Kjøpetrenden til ettertanke

En kortfattet artikkel om reklamens manipulering av vår hverdag.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.01
Tema
Reklame

I disse dager dukker det opp nye produkter hver dag, og nordmenn handler som aldri før. Som de fleste andre her i landet har vel kanskje også du kjøpt noe du egentlig ikke har behov for, og slike kjøp blir stadig mer populære. Mange sier at det er reklamens påvirkningskraft som har skylden for denne nye trenden og mener den skaper et kunstig behov.

 

Etter min mening er det nettopp det den gjør, for hvem trenger vel egentlig en råflott mobiltelefon, 52' plasma-tv eller den nyeste BMW'en? Reklamen har alltid vært manipulerende og dens mål har alltid vært å få solgt et produkt. Uten dens påvirkningskraft hadde vi kanskje nøyd oss med hustelefon, svart-hvitt tv og russisk Lada. Gud forby.

 

Det menneskelige behovet har forandret seg over tid, og gått fra steinalderbefolkningens bønn om vann, mat og husly til dagens minstekrav om bil, båt og enebolig. Dette behovet har utviklet seg så lenge det har vært mennesker på jorden, også i perioden før reklamens tid. På grunnlag av dette kan jeg ikke la reklamen ta skylden for denne utviklingen alene, og jeg mener at det teknologiske løpet i seg selv må ta en del av skylden.

 

Reklamen skaper kanskje et kunstig behov, men mange vil også se på dette som et nødvendig behov. Nødvendig for å holde økonomien i gang. Hadde ingen kjøpt nye produkter eller tjenester, ville det økonomiske systemet vi kjenner i dag, kollapse. For den teknologiske utviklingen er det også viktig at det konstant blir laget nye og forbedrede produkter. Det betyr likevel ikke at alle må ha dem.

 

Om behovet er kunstig eller ikke er opp til hver enkelt å bedømme. Reklamen vil alltid prøve å manipulere folk til å kjøpe nye produkter. Om du lar deg manipulere eller ikke er en annen sak.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst