om sanning, moral og makt i Soga om Ramnkjell Frøysgode Dette er ei analyse av nokre litterære verkemiddel i Soga om Ramnkjell Frøysgode.
Omskjæring av kvinner Omhandler temaet omskjæring av kvinner. Et spørsmål om kontroll eller religion? Skrevet under sex og samlivs-prosjekt. Karakter: 5+ (10. klasse)
Oppgave i kriminalitet Om ulike straffereaksjoner
Oppgave om alkohol Informasjon om alkoholen som brukes som rusmiddel.
Pablo Picasso Om maleren Pablo Picasso.
Pablo Ruiz Picasso Oppgave om kunstneren Pablo R. Picasso.
Parikler og partikkelkollisjoner Et prosjekt i 2Fy på videregående skole. Her kan du lære mye om partikkelfysikkens rare verden. Skrevet av Glenn, Maziar og Eivind.
Pearl Harbour The attack on Pearl Harbour and the consequences that followed. Karakter: 5+ (fordypningsoppgave i Internasjonal Engelsk, vg2)
Pink Floyd Om den populære gruppa. Noen bilder.
Pink Floyd & The Wall Om den populære musikkgruppa.
Planeter Stilen handler om et par av planetene i solsystemet vårt, samt jorda og månen.
Pondus - Verdens beste tegneserie Dette er en særoppgave som vi fikk i lekse å lage på skolen. Den handler om Pondus og personene som er med, men også om Frode Øverli som har laget serien.
Portugal Prosjekt om Portugal.
Psykiske lidelser Fordypning i et litterært tema som tar for seg to tekster innen temaet psykiske lidelser. Skrevet i 10. klasse.
Pusur Særoppgave om tegneserien om Pusur som jeg skrev i 8. klasse.(Karakter; 4/5)
Pyramidene i Giza Om pyramidene som ble bygget for kongene, eller faraoene, for rundt 4000 år siden.
Quatuour pour la fin du temps: En studieoppgave til tidenes ende, med satsen ”Liturgie de cristal” som utgangspunkt Analyse av Olivier Messiaens "Liturgie de Cristal" fra Quatuour pour la fin du temps. Satstekniske virkemidler i dette verket, i forhold til typiske satstekniske virkemidler hos Messiaen. Studieoppgave i musikkhistorie, 3MUA.
Rape Oppgave om voldtekt. Karakter: 5 på videregående VKI allmenne fag
Rasisme Dette er en stil som tar for seg hva rasisme er og hvordan man gjennom kunnskap om nære og fjerne kulturer kan bekjempe den
Realismen En fyldig og god oppgave om realismen. Forholdsvis mange bilder kombinert med en masse tekst. Omfattende presentasjon av "de fire store": Jonas Lie, Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson og Arne Garborg.
REGNSKOGEN I SØR-AMERIKA Prosjekt i natur- og samfunnsfag om regnskogen i Sør- Amerika
Reichtag fire and Hitler Analysering av brannen i reichtag (det tyske "stortinget") og årsakene til Hitlers suksess (svar på IGCSE coursework 2001/2002 oppgaver).
Reklamens makt Reklamens makt over ungdommen.
Religion Oppgaven har hovedfokus på kristendommen, og drøfter kristendommens posisjon i vårt samfunn og verden forøvrig.
Rennessanse, Barokk og Rokokko, med hovedvekt på Barkokken. Oppgave for GK kunst og kulturhistorie (totimerskurs). Oppgaven fikk 6.
Return Musikkoppgave med fakta om det norske bandet Return. Karakter: 6 (9. klasse)
Robert Peter Williams Boografi om Robert Williams og musikken hans.
Romania Fakte om Romania
Rusmidler Oppgave om alle de vanligste rusmidlene. Karakter: 5
Rusmidler Om diverse rusmidler!
Salvador Dalí og surrealismen Særoppgave om Salvador Dalís liv og levnet. Sekser i 10. klasse.
Samfunnsøkonomi Lengre prosjektoppgave om samfunnsøkonomien i Norge.
Sammenligning av Frankrike og Russland Sammenligning av Vest-Europa (Frankrike) og Øst-Europa (Russland). Fakta, historie, kultur, geografi om Russland og Frankrike. Til slutt en sammenligning av landene.
Sammenligningsoppgave: USA - Nigeria Hvorfor er USA rikt og Nigeria fattig?
Scientologi - religion eller kommersiell organisasjon? En omfattende oppgave om scientologi som tar for seg begrepet religion og livssyn, scientologien som religion, kritikk mot scientologien og noen kjente scientologer. Skrevet i 10. klasse.
Sergei Rachmaninov (1873-1943) En særoppgave om livet til russiske pianisten, komponisten og dirigenten Sergei Rachmaninov og hva slags musikk han skrev og spilte.
Sex og samliv Et kompendium om de viktigste delene av sex og samliv.
Shintoisme Religion, Shintoisme 10. klasse, karakter 5
Sigrid Undset Om Sigrid Undsets liv.
Sikhismen og Jesu Kristi kirke av de siste dagers hellige. En oppgave gjort på sikher og mormonere. Karakter: 6 (10. klasse, RLE)
Sir Isaac Newton En særoppgave om Sir Isaac Newton som jeg fikk 6 på.
Skaugum - Kongefamilien flytter inn Skaugum - Kongefamilien flytter inn
Skriket av Edvard Munch Om Edvard Munchs maleri 'Skriket'.
Smiths venner Hvordan det hele startet, troen, utvikling, Brunstad, barna, utbryternekvinne, diskriminering, homofile.
Snorre Sturlason Om Snorre Sturlason og hans verker.
Snowboard Det man trenger å vite om snowboard.
Solcelle utvikling & forklaring Teksten er en muntlig høring av prosjekt oppgave i engelsk vg2 automasjon. valg av oppgave og tekst om fra linje til stikkontakt og oppgave om solcelle panel.
Solen - Mer enn en genial "oppfinnelse" Særoppgave om solen og hvilke innflytelse solen har på oss mennesker. Karakter: 5 (Særoppgave i naturfag, grunnkurs)
Solsystemet Særoppgave om solsystemet.
Solsystemet Om de forskjellige planetene i vårt solsystem.
Sosialt avvik Sosiale avvik i form av klesstil.
Spanskesyken Beskriver spanskesyken. Et natur- og miljø prosjekt.
Spiseforstyrrelser Fordypning i spisefortyrrelser.
Spiseforstyrrelser - en kamp mellom liv og død En god særoppgave om spiseforstyrrelser. 10 klasse, karakter 5.
Språk skaper identitet En fagartikkel om hva som påvirker språket til ungdommene, og hva som får de til å snakke slik de gjør i dag. Oppgaven ser på hva som påvirker språket til to ungdommer i Oslo. Karakter: 5+ (fordypningsoppgave i norsk)
Sri-Lanka I denne oppgaven står det om alt som har skjedd i Sri Lanka siden borgerkrigen har startet. Det står også om de viktigste personene i landet, samt litt av historien til landet.
Stillehavskrigen Kort om de forskjellige fasene i Stillehavskrigen. Måtte holdes kort, fordi den skulle presenteres muntlig innen en 8 minutters ramme.
Sykkelens historie og utvikling En særoppgave om sykkelens historie. Karakter: 5+
Særoppgave: Jostein Gaarder Særoppgave fra 10. klasse om Jostein Gaarder. Med biografi, bibliografi, priser osv.
Søvn og drømmer Om å forstå drømmer og generelt om søvn. Karakter: 5
T4 Særoppgave om T4 aksjonen, 2. verdenskrig.
The 2010 Haiti Earthquake - A catastrophic disaster En utfyllende fordypningsoppgave om jordskjelvet i Haiti i januar 2010.
The Beatles Om tidenes band, The Beatles!
The Doors En god oppgave om det kjente bandet The Doors.
The Internet Oppgave om Internet på engelsk.
The search for peace Om fredsprosessen i Nord-Irland.
The Solar system About the Solar System, the sun and the nine planets. What they contains and other facts.
The world of Harry Potter En særoppgave om Harry Potter jeg hadde i engelsk rett etter jul. Karakter: 5+
Tidlig språkhistorie Lang oppgave om språket fra de tidligere tider.
Titanic Særoppgave om Titanic. Skrevet i 9. klasse.
Tobakk Om tobakk
Torbjørn Egner - barnas egen kunstner Prosjekt i norsk om barne- og ungdomslitteratur. Inneholder biografi om Torbjørn Egner, og gjennomgang av barneboka "Folk og røvere i kardemommeby". Karakter: 6 (10. klasse)
Tourettes syndrom En stil om det nokså kjente Tourettes syndrom. Karakter: 5+ (8. klasse)
Trelastnæringen i Bragernes-Strømsø og Eiker Dreier seg om trelastnæringens betydning for Bragernes-Strømsø og Eiker i perioden 1660-1811.
Tsjernobyl og atomkraft Om Tsjernobyl og atomkraft.
Tyskland etter samlingen. Tyskland etter samlingen. Karakter *6*
Tyskland og Berlin under den kalde krigen Særoppgave om Berlinmuren og Berlin under den kalde krigen
U-land og I-land Forskjellene mellom Indonesia (U-land) og Japan (I-land),
Universet - En uendelighet av stjerner og planeter Dette er et prosjekt jeg hadde om universet på ungdomsskolen
Urettferdighet, postmodernismen og litterære virkemidler Oppgave om urettferdighet som litterært tema i «Dødslekene»-triologien til Suzanne Collins og «Gutten i den stripete pysjamasen» av John Boyne, samt om postmodernismen og om litterære virkemidler. Skrevet i 10. klasse.
USA Særoppgave om USA.
Valentino Oppgave med hovedvekt på moteskaperen Valentino.
Verdenshistorien (frem til 1900) Ambisiøs oppgave om verdenshistorien frem til 1900. Skrevet i 7. klasse og belønnet med toppkarakter.
Vietnam War Gjennomgang om krigen.
Vietnam-krigen Individuell prosjektoppgave om Vietnam-krigen. Karakter: 6 (10. klasse)
Vietnamkrigen Fakte om Vietnamkrigen. Bakgrunn og forutsetninger for at Vietnamkrigen oppstod.
Vietnamkrigen Vietnamkrigen, fra begynnelse til slutt. Svært innholdsrik oppgave. Karakter: 5+
Vigelandsparken Oppgave om vigelandsparken. Samtidskunst.
Voldshandlinger i Norge En artikkel som har analysert dagens voldsituasjon i Norge (årsaker).
Walt Disney Innholdsrik oppgave om Walt Disneys liv med bilder, fakta og historie, fra barndommen, karrieren, privatlivet og Disneyland.
Wannsee-konferansen - Spor av krig i Europa Oppgave om Wannsee-konferansen som fant sted 20. januar 1942. Referat på norsk fra diskusjonene.
Ytringsfrihet i endring Svært innholdsrik og godt skrevet oppgave om ytringsfrihet, Kjuus-saken og Ytringsfrihetskommisjonen i Norge. Oppgave i faget Menneskerettigheter (2. klasse, vgs). Skoleåret 2003/2004.
Økologi, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling Særoppgave om menneskers påvirkning av miljøet vi lever i. Karakter: 5 (9. klasse)
Ørkenkrigen Særoppgave om "Ørkenkrigen" under andre verdenskrig. Setter pris på tilbakemeldinger :D Skrevet i 9. klasse.
Aasmund Olavsson Vinje - hvem var han? Kort om Aasmund Olavsson Vinje.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst