Den greske antikken

Hva har vi lært av grekerne som levde i Hellas under antikken? Blant annet demokrati, filosofi, teater og idrett.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.10.10

Fra år 800 f.Kr. levde grekerne i polisstater. En polis var en by med jordbruksområder omkring, og det ble bygd templer, handelsboder og verksteder. I det greske området var det mer enn 600 polisstater, med et par tusen innbyggere i hver. De ble aldri samlet til et felles rike, men var bundet sammen på grunn av felles språk, religion og kultur.

 

En av tingene vi har lært fra grekerne, er styringsformen demokrati som ble innført i polisstatene på 400 f.Kr. Ordet demokrati betyr folkestyre, altså var det innbyggerne i statene som var med på å bestemme hvordan polisen de bodde i skulle være. Polisstaten Athen er et bra eksempel på å beskrive hvordan dette demokratisystemet virket. I Athen bodde det omtrent 300 000 innbyggere, men bare de ”frie mennene” over 18 som fikk stemmerett, og de utgjorde bare 40 000 stk av befolkningen. Slaver, frigitte slaver, kvinner og fastboende utlendinger hadde ikke stemmerett. De bøndene som bodde langt fra sentrum hadde heller ikke tid til å delta i politikken. Så den demokratiformen de hadde varierer litt fra den som finnes i mange land i dag.

 

Vi har også lært en del kulturelle ting av grekerne. En av disse tingene er teateret. Teateret ble utviklet som en dyrkning av vinguden Dionysos og en fruktbarhetskultus omkring det mannlige kjønnsorganet. Forestillingene ble spilt av menn, og de framførte sagn om hvordan ting som guder, mennesker og naturfenomener hadde blitt til. De framførte også spill som handlet om konflikter mellom mennesker, om menneskelige svakheter, kjærlighet, rettferdig og maktsyke, altså mye av de samme temaene som blir brukt i film og teater i dag. Noen av de mest kjente forfatterne fra denne tiden er Aiskylos, Sofokles, Euripides og Aristofanes, og mange av stykkene som ble skrevet på denne tiden blir satt opp i vår tid også.

 

En annen ting vi har fra Antikken er Olympiaden, eller OL. Det arrangeres hvert fjerde år, og ble opprettet i år 776 f.Kr. Olympiaden, som tok plass i Olympia, ble opprettet i forbindelse med dyrkning av guder. Det gav god status å være god i idrett, og mange av de politiske lederne i Hellas var tidligere vinnere av idrettskonkurranser i Olympiaden.

 

<bilde>

 

Den greske arkitekturen er veldig kjente, og det som kjennetegner den er søylene. I Hellas ble det bygd store templer til ære for gudene, og det mest kjente er Partenon. Den greske byggestilen har inspirert arkitekter igjennom alle århundrene.

 

I antikken var det utviklet det seg et samfunnet med mange filosofer i Hellas. Filosofene var folk som ikke nøyde seg med de religiøse forklaringene på naturfenomen og andre ting, og heller ville ha en vitenskapelig forklaring på det. De fikk en stor betydning for den vestlige kulturen, og noe av de fant ut gjelder fortsatt i dag, og mye av det har vært grunnlag for videre utvikling av blant annet fysikken og matematikken. For eksempel forutsa Demokrit allerede på 400-tallet f.Kr. at alt i naturen var bygd opp av atomer, men denne teorien ble ikke allment akseptert. En av grunnene til dette var at det var mange som ikke likte filosofen fordi de mente at de ikke respekterte gudene. Det ble derfor lagd en lov om at slik ”vranglære” skulle være forbudt. En av de mest kjente filosofene er Platon. Han lagde en skole for filosofer som het Akademiet, og den ble drevet i nesten tusen år før kristne herskere stengte den. Platon hadde en elev som het Aristoteles. Aristoteles hadde mange teorier om filosofi og naturvitenskap. Men man kunne ikke stole helt på teoriene hans, fordi han gjorde ikke så mange praktiske forsøk for å sjekke at de faktisk stemte. Men allikevel holdt teoriene hans helt fram til 1400-tallet. Aristoteles regnes som en av de største filosofene som har levd i Europa.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst