HIV - Den snikende sykdommen

Beskriver hvor lumsk HIV-sykdommen er.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.19
Tema
AIDS

Hiv er en virus sykdom og svekker immunforsvaret. Sykdommen ble oppdaget i Norge på 80 – tallet, men den har jo eksistert i mange år før dette. Det er mange som lever med Hiv i mange år før de utvikler Aids, men man må gå på medisiner resten av livet.

 

Medisinene har utviket seg veldig de siste tiårene, men vi har enda ingen vaksine eller livreddende medisin mot denne sykdommen. Medisinene i dag kan bremse fremskyndingen av sykdommen og dermed kan flere og flere leve med sykdommen i flere år nå enn før. Man har funnet ut at Hiv opprinnelig kommer fra Afrika og apene. De innfødte bushmennene lever av å spise apehjerner og dermed er de blitt smittet av de infiserte hjernene og fått virus sykdommen Hiv. Siden informasjonen om dette kommer så lite frem er det vanskelig å få disse innfødte til å slutte å spise dette fordi det er jo noe de alltid har gjort, det er tradisjonen deres.

 

Det er selvfølgelig ikke alle apene som har denne sykdommen. Man har jo også mennesker som vet om farene ved dette og allikevel har sex uten og informere om dette og man har jo voldtektsmenn som bare tar seg friheter og dermed risikerer å smitte andre uskyldige og dermed fører smitten videre. Jeg synes at det er utrolig dårlige holdninger som er ute og går når det gjelder Hiv og Aids. Vi har jo også mange ungdommer som har sex ofte med mange forskjellige uten å beskytte seg, de tenker vel ofte at ”det skjer ikke meg” , jeg tror de kanskje skjønner alvoret i hvor farlig dette er og at de faktisk må leve resten av livet med medisiner og i værste fall dør i ung alder.

 

Når man først har fått Hiv kan man som oftest leve lenge med bare Hiv, men når dette utvikler seg til Aids er det usikkert hvor lenge man kan leve fordi denne sykdommen er mye mer aggressiv enn Hiv. Vi har ikke noen effektiv medisin mot Aids og de som har fått utviklet sykdommen fra Hiv til Aids har ikke så lenge igjen å leve. Hvis de får en forkjølelse som i utgangspunktet er en uskyldig sykdom så får de i tillegg lungebetennelse og de dør som regel av denne lungebetennelse fordi immunforsvaret er så svekket at kroppen ikke orker mer.

 

Det er mange prostituerte som har denne sykdommen. Prostituerte i alle land, men kanskje spesielt i U-landene. Men de vet ikke hvor alvorlig dette er og de må jo ha en inntekt og derfor fortsetter de arbeidet sitt. Det er sikkert mange som ikke vet at de er smittet fordi de går jo ikke til legen så ofte.

 

Det er mange land som sliter med Hiv /Aids spesielt de fattige U-landene, fordi de ikke har opplysninger om hva dette er, hvordan det smitter og hvor farlig det er. De får heller ingen eller lite hjelp /støtte til medisiner fordi medisinene er utrolig dyre og når disse landene sliter med dårlig økonomi sier det seg selv at de ikke prioriterer helse og medisiner selv om de burde ha gjort det, men politikerne i disse landene vet kanskje ikke så mye om denne sykdommen de heller??

 

Før trodde man at det var bare homoseksuelle, prostituerte og narkomaner som fikk dette, men det er feil.

Her er noen eksempler på hvordan det kan smitte :

- Det er mange turister som får sykdommen når de drar på ferie til f. eks Thailand og har sex uten kondom, og når de kommer hjem har de sex med en annen og dermed er sjansen stor for at man har smittet den nye personen.

- Hvis man er utro og har sex uten å beskytte seg er man også utsatt for smitte og smitter dermed kjæresten /ektefellen sin.

- Narkomaner som deler sprøyter er også utsatt for smitte.

- Det er også noen som har sykdommen og vet det selv og har sex uten å informere om sykdommen.

- Smitte i henhold til blodoverføring var ett problem før, men det er ikke noe stort problem i Norge lenger. I dag kontrollerer de alt blod før det blir brukt. Her var det en del blødere som ble ufrivelig smittet.

- Gravide som har sykdommen som går gravide kan smitte barnet sitt, det er 50 % sjanse at det blir smittet så det er ingen selvfølge at det skjer fordi mor og barn ikke alltid deler blodet mellom seg.

Det er selvfølgelig mange måter å få dette på, jeg har bare vist noen få måter.

 

Min appellative måte å si noe om dette på må være ”Bruk kondom !” ”Bruk kondom !” så lenge man ikke er i et fast forhold og stoler på den man er sammen med. Hiv og Aids kan ramme absolutt alle den er ikke forbeholdt noen !

Hiv er som en slange

Sniker seg innpå en

hvis man ikke passer på !

 

Aids er som gift

Man blir sakte og

Sikkert drept til slutt !

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst