Liv Tyler

En oppgave om skuespilleren Liv Tyler. Inneholder også noen bilder.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.04.16

Liv ble født den 1. juli, 1977 i New York. Da fikk hun navnet Liv Rundgren. Bebe Buell oppdro Liv sammen Todd Rundgren som var samboeren hennes på den tiden. Liv trodde at det var Todd som var faren hennes. En liten stund etter Liv ble født slo moren hennes opp med Todd, og flyttet til Portland i Maine sammen med Liv.

 

<bilde>

 

Liv bodde periodevis med moren, tante Annie og hos bestemoren Dorothea Johnson. Allerede da liv var liten lite hun å opptre. Hun pleide å kle seg ut med morens klær, og bruke morens sminke, og holdt show for morens venninner.

 

<bilde>
Da liv var 9 år gammel fant hun ut at hennes virkelige far var Steven Tyler. Dette skjedde på en Aerosmith konsert. Men Liv hadde begynt å bli mistenksom tidligere: "Jeg visste ikke helt hva det var, men jeg begynte å se mer til ham, og det betydde så mye for meg at jeg skrev om det i dagboken min," sier hun. "Jeg var veldig forvirret.". Men denne Aerosmith konserten satte en stopper for mistanken. Mia, søsteren til Liv som hun aldri hadde sett før, var også på denne konserten.  Da Liv så at Mia var veldig lik henne, hadde hun ingen tvil lengre. Siden Steven Tylers datter var hennes søster, var Steven Tyler også faren hennes.

 

Da Liv var 12 år gammel forandret hun etternavnet sitt til Tyler.

 

Liv og moren flyttet til New York da hun var 14 år gammel. En venninne av familien, en kjent modell fikk Liv til å begynne som modell. Livs modell karriere skjøt fart med en gang, og Liv var på forsidene til store magasiner som for eksempel Seventeen, Interview og Mirabella.

 

Den første store opptredenen Liv hadde var i 1994, i Aerosmiths musikkvideo Crazy. Liv var flau over sin sexy opptreden, men hun ble beundret av millioner av fans over hele verden. Det samme året begynte Liv å spille inn sine første to filmer, Silent Fall og Heavy. Etter dette bestemte hun seg for å slutte som modell, og konsentrere seg om sin filmkarriere.

 

Da Liv var 17 spilte hun inn sin tredje film, Empire records. Men gjennombruddet kom ikke før med den neste filmen, Stealing Beauty. Senere har liv vært motspiller til mange kjente skuespillere for eksempel Tom Hanks (That Thing You Do!) og Bruce Willis (Armageddon), og hun har kun jobbet med de beste regissørene. Hun spilte vakre Jewel i One Night at McCools, og alven Arwen i Ringenes herre triologien.

 

Til tross for hennes stjernestatus og berømmelse, så er Liv kjent for sin jordnære holdning, sjarm og godhet. Liv har klart å holde privatlivet for seg selv. Og det har vært ganske lurt, for dette har fått henne til å virke mer moden enn mange andre på hennes alder.

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst