Temaoppgave 1266 stk

Sunn livsstil Oppgaver om livsstil, kosthold og doping.
"Den voksne breddeidretten" og "Idretten og massemedia" Foredrag om breddeidrett og massemedias dekning av idrett.
"Det er maten vi lever av" Oppgave i naturfag i 10. klasse om mat.
#3-IT Skrevet av teoriboka (for dem som ikke gidder å gjøre dem selv).
1. verdenskrig Masse fakta om 1. verdenskrig fra årsakene til krigen, selve krigsforløpet og hva som skjedde etter krigens slutt. Karakter: 5/6 (9. klasse)
1. verdenskrig Teksten handler om WW1, hvordan den startet og utviklet seg.
1. verdenskrig Kort beskrivelse av hele 1. verdenskrig fra start til slutt. Oppgave ble skrevet ved 9. klassetrinn.
1. verdenskrig Håper den hjelper noen! :) Skrevet i 9. klasse. Karakter: 5+ (norsk) og 6 (samfunn)
1. verdskrig 1914-1918 (Skyttargravskrigen) Innlevering om 1. verdskrig. Karakter: 5.
15 billioner for år 2000 Om det tidligere år 2000-problemet
2. verdenskrig Oppgave om andre verdenskrig. Tar for seg svært mye, inkludert invasjonen av Polen, Operasjon Barbarossa, Pearl Harbour og krigen i Norge. Karakter: 6
2. verdenskrig Innholdsrik oppgave som tar for seg mange ulike sider ved 2. verdenskrig. Karakter: 6 (9. klasse)
2. verdenskrig Om 2. verdenskrig, med hovedvekt på hva som skjedde i Larvik.
2. verdenskrig og konsentrasjonsleiren Ravensbrück Om årsakane og opphavet til 2. verdenskrig og fordjupning i Ravensbrück konsentrasjonsleir. Karakter: 5+
2. verdenskrig: D-dagen og de tyske konsentrasjonsleirene Oppgave som beskriver hva som skjedde på D-dagen, samt hva som foregikk i de tyske konsentrasjonsleirene.
A bridge to remember Engelskstil om bruer, spesielt om Mississippi River Bridge som kollapset.
A computerised world. Om dataalderen vi lever i.
A nuestra manera Kommunikasjoner. Spanjoler og nordmenn kan oppfatte ting ulikt.
A perfect outlet - ranting to the diary Et innlegg i dagboka om hvor bra det er å være barn. Alt blir liksom mer komplisert når man blir eldre. Karakter: 6 (fra vår supersnille lærer, engelsktentamen i 9. klasse)
Abba Litt om den svenske popgruppa ABBA.
Abort Oppgave om abort.
Abort, ungdomskultur og homofili Manus til foredrag om etiske spørsmål knyttet til abort, ungdomskultur og homofili knyttet opp mot ulike religioner. Tema: kropp og helse. Karakter: 6 (muntlig prøve i RLE)
AC Milan Fakta om den italienske storklubben AC Milan.
ADHD -En kompleks diagnose Denne teksten handler om ADHD, en tilstand preget av hyperaktivitet og oppmerksomhetssvikt. Den diskuterer økningen i antall personer med ADHD-diagnose og bruken av sentralstimulerende legemidler som behandlingsmetode. Teksten berører også mulige årsaker til ADHD, inkludert arv og sosiale faktorer.
Adolf Hitler Oppgave om Adolf Hitler og den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig.
Adolf Hitler Litt om Adolf Hitler
Adolf Hitler Om Hitlers liv og det nazistiske Tyskland.
Adolf Hitler Om Hitlers liv og hvordan han kom til makten.
Adolf Hitler og 2. verdenskrig Oppgave om Hitlers liv og 2. verdenskrig. Mye informasjon om Hitlers liv før han kom til makten i Tyskland.
Adolf Hitlers regime En sann historie om hvordan Hitler kom til makten og fikk gjort det han gjorde.
Adventisme En redegjørelse over adventistene. Mangler litt om den "jødisk-kristne"-linja, og litt mer vekkelseshistorie. Karakter: 5/6 (Skrevet av Torbjørn, Christian og Johannes)
Afganistan 1900-2010 Handler om Afghanistan sin historie med krig, og kort om boka "Drageløperen".
Afghanistan - krigen verden glemte Elevarbeid om Afghanistan.
Afghanistan og Spania Sammenligning av et u-land og et i-land med forskjellige fakta. Skrevet i 10. klasse.
Afghanistan, Cuba og Egypt Her finnes en veldig god og grundig beskrivelse av Afghanistan, Cuba og Egypt. Det står om statistikk, leveforhold, geografi. I tillegg er det fakta om verdensdelene til de respektive landene. Karakter: 5
Afrika Hvorfor er Afrika det fattigste kontinentet i verden?
Aksjonskanalen i norsk politikk Temaoppgave om enkeltpersoner eller mindre gruppers mulighet til å påvirke norsk politikk.
Akutte idrettsskader Problemstilling: Hva skjer under akutte idrettsskader, og hvordan kan man forebygge/behandle idrettsskader. Skrevet på VK1 (idrettsfag).
Al Capone Om Al Capone
Albert Einstein Albert Einstein har bidratt mer enn noen fysiker til det 20. århundrets forskning.
Alexander Kielland Stikkord om Alexander Kielland
Alexander Kielland og realismen Oppgave om realismen og Alexander Kielland.
Alkohol Om alkohol og dens effekter på kroppen vår.
Alkohol og tobakk En oppgave om alkohol og tobakk med bl.a. skadevirkninger. Denne oppgaven er er del av en oppgave på 3 deler. Tilsammen på oppgaven fikk jeg 6er (9. klasse).
Alkohol og tobakk Virkninger av tobakk og alkohol. Karakter: 5 (8. klasse)
Alkoholens konsekvenser Oppgaven beskriver hva som skjer når man drikker, og hva som skjer hvis man drikker over lang tid.
Alt for jobben? Generasjonen født i perioden 1980 til 1995 har lav arbeidsmoral, tror de er best og prioriterer venner og familie fremfor jobb. Stemmer dette? Og er det i så fall så ille?
Amalie Skram Amalie Skram, en kjent forfatter, hun ble født 22.august 1846 i Bergen, og døde i København 15.mars 1905.
American Health Care System vs Norwegian Health Care System "Term paper" i engelsk om helsesystemet i USA sammenlignet med det norske.
American Indians En kort temaoppgave om indianere.
American Music History Om den amerikanske musikkhistorien.
Amfetamin - og andre sentralstimulerende stoffer Oppfølger til: Amfetamin - Slankemiddel og motedop. Denne går mer ut på hvordan amfetamin fremstilles, samt diverse andre opplysninger.
Amfetamin - Slankemiddel og motedop Mye informasjon om amfetamin, samt litt om andre sentralstimulerene stoffer. Karakter: 5+ (9. klasse)
Amish Dette er en KRL-oppgave. Fikk beskjed om å skive om en av de fem verdensreligionene, dette er kristendommen.
Amnesty International Samfunnslæreoppgave om Amnesty International.
Amnesty International - Norge Kort om Amnesty International (6-)
Amnesty International og rasisme Teorioppgave om Amnesty International og rasisme.
Anaerob utholdenhet Oppgave om anaerob trening.
Anders Behring Breivik: Terrorangrepene i Norge og debatten om dødsstraff Denne teksten diskuterer Anders Behring Breivik, også kjent som Fjotolf Hansen, en norsk terrorist som ble dømt for terrorangrepene i Oslo og på Utøya i 2011. Teksten utforsker straffen han mottok for disse alvorlige forbrytelsene og tar opp spørsmålet om dødsstraff som en mulig straffemetode.
Andre verdenskrig Fyldig gjennomgang av hendelsene under andre verdenskrig.
Andre verdenskrig Andre verdenskrig i kortform.
Anerkjennelse i barnehagen Om anerkjennelse i barnehagen. Eksamen i pedagogikk.
Angrepet på Norge 9. april 1940 Kort innhold over hva som skjedde 9. april 1940 når Tyskland invaderte Norge. Karakter: 5
Angrepet på Pearl Harbor En oppgave om angrepet på Pearl Harbor. Karakter: 5+
Animals of Australia and New Zealand The Kiwi, Platypus, Koala, Kangaroo
Anne Frank Anne Frank var en nederlandsk jøde, som skrev dagbok under 2. verdenskrig.
Annie Oppgave om musikalen Annie.
Anoreksi og bulimi Forklarer hva som skjer med kroppen når man har spiseforstyrrelser.
Antikkens Hellas Oppgave om sentrale begreper fra antikken.
Apartheid Beskrivelse av det tidligere apartheidregimet i Sør-Afrika.
Apartheid i Sør-Afrika og imperialisme Oppgave om ulike ideologier, inkludert den europeiske imperialismen, og om apartheidstyret i Sør-Afrika.
Arbeiderbevegelsens utvikling En grundig gjennomgang av arbeiderbevegelsen i Norge fra 1905 og fram til 2. verdenkrig.
Arbeiderpartiet og Martin Tranemæl Handler om Arbeiderpartiet og Martins Tranmæls jobb i Arbeiderpartiet i 1920- og 30-årene
Arbeiderpartiets historie En liten oppgave om Arbeiderpartiet.
Arbeidskravanalyse for bandy Hva kreves for å bli god i bandy?
Arbeidskravs- og kapasitetsanalyse for keepere Inneholder søyler og en analyse av arbeidskravene, samt kapasiteten.
Arbeidskravsanalyse for Freestyle / Jibbing (NTG) Arbeidskravsanalyse og arbeidskravsprofil for freestyle/jibbing fra Norges Toppidrettsgymnas (NTG).
Arbeidskravsanalyse for teknikk Oppgaver om teknikk i forbindelse med bevegelsesoppgaver i håndball.
Arbeidskravsanalyse volleyball Arbeidskravsanalyse volleyball. Karakter: 5 (sterk)
Arbeidsledighet En oppgave om ulike typer arbeidsledighet.
Ares - krigsguden Gresk mytologi. Fakta om krigsguden Ares.
Argentina Her kan du finne noen fakta om Argentina.
Aristoteles Kort om filosofen Aristoteles.
Arkitekter Innholdsrik gruppeoppgave om arkitekter, både landskaps-, interiør- og sivilarkitekter, inkludert et besøk hos arkitektkontoret Snøhetta.
Arkitektshistorie Skrevet i faget Kunt & Håndverk
Arkitektur i renessansen Oppgave om arkitektur og byggeskikker i renessansen.
Arne Nordheim En kort musikkoppgave om Arne Nordheim.
Arnulf Øverland (1889 – 1968) Biografi som omtaler Arnulf Øverland.
Asia og India Historie, kultur, befokning og mykje anna generell informasjon om verdensdelen Asia og landet India.
Astrid Lindgren Kort liten presentasjon av forfatteren.
Astrid Lindgren og Emil i Lønneberget Biografi om Astrid Lindgren, og mye informasjon om Emil fra Lønneberget. Karakter: 5
Auschwitz En kort beskrivelse av Auschwitz på tysk.
Auschwitz 1 og 2 (Birkenau) Fakta om de to største dødsleirene som tyske SS-folk styrte under 2. verdenskrig.
Australia Fakta om diverse ting i Australia.
Australia - Et land med mange aktiviteter En tekst som kan hjelpe til med å fylle opp en oppgave om det flotte landet, Australia. Du kan bli overrasket over så mye det går an å drive med "down under"!
Australia - New South Wales Australia, opprinnelig britisk koloni. Oppgave om den britiske koloniseringen, aboriginerne og staten New South Wales.
Aviser Alt om aviser.
Avril Lavigne Biografi om Avril Lavigne.
Avril Ramona Lavigne Stilen handler om Avrils musikk, og inneholder også en analyse av sangen "My Happy Ending".
Bacheloroppgave i Prosjektledelse Bacheloroppgave i Prosjektledelse (Økonomi og administrasjon) fra Handelshøyskolen BI.
Bakterier Denne prosjektoppgaven handler generelt om bakterier. Både "snille" bakterier og "onde" bakterier.
Bakterier og virus Her er det fakta om bakterier og virus.
Bangladesh Fakta om og historien til Bangladesh.
Baptisme Fakta om baptismen.
Baptisme og metodisme En muntlig eksamensoppgave om kristne trossamfunn.
Baptistene - Døpernes samfunn KRL-oppgave om baptistene. Skrevet i 10. klasse.
Baptistsamfunnet Fyldig temaoppgave om Baptistsamfunnet. Kar: 6 (10. klasse)
Barmhjertighetsdrap Gruppeoppgave om barmhjertighetsdrap. Et religionsprosjekt av Hannah, Anette J. og Marlene.
Barneprostitusjon Info om barneprostiusjon verden over.
Barnesykdommer Litt om meslinger, vannkopper og skarlagensfeber.
Barnets utvikling Hvordan mennesket utvikler seg, og lærer fra fødselen av.
Barneårene og behovet for trygghet Fagteorinotat i sosialkunnskap om barneårene.
Barokken Fyldig oppgave om barokkens musikk, instrumenter og komponister.
Barokken Oppgave om barokken, med vektlegging på musikkhistorien.
Barokken Kort gjennomgang av hovedtrekk ved den litterære perioden Barokken.
Bearbeiding av metaller En gruppeoppgave om sveising og lodding. Karakter : 5/6
Befolkning og befolkningsutvikling Fremføring om befolkning og befolkningsutvikling skrevet for muntlig eksamen. Karakter: 6 (Eksamen 2012)
Befolkning og befolkningsutvikling Oppgave om befolkningsutviklingen i verden. Eksamensoppgave, 10. trinn.
Befolkning og befolkningsutvikling Flott presentasjon av historisk og fremtidig befolkningsutvikling, sammenlikning av USA og Vietnam, og kort om tre internasjonale organisasjoner. Karakter: 6 (eksamen i samfunnsfag, 10. klasse)
Befolkning og demografi Et stort prosjekt i geografi om demografi og befolkning.
Behandling av hjerteinfarkt Behandling både prehospitalt og hospitalt av hjerteinfarkt.
Beinhinnebetennelse TRL-prosjekt om beinhinnebetennelse.
Belastningslidelser Generelt om belastningslidelser.
Bergen flyplass Flesland Fleslands historie.
Bergen-Belsen Vi hadde et prosjekt på skolen og skulle skrive om en fangeleir under 2. verdenskrig.
Berlin-blokaden Oppgave om spenningsforholdet etter 2. verdenskrig mellom Sovjetunionen og Vesten vedrørende Tyskland.
Berlinmuren Fra byggingen til rivingen av Berlinmuren.
Berlinmuren Oppgave om Belinmuren.
Berlinmuren (1961-1989) Bakgrunnen for at Berlinmuren ble bygget. Oppgaven skal også besvare hvordan situasjonen utviklet seg i perioden 1961-1989. I tillegg står noe om hvordan delingen av Berlinmuren påvirket innbyggerne av Berlin. Videre skal oppgaven se på hvorfor muren falt
Beyonce Knowles Fakta om og historien til Beyonce Knowles.
Bibelen - Guds ord Oppgaven inneholder fakta om bibelen og første mosebok. Karakter: 5/4 (Manglet litt reflektering.)
Big Bang and Science Cross-Curricular presentation about Big Bang, and its quantum origins.. ;) A talk about Science, the subject, and Big Bang. Fag: Engelsk/Science. Klasse: 1 VGS.
Big Bang-teorien En oppgave om Big Bang-teorien for 8. trinn.
Bildet av Afrika Afrika i et historiografisk perspektiv. Synet på Afrika, slaveri, kolonisering og mye mer.
Bilens historie Inneholder begynnelsen av bilens historie.
Bill Gates Who is Bill Gates, and why is he so famous?
Bill Gates - Who is he? And why so famous? Bill Gates - why that big?
Billy The Kid Om legenden Billy The Kid
Bioenergi Fordypningsoppgave i bioenergi.
Bioenergi En oppgave om bioenergi. Naturfag
Biography of Emily Dickinson Omhandler Emily Dickinsons liv, og noen av diktene hennes.
Biological Diversity Stil om biologisk mangfold. Her tar jeg for meg hva biologisk mangfold er, hvilke trusler det har og hvorfor det bør bevares.
Bjørnstjerne Bjørnson Tekst om Bjørnsons diktning, ikke om livet hans.
Bjørnstjerne Bjørnson En fordypningsoppgave om Bjørnstjerne Bjørnsons liv og hans verk. Skrevet i 10. klasse.
Boardercross Artikkel om snowboardgrenen Boardercross.
Bob Marley Temaoppgave om Bob Marleys liv og karriere
Boeing En faktatekst om Boeing - et amerikansk flyselskap.
Bohemen og Naturalismen Innholder noen av naturalismens forfattere og Bohemen.
Bombingen av Kristiansund (2. verdenskrig) Oppgave om bombingen av Kristiansund under 2. verdenskrig, og hvilke følger dette fikk for byen.
Bomullens historie Historie og fakta om bomull.
Botsferd / pilegrimsreise Skildring av hva en pilegrimsreise er og har vært
Brannalarmanlegg Handler om brannalarmanlegg for GK elektro.
Brasil Prosjektarbeid om Brasil.
Brasil Et omfattende prosjekt om landet Brasil. Karakter:  5+ (10. klasse)
Brasil Litt fakta om Brasil. Inneholder informasjon om handel, regnskogen og klimaet til Sør-Amerikas største land.
Brasil Inneholder historie, klima, kultur, styreform og språk til Sør-Amerikas største land.
Bridges Eksamensoppgave fra 2007 om broer.
Brikkesett Dette er en oppgave om brikkesett og hvordan det funker og hvilke leverandører som finnes.
Briter knuser nazistene ved Narvik! 13. april 1940  ble en skjebnesvanger dag for tyskerne, den tyske flåte kjørte sine båter på land, en etter en. Lokalbefolkningen flyktet i panikk, mange hus satt i brann.
British politics since 1945 Oppgaven handler om det som skjedde med Storbritannia etter 1945, The end of empire, the economy, Building a welfare state, The Thatcher years and the impact of Thatcherism, Tony Blair and New Labour, third way, between Europe and the Atlantic.
Buckingham Palace Info om om den engelske dronningens bosted Buckinham Palace.
Buddhisme Oppgaven var å skrive om en av de fem store verdensreligionene. PS: Vi har ikke de nyeste skolebøkene i RLE, så det kan være feilinformasjon. Alt er funnet på nett.
Buddhismen Detaljert tekst om buddhismen.
Buddhismen Generelt om buddhismen, blant annet litt om de forskjellige retningene, regler og vaner. Karakter: 6 (Ungdomsskolen)
Buddhismen Handler om buddhismen. Håper den kan hjelpe dere :)
Buddhismen Innlevering om buddhisme. Nederst står det en begrunnelse for valg av oppgave.
Buddhismen Mye informasjon om Buddha og buddhismen.
Buddhismen Detaljert oppgave om buddhismen.
Buddhismen Buddhismens opprinnelese og utvikling.
Buddhismen Prosjekt om buddhismen. Karakter: 6- (VK2)
Buddhismen og hinduismen Sammenlikning av to forskjellige religioner. Skrevet i 10. klasse.
Buddhismens prinsipper Buddhismen og Sidharta.
Bulgaria Mye store hendelser og informasjon om Bulgaria. Karakter: 5+
Byene vokser. Hvorfor? Artikkel om urbanisering.
California Oppgave om den amerikanske delstaten California.
Camilla Collet Kort oppgave om Camilla Colletts liv.
Camilla Collet Kort om Camilla Collett.
Camilla Collett Stilen handler om forholdet mellom Camilla Collett, Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven sett fra Camillas synspunkt.
Canada En liten PowerPoint-presentasjon om Canada.
Canada En del fakta om Canada. Skrevet i 10. klasse.
Cannabis Informasjon om Cannabis. Virkninger osv
Celler - byggesteiner i alt liv Inneholder beskrivelse av bakterie, plante- og dyrecelle + virus. Forskjeller og likheter mellom disse. I tillegg finner du informasjon om fotosyntese, celleånding,diffusjon, osmose og ATP.
Celler, gener, kromosomer og DNA Her har dere en oppgave om celler, gener, kromosomer og DNA. Karakter: 5+ (10. klasse)
Charles Dickens Kort om Charles Dickens og hans liv.
Choices in life En oppgave om hvordan mennesker foretar valg i hverdagslige problemstillinger.
Christina Aguilera Oppgave om artisten Christina Aguilera.
Coca Cola Powerpoint-presentasjon om selskapet Coca Cola samt noen myter rundt den populære drikken. Fikk 5 - på GK Allmenn.
Colin Archer Om Colin Archer, hans oppvekst, voksen alder og om båtene hans.
Collie og hundeutstilling Fakta og bilder om Collien.
Communism A project about communism in theory and communism in practise, leading way to my biggest question which is, why doesn't communism work in practise, when it seems like the most fair-minded practise in theory?
Computer Parties Oppgave om dataparty/LAN-party. Positive sider, negative sider, praktisk informasjon med mer.
Cool Britannia Faktaoppgave om hvordan livet i England er; spesielt fokus på hvordan ungdommen oppfører seg og hvilke utfordringer de støter på i samfunnet. Karakter: 6 (10. klasse)
Cora Sandel Forfatterportrett av Cora Sandel (1880-1974).
Cuba-krisen Inneholder hva som skjedde under Cuba-krisen, hvorfor og konsekvenser av det som skjedde.
Cuba-krisen En temaoppgave om Cuba-krisen på 1960-tallet. Skrevet i 10. klasse.
Cuba-krisen Om Cuba-kristen og oppstyret rundt.
Cuba-krisen Denne oppgaven inneholder litt stoff om Cuba-krisen, terrorbalansen, jernteppet og NATO.
Cuba-krisen 1962 Hendelsesforløpet av Cuba-krisen i 1962.
Cubakrisen Oppgave om krisen mellom Cuba og USA på 60-tallet. Karakter: 5 (Nyere historie, 3. klasse, vgs)
Culutre About culture.
D-Dagen Stor oppgave med alt rundt D-Dagen. Karakter: 6
D-dagen En detaljert beskrivelse av D-dagen.
D-dagen Kortfattet sammendrag av D-dagen. Karakter: 5
D-dagen Oppgave om D-Dagen/Operasjon Overlord.
D-dagen - dagen som endret historien D-dagen - dagen som endret historien
D-dagen / Operasjon Overlord D-dagen utgjorde et viktig vendepunkt i 2. verdenskrig, men tapene på begge sider var enorme. Karakter: 5-
Darwin Darwins (evolusjonsteorien) innvirkning på psykologien.
De 4 store: Kielland, Lie, Bjørnson og Ibsen Kort om Henrik Ibsen, Alexander Kielland, Bjørnstjerne Bjørnson og Jonas Lie.
De 5 verdensreligionene Hjemmeprøve i KRL om de 5 verdensreligionene. Forskjellige gudsbegrep, hvilket syn hver religion har på menneskene osv.
De fem store religionene Inneholder fakta om de fem store religionene.
De fem verdensreligionene Om buddhisme, hinduisme, jødedom, kristendom og islam. Hva er gud? Hvordan oppnå frelse? Hvilke hellige skrifter?
De gamle greske filosofene I denne stil stilte jeg meg selv spørsmålet: hvilken betydning har de gamle grekerne hatt for utviklingen av europeisk tenkning og kultur?
De Hvite Bussene Oppgave om aksjonen og stiftelsen De Hvite Bussene.
De hvite busser - konsentrasjonsleir Dagbok om hvordan forfatteren opplevde denne opplevelsesrike turen.
De islandske ættesagaene Utgreiing om de islanske ættesagaene og deres verdi i dag
De store revolusjonene 4 sider om den amerikanske og franske revolusjon.
De ytre, geologiske prossessene på New Zealand Kort oppgave i fellesfagsgeografi om ytre prossesser på New Zealand.
Death Penalty Litt om dødsstraff.
Dei sju underverka Temaoppgave om natikkens sju underverk. Kar: 6 (10. kl)
Demografi - I hvilken retning går befolkningsveksten Omhandler forskjellige aspekter ved befolkningstetthet. Langsvarsoppgave for 1. vg, geografi.
Demokrati Skikkelig god oppgave om demokrati, oppbygning osv.
Demokratiet - hva skal vi velge? Særoppgave om Demokratiet
Demokratiet i Hellas Et tverrfaglig gruppeprosjekt i eldre historie og norsk om demokratiet i et historisk perspektiv med hovedvekt på det demokratiske systemet i gamle Hellas.
Demokratiseringsutviklingen i Norge på 1800-tallet Oppgave i historie om hvordan demokratiet i Norge utviklet seg på 1800-tallet. Karakter: 5/6
Den (andre) industrielle revolusjon Kort og godt om den andre delen av den industrielle revolusjonen, med noen hovedpunkter. Oppgaven ble skrevet i faget Nyere historie (3. klasse, vgs).
Den amerikanske revolusjonen PowerPoint-presentasjon om den amerikanske revolusjonen. Karakter: 6 (8. klasse)
Den annen peloponnesiske krig - Slutten på Athens gullalder En historieoppgave som tar for seg Den annen peloponnesiske krig - slutten på Athens gullalder.
Den Elektriske Bilen Diverse nyttig informasjon om den elektriske bilen.
Den finske borgerkrigen Ultrakort om Den finske borgerkrigen
Den Forente Familie Oppgave om Den Forente Familie.
Den franske revolusjonen Dyptgående oppgave om den franske revolusjonen. Karakter: 5+ (8. klasse, hadde fått 6 hvis jeg ikke hadde glemt kilder)
Den franske revolusjonen Frihet, likhet og brorskap. Et slagord for framtiden. Stil om den franske revolusjonen.
Den franske revolusjonen Denne stilen handler om den franske revolusjonen.
Den hinduistiske guden Shiva RLE-tekst om den hinduistiske guden Shiva. Karakter: 4
Den industrielle revolusjonen Kort og greit om den industrielle revolusjon.
Den Industrielle Revolusjonen Om jordbruksrevolusjonen, transportrevolusjonen og industrirevolusjonen.
Den kalde krigen Oppgave om den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen, som etterfulgte 2. verdenskrig. Karakter: 5 (samfunnsfag, 10. klasse)
Den kalde krigen Sammendrag av den kalde krigen.
Den kalde krigen En lang oppgave skrevet som tentamen. Karakter: 5- (9. klasse)
Den kalde krigen Kort temaoppgave i samfunnsfag om den kalde krigen. Karakter: 6 (10. klasse)
Den kalde krigen Oppgaver og besvarelser om den kalde krigen.
Den kalde krigen - Cuba-krisen Cuba-krisen i 1962 var et anspent høydepunkt under den kalde krigen.
Den katolske kirkens forhold til nazismen. Et foredrag om den katolske kirken, og nazismen.
Den katolske og den ortodokse kirke Oppgave skrevet i RLE som omhandler den ortodokse og den katolske kirke.
Den katolske og den ortodokse kyrkja Innlevering i KRL om to retninger innenfor kristendommen.
Den katolske, ortodokse OG LUTHERSKE KIRKE Hva den katolske, ortodokse og lutherske kirke mener om forskjellige særtrekk. Karakter: 6-
Den norske utvandringen til USA En god utgreiing om den norsk utvandringen til Amerika fra 1850 til 1910.
Den ortodokse kirke Kort om Den ortodokse kirke og deres tilhengere.
Den ortodokse kirke Temaoppgave i KRL i 9. klasse om den ortodokse kirke.
Den Ortodokse Kirke Kort og grei stil om den ortodokse kirke.
Den ortodokse kirke i Norge Om den ortodokse kirke og tro.
Den ortodokse kirke i Norge En innleveringsoppgave om den ortodokse menighet i Norge.
Den ortodokse og den katolske kirke Oppgave om den ortodokse kirke og den katolske kirke skrevet i KRL.
Den russiske revolusjon Kort oversikt over med fakta om den russiske revolusjon.
Den sterkes rett Om Nazister/andre verdens krig.
Denmark Powerpoint-presentasjon om Danmark. Grunnfakta, kultur, sport, industri, energi, geografi og kjente steder.
Depresjon, hva er det? Oppgave der jeg stilte de vanligste spørsmålene som blir stilt om depresjon. Prøvde å lage et oversiktlig oppsett. Karakter: 6
Det du gjør betyr noe Sidemålsstil om en time i et døgn i 2050.
Det gamle testamente Historien til og innholdet i "Det gamle testamente".
Det geografiske Island Byer, fjell, isbreer, elver, innsjøer og skog.
Det greske og det romerske språket Innlevering om det greske og det romerske språket.
Det hellige i Shintoismen En kort innføring i det hellige i Shintoismen. Delt i to deler: Generelt om det hellige og generelt om ritualer. Karakter: 6
Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes Det moderne gjennombrudd og Georg Brandes.
Det norske fotballandslaget. Artikkel om det norske fotballandslaget.
Det norske oljeeventyret Det norske oljeeventyret fra det hele startet i 1965 frem til i dag.
Det norske skriftspråket i den mellomnorsk perioden (CA. 1350 –1525) En liten oppsummering av utviklingen av det norske språk
Deutschland im Zweiten Weltkrieg Deutschland im krieg, die Ursachen und der Verlauf, eine kurze Zusammenfassung.
Diabetes (sukkersyke) Oppgave om diabetes.
Die Geschichte Berlins Historien om Berlin fra 1945 til 1990.
Die Weimarer Republik (1919-1933) Die Weimarer Republik (1919-1933)
Dinosaurs! Meget god engelsk stil om dinosaurer.
Dioaktivitet Fakta om radioaktivitet. Kort.
Djengis Khan og Mongolriket En kort egenoppgave om Djengis Khan og Mongolias utvikling. Skrevet ganske kort og greit.
DNA - Generell teori og et praktisk forsøk Generelt om DNA og en rapport fra et forsøk om isolering av DNA til hvitløk.
Domstolenes politiske rolle Har domstolene i Norge en politisk rolle, eller er de en absolutt politisk nøytral instans? (MEGET god oppgave!)
Donald Duck Om Donal Ducks opprinnelse
Donald Trump Oppgave om den amerikanske milliardæren Donald Trump, som i hvert fall i Norge nok er mest kjent for tv-serien "The Apprentice".
Doping i idretten Fyldig Powerpoint-presentasjon om doping innen idretten.
Doping i langrenn Oppgave om doping i langrenn, spesielt sett i lys av dopingskandalen rundt det finske landslaget.
Doping og kosthold Hva er doping? Hvorfor dope seg? Negative følger. Viktig med bra kosthold? Hva bør man spise?
Dr. Josef Mengele Fakta og info om den forferdelige SS-doktoren dr. Josef Mengele.
Drammen, den livlige byen En tekst skrevet som hyllest til byen Drammen.
Drittsekktv Om såpreopera og virkelighetstv
Drivhuseffekten Tar opp problemstillingene rundt drivhuseffekten.
Drivhuseffekten Tar opp problemstillingene rundt drivhuseffekten.
Drivhuseffekten Tekst om drivhuseffekten.
Drivhuseffekten Drivhuseffekten. Kort.
Drugs in USA Prosjekt om stoffmisbruk i USA, samt en del info om forskjellig dop.
Drømmer og drømmetydning Generelt om drømmer, hva som skjer når vi drømmer, hvordan tolke drømmer o.l.
Dyremishandling Handler om hvilke grusomheter som blir gjort mot dyr til fordel for oss mennesker. Har vi mennesker rett til å utsette dyr for lidelse til fordel for oss selv?
Dødsleirene Kort beskrivelse av metodene som ble brukt til å henrette jøder i dødsleirene under 2. verdenskrig.
Dødsstraff Informasjon rundt dødsstraff og arbeid rundt dette hos Amnesty International.
Dødsstraff Tekst om dødsstraff i andre religioner og kulturer. Er dødstraff bra eller dårlig?
Dødsstraff Om dødsstraff
Dåp Kort om dåp i den lutherske kirke.
Eddakvad - med Trymskvida som primærlitteratur Eddakvad - med Trymskvida som primærlitteratur
Edvard Grieg Innholdsrik tekst om Edvard Grieg.
Edvard Munch Om Edvard Munch, om hvilken sjanger han maler i og om hans liv.
Edvard Munch Om Edvard Munch.
Edvard Munch Om Edvard Munch
Edvart Grieg Kort oversikt over livet og verkene til Edvart Grieg
Egentrening Egentreningsprogram for vk2  videregående.
Egentrening for VG3 Dette er et egentreningsprosjekt med periodetrening som går over 5 uker. Den inneholder både innledning + program. Alle øvelsene er vist med bilder.
Egentrening i gym Egentrening for styrketrening. Karakter: 6/5
Egentrening i gym Et eksempel på fire uker med egentrening.
Egentrening i kroppsøving Egentrening i kroppsøving. VK II.
Egentreningsjournal VKII Egentreningsjournal med øktplan for VKII.
Egosentriske mennesker Om velstand og egosentriske mennesker.
Eksamen i engelsk, 2011 Min eksamen i engelsk fra 2011. Karakter: 5+
Eksamen i rettslære Eksamensoppgave i rettsl¿re.
Eksamen i økonomi Forberedelser skrevet før eksamen i økonomi. Kom gjerne med tilbakemeldinger!
Eksamensoppgave i engelsk, VG1 (2009) Min eksamensbesvarelse i engelsk, VG1 - Vår 2009.
Ekspresjonismen Teorioppgave i kunst og håndverk hvor vi skulle skrive om ekspresjonismen, og skrive litt om to ekspresjonistiske forfattere.
Elling Et kort referat fra filmen Elling
Elton John Temaoppgave om Elton Johns karriere og musikk.
Elton John Kort biografi om Elton John.
Emiliano Zapata En utgreiing av revolusjonære Emiliano Zapatas liv og virke, samt hans betydning for mexicanske bønder.
En nasjon i sjokk Tar for seg terrorangrep mot World Trade Center i New York 11. september 2001
En novelle Oppgave som omhandler temaene kommunikasjon, samarbeid, helse, respirasjonssystemet og tobakk. Karakter: 6 (mappeoppgave)
En rettferdig verden - er det mulig? Sammenligning mellom Bangladesh og Norge.
En sammenlikning av Australia og Mexico En sammenlikning av Mexico og Australia med mye informasjon om hvert av landene. Skrevet i 10. klasse.
Energi Naturfagsinnlevering om energi, og om kroppens energiforbruk. Se vedlagt pdf-dokument.
Energi Temaoppgave om energi.
Energi Oppgave i natur & miljø om enerig, masse og tyngde. Laget av Aslaug, Stine og Isabel.
Engelsk prøveeksamen Tre engelskoppgaver. Karakter: 5
Engelsk-eksamen Eksamen i engelsk. Skrevet i 10. klasse.
English - A Global Language Faktaoppgave om engelskspråkets betydning i verdenssammenheng. Karakter: 6 (10. klasse)
English speaking world Engelsk heldagsprøve, bl.a. om en lege som flytter til India for å jobbe.
Enøk Enøk-oppgave skrevet i GK Elektro. Tar for seg energisparing, drivhuseffekt, utbyggning av vassdrag med mer
Enøk Nyttig informasjon om Enøk, drivhuseffekten og forskjellig energikilder.
Enøk Om ulike Enøk tiltak.
ENØK Energiøkonomisering - hvordan spare energi uten at det går utover komforten
Epilepsi Fakta om Epilepsi.
Epler Heimkunnskapstil om epler. Skrevet i 9. klasse.
Er det riktig å ta abort? Dette er en PowerPoint-presentasjon om abort. Det er noen opplysninger om abort, og litt tolkning og svar fra folk på gata.
Er norsk innvandringspolitikk inhuman? En drøfting i forbindelse med VK2-faget 3SK-B, direkte knyttet til "Folkevandringer"-kapitlet i læreboka Frihet og Velferd.
Eriksons teori om menneskets åtte aldre Sammendrag av Eriksons teori om menneskets åtte aldre. Sosialkunnskap, livsløp og samfunn.
Estland Powerpoint-presentasjon om Estland.
Estland etter krigen Oppgave om den sovjetiske invasjonen av Estland under 2. verdenskrig og hvordan forholdene var etter krigen. Karakter: 5 (10. klasse)
Et dukkehjem og Familien på Gilje Sammenlikning av Et dukkehjem og Familien på Gilje.
Et møte med Paulus Paulus og misjonsreisen hans til Efesos.
Et totalitært Europa - fascisme og nazisme Temaet for oppgaven er totalitære ideologiers framvekst og utbredelse i mellomkrigstiden, og tar for seg fascismen i Spania, nazismen i Tyskland, konsentrasjonsleire, propagandabruk, Holocaust, m.m.
Et åpnere samfunn med sterkere miljødebatt Miljødebatten fra krigstiden fram til i dag.
Etisk dilemma ved abort Dilemma ved abort av foster som har Downs syndrom.
Etiske problemstillinger og drøfting Etiske problemstillinger og drøfting av forskjellige problemstillinger. Skrevet i 9.klasse 2020. karakter 6
Etter oljen En oppgave om hva som vil skje med Norge etter oljen.
Etterkrigstiden I denne stilen finner du alt du trenger om etterkrigstiden. Karakter: 6 (10. klasse)
EU - ja eller nei Eu, Euro, Efta (litt histori og informasjon)
Europeisk historie fra 1400- til 1700-tallet Europas rolle i senmiddelalder, og dets plass i verden, samt deres møte med resten av verden. Langsvarsoppgave i eldre historie.
EUs utvidelse Prosjektarbeid samfunnsøkonomi.
Eutanasi - Aktiv dødshjelp Omfatter aktiv dødshjelp og både moralske og etiske spørsmål rundt dette temaet.
Evangeliene - et historisk tilbakeblikk Om Bibelen og særlig evangelienes opprinnelse og særtrekk.
Evangeliene i Bibelen Et manus til en lærerik presentasjon om evangeliene. Karakter: 6 (9. klasse)
Evangeliet til Barnabas Dette er en omstridt del av historien om Jesu liv fra en av hans disipler. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Evolusjonsteorien Noen stikkord om evolusjonsteorien
Examen de Español (vår 2006) To tekster på spansk. Karakter: 6
Facts about England Fakta om England. Kort.
Fagoppgave til reklameskolen Markedsføring av Radisson SAS Airport Hotell. Fagoppgave på MI (Reklameskolen -98)
Fagorganisasjonane LO og NHO Litt om NHO og LO. Tariffoppgjeret. Oppgåver, historie og utvikling.
Fakta om den kalde krigen Fakta om den kalde krigen og handlinger rundt den.
Fakta om energi Dette er en kort forklaring på hva energi egentlig er.
Fakta om Frankrike Masse fakta om Frankrike samlet i ett hefte.
Falklandskrigen Kompendium til grundig muntlig framførelse.
Falling in love Om det å falle i kjærlighet.
Familien i forandring Familiens rolle i samfunnet. Familiestrukturen fra 50-tallet og frem til i dag.
Fascisme Fascisme
Fascisme og nazisme Beskriver nazismen og fascismen som ideologier.
Fascismen i Storbritannia Fascismen slo aldri helt an i England. Oppgave som inneholder ulike sider ved fascismen, og som går i dybden til British union of fascist (BUF).
Fascismen og andre verdenskrig Fascisme, nazisme og andre verdenskrig.
Fate Denne krimhistorien er skrevet på 15 minutter og inkluderer drap og en løsning. Skrevet i 10. klasse.
Fattige og rike land Noen tiltak som vi kan gjøre for å redusere forskjellene mellom rike og fattige land. Forskjeller mellom rike og fattige land.
Filippinene Fakaoppgave om Filipinene.
Film Litterært prosjekt i norsk om film som sjanger med eksempler fra Harry Potter og føniksordenen. Karakter: 6 (10. klasse)
Filmens historie Svært omfattende oppgave om film. Inneholder filmens historie, produksjon og generell informasjon om filmindustrien, både nasjonalt og internasjonalt.
Finland vs. Russland Dette er et skriftlig samfunnsfagsprosjekt hvor jeg tar stilling til forskjellene mellom Finland og Russland når det gjelder politiske, sosiale og økonomiske forhold.
Finnmark i flammer Tyskerne besluttet å brenne alle hus og bygninger i Finnmark under 2. verdenskrig.
Finnmarks historie Om Finnmarks krigshistorie fra 2. verdenskrig og den etterfølgende "kalde krigen".
Fiskeindustrien Hvorfor jobbe innen fiskeindustrien?
FN og freden Om FN og freden, omhandler blant annet om hva FN jobber med, og hvilken innvirkning de har hatt i verdenssamfunnet.
Foo Fighters Heile historia til et av verdens beste rockeband, Foo Fighters.
Footballsupporters and hooligans Om fotballsupportere og "hooligans".
Fordøyelsen Dette er en stil om hva som skjer i kroppen fra du putter maten i munn til den kommer ut i andre enden. Oppgaven tar kort opp hvor vitaminer og mineraler blir av. Karakter: 6 (10. klasse)
Fordøyelsen av en sjokolade Beskrivelse av hvordan en sjokolade blir fordøyd. Bytt ut ordet "sjokolade" med "maten" så får du en stil om bare fordøyelsen. Skrevet i 10. klasse.
Fordøyelsessystemet Oppgave om fordøyelsessystemet med personlige refleksjoner. Skrevet i 10. klasse.
Fordøyelsesystemet, hjertet og sykdommer Oversikt over fordøyelsesystemet, hjertet, hjerte- og karsykdommer og spiseforstyrrelser.
Forfattere i Realismen En kort beskrivelse av de mest kjente og viktigste forfatterne i Realismen.
Forfølgelsen av jødene Tekst om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig, samt tidligere forfølgelser.
Forløpet til 2. verdenskrig Oppgave om fascismen og nazismen som resulterte i andre verdenskrig.
Fornybar energi En tekst om de fornybare energikildene.
Fornybar energi i Norge Årsoppgave om fornybar energi. Hva kan alternative energikilder bety for norsk energiproduksjon?
Fornybare energikilder og fossilt brennstoff Inneholder det meste man trenger å vite om energikilder og fossilt brennstoff.
Fornybare og ikke-fornybare energikilder Flott oppsummering av de ulike energikildene vi har, og hvilke fordeler og ulemper det er ved hver enkelt av dem.
Fornybare og ikke-fornybare energikilder Oppgave om fornybare og ikke-fornybare energikilder med personlige tanker.
Fornybare og ikke-fornybare energikilder i Sør-Afrika Informasjon om ulike energikilder i Sør-Afrika. (oppgave i natur og miljø)
Fortellingen om Job Handler om Jobs bok fra det gamle testamentet.
Forurensing: Globalt og lokalt Fakta og kommentar til forurensing.
Fossilt brennstoff Handler om olje, kull og gass.
Fosterdiagnostikk og gentesting Innleveringsoppgave om temaet "fosterdiagnostikk og gentesting".
Fosterets utvikling Fosterutvikling og om hvorfor barn kan bli født for tidlig.
Fosterutvikling Oppgave om hva som skjer med fosteret fra befruktning til det blir født.
Fotballens økonomi Idrettsprosjekt: Hvorfor og hvordan har økonomien preget fotballen? Kort sammendrag av økonomiens påvirkning i fotballen.
Foto Litt forklaring for å få gode bilder.
Fotografiens historie Foredrag om fotografiens historie
Fra renessanse til barokk Fra renessanse til barokk innenfor musikkhistorien.
Framtida ligg i gena ? Om genteknologi.
Frankrike Rene fakta om Frankrike. Karakter: 5
Fransk klassisme En caseprøve i Teater i Perspektiv VG2 Drama.
Fredriks Fiskebil AS - FF-BILEN Presentasjon av en forretningsidé. Karakter: 6
Frelse i Islam og Kristendom - to sider av samme sak? Alt du trenger å vite om frelse i islam og kristendom.
Frelsearmeen Elevarbeid i religion om historien til Frelsesarmeen.
Frelsesarmeen Tekst om hva Frelsesarmeen gjør, jobber for og står for! RLE-oppgave, 10. klasse.
Frelsesarmeen Prosjekt fra 10-trinn om Frelsesarmeen. Karakter: 6
Frelsesarmeen Om Frelsesarmeen og hva de står for.
Frelsesarmeen Prosjektoppgave 10.klasse. Litt om historie og virksomhet. Karakter 5
Frelsesarmeen Tekst om frelsesarmeen.
Frelsesarmeen Litt fakta om Frelsesarmeen. Historie og bakgrunn.
Fremskrittspartiet Fakta og info om Fremskrittspartiet med noe vinklet etter Eiriks meninger.
Fremtidens språkutvikling Tar for seg ytre påvirkning, trender og tanker rundt vår språklige utvikling både skriftlig og muntlig med tanke på medier som Internett, TV, mobil osv. Nice!
Frihet Stiloppgave om to forskjellige kvinneportretter. Karakter: 6 (VG1)
Fritid og arbeid Om gamle dager og hva de tok seg til.
From Coal to Gold Fra kull til gull. Fotballklubben Manchester United sin 128 år lange historie.
Fysisk og psykisk utvikling Fagteorinotat fra kapittel 4 i sosialkunnskap om fysisk og psykisk utvikling i ungomsårene.
Første verdenskrig Oppgaven handler om 1. verdenskrig.
Første verdenskrig Årsaker til første verdenskrig og gjennomgang av krigsforløpet.
Første verdskrig - krigen i lufta Om krigen i lufta under første verdskrig.
Galileo Galilei Portrett av Galileo Galilei.
Gass og Oljefeltet Troll Informasjon om Petroliumsfeltet, Troll.
Gasskraftsaken Inneholder meninger rundt bygging av gasskraftverk.
Generation Z En tekst om hva som er spessielt med "generasjon z" og om hvordan de skiller seg ut fra tidligere generasjoner.
Generelt om Afrika Kort generelle fakta om Afrika. Karakter: 6
Generelt om alkohol Fakta om alkohol.
Genmanipulering Genmanipulering: Kloning, Xq28 osv.
Genteknologi og etikkk - er det forsvarlig å tukle med menneskets arvestoffer? Oppgaven greier ut om temaet geneteknologi, og tar også opp viktige etiske spørsmål forbundet med genteknologien.
Genteknologi og GMO Veldig generelt om genteknologi og GMO, samt aktuelle lovverk og eksempler innen forskning på dette fagområdet. Oppgave i Natur og miljøfag.
George Michael Om musikeren George Michael.
George Michael Engelsk prosjekt om George Michael
George Walker Bush Prosjekt om George W. Bush. Litt om hans politikk, biografi, fakta mm.
Georges Jacques Danton Faktaoppgave om Georges Jacques Danton.
Georges Jacques Danton Fakta om Georges Jacques Danton og den franske revolusjonen.
Georgia Oppgave om staten Georgia i USA. Den inneholder fakta, historie, demografi, terreng og landskap. Det står også noe om kjente personer og steder i staten. Kort sagt et sammendrag av staten som inneholder det meste.
Ghana (Gullkysten) Framføring om Ghana.
Global environment: Ozone hole Ozonhullets utvikling, hva kan man gjøre for å forhindre dette?
Global issues essay Kort essay om internasjonal fredspolitikk.
Global oppvarming Gjennomgang om hvordan den globale oppvarmingen er til nå, hvordan den vil utvikle seg og hva vi kan og må gjøre for å begrense utfallet.
Global oppvarming Skulle ha en muntlig framføring om global oppvarming. Denne varer i ca. 5 minutter og 30 sek hvis du leser godt.
Globalisering Temaoppgave som tar for seg begrepet globalisering, globaliseringens historie, samt fordeler og ulemper ved globalisering.
Golden retriever Jeg skrev en oppgave om hunderasen Golden retriever.
GPS Svært omfattende temaoppgave om navigasjonssystemet GPS. Karakter: 6
Gran hermano Spansk eksamen 2012. Dette er en besvarelse på oppgavespørsmålet ''Soy muy feliz de no ser famosa porque...'' Oppgaven fikk karakteren 6 på spansk nivå 2 ved vg2.
Greske guder En liten oppsummering om de greske gudene og hva de stod for.
Greske skulpturer Oppgave om de greske skulpturene og deres historie.
Grunnleggeren av Behaviorismen Om John Broadus Watson, kjent som grunnleggeren av behaviorismen.
Gruppepsykologi En innføring i gruppepsykologi. Alle tilhører ulike grupper, og innad i hver gruppe finnes ulike roller. Hvilken rolle trives du best i? Karakter: 6
Gunnar Sønsteby Gunnar Sønsteby, med kallenavnet "Kjakan", er kjent som motstandsmann under andre verdenskrig. Karakter: 6
Hamburgarens reise I denne 6'er oppgaven, skrev jeg detaljert om hvordan og hvor kroppen tar opp næringsstoff. Merk: Nynorsk
Happiness depends on you Stilen handler om ulike veier du kan gå i livet, og hvilke sjanser du er villig til å ta.
Harald Rosenløw Eeg og "Vrengt" Et prosjekt om forfatteren Harald Rosenløw Eeg og boka "Vrengt".
Hardingfela En oppgave om hardingfela. Inneholder alt du trenger å vite, og intervju med en proff. Karakter: 6 (10. klasse)
Hasj Om det narkotiske stoffet hasj.
Hasj Fakta om hasj og hasjmisbrukere.
Hawaii Alt du trenger å vite om Hawaii. Skrevet i 7. klasse.
Hawaii Inneholder litt fakta om Hawaii
Health and education Denne teksten handler om utdannelsen min. Jeg skal skrive litt om utdanningsprogrammet mitt; forklare hvorfor jeg har valgt dette programmet og diskuter til slutt hvorfor det er viktig for ungdom å velge utdanning.
Hegra festning Dette er en fagtekst om Hegra festning som ble brukt da tyskerne innvaderte Norge i 1940.
Heksekunst og wicca KRL-oppgave om paganisme (10.klasse).
Helse Problemstilling: Hvordan defineres begrepet helse? Og gir idrett god helse, og hvordan innvirkning har dette på den mentale helsen og livskvaliteten.
Helse-, sosial- og formgivningsfag Oppgave om videregående skole. Kort om helse-, sosial- og formgivningsfag.
Helseprosjekt 2013 Inneholder besvarelse på spørsmål om helse og gymrapporter/øktplaner.
Helsepsykologi Dette er en innlevering jeg hadde om helsepsykologi. Jeg har skrevet om psykiske lidelser/vansker i det norske samfunnet og hvilke utfordringer pårørende har.
Helter i norsk litteratur Stilen skrev jeg i forbindelse med min muntlige eksamen i norsk, hvor emnet var "idealer". Jeg skrev ned det stoffet jeg skulle ha med og lagde en presentasjon av det. Jeg supplerte med småting innimellom, men i hovedsak er dette hele foredraget.
Henrik Ibsen Oppgave om Henrik Ibsen skrevet i 10. klasse.
Henrik Ibsen Kort om forfatteren.
Henrik Ibsen - Hans liv og verker Om Henrik Ibsens barndom, ungdomstid, tid som forfatter og verker. Karakter: 5
Henrik Ibsen - Norges største dramatiker En faktatekst om Henrik Ibsen med skildring av "Et dukkehjem".
Henrik Ibsen (1828-1906) Kort om Henrik Ibsen.
Henrik Ibsen (1828-1906) (.. foredrag) Foredrag/faktastil om Henrik Ibsen.
Henrik Ibsen + Et dukkehjem En liten biografi om Henrik Ibsens liv. Pluss en avhandling om "Et dukkehjem".
Henrik Ibsen og "Et dukkehjem" Kort om Henrik Ibsen og hans liv, hvordan han skrev og hvorfor, samt et referat av "Et dukkehjem".
Henrik Ibsens forfatterskap Oppgaven ser på Ibsens liv, hvordan Ibsen begynte å skrive, hvorfor han skrev, litt om de litterære epokene som eksisterte da Ibsen skrev, samt de ulike dramastykkene hans. Skrevet i 10. klasse.
Henrik Wergeland Tolkning av dikt + bakgrunn om forfatter og samtid. Karakter: 5/6
Henrik Wergeland Tekst som tar opp ulike sider ved Henrik Wergeland.
Henrik Wergeland Kort sammendrag om forfatteren, Henrik Wergeland
Henrik Wergeland - Romantikken Omhandler Wergelands liv i romantikken.
Henry Oliver Rinnan Oppgave om landsforræderen Henry Oliver Rinnan som hjalp tyskerne under 2. verdenskrig.
Hinduismen Stil om det viktigste innen hinduismen. Karakter: 5
Hinduismen En sammenfatning av hinduismen.
Hinduismen Oppgave om hinduismen. Karakter: 5+ (8. klasse)
Hinduismen Oppgaven inneholder fakta om guder, hellige skrifter, frelse, mangfold, opprinnelse, aktuelle spørsmål og en tabell som sammenligner de fem verdensreligionene. Det er også litt om kunst, musikk og arkitektur.
Hinduismen Kort om hinduismen. Karakter: 5- (8. klasse)
Hinduismen Om guder, ritualer, syn på døden og hellige skrifter.
Hinduismen - Den frie religionen Temaoppgåve om hinduismen. Karakter: 4/5 (10. klasse)
Hinduismen og buddhismen Oppgaver i religion om hinduismen og buddhismen.
Hinduismen og kristendommens hellige tekster Muntelig eksamen i KRL. Oppgaven gikk ut på å presentere og sammenligne de hellige tekstene i kristendommen og hinduismen. Oppgave 2 er om buddhismens tekster. Karakter: 6
Hip Hop Oppgave om det viktigste innen hip hop-sjangeren.
Hiroshima & Nagasaki Om bombingen av Hiroshima og Nagasaki.
Hiroshima & Nagasaki Bakgrunnen og skadeomfanget av atombombene som ble sluppet over de to japanske byene.
Historie om begynnelsen av AC/DC AC/DC fra a-å. Hvorfor kaller de seg f.eks. for AC/DC?
Historien om jorda PowerPoint-presentasjon med geologinotater. Historien om jorda, jordskorpeplatene og mineraler er tre sentrale temaer i presentasjonen.
History about Ireland Historia til Irland, frå middelalderen og fram til i dag. Karakter: 5
History of India Den handler om indisk historie fra oldtiden osv.
History of Las Vegas Historisk oversikt til den amerikanske byen Las Vegas, kjent for sine casinoer og hoteller.
Hiv og Aids Oppgave om hiv og aids: smittemåter, sykdomsbeskrivelse, beskyttelse, risikogrupper, hvordan teste seg, utbredelse nasjonalt og internasjonalt. Oppgaven ble skrevet i 10. klasse.
Hiv og Aids Stilen handler om hiv- og aids-problematikken. Karakter: 6 (10. klasse)
HIV/AIDS i den tredje verden HIV/AIDS-problematikk i den tredje verden. Skrevet i 10. klasse.
Hjelp! Kva ska eg bli? Veterinær? Denne teksten inneholder fakta om yrket veterinær. om hva man må gjøre for å bli det, hvilke skolen man må gå og hva det innebærer å være veterinær.
Hjemmefronten Oppgave om de norske motstandsorganisasjonene under 2. verdenskrig.
Hjerte- og karsykdommer Ulik informasjon om hjerte- og karsykdommer.
Holocaust Jødeforfølgelse før og etter 2. verdenskrig.
Homofilt samliv Fagteorinotat i sosialkunnskap om homofili.
Hormoner og kroppen vår Prosjekt om hormoner. Hva er hormoner og hva gjør den med kroppen vår?
Howards arvtagere Om tegnseriene Conan og Tarzans skapere.
Huden Huden er kroppens største organ og er naturlig nok et viktig forsvar mot bakterier og andre skadelige stoffer.
Human-Etisk forbund Oppgave om Human-Etisk forbund.
Humanismen Om humansismen grunnlag og mening
Humanismen Kort om humanismen.
Hva er filosofi? Hva innebærer egentlig filosofi-begrepet?
Hva er korrosjon? Inneholder faktastoff om korrosjon på metaller.
Hva er nyreligiøsitet? Hva kan fremveksten av nyreligiøsitet komme av? Dette er en refleksjonsoppgave i religion og etikk. Den tar for seg emnet "nyreligiøsitet" og hva fremveksten av dette fenomenet kan komme av. Her er fakta flettet inn med personlige refleksjoner. Karakter: 5- (3. klasse)
Hva er rusmidler? Fakta om cannabis og hasj. Vedlagt som en PowerPoint-presentasjon.
Hva har oljen betydd for Norge? En oppgave om oljens opprinnelse og hva den har betydd for Norge som nasjon.
Hva skal gjøres for å stoppe den økende bruken av rusmidler Forslag til hvordan man kan dempe rusmiddelbruken.
Hva skjer når vi trener? En temaoppgave om trening og immunforsvaret. Skrevet i 9. klasse.
Hva vil det si å være normal? Oppgave om psykiske lidelser.
Hvem var vikingene og hva er spesielt for vikingsamfunnet? Et historisk innblikk i vikingsamfunnet.
Hvilke filosofiske problemer var før-sokratierne opptatt av? Ex.phil.-oppgave. Drøft ulike problemstillinger og de svar som ble fremsatt. Gjør særskilt rede for atomistenes synspunkter og legg i den forbindelse vekt på å se atomismen som et kompromiss mellom de filosofiske retningene.
Hvilke likheter og forskjeller er det i religionenes syn på mennesket? Om begrepet "Synd" og synet på menneske i de 5 store religionene. Oppgave i KRL.
Hvilke religioner har det vi kaller åpenbarte skrifter? Om åpenbarte skrifter og om hvordan man skal behandle de hellige skriftene i de 5 store religionene.
Hvordan en harddisk fungerer Oppbygning og funksjon til en harddisk.
Hvordan er moten for ungdommen i Norge i dag? Vi tok for oss ungdomsmote i Norge i dag. Samt at vi spurte klasser på skolen vår om mote.
Hvordan fungerer et fotoapparat? Halve delen av en oppgave som jeg og en kamerat fikk 6- på. Andre delen var om fotoapparatets historie.
Hvordan kunne dette skje? Jødeutryddelsen under den andre verdenskrigen. Hvordan jødeutryddelsen under den andre verdenskrigen kunne skje.
Hvordan styres EU? Hvordan styres EU? Kort oppsummering.
Hvorfor ble det ikke krig i 1905? En liten oversikt over ting som gjorde at det ikke ble krig i 1905. Ingen stor oppgave, men en grei sjekkliste før eksamen.
Hvorfor er det så mye olje på norsk sokkel? Forklaring på hvorfor vi har så mye olje!
Hvorfor jødene er blitt forfulgt opp gjennom historien Sammendrag skrevet i KRL om jødene, jødenes opprinnelse, samt bakgrunnen for jødehat.
Hvorfor startet andre verdenskrig? Drøftningsoppgave om hvorfor andre verdenskrig startet. Drøftet forskjellige grunner til hvorfor 2VK startet. kar: 6 (3.kl)
Hvorfor tror ikke alle på menneskeskapte klimaendringer? Klimaendringer er et kjent tema for de fleste, kanskje et av de mest omtalte i vår tid. For de fleste er det også kjent at de er menneskeskapte. Hvorfor kan ikke alle godta dette?
Hydrogen Hydrogens kjemiske egenskaper, oppbygning, bruksområder, utvinning og historie.
Hydrogenbilen En stor oppgave om hydrogen og brenselceller, grunnlaget for at man ikke kan fortsette bruken av fossile brensler. Oppgaven legger størst vekt på drivhuseffekten og global oppvarming.
I-land og U-land En sammenlikning av Kamerun og Norge. Et U-land og et I-land.
Ibsen og sjangeren drama Oppgave om dramaets historie og oppbygging, Ibsens liv og forfatterskap, resymé av dramaet "Når de døde våkner", og sammendrag av en omvisning på Ibsen-museet.
Idrett, kultur og samfunn En mappeoppgave i Powerpoint-format vedrørende faget idrett, kultur og samfunn.
Idrettsskader En treningslæreoppgave om idrettskader, behandling osv.
Ikoner Informasjon om bruk av ikoner i den gresk ortodokse kirke.
Immunforsvaret Prosjekt om immunforsvaret.
Imperialismen I denne oppgaven skal jeg kort drøfte imperialisme helt fra 1500-tallet til og med i dag.
Imperialismen Spørsmål og svar om imperialismen. Oppgavene er fra faget Nyere historie (3. klasse, vgs).
Imperialismen: Utbytting eller utvikling? Tekst med et kritisk syn på imperialismen, var det ren utnytting eller bidro imperialismen til utvikling i de ulike koloniene?
Impresjonismen Tekst om impresjonismen som epoke, og om kunstneren Claude Monet.
Indonesia vs. Japan En sammenlikning av et u-land (Indonesia) og et i-land (Japan). Samfunnsfagsprosjekt, våren 2010.
Industriland, utviklingsland og nic-land Fakta om Bolivia, Kina og Frankrike, henholdsvis et utviklingsland, nic-land og industriland. I tillegg sammenliknes utdanningstilbudet i Frankrike og Bolivia. Samfunnsfagprosjekt i 10. klasse.
Information technlogy Kort om IT og fremtiden.
Inger Hagerup Faktaoppgave om Inger Hagerup.
Inger Hagerup og Jan Erik Vold Her står det kort om dei to forfattarane og nokre av dikta deira!
Ingvar Ambjørnsen Om forfatteren Ingvar Ambjørnsen.
Ingvar Ambjørnsen Biografi av Ingvar Ambjørnsen og omtale av to av bøkene hans, "De blå ulvene" og "Giftige løgner".
Ingvar Ambjørnsen Forfatterportrett av Ingvar Ambjørnsen
Integritet og fortvilelse Fagteorinotat i sosialkunnskap om integritet og alderdom.
Internasjonale politiske og økonomiske organisasjoner Eksportmarkedsføring for VK2 (innleveringsoppgave). Omtale av verdens viktigste økonomiske og politiske organisasjoner, og disses innvirkning på norsk utenrikshandel/næringsliv.
Internett Lengre oppgave om Internett. Hisotrie, struktur, fremtid...
Internett Om hvordan internett startet
Intervju med krigsveteranen Helén Mowickel Nilsen Intervju med en krigsveteran som var med på både det ene og det andre.
Intervju om 2. verdenskrig Forteller om hverdagen til en helt vanlig jente og hennes familie under 2. verdenskrig.
Introduksjon til genteknologi Oppgave om genteknologi, som er langt mer enn kloning. Karakter: 5+ (3. året på vgs)
Iran Nesten alt om landet Iran.
Ireland Dette er en tekst om Irland. Karakter: 5+
Irland Fakta om Irland.
Islam Oppgave om Muhammed og islam.
Islam Oppgave om islam. Skrevet i 8. klasse.
Islam Oppgave om islam.
Islam Litt om islam.
Islam Prosjektoppgave om islam.
Islam og buddhismen Sammenligning av islam og buddhismen.
Islam og buddhismen Her gjøres det rede for litt historie og sammenlikning av religionene islam og buddhisme gjennom en PowerPoint-presentasjon.
Islam og kristendommen I denne oppgaven har jeg tatt for meg to religioner, islam og kristendommen. De to religionene skulle jeg sammenligne. Skrevet i 8. klasse i RLE.
Islam, hinduisme og kristendom Informativ oppgave om islam, hinduismen og kristendommen.
Islamsk tradisjon ved død Kort om hva som skjer når en muslim dør.
Island Omfattende geografiprosjekt om Island skrevet på VG1.
Island på 900-tallet Island på 900-tallet
Islandske ættesagaer og Ramnkjell den Frøysgode Innhold og oppbygning av de islandske ættasagaene, og en sammenlikning av Ramnkjell den Frøysgode med dagens idealer. Karakter: 5+ (Ta vekk underoverskrifter = 6)
Israel mot Palestina – Hvem er det sitt land? Konflikten mellom Israel og Palestina. Skrevet i 10. klasse.
Israel og Palestina: Krisen på Gaza Oppgaven handler om konflikten mellom jødenes Israel og palestinerne, en konflikt og krise som strekker seg fra 2. verdenskrig til i dag. Karakter: 6
IT til besvær? Artikkel om fordeler og ulemper ved bruk av IT
Italia Fakta om Italia, og kort om landets historie, styresett etc.
Ivar Aasen Kort tekst om Ivar Aasen.
Ivar Aasen Om Ivar Aasen samt en oversikt over verkene hans.
Ivar Aasen Ivar Aasen, bondesønnen som ble språkforsker og ga oss nynorsk.
J L Tiedemanns historie Historien til J L Tiedemanns Tobakksfabrikk. Karakter: 5
Jack the Ripper Hoveddel i et prosjekt i engelsk fordypning om historiens kanskje mest kjente seriemorder, Jack the Ripper.
Jamaica Et prosjekt om den karibiske øya Jamaica. Karakter: 5 (10. klasse)
Janteloven, gjelder den oss? Janteloven, gjelder den oss?
Japan under 2. verdenskrig Den japanske rollen under andre verdenskrig.
Japan under 2. verdenskrig Fagtekst om Asia, spesielt Japan, under 2. verdenskrig.
Japan vs. Vietnam (I- vs. U-land) Sammenligning av Japan (I-land) og Vietnam (U-land). Hvorfor har velstandsutviklingen vært mye svakere i Vietnam enn Japan?
Japansk Oppgave om det japanske språket.
Jean-Bedél Bokassa Kort prosjekt om et totalitært regime.
Jeanne D'Arc Temaoppgave om Jeanne D'arc. Er ikke helt ferdig, men men..
Jehovas Vitner Temaoppgave om JV basert på en video.
Jehovas vitner Omfattende oppgave om trossamfunnet Jehovas vitner. Bakgrunnen til Jehova-navnet, frelse og endetiden, blodoverføringer og generell fakta er noen stikkord for innholdet. Karakter: 6 (8. klasse)
Jehovas vitner Fakta om Jehovas vitner, samt noen uhøytidlige "råd" til slutt i oppgaven.
Jernalderen Oppgave om leveforholdene i Norge under jernalderen.
Jernproduksjon Oppgave om jernproduksjon i Norge og generelle fakta om jern.
Jesu opplevelser i påsken Denne oppgaven handler om Jesu opplevelser i påsken.
Jesus - en profet i islam Det er en skrift om kristendommens historie frem til i dag. Spesielt konflikten mellom unitarer og de som tror på treenigheten. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Jesus' liv Denne stilen var en oppgave jeg fikk på skolen, og den handler om Jesus' liv.
Jobb som sykepleier? Vil du jobbe som sykepleier?
Johan Herman Wessel Handler om livet til den dansk-norske forfatteren Johan Herman Wessel.
Johan Sebastian Welhaven Tekst om Johan Sebastian Welhaven.
Johann Sebastian Bach Musikkoppgave om barokken, innledningsvis om strykeinstrumentet viola da gamba, og deretter presentasjon av komponisten Johann Sebastian Bach.
John f. Kennedy About John f. Kennedy.
John Kennedy Om John Fitzgerald 'Jack' Kennedy.
John Ronald Reuel Tolkien (1882-1973) Om Tolkiens liv og hans bøker.
Jomfru Maria - Myter eller mirakler? En liten tema oppgave om menneskers møte med Jomfur Maria (5-)
Jonas Lauritz Idemil Lie Forfatterportrett av Jonas Lie
Jonas Lie Kort om forfatteren Jonas Lie.
Jorda sine krefter Oppgave fra 8. klasse om jorda sine indre og ytre krefter.
Jordan (elven) Fakta om Jordan (elven)
Jordens utvikling Jorskorpas historie, platetektonikkteorien, bevegelsene i jordskorpa, Pangea, jordskjelvkatastrofen i Øst-Asia (2004). Karakter: 5+
Jorderosjon og ørkenspreding Om Jorderosjon og ørkenspreding.
Jordskjelv Om jordskjelv.
Jordvarme og tidevann Kort sammendrag i stikkordsform om jordvarme, vulkaner og tidevannet.
Josef Stalin Mini-prosjekt om den tidligere sovjetiske diktatoren Josef Stalin.
Joseph Delaney Presentasjon av forfatterskapet til Joseph Delaney med vekt på serien "Den siste lærling". Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 5 (9. klasse)
Jugoslavia Historien til Jugoslavia, et land med mange interne grupperinger.
Jules Verne (1863-1905) Oppgave om den franske forfatteren Jules Verne og enkelte av bøkene hans.
Jødedommen Prosjekt om jødedommen.
Jødedommen En oppgave med sentral fakta innenfor jødedommen, som kanskje kan hjelpe noen som skal ha oppgave om jødedommen.
Jødedommen Fakta om jødedommen.
Jødedommen Nyttig informasjon om jødedommen, for eksempel om matregler, hellige bøker, helligdager og kippa.
Jødedommen og Buddhismen Teksten inneholder en oversikt over viktige verdier i de ulike religionene.
Jødeforfølgelse Stil om jødeforfølgelsen helt tilbake til romertiden. Karakter: 5 (9. klasse)
Jødeforfølgelsen Oppgave om Jødeforfølgelsen.
Jødeforfølgelsene og konsentrasjonsleirene Litt om det forferdelige som skjedde med jødene like før og under 2. verdenskrig.
Jødene Kort om behandlingen av jødene under 2. verdenskrig.
Jødene, fangene og konsentrasjonsleiren En oppgave jeg laget i 10. klasse. Oppgaven gikk ut på å ta for seg en eller flere av konsentrasjonsleirene. Ellers sto vi veldig fritt til å velge hva vi ville ha med. Jeg har skrevet et dikt og en bokanmeldelse av "Anne Franks dagbok"
Jøder i Norge Beskriver hvordan jøder ble behandlet i Norge under den 2. verdenskrig.
Kampen mot kreft Litt om hvordan kreft oppstår og hvordan man kan forebygge kreft.
Karbidlykt Fin som grundig faktadel til rapporter on etyn-gass o.l. Mye bra fakta om Karbid-lykter.
Karbohydrater - vår hovedenergikilde Karbohydrateters virkning på kroppen, og karbohydratenes oppbygning. Enkelte kommentarer fra læreren står i parentes.
Karbonkjemi, gener og arv Muntlig prøve i naturfag. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 6 (10. klasse)
Karismatiske religiøse bevegelser Prosjekt i samfunnskunnskap om sekter. Karakter: 5 (VK1)
Karl Johan (1763-1844) Om kongen Karl Johan.
Karl Marx Historie om Karl Marx. Hva han stod for, mente om samfunnet, hva han ville, hvem han samarbeidet med/mot, ulike reformer... Kjempe bra !:)
Karriereplan: Politi Karriereplan for politiyrket. Inneholder også intervju med to polititjenestemenn. (Skrevet i 10. klasse)
Katapulter og kastermaskiner Flott oppgave om katapulter og kastemaskiner. Tar for seg alt fra spretterter til utskytingsramper på hangarskip.
Kenya Fakta om Kenya. Kronlogisk punktliste.
Kenya Utviklingen i Kenya frem til frigjøringen
Kenya vs Norge Sammenligning av Kenya og Norge. Et u-land og et i-land.
Kim Karlsen i Saabye Christensens "Beatles" Analyse av Kim Karlsen, hovedperson i boken Beatles skrevet av Lars Saabye Christensen.
Kina Generelt om Kina.
Kina vs Cuba En sammenligning av Kina og Cuba.
Kirken og nazismen Hvordan den katolske kirke og den lutherske kirke forholdt seg til nazismen i Tyskland. Karakter: 6-
Kisses Oppgave om kyssing og vennskap. Tentamen i engelsk, 8. klasse.
Kjernekraft Hva er kjernekraft? Hvilken prosesser finnes? Hvilken prosess burde vi bruke? En gjennomgang av fisjon, fusjon og antimaterie. Verdig professorgrad i fysikk :) Karakter: 6 (1. kl. VGS, naturfag og litt matte)
Kjærlighet og kjønnsroller Om menn og kvinners roller i kjærligheten og samfunnet, og hvordan kjønnsrollene over tid har endret seg. Karakter: 6 (10. klasse)
Kjønnsforskjeller i islam Om kvinnen og mannens rolle i islam.
Kjønnshormoner En kort oppgave om kjønnshormoner.
Kjønnsjukdommar Innehelde litt fakta om kjønnsjukdommar generelt, litt om klamydia, kjønnsvorter, kjønnsherpes & HIV/Aids.
Kjønnssykdommer Ulike kjønnssykdommer.
Kjøtt Det meste du trenger å vite om kjøttet vi spiser i Norge.
Klamydia Oppgave om kjønnssykdommen klamydia.
Klassisisme og opplysningsfilosofi 1700-tallets litterære periode. Kar: 6
Klassisk musikk Informasjon om klassisk musikk og viktige komponister innenfor Wienerklassisismen.
Klima i Norge Geografioppgave om hvorfor Norges klima er som det er. Hva bestemmer forholdene for været og klimaet i Norge?
Kloning Veldig bra oppgave om kloning, både layout- og innholdsmessig.
Knut Hamsun Portrett av forfatteren Knut Hamsun.
Knut Hamsun Om Knut Hamsun og hans liv.
Knut Hamsun (1859-1952) Kort tekst om Knut Hamsund.
Kokain Temahefte laget om det narkotiske stoffet kokain, som i hovedsak produseres i Latin-Amerika. Karakter: 5 (9. klasse)
Koloniseringen av Afrika Handler om: Afrika blir kartlagt, kappløp i nord, afrikansk motstand, okkupasjon og miljøkrise, slavehandel.
Konfliktene i Midtøsten Her tar jeg for meg endel spørsmål om konflikten i Midtøsten.
Konsentrasjonsleierne Auschwitz og Birkenau Oppgave om konsentrasjonsleierne under 2. verdenskrig, jødenes situasjon oppi det hele osv.
Konsentrasjonsleirene Auschwitz I og II Samfunnsfagprosjekt om konsentrasjonsleirene under 2. verdenskrig.
Kopper Fakta om kopper, inkludert virusets historie og konsekvenser.
Korallrev og havet Oppgave om korallrev og havet.
Koreakrigen (1950-53) Om Koreakrigen (1950-53)
Korleis det var i barokken i Noreg Hvordan det kan ha vært å leve i barokken basert gjennom noen av diktene til Engelbretdatter, Dass og andre. I tilegg en sammenligning til dagens tanker om døden.
Kornett Oppgave om musikkinstrumentet kornett. Skrevet i 8. klasse.
Korsettets historie Historien til korsettet fra antikken frem til i dag.
Kort om sukker Hva er sukker? Og hva kan det brukes til?
Kortfattet om datamaskiner Dette var opprinnelig en lekse, men den ble nok litt lengre enn forventet. Læreren sa at hun hadde sett på det, men at hun ikke forsto noe. (9. klasse)
Kost ved laktoseintoleranse Handler om kost ved laktose.
Kreft Benmargskreft, lymfekreft, leukemi og "Når barn får kreft".
Kreft Kort om kreft og ulike behandlingsmetoder. Karakter: 5
Kreft Informasjon om kreft.
Krigen i Gaza Hvilket forhold har de forskjellige organisasjonene til krigen som foregår i Gaza.
Krigen i Norge Om invasjonen av Norge, 4. april 1940. Om Blücher, Quisling, regjeringen, Oscarborgs med mer.
Krigen i Stillehavet Tar for seg krigens gang, fra japanernes bombing av Pearl Harbor til atombombedroppene over Japan.
Kristendom Generelt om kristendommen.
Kristendom Hellige steder, personer og skrifter Beskrivelse av hellige steder i kristendommen.
Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud. Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud.
Kristendommen Om ulike sider ved kristendommen.
Kristendommen Handler om kristendommens historie og opprinnelse. Prosjekt i KRL. Karakter: 6
Kristendommen og kjønnsdebatten Kort om mannens og kvinnens stilling i kristendommen.
Kristin Lavrandsdatter Kort om filmen. Handlingsreferat og litt personkarakteristikk.
KRL: Den katolske og den ortodokse kirke Fakta om den katolske og den ortodokse kirke relatert til KRL-faget.
KRL. Hvorfor feirer vi påske? Handler om hva som skjedde i Israel under fangenskapet i Egypt og hvorfor vi feirer påske.
Kroppens forsvar - immunforsvaret Denne prosjektoppgaven handler om immunforsvaret. Det ytre forsvar og den indre forvar.
Kroppens forsvarsmekanismer Kroppens forsvarsmekanismer. Karakter: 6 (grunnkurs allmenfag)
Ku Klux Klan Historien om Ku Klux Klan
Kulturer i Amerika en tekst om ulike kultur konflikter i USA.
Kunstmusikk og kommersiell musikk Forskjeller og likheter mellom disse sjangerne.
Kurt Cobain - a fameous american Biografioppgave om Kurt Cobain.
Kva er rasisme? Ein kort artikkel om kva rasime er.
Kvikksølv Handler om kvikksølv.
Kvinnemote gjennom tidene Klesstiler og moter har endret seg veldig gjennom tiden. I denne teksten har jeg skrevet og skildret dens utvikling og forandring helt fra middelalderen.
Kvinner i islam En innføring i kvinners stilling i islam.
Kvinner i Islam Beskrivelse av islam med hovedvekt på kvinnens stilling, spesielt i forbindelse med ekteskap.
Kvinner i middelalderen Litt om korleis samfunnet behandla kvinnene i middelalderen.
Laks (salmo salar) En del informasjon om fiskearten laks.
LAN - Local Area Network Dataoppgave om nettverk.
Lance Armstrong Litt om syklisten Lance Armstrongs kariere og sjukdommen hans.
Landskapet i Moss Innlevering i geografi med beskrivelse av landskapet i Moss og hvordan mennesket har endret det.
Lars Saabye Christensen Handler om forfatteren Lars Saabye Christensen.
Le terrorisme en Etats En stil om terrorismen i USA.
Led Zeppelin Historien til rockebandet Led Zeppelin.
Led Zeppelin Om Led Zepelin fra de var relativt ukjente til de ble verdenskjente.
Leger Uten Grenser Tar for seg det meste om LUG - fra hvordan det startet til hva de driver med nå.
Leiv Eiriksson og vinlandsreisene Historieoppgave om Leiv Eiriksson og vinlandsreisene. Karakter: 6
Leiv Eriksson Om Leiv Eriksson
Lenin Kort tekst om Lenin.
Leonardo da Vinci Sammendrag av historien til Leonardo da Vinci med hovedvekt på bildene han malte.
Leonardo da Vinci Utdypende om Leonardo da Vinci.
Let Freedom Ring Faktahistorie om det amerikanske moralpatriotiske symbolet The Liberty Bell skrevet i 8. klasse.
Libya Innholdsrik tekst om Libya som bl.a. tar for seg historie, geografi og økonomi.
Likelønn Kampen om lik lønn uansett kjønn. Del av prosjekt i 10. klasse ("En verden i forrandring").
Likestilling og menneskeverd Handler om likestilling mellom menn og kvinner, og litt om likestilling og diskriminering.
Lillestrøm SK Prosjektarbeid om LSK fra 2001.
Linkin Park Innholdsrik tekst om Linkin Park. Karakter: 5
Litt fakta om Malta Omfattende tekst med mye faktastoff om Malta (uten illustrasjoner).
Litt om lyrikk Omhandler temaet lyrikk og litt om noen lyrikere.
Litteraturhistorie - Nyromantikken Inneholder fakta og kjennetegn om nyromantikken med fortellinger om forfattere og deres historie. Diktanalyse og resymé av novellen "Victoria" av Hamsun. Karakter: 5+
Livet En stil om liv og død skrevet på tentamen i norsk. Karakter: 6 (9. trinn)
Livet i Ravensbruck Fakta om konsentrasjonsleire generelt, og mer utdypende om Ravensbruck.
Livssynshumanismen En oppgave skrevet i KRL om livssynshumanisme.
Loch Ness monsteret Teksten handler om Loch Ness monsteret.
Logisk positivisme eller den logiske empirismen Logisk positivisme eller den logiske empirismen, Popper, Kuhn, paradigmer , puzzle-solving og anomalier.
London Ulike severdigheter i London, samt litt historie.
Losen langs leia Prosjektarbeid om losens historie.
Luft, vær og klima Denne teksten er en samfunnsfaglig tekst som handler om temperaturen og de forskjellige klimasonene. Karakter: 5 (8. klasse)
Lungesykdommer - kols Case om en kolspasient.
Læstadianismen Oppgave om Læstadianismen. Karakter: 5 (10. klasse)
Løsemidler Om skadene det påfører oss.
Magna Carta Nyttig informasjon om Magna Carta.
Mahatma Gandhi About Mahatma Gandhi.
Makrell Oppgave om markell, som også inneholder litt om annen fisk, makrellfotball og en matoppskrift. Karakter: 5+
Maktfordeling Oppgaven i samfunnslære lød: Gjør greie for arbeidsfordeling Storting, regjering og stat. Drøfting av om makt ligger her eller andre steder. Karakter: 6
Maldivene - Det gjenoppdagede paradis Fakta om Maldivene, øygruppe i det Indiske hav.
Malingstyper for stål Oppgave om maling av stål, både grunning og toppstrøk.
Man and his pets Litt om hvordan menneskene holder dyr nå og før
Man, machine and work Engelskoppgave skrevet på grunnkurs om USAs arbeidshistorie.
Manchester City Historien til fotballklubben Manchester City.
Manchester Uniteds historie Historien til Manchester United, en av verdens mest innflytelsesrike fotballklubber.
Mao Zedong (1893-1976) Oppgave i samfunnsfag som omhandler Maos liv.
Mappeinnlevering i rettslære - flere øvingsoppgaver Mappeinnlevering med mange øvingsoppgaver fra flere av temaene i Rettslære VK2. Avtalerett, straffe-/vegtrafikkrett og rettergang.
Maria Gripe Oppgave om den svenske forfatteren Maria Gripe.
Mark Knopfler Kort om Mark Knopfler (+ Dire Straits)
Mars Foredrag om planeten Mars.
Marshallhjelpen Essay arbeidsoppgave om den kalde krigen. Karakter: 5+
Maslows teorier Om Maslows teorier med hovedvekt på hans kjente behovspyramide.
Mat og energi Prosjekt i Natur og Miljø om mat og energi. Karakter: 5-
Mat og religion: mattradisjoner og mattabu Enkelte typer mat må man for enhver pris unngå å spise. Akkurat hva slags mat dette gjelder avhenger av religiøs overbevisning.
Mat, kjemi og energi Oppgave om næringsstoffer kroppen trenger inndelt i protein, fett og karbohydrater. Karakter: 5 (10. klasse)
Maten vi lever av Detaljert prosjekt om næringsstoffer og kroppens organer. Prosjektet er fra kapittel 4 i boken kosmos - Maten vi lever av. Inneholder også en rapport fra et ubehagelig forsøk. Karakter: 6
Matens vei igjennom kroppen En oppgave skrevet om matens vei igjennom kroppen. Karakter: 6
Matintoleranse Fakta om matintoleranse og oppskrift på glutenfri pizza og ambrosiabrød.
Matthew Brooke Jansen Om fotballspilleren.
Matvaner og livsstilssykdommer Stilen handler om livsstilssykdommer, frukt og grønnsaker, og generelt om sunne matvaner.
Mauritius - République de Maurice Oppgave om Mauritius, fakta, historie, osv.
Maya-indianarane Oppgave om Maya-indianerne fra Mellom-Amerika.
Me as Michael Jackson... Forfatteren forteller livshistorien til Michael Jackson fra 1. person.
Med hele verden som marked Spørsmål og svar om verdensøkonomien.
Menneskenes påvirkning på ozonlaget Naturfagoppgave som omhandler hvordan menneskene påvirker ozonlaget, og hvilke følger det kan få.
Menneskerettighetene Innføring om menneskerettighetene, domstolen i Haag og straffereaksjoner for brudd på menneskerettighetene.
Menneskerettighetene Fakta om menneskerettighetene og FN.
Menneskerrettighetssituasjonen i Turkmenistan En Samfunnkunnskap-oppgave om Menneskerettigheter generelt og MR-brudd o.l i Turkmenistan. Karakter: 5 (svak)
Menneskers utvikling Oppgave i psykologi om risikofaktorer for å utvikle kriminell atferd. Karakter: 6
Menneskesyn i buddhismen Oppgave som besvarer spørsmålene: Hva avgjør et menneskes karma? Hva er buddhistenes mål?
Menneskets påvirkning i miljøet for å skape trygge leveforhold. Oppgave i naturfag. PowerPoint-presentasjon om "Menneskets påvirkning i miljøet for å skape trygge leveforhold". Karakter: Godkjent (1. klasse, VGS)
Menneskets utvikling Historien til våre genetiske forfedre frem til i dag. Karakter: 5+ (3BI)
Menneskets utvikling Prosjektoppgave i natur og miljø om menneskets utvikling.
Menneskeverd? En tekst om konflikter og menneskeverd.
Metall - Nikkel Prosjekt i natur og miljø om metallet nikkel.
Metaller i industrien En beskrivelse av forskjellige metallers egenskaper og bruksområder.
Metallica PowerPoint-presentasjon om Metallica i perioden 1982-2003. Prosjekt fra 8. klasse.
Metallica Kort om Metallicas historie, og analyse av låta "Nothing else matters". Karakter: 5
Metallica Oppgave om heavy metal-bandet Metallica. Skrevet i 8. klasse.
MetallicA Litt om det kjente bandet.
Metallica Metallica frå begynnelsen til St. Anger. Prøvd å få med det meste. Karakter: 5
Michael Jackson Fakta om Michael Jackson og musikken hans.
Michael Jordan Elevarbeid om Michael Jordan
Mikrofon Nedlastbar powerpointpresentasjon om forskjellige mikrofoner og hva de består av.
Militæret i 1905 Gruppeoppgave om militæret i 1905. Et innblikk i det militære forholdet mellom Sverige og Norge i 1905 av Anette, Michael og Hannah.
Milorg Temaoppgave om Milorg under andre verdenskrig og de forskjellige sabotasjeoperasjonene.
Mishandling av barn Omfattende oppgave om mishandling barn som et globalt problem.
Mobbing - når mobbeofferet selv blir en mobber Kasusoppgave om mobbing skrevet av en lærervikar.
Mobbing et "evig" problem, eller? Dette er mitt avsluttende prosjektarbeid om mobbing i 10. klasse. Håper noen finner noe de kan få bruk for.
Moder Jord Omhandlende livet til de i De Jordløses Bevegelse i Brasil.
Mohandas K. Gandhi Temaoppgave om Mahatma Gandhi
Montesquieu Fortelling om filosofen!
Mormonere Foredrag om mormonere. Karakter 5+ (VK2)
Motebildet i Norge fra 1940 til 2000 Kort om de ulike motene i Norge fra 1940 til 2000.
Mount St. Helens Faktahistorie om vulkanfjellet Mount St. Helens som hadde et mye omtalt utbrudd i 1980.
Muhammad Oppgave om profeten Muhammad.
Muhammad Ali Tekst om Muhammad Ali, regnet som tidenes største bokser.
Mumiene Hvordan man mumifiserte før i tida.
Muntlig tentamen i matematikk Tema: Matematikk. Emne: Sport - fotball. Ekstraoppgave: Likninger Skrevet i 10. klasse.
Music in the 1960"s Dette er en temaoppgave om musikk på 60-tallet og Jimi Hendrix.
Musikk Sidemålsstil om musikk, og om opplevelsen det gir å høre på musikk.
Musikksjangerne hard rock, blues, disco og jazz Hard rock, blues, disco og jazz sine kjennetegn og noen musikere innen de forkjellige sjangerne. Skrevet i 10. klasse
Muskler En oppgave med tre spørsmål om hvordan musklene fungerer. Kar: 5+
Mussolini og fascismen Prosjekt om Mussolini og fascismen. Laget av Kristina, Martine, Rahma og Farhia.
Mussolini og fascismen Dette er et prosjekt jeg hadde på ungdomsskolen om Mussolini og fascismen.
Mussolini og fascismen En detaljert historie om Benito Mussolini og Fascistpartiet i Italia.
Mørning av biff Faktorer som påvirker mørning av biff fra storfe
Napoleon Hvem napoleon er og hvorfor han var så mektig.
Napoleon Bonaparte Meget kort om Napoleon.  
Narkotika Kort om narkotika og forfatterens meninger ang. temaet
Narkotika Beskrivelse av de forskjellige narkotiske stoffene og deres virkning.
Narkotika og tobakk Dette er en oppgave om virkninger mm. om noen forskjellige narkotiske stoffer, og også om tobakk.
Narkotika opp over tida Fakta om narkotikaproduksjon og problemene narkotikamisbruk medfører for det norske samfunnet, samt virkningen av diverse narkotiske stoffer.
Narkotikakampen Fakta om narkotikaproduksjon og problemene narkotikamisbruk medfører for det norske samfunnet.
Nasjonalismen Utfyllende forklaring om hva nasjonalisme er, og eksempler fra europeisk historie. Oppgaven ble skrevet i faget Nyere historie (3. året, vgs).
Nasjonalromantikken (ca. 1800-1850) Her står det om litt forskjellige personar og om nasjonalromantikken. Skrevet i 9. klasse.
Nasjonalromatikken Kort om nasjonalromantikken.
Native American History Om urbefolkningen i Amerika; Indianerne.
Native Americans Oppgave om indianere i Nord-Amerika.
Native Americans Oppgave om urbefolkningene i Amerika.
NATO og Warzsawapakten - redsel for den andre Oppgave om de to sentrale militæralliansene i etterkrigstida.
Naturalismen Om naturalismen.
Naturalismen - Amalie Skram Om Amalie Skram og noen av hennes verker
Naturens rene skjønnhet Stensil om naturens rene skjønnhet. Karakter: 5/6 (grunnkurs allmenn)
Nauru Oppgave om den lille øystaten Nauru, verdens mest tragiske og fascinerende land.
Nelson Mandela Prosjektoppgave om Nelson Mandela.
Nevada Om staten Nevada
New Jersey PowerPoint-presentasjon om delstaten New Jersey. Fikk 5 - på GK Allmenn.
New Zealand En innholdsrik oppgave om New Zealand. Karakter: 6
New Zealand - Styresett og kriminalitet Prosjekt i fellesfagsgeografi på VGS om New Zealand.
Nicolaus Widerberg Oppgave om samtidskunstneren Nicolaus Widerberg.
Nightwish Nightwish, en symfonisk metalgruppe fra Finland.
Nightwish Historien om bandet Nightwish.
Nordlys Mye interessant informasjon om nordlyset. Karakter: 5-
Nordsjøfarten Om Nordsjøfaren; om de som tok seg over til Storbritannia under krigen.
Noreg i krig Temaoppgave om andre verdenskrig i Norge
Norge - fra fattig til rik En fagtekst der temaet var om hvordan Norge har blitt et rikt land. Teksten skulle være begrenset til hovedsakene. Jeg fikk trekk pga. at den var for lang... Karakter: 5+ (9. klasse)
Norge og EU Norges forhold til EU gjennom EØS og Schengen-avtalen.
Norge på topp i antall trafikkofre En artikkel om ungdom og store hastigheter.
Norges bytteforhold ovenfor utlandet Heldagsprøve i samfunnsøkonomi 2 om Norges bytteforhold ovenfor utlandet. Karakter: 6
Norges oljeavhengighet En artikkel fra 9. klasse om den norske oljehistorien og hvor avhengige Norge er av oljen. Karakter: 5
Norrøn Mytologi Om Norrøn mytologi.
Norrøn mytologi Forklaring av norrøne fenomener.
Norsk fiske innenfor EU Geografioppgave om hvordan fisket blir i Norge dersom vi blir med i EU.
Norsk historie fra 1905 til 1972 En gjennomgang av norsk historie fra unionsoppløsingen i 1905 frem til EF-avstemmingen i 1972.
Norsk Hydro Tekst om Norsk Hydro, et av Norges viktigste industrikonsern. Tar for seg bl.a. historien og ulike satsningsområder.
Norsk jordbrukslandskap Om norsk landbruk og bønder.
Norsk litteraturhistorie 800 - 1900 Godt sammendrag! Egner seg godt til bruk før eksamen.
Norsk politisk historie 1945-2000 Punktliste med hovedpunkter i norsk politikk 1945-2000
Norsk skriftspråk på 1300-, 1400- og 1500-tallet Norsk skriftspråk på 1300-, 1400- og 1500-tallet.
Norsk språkhistorie Om problemene rundt det å ha to skriftspråk.
Norsk språkhistorie Inneholder en oversikt over norsk språkhistorie fra ca. 1814-1990.
Norsk språkhistorie 1850-1900 Tar for seg språkutviklingen fra 1850 frem til 1900, med hovedvekt på Ivar Aasen og Knud Knudsen.
Norsk språkhistorie 1900 til i dag Språkstriden i forrige århundre i korte trekk.
Norsk språksituasjon på 1800-tallet Omhandler den norske språksituasjonen på 1800-tallet.
Norske folkeeventyr Tar for seg sjangeren "norske folkeeventyr", kjennetegn på dem og hvilke funksjoner de hadde for mennesker før og hvilke de har i dag.
Northern Ireland Om konflikten.
Nyere Historie Besvarelse av oppgaver i Nyere historie. Fakta om den russiske revolusjonen, norske arbeiderpartiet, facisme og nazisme og norsk fagbevegelse.
Nyere rusmidler Prosjekt om narkotika og narkotikamisbruk
Nyreligiøsitet Ulike former for nyreligiøsitet. Karakter: 6 (10. klasse)
Nyromantikken (1890-1910) Nyromantikken - Kort gjennomgang. Inneholder litt informasjon om perioden samt litt om Knut Hamsun. Karakter: 5
Nyromantisk Pessimisme Faktastil om nyromatikken.
Næringsstoffer Kort om noen av de viktigste næringsstoffene kroppen trenger.
Næringsstoffer Næringstoffene og næringstoffenes vei gjennom kroppen.
Okay? Amalie har nettopp flyttet til Kristiansand. og er spent på hva skole skal bringe. Camilla blir hennes nye lærer, og det tar ikke lang tid før Amalie har fått et godt øye til henne! :) (det er oppdiktning, IKKE sann historie)
Oktale tallsystemer Forklarer sammenhengen mellom ulike tallsystemer.
Ole Bull Fakta om Ole Bull.
Ole Bull Kort om fiolinisten Ole Bull
Ole Høiland (1797-1848) Oppgave om den notorisk kriminelle Ole Høiland, kjent for både innbrudd og rømninger.
Olje Fakta om olje, samt informasjon om norsk oljeproduksjon og historie. Karakter: 6- (10. klasse)
Olje og gass Fakta om olje og gass, deretter et engasjerende innspill mot petroleumsindustrien.
Olympismen Grundig gjennomgang av Olympismen + drøftinger. IKS er faget. Karakter: 5+ (tror jeg :)
Om sex Arbeidsoppgaver om pubertet, følelser og sex skrevet i Natur & Miljø.
Operasjon "Weserübung" Oppgave om den tyske invasjonen av Norge under 2. verdenskrig (kodenavn Operasjon "Weserübung").
Operativsystemets 4 hoveddeler Om operativsystemets fire hoveddeler, data.
Oppdagelser og oppfinnelser i Renessansen Stil om oppdagelser og oppfinnelser i Renessansen.
Oppdrag: Henrik Ibsen Oppgaven inneholder en biografi om Ibsen, et skuespill skrevet av innsender og en analyse av "Ett dukkehjem".
Oppgaver om vikingtiden Litt om vikingtiden.
Opphavet av Norsk Om norskens utvikling. Skrevet i sammenheng med norrøn mytologi på almennpåbyggning.
Opphavet til norrøn mytologi Ny forskning som viser til opphavet av norrøn skandinavisk mytologi som har vist å ha tilknytning til Kaukasus-området ved Svartehavet.
Opplysningstida Kort sammendrag av opplysningstida. Karakter: 5/4
Opptakten til 2. verdenskrig Oppgaven forklarer bakgrunnen for at det ble krig i Europa, som utviklet seg til 2. verdenskrig. Karakter: 6
Organisk og mekanisk analyse av et grunnskudd En grundig bevegelsesanalyse av et grunnskudd i håndball.
Oscarsborg festning under 2. verdenskrig Fin og informativ oppgave om Oscarsborg festning under annen verdenskrig.
Overgangen til et moderne industrisamfund i Tyskland Tekst om den moderne industrialiseringen av Tyskland - på dansk (som heldigvis er lettere å forstå skriftlig enn muntlig).
Overgangsriter i Islam Overgangsriter innenfor Islam.
Overspisingslidelse (Binge eating disorder - BED) En del av et prosjekt om overspising og overvekt hos ungdom.
Pablo Picasso Oppgave om kunstneren Pablo Picasso, både kunsten og livet hans.
Pablo Picasso Fakta om Pablo Picassos liv.
Pablo Picasso Om den anerkjente kunstneren med alle de snåle maleriene.
Pablo Picasso Om maleren Pablo Picasso.
Paleet i Oslo Siden det ikke fins mange oppgaver om Paleet, kan denne kanskje være nyttig. Karakter: 5
Parkinsons sykdom Oppgave om Parkinsons sykdom. Skrevet i 8. klasse.
Partikler og stoffer Teksten inneholder en del fakta om jern og hvor du finner det. Den inneholder også en del ting om partikler, samt forklarer partikkelmodellen.
Paulus Fordypningsoppgave i RLE om Paulus. Egne refleksjoner er ikke lagt med fordi alle har egne tanker om emnet.
Paulus og brevene hans Om Paulus' brev i Bibelen.
Pave Bendict XVI Stil om den nye paven, Bendict XVI.
PC Prosjekt om hva som er i en PC. Oppdeling, struktur osv.
Pearl Harbor En liten oppgave om angrepet på Pearl Harbour under den 2. verdenskrig. Karakter: 5+ (10. klasse)
Pearl Harbour og D-dagen En oppgave om Pearl Harbour og D-dagen. Kort og grei oppsummering av hva som skjedde der. Karakter: 5
Personlighet og roller i voksen alder Fagteorinotat i sosialkunnskap om personlighet og roller i voksen alder.
Petroleum Hva er petroleum, reservoarer, raffinering, hva brukes olje og gass til mm.
Petter Dass Tekst om presten og dikteren Petter Dass.
Petter Dass og Lars Skrefsrud Oppgave i kristendom om Lars Skrefsrud og Petter Dass. Skrevet i 8. klasse.
Piraja Prosjekt om piraja og deres levemåte. Karakter: 5+
Planeten Pluto Fakta om planeten Pluto og Plutos måne Charon.
Plantekultur Prosjektoppgave i plantekultur VK1 om de forskjellige kornsortenes egenskaper, om tresking, tørking og oppbevaring, samt transport av korn. Skrevet av Heide og Maja.
Plastic fantastic Oppgave om plast. Karakter: 6 (10. klasse)
Platon (427-347 fvt.) Oppgave av om den greske filosofen Platon.
Platons politiske filosofi Innholdsrik tekst som tar for seg Platons politiske liv.
Pleie og omsorg i Skien kommune Et prosjekt jeg hadde om på skolen. Om pleie- og omsorgsavdelinga i Skien kommune.
Plutselig ligger man bare der Kort personlig mening om vold.
Politikk og styring av Norge Om politikk og styring av Norge anno 2007.
Poluttion Forurensing
Pondus En faktaoppgave om en tegneserie, Pondus, og dens forfatter.
Populasjonsøkologi - Fjellreven Oppgave om fjellrevens levekår i Norge. Karakter: 5+ (naturfag, 1. år Helse&Sosialfag)
Populære grupper/artister på 70-tallet Liste og informasjon om de mest populære bandene/artistene på 70-tallet.
Portrait of Nicholas Gene Carter Portrett av et medlem i Backstreet Boys.
Postmodernismen og Charles Moore Postmodernismen som tendens, arkitektur og Charles Moore. Skrevet i 3. klasse på videregående.
Prahavåren Kort stil om Prahavåren. Kronologisk rekkefølge, årsaker og konsekvenser. Karakter: 6 (10. klasse)
Presantasjon om datamaskinens deler og utvikling En Powerpoint-presentasjon om hvilke deler PC-er består av samt de generelle historiske trekk ved utviklingen innen IT.
Presidential election in the USA En samarbeidsoppgave om presidentvalget i USA.
Prevensjonshefte Gjennomgang av de ulike formene for prevensjon. Karakter: 6 (10. klasse)
Prinsessen min Tekstenhandler om kjærlighet og andre tematikker. tentamen 2021 10.trinn, 6er.
Problem eller fremtiden? Handler om globalisering.
Prosentoppgaver Temaoppgave i matematikk med prosentoppgaver. Karakter: 6 (8. klasse)
Prosjekt om Brasil og fattigdom Hovedoppgave i samfunnsfag om Brasil og fattigdom skrevet i 10. klasse.
Prosjekt om jødedommen Et prosjekt om jødedommen som tar for seg tanach, jødenes bosettelse, jødenes høytider og fester, deres menneskesyn mm.
Prosjekt om samer Om samer i Norge. Fakta om samene, klærene deres, flagget, kultur m.m
Prosjekt om utvikling innen husdyrhold Utviklingen av husdyrholdet i perioden 1800 til 2000, men hovedvekt på storfe.
Proteiner Innlevering i kosthold og ernæring om proteiner generelt.
Proteiner, vitaminer og mineralstoffer Naturfagsoppgave med fokus på proteiner, vitaminer og mineralstoffer.
Provence Om Provence. Karakter: 5+
Psykisk helse Her kan du lese et sammendrag om psykiske tilstander og lidelser.
På hvilken måte kan reklame ha nagativ påvirkning på barn og unge? I denne oppgaven ser jeg på hvordan dagens reklame har påvirkning på barn og unge.
Påskefortellingen - Jesus drar til Jerusalem Historien om fra Jesus dro inn til Jerusalem på eselet, til hans oppstandelse og himmelfarten.
Radar Om radarsystemene på fly
Radioaktivitet Kort info om radioaktivitet.
Rasisme Ulike problemstillinger knyttet til rasisme.
Rasisme Oppgaven belyser temaet rasisme. Opprinnelse, form og hyppighet.
Rasputin Kort tekst om Rasputin.
Ravenbrück Om konsentrasjonsleiren Ravensbrück. Karakter: 5+
Ravensbrück Stilen handler om fakta fra den tyske fangeleiren Ravensbrück fra 2. verdenskrig.
Realismen Artikkel om den realistiske perioden i litteraturhistorien
Realismen som litteraturhistorisk periode Oppgave om realismen som litterær epoke, med hovedvekt på realismen i Norge fra 1870 og utover.
Reformasjonen – religiøst opprør eller politisk maktkamp? Eksamensoppgave om reformasjonen i Norge og Europa.
Reggae Bakgrunnen til reggaemusikken, med Bob Marley som den mest kjente artisten.
Reggae - legenden Bob Marley Om Bob Marleys liv, hans musikk og om Reggae som musikktype
Regnskogen i Amazonas Kort om nedhugging av regnskogen og befolkningen i Amazonas.
Regnskogen i Amazonas En stil om regnskogen i Amazonas, og om urfolket som bor der.
Reklame Kort om reklamens historie og analyse av to annonser. Skrevet av Sofie, Lina Maria, Tale og Vibeke.  
Reklame Fordeler og ulemper med reklame.
Reklame Omhandler temaet reklame.
Reklame - makten og påvirkningen Stilen handler om reklame og den påvirkningen den har. Skrevet i KRL under temaet "Valg og verdier". Karakter: 6 (10. klasse)
Reklame i film En temaoppgave om reklame generelt, men med spesiell vekt på reklame i film.
Religion - De fem verdensreligionene Gir en kort og god oversikt over de fem verdensreligionene: buddhismen, hinduismen, islam, jødedommen og kristendommen.
Religionene i Indonesia Forholdene mellom religionene i Indonesia.
Religioner i Japan - Shintoismen og Buddhismen Kort om Shintoismen og Buddhismen, Japans to mest utbredte religioner.
Religiøst liv i islam Oppgave om tre av islams fem søyler.
Rene Magritte og surrealismen Informasjon om den kjente surrealistiske maleren, Rene Magritte og om hans maleri The Threatened Assassin – Den truede leiemorder. I tillegg er det en presentasjon av surrealismen.
Renessansen Litt om epoken: Kunsten, forskning, arkitektur, litteraturen.
Renessansen (1400-1600) En oppsummering av renessansen og to analyser av kunstverk (litterært og bilde).
Rent og urent i fem religioner Rent og urent innenfor hinduismen, islam, kristendommen, buddhismen og jødedommen. Karakter: 4
Restitusjon i forhold til prestasjonsutvikling i volleyball Om restitusjon i forbindelse med sport, samtidig som det trekkes noen tråder for betydningen i forhold til utvikling i volleyball.
Retten til statsborgerskap Om prinsippene for statsborgerskap: territorialrett vs blodrett.
Rettferdig og urettferdig handel Tekst som belyser ulike sider av internasjonal handel. Inneholder oppgaveteksten.
Rettslære-eksamen Eksamen i rettslære. Karakter: 6
Rettssystemet Alt du trenger å vite om rettssystemet. Studiearbeid i samfunnsafg.
Rettsvesenet i middelalderen Oppgaven beskriver utviklingen av det norske rettsvesenet i løpet av middelalderen. Oppgaven var i faget Eldre Historie (VK2). Karakter: 6
Rik og fattig i samme verden - en sammenligning av Norge og Nigeria En sammenligning av Norge og Nigeria, altså ett rikt og ett fattig land. Denne teksten tar for seg hvorfor det er store ulikheter selv om to land har de samme ressursene.
Ringenes Herre - boka, filmen og mennene bak Informasjon om Tolkien, Ringenes Herre og Peter Jackson.
Rock Musikkprosjekt i 10. klasse om hvordan rock som musikksjanger har utviklet seg.
Romania fakta Fakta om Romania
Romantikk og realisme Sammenligning av to stilarter i litteraturen. Karakter : 5
Romantikk til realisme Hvilken betydning hadde industrialiseringen for litteraturen på 1800-tallet?
Romantikken Litt om romantikken generelt og musikken i romantikken.
Romantikken Prosjekt om romantikken som ser på både musikk, literatur, arkitektur og lidenskap innenfor epoken. Karakter: 6-  
Romantikken (ca. 1800 - ca. 1870) Det meste om romantikken. Tatt ut fra et prosjekt.
Romerriket og de greske bystatene Sammenligning av sammfunnsstruktur, millitær og styresett i Romerriket og de greske bystatene
Romerriket og krigføring Litt om romerriket og hvilken rolle krigskunsten spilte for romerne
Romfart Inneholder masse fakta om alt fra den første oppskyting av romferger helt inntil i dag.
Rosenborg Temaoppgave på engelsk om Rosenborg, Norges beste fotballag.
Roy Jacobsen Kort om Roy Jacobsen og hans forfatterskap
Russlands historie - del 1 Første del av Russlands historie.
Russlands historie - del 2 Andre del av Russlands historie.
Røde Kors Om Røde Kors og organisasjonens humanitære arbeid.
Røde Kors - På flukt Norges Røde Kors arrangerer "På flukt", hvor deltakerne får oppleve hvordan det er å være flyktning. Her finner du en PowerPoint-presentasjon om dette arrangementet og om Ungdommens Røde Kors.
Røykeloven Om røyk og røykeloven.
Røyking Artikkel mot røyking.
Safran (Crocus sativus) Fakta om safran. Inneholder også en oppskrift som inneholder safran.
Sakprosa Omhandler temaet sakprosa. Karakter: 6
Salomo, Job og Paulus Oppgave i KRL om Salomo, Job og Paulus liv.
Salvador Dali og surrealismen Eg har valt å fordypa meg i biletet "Sleep". "Sleep" er laga av Salvador Dali som kommer frå Surrealismen. Her i denne oppgåva har eg skrevet biografi om Salvador Dali, om kunstperioda og om biletet eg har valt.
Samene Hjemmeoppgave vi fikk i samfunnsfag om samer. Karakter: 6 (9. klasse)
Samenes verdensbilde før misjoneringen Litt fakta om hva samene trodde på før de ble kristnet. Skrevet i 9. klasse.
Samenligning av Ibsen og Bjørnson Kort presentasjon og sammenligning av de to store forfatterne.
Samer Om samenes språk, religion, musikkjoik med mer.
Samfunnet før og under realismen Kort om hvordan realismen bidro til samfunnskritiske forfattere.
Samfunnsfag - eksamensnotater Notater til samfunnsfag 10. klasse pensum for late elever som ikke orker skrive selv.
Samfunnsfag (muntlig eksamen) Temaet i oppgaven er undertrykkelse av mennesker på bakgrunn av hudfarge, religion og kultur i Polen og Tyskland, Sør-Afrika og Australia. Skrevet i et muntlig språk pga. muntlig eksamen. Karakter: 6 (10. klasse)
Samfunnsformer og statsstyring Et ferdigskrevet manus som er framført. Oppgaven kan egne seg som en kort innføring i filosofene Platons, Mores og Lockes syn på samfunnsformer og statsstyring for elever som tar Historie og filosofi 1.Karakter: 5+ (muntlig prøve)
Samfunnsøkonomi Innlevering i samfunnsøkonomi. Tar for seg temaene inflasjon, etterspørsel, tilbud og nasjonalregnskap.
Samisk førkristen religion Tekst med fakta om samisk religion før samene ble kristnet.
Samliv og barn Oppgave i samfunnslære. Karakter: 6/5
Sammarbeidsevne og gruppeforståelse To oppgaver hvor jeg skal bruke teorien og beskrive situasjonen, løse saken og hvorfor jeg velger å gjøre det på den måten. Tenke selvstendig, tiltak og forbedre en uønsket situasjon.
Sammenligning av Amerika og India som kolonier En sammeligning av Inda og Amerika under kolonitiden, hvordan de ble kolonisert og hvilke følger det har fått. Se vedlagt pdf-fil.
Sammenligning av to land: Finland og Mali Her er en sammenligning av Finland og Mali. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Sammenlikning av Japan og Indonesia Sammenlikning av et U-land og et I-land, hhv. Japan og Indonesia.
Sammenlikning mellom Italia og Laos Drøfting gjennom forskjeller og likheter mellom Italia og Laos, et I-land og et U-land.
Sammenlikning mellom Monaco og Cuba Fakta om Monaco og Cuba. Sammenlikning mellom et rikt og et fattig land. Skrevet i 10. klasse.
Sammenlikning mellom USA og Afghanistan Sammenligning mellom Afghanistan og USA, for å vise forskjell på I- og U-land.
Samspillet i kroppen Inneholder bl.a. litt om blodet, kroppens forsvar, hormonsystemet.
Satan Hva eller hvem er Satan?
Satanisme Prosjektoppgave om satanisme. Kar: 5/6.
Scientologikirken Scientologien fikk mye medieoppmerksomhet i Norge etter at en ung kvinne begikk selvmord etter en personlighetstest gjennomført av scientologikirken. Denne oppgaven gir en dypere innsikt i scientologiens historie og lære.
Seksualitet Muntlig eksamensfremføring om sex og samliv. Tar for seg problemstillinger angående seksualitet, ulik seksuell orientering, kjønnsykdommer, abort og prevensjon. Står også litt om hormoner og hvordan de styrer ulike prosesser i kroppen.
Seksualitet og samliv Naturfagprosjekt om seksualitet og samliv.
Seksuelle overførbare sykdommer Litt om prevensjon og seksuelle overføre sykdommer. Naturfagsoppgave fra 10. klasse.
Sensur og trykkefrihet Tekst om ytringsfrihet, sensur og trykkefrihet.
September 11th: The story behind Sovjets okkupasjon av Afganistan, USAs støtte til afghanere i krigen med Sovjet, Bin Ladens rolle i krigen og konsekvenser av krigen i Afghanistan.
Sex og samliv Prosjekt i sex og samliv. Karakter: 6
Sierra Leone En kort fagtekst om Sierra Leones økonomi og hvorfor landet er så fattig som det er. Karakter: 6 (10. klasse)
Sierra Leone Oppgaver om Sierra Leone.
Sigrid Undset (1882-1949) Forfatteren Sigrid Undset ble født i Danmark med norsk far og dansk mor. Skrevet i forbindelse med muntlig eksamen. Karakter: 5+
Sikhismen Om religionen sikhismen. Karakter: 5
Simon & Garfunkel Biografi av Simon & Garfunkel.
Sioux Indianarene Historisk oversikt over Sioux-indianerne.
Sir Winston Churchill Kort om den tidligere engelske presidenten Sir Winston Churchill
Sir Winston Churchill Oppgave om Winston Churchill, som var statsminister i Storbritannia under 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Sivil motstand under 2. verdenskrig Fakta om sivil motstand i Norge under 2. verdenskrig.
Skadeforebyggingsprogram - ankel og kne Skadeforebyggingsprogram for ankel og kne, særlig rettet mot håndballspillere. Treningsøktens varighet er ca. 30 minutter.
Skal vi ha sprøyterom i byene? For og imot. Drøfter temaet og gir også en personlig konklusjon.
Skilpadder Temaoppgave om forskjellige skilpaddetyper og dems ulike egenskaper
Skipper Worse, Kielland. Om boken 'Skipper Worse' av Alexander Kielland
Skogen som økosystem Om skogen som økosystem, næringskjeder osv.
Skolegang under 2. verdenskrig Dette er fra et prosjekt om 2. verdenskrig. Oppgaven inneholder beskrivelse av barnas skolegang under 2. verdenskrig
Skræmande utvikling Temaoppgave om dagens narkotikamisbruk.
Slaget om Storbritannia Temaoppgave om Tysklands angrep på Storbritannia under 2. verdenskrig. Karakter: 6- (9. klasse)
Slaget ved Midway Stil om slaget ved Midway under 2. verdenskrig. Karakter: 5-
Slaveri i den moderne tid Om slaveri før og nå, forskjellige slaveriformer. Karakter: 6 (vk1 samfunnslære)
SlipKnoT Oppgave om bandet SlipKnoT.
Slipknot Stilen inneholder fakta om medlemmer, om bandet, osv.
Smiths venner Fakta og andre opplysninger om den kristlige menigheten Smiths Venner. Oppgave i KRL.
Snorre Sturlason Oppgave om Snorre Sturlason. Brukt som stikkord til et muntlig foredrag.
Snus Litt om snus og dets skadevirkninger.
Sokrates Oppgave om den greske filosofen Sokrates.
Sokrates (ca.470-399 f.kr) Kort om filosofen Sokrates.
Solenergi Tverrfaglig oppave om solenergi, skrevet med vekt på fysikk.
Solenergi Fordeler og ulemper ved solenergi og hvordan det brukes
Solenergi og solstråler- en fornybar energikilde Fakta om hva solenergi er og hva det brukes til.
Solfangere og solceller Her er mappa mi om utnytting av solens energi på jorda.
Some die youg Engelsk innlevering om trafikksikkerhet. Se vedlagt pdf-fil.
Sosialdemokrati Teksten beskriver sosialdemokrati som ideologi, men også noe om historien til sosialdemokratiet.
Sosialisering Sosialisering, mobbing og hvordan media former oss. Karakter: 4-
Sosialiseringsarenaer Analyse av sosialiseringsprosessen, 2SK
Sosialistisk venstreparti (SV) Dette er hva partiet mener om fattigdom, skole og miljø. Karakter: 5
Sound of Music Referat og vurdering av filmen "Sound of Music". Skrevet på ungdomsskolen. NB! Sidene er stokket om.
Spalting av næringsstoffer Her står det presist og kort hvordan proteiner, karbohydrater og fett blir spaltet inne i kroppen.
Spensttrening Spenstprogram og hva som er viktig i forbindelse med trening av spenst.
Spillavhengighet - Gaming Dataspillavhengighet med spesiell vekt på World of Warcraft. Den skriftlige delen av et to ukers prosjekt som kommer på vitnemålet. Skrevet av Ole-Sverre Haugli, Thomas Brodahl og Trond-Ola Hågbo i 10. klasse.
Spiritisme! Om Spiritisme.
Spiseforstyrrelser Ulike former for spiseforstyrrelser, symptomer og tiltak.
Spiseforstyrrelser Jeg har skrevet om de vanligste formene for spiseforstyrrelser, anoreksi, bulimi og tvangsspising. Jeg har også skrevet om skadevirkningene dette får. Karakter: 5+
Spiseforstyrrelser Innlevering i naturfag om spiseforstyrrelser.
Spiseforstyrrelser Handler om forskjellige typer spiseforstyrrelser og hva du kan gjøre for ikke å få spiseforstyrrelser.
Språkdebatten på 1800-talet Lang og god tekst om språkdebatten på 1800-tallet.
Språkutvikling 1850-1900 Oppgaven handler om språkhistorie på slutten av 1800-tallet. Karakter: 5-
St. Thomas Aquinas" liv og virke Middelalderprosjekt som omhandler Thomas Aquinas' biografi, filosofi, teologi og arbeider.
Staten Israel Om Israel og landets konflikter til og med 1976.
Statsvitenskap og sosialantropologi Beskriver veien fram til yrkeskompetanse i statsvitenskap og sosialantropologi
Stavangerdialekt (dialektprosjekt) Dialektprosjekt med hovedvekt på stavangerdialekten.
Stavkirkens historie og stavkirkesymbolikk Oppgaven handler om stavkirker og hvordan "fredingen" av de startet på 1800-tallet. I tillegg er stavkirkenes symbolikk omtalt kortfattet. Til slutt er det kildekritikk.
STCW Sikkerhetskurs Dette forteller om STCWs historie. Fint og enkelt forklart.
Steinaldermennesket Kort temaoppgave om steinalderen :) Karakter: 6 (8. klasse)
Steven Spielberg Liten biografi om Spielberg og oppramsing av hans filmer.
Steven Spielberg Liten biografi om filmregissøren Steven Spielberg
Storbritannia mot den Store Krig Universitetsoppgave om Storbritannias vei inn i 1. verdenskrig.
Stortingsvalg 12. september 2005 Inneholder informasjon om Jens Stoltenberg og representanter i Trøndelag.
Story of London The story of London.
Striden mellom Wergeland og Welhaven Om striden mellom Wergeland og Welhaven
Styrke- og spensttrening Dette er en oppgave som omfatter trening innenfor styrke og spenst. Den er skrevet i forbindelse med faget treningslære.
Submarine volcano threatens Hawaii Truende undervanns vulkan truer Hawaii.
Supermarine Spitfire Om det engelske flyet Spitfire.
Sur nedbør Om sur nedbør og evnen den har til å ødelegge byggninger, og hvordan sur nedbør oppstår. Karakter: 5-
Sur nedbør Hva kan gjøres for at at sur nedbør reduseres.
Sur nedbør - Norges største miljøproblem? Takket være forurensning i andre land sliter Norge med sur nedbør. Les mer om årsakene og konsekvensene i denne teksten.
Sur nedbør i Norge Miniprosjekt om sur nedbør i Norge.
Surrealisme: M.C. Escher og "Waterfall" Om M.C. Escher og hans bilde Waterfall.
Svangerskapet Nynorsk tekst om babyen som endå ikkje er født.
Svartedauen Flott Powerpoint-presentasjon om Svartedauen: Sykdommen, Norge, konsekvenser, behandling med mer.
Sveits Litt om landet Sveits
Sverre Sigurdssons saga Sverre Sigurdsson og birkebeinerne. Karakter: 4 (VK2)
Sykling og doping Sykkelsporten har et frynsete rykte når det gjelder doping.
Synet på naturfilosofi og metode hos Galilei, Descartes og Hobbes Synet på naturfilosofi og metode hos Galilei, Descartes og Hobbes.
Synopser i Lukas-, Markus- og Matteusevangeliet Spørsmål og svar om synopser i Lukas, Markus og Matteus
Sør-Afrika Oppgave om Sør-Afrika med hovedvekt på apartheid og Nelson Mandela.
Søren Kirkegaard og Sigmund Freud En kort stil skrevet i KRL med sammenlikninger og ulikheter av to store filosofer.
Søren kirkegård, Karl Marx og Sigmund Freud Her har jeg skrevet en beskrivelse av de tre filosofene, og sammenligent hva de mente. Dette er en KRL-oppgave, ikke norsk. Karakter: 5+
Søvnstadiene Soving er bra. Her får du vite om de ulike søvnstadiene.
Saami Oppgave om samenes historie.
Taliban and Jihad En utgreiing om Islams Jihad og om Talibans legitimitet når de erklærte jihad i oktober 2001.
Tanzania Kort sammendrag av Tanzanias historie, dyreliv, klima og infrastruktur.
Teater og drama Teater og drama generelt. Dens opphav og historie. Skrevet i 10. klasse.
Teen role models Mitt prosjekt fra VK1 om "teen role models". De utvalgte tenåringsidolene er tvillingene Ashley og Mary-Kate Olsen, samt Amanda Bynes. Forordet til oppgaven mangler.
Telefonens utvikling Dette er en tekst om hvordan telefonen oppstod og utviklet seg.
Temaoppgave om Auschwitz Middels fyldig temaoppgave om Auschwitz.
Tematur til konsentrasjonsleirer i Polen og Tyskland Dagboken min fra jeg var på klassetur med Hvite busser til Auschwitz i 10. klasse. Karakter: 6   ”En fantastisk tematur, som bare må oppleves”
The age of hippies and the term "flower power" A written project with text and photos. The task is given on the VK1-stage in english (Engelsk 2), and we got the mark 5/6.
The American Dream Oppgave om den amerikanske stereotype. Hvorfor oppfatter vi amerikanere slik vi gjør?
The Amish Religionsprosjekt om Amish-folket i USA. Sammenligning vektlagt.
The Beatles Musikkoppgave om The Beatles.
The Beatles Det er liten tvil om at The Beatles var (og er) en betydningsfull popgruppe.
The Coca Cola Company Tar for seg historien til Coca Cola.
The Cold War Faktaskriv om den kalde krigen. Karakter: 6
The Cold War: Conflicts Konflikter under den kalde krigen.
The Conflict in Northern Ireland Fyldig oppgave om konflikten i Nord-Irland.
The conflicts in Northern Ireland Bakgrunnen for de politiske og religiøse konfliktene i Nord-Irland, og hvordan situasjonen er i dag. Et av to obligatoriske årsprosjekt jeg måtte levere da jeg tok engelsk som privatist.
The Fate Of Many Jews During World War II Tekst om jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig.
The Great Aztec Civilization Innholdsrik oppgave om aztekerne i Mexico. Mytologi-seksjonen er ikke ferdigskrevet pga. tidsmangel. Karakter: 5+ (9. klasse)
The Greatest Show on Earth Skildring med fakta om karnevalet i Trinidad
The Hinduism Kort temaoppgave om Hinduismen.
The Ku Klux Klan Enkel historie om Ku Klux Klan.
The native americans Indianerne i Amerika.
The President and the Congress Handler om styresettet i USA.
The Red Cross Fakta om Røde Kors og Halvmåne.
The United Kingdom and The British People En tekst om noen viktige/kjente ting i Storbritania, og litt om hvem som egentlig er "The British people". Karakter: 5+
The USA as an international superpower Oppgave om USAs posisjon som verdens supermakt. Karakter: 5 (innhold) og 4+ (layout)
The USA: An international political and military superpower USA har utviklet seg til å bli verdens ubestridte stormakt. Det andre av to obligatoriske engelskprosjekt (VK1) for privatister.
The Vietnam war En muntlig presentasjon jeg holdt om Vietnam-krigen. Karakter: 6
Thomas Jefferson & George Washington Kort om Thomas Jefferson og George Washington.
Tidslinje for Berlinmurens fall Tidslinje for Berlinmuren fra opprettelse til fall.
Tilfeldighet? Prosjektoppgave om utviklingslæra/evolusjonsteorien.
Titanic - en drøm som sank Om hendelsesforløpet ++ helt til skipet ble gjenfunnet i 1985.
To store verdensreligioner - Den etniske og Åpenbaringsreligionen Sammenlikning mellom jødedom og kristendom. Karakter: 6 (9. klasse)
To store verdensreligioner - Den etniske og Åpenbaringsreligionen Inneholder en grundig sammenlikning mellom jødedommen og kristendommen. Diskuterer likhetstrekk og forskjeller, samt religiøse tradisjoner og høytider. Skrevet i 9. klasse i RLE.
Tobakk Kort og greit om tobakk
Tom Hanks Ei stor oppgåve om Tom Hanks. Karakter: 5-
Tora PowerPoint-presentasjon om jødenes Tora.
Toreguden Tor Toreguden Tor
Tornado Handler om tornadoer og hvordan de fungerer.  Tror det er noen skrivefeil.
Tradisjoner i Jødedommen Dette er en prosjektoppgave (6. klasse) om tradisjoner i jødedommen.
Tre viktige filosofer Denne oppgaven handler om Platon, Sokrates og Aristoteles. Karakter: 5 (8. klasse)
Tromsø i 1800-årene Kort historie om Tromsø i 1800-årene.
Trua dyreartar Handler om dyrevern, trua dyreartar og råd om kva vi kan gjere.
Tsar Nicolai 2. En oppgave om den siste russiske tsaren, tsar Nicolai 2., og hans familie.
Tsjernobylulykken Handler om det som skjedde i Tsjernobyl 1986. Flott oppgave! Skrevet i 10. klasse.
Tsjernobylulykken Om tsjernobylulykken.
Tungvannsaksjonen Temaoppgave om Tungtvannsaksjonen på Rjukan i 1942/43
Tydinga til vatnet En tverrfaglig oppgave i samfunn, geografi, norsk og kristendom. Den handler om urettferdighet i fattige land. Og hvor mye vannet betyr for hvert enkelt menneske.
Typiske trekk ved ein Islendingesaga Typiske trekk ved ein Islendingesaga.
Tyskland og Berlin Kort om hvordan Tyskland forandrer seg fra kart til kart og hvorfor denne forandringen skjer, en presentasjon av Berlins historie frem til 1991 og hvilke inntrykk besøket i Berlin gjorde på meg.
Tyskt Fly Angriper Sigerfjord 2. verdenskrig - Tyskt Fly Angriper Sigerfjord
Ulike kjønnssykdommer Her følger en oversikt over de ulike kjønnssykdommene.
Ulike typer opera Ulike typer opera i historisk rekkefølge.
Ulikheter i frelselæren i buddhismen og islam Oppgave om forskjeller mellom buddhismen og islam.
Ulven Oppgave om ulven, skrevet som del av temaoppgave. Karakter: 5
Umetta/metta feitt? Fett er ikke fett.
Ungdom og rusmidler Stil om rusmidler og ungdom. Skrevet i 8. klasse.
Ungdom og språk - Dette er ill å melde Hvordan jeg og andre ungdommer snakker i mitt miljø.
Ungdomsårene Sosialkunnskapsoppgave om ungdomsårene.
Ungdomsårene Innlevering om typiske ungdomsproblemer i sosialkunnskap, kapittel 4 og 5.
Ungt engasjement Kort om unge som er samfunnsengasjerte.
Universet Prosjekt om universet - en uendelighet av stjerner og planeter.
Universet Oppgave om universet. Karakter: 6 (8. klasse)
USA Faktaorientert tekst om USA.
USA Amerikansk historie og religion
USA - den nye stormakten 1914-1941 En liten oppgave i samfunnsfag om USA i perioden 1914 til 1941.
USA fra 1776-2001 Enkel oppsummering av USAs krigshistorie fra 1776 til 2001.
Utada Hikaru - a prodigy Oppgave på engelsk om den japanske artisten Utada Hikaru.
Utholdenhet - Egentrening i kroppsøving Stor, obligatorisk oppgave om egentrening for å oppnå bedre utholdenhet. Karakter: 6 (VK2)
Utvandringen til Amerika Temaoppgave om den norske utvandringen til Amerika. Kar: 5+ (3.kl)
Utvikling og livsløp Fagteorinotat i sosialkunnskap (læreboka heter "Livsløp og samfunn").
Utviklingsland. Om utviklingsland
Vald i media Tankar og spørsmål om det med vald og rasisme i media
Valg av utdanning og yrke Går igjennom en elevs valg og utfordringer gjennom studietiden. Oppgaveteksten lød: Skriv en tekst om å være ung og stå foran valg av utdanning og yrke. Karakter: 5 (VK2, allmenn påbygging)
Valg og velgere Forklarer og diskuterer den norske valgordningen. Karakter: 6
Vann Et prosjekt om vann. Karakter: 6 (10. klasse)
Vannenergi Forteller om vannenergi, fordeler og ulemper og om ulike turbintyper.
Vannkraft Til alle de som er interessert i vannets ekstreme krefter.
Vannkraft i Norge Lite prosjekt om vannkraft i Norge i faget Natur og miljøfag. Gi gjerne tilbakemelding om du bruker det :) Karakter: 5/6
Varaldsøy og deler av Hardangerfjorden Prosjektoppgave i geografi.
Vasco da Gama Tar for seg Vasco da Gamas sjøreise til India.
Vasskraft Generelt om vannkraft, samt fakta om nye Bjølvo kraftverk.
Vegar til god helse Stil om ulike næringstoffar, og om kva som er sunt og ikkje sunt!
Vegetariansk kosthold Oppgaven handler om hva vegetarianere bør ha i seg daglig for å få den mengden vitaminer, mineraler, osv. de trenger.
Veien til et fredligere Midtøsten Bakgrunnen for konflikten i Midtøsten mellom Israel og Palestina, en konflikt mellom muslimer og jøder.
Veien til Rjukan Oppgave om to sabotasjeaksjoner i Norge under 2. verdenskrig.
Velstand og opprør Oppgave med variert stoff om forfattere i perioden krig og etterkrigstid, velstand og opprør. Deler av oppgaven er på nynorsk.
Vennskap Vennskap - hva er det? Hvor viktig er det?
Venstre Her får du presentasjon av historien, politikk og fakta om ungdomsfløyen til det politiske partiet Venstre. Karakter: 5
Verdsbilete i 2010 Prosjektoppgåve i 10ande. Handlar om framtida innan teknologien i 2010, kva som skjer osv.
Vesuv Fakta om vulkanen Vesuv. Spesielt om utbruddet i år 79. Teksten er utformet som en muntlig framføring og ikke en skriftlig innlevering.
Victorian Age: Charles Dickens and the Brontë Sisters En grei oppgave angående "The Victorian Age" i England, samt noen av dens forfattere. Karakter: 6 (10. klasse)
Vidkun Quisling og Nasjonal Samling - En fører for fall En oppgave om landssvikeren Vidkun Quisling, og det nazistiske partiet Nasjonal Samling. Karakter: 6 (Nyere historie, VK2)
Vietnam Om vietnamkrigen.
Vietnam - frigjøringskrigene Om konflikten mellom Nord- og Sør-Vietnam.
Vietnam, Cambodia and Laos Om økonomi og dop.
Vietnamkrigen Powerpoint-presentasjon om Vietnamkrigen: Årsak, konsekvens, bilder med mer.
Vietnamkrigen Prosjekt som omfatter hele Vietnamkrigen. Bl.a. hendelsesforløpet og tabber gjort av USA. Karakter: 5
Vietnamkrigen Presentasjon om Vietnamkrigen. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon. Karakter: 5+ (10. klasse)
Vikarierande gudar Om kjendisers innflytelse på sammfunnet.
Vikingtida (793-1066) Oppgave om Vikingtida. Karakter: 6 (8. klasse)
Vikingtiden En god oversikt over vikingtida med mange bilder og illustrasjoner.
Vindenergi Oppgave om den fornybare energikilden vindenergi. Hvilke fordeler og ulemper har vindkraft? Hvordan er fremtidsutsiktene, og hva med norsk vindkraft? Skrevet i 10. klasse.
Violent videogames Liten oppgave om dataspill
Vitaminer Presentasjon om vitaminer. Se vedlagt PowerPoint-presentasjon.
Volkswagen Om VW-konsernet.
Volkswagen boble Historien bak Volkswagens boble fra 30 til 50-tallet.
Voodoo Fordypningsarbeid i religionen ” VODUN også kalt VOODOO og VODU og VOUDOUN OG VODOUN”.
Vulkaner Kort temaoppgave om vulkaner
Vulkaner - Krakatau Oppgave om vulkaner, med spesiell vekt på vulkanen Krakatau. Karakter: 5-
Vurdering av historiske kilder Innlevering i historie, VG3.
Vår elektriske hverdag Oppgaver fra Natur&Miljø boka Tellus 9. klasse. Oppgavene er fra kapittel 4.
Vår felles verden - sammenligning av USA og Vietnam Fordypningsoppgave i samfunnsfag om sammenligning mellom et rikt og et fattig land, henholdsvis USA og Vietnam. Tar for seg historie, geografi og samfunnskunnskap i hvert av landene. Karakter: 5+ (10. klasse)
Walt Disney Handler om livet til Walt Disney.
Walt Disney Kort oppgave om Walt Disney
Walt Disney (1901-1966) Oppgave om Walt Disney, grunnleggeren til det suksessfylte Disney-selskapet.
Water Scarcity Tekst om vannmangel på jorda.
Welsh Nationalism Welsh nationalism, Plaid Cymru and more about Wales.
Wenche Løvdahl - Kiellands talerøyr Wenche Løvdal er ein hovudpersonane i tendensromanen, «Gift».
Wergeland og Welhaven sin språkdebatt i 1830-årene Oppgave om Wergeland og Welhaven, språkdebatten på 1800-tallet. karakter :6/5
Western Diamondback Rattlesnake Oppgaven var å skrive om et amerikansk dyr, og dermed ble det denne slangen!
What kind of policy are the US using? Temaoppgave om Rosa Parks, tar for seg rassisme. 10. klasse.
What the colours stand for En liten engelsk tekst om farger. Karakter: 5 (9. klasse)
Who was Bonnie Prince Charlie? This article will describe the life of Bonnie Prince Charlie the 'Young Pretender' to the English throne. The politics of the time will also be highlighted.
Wienerklassisimen & Ludvig van Beethoven En fagtekst om Wienerklassisismen og en av de mest kjente musikerne fra denne perioden: Ludvig Van Beethoven. Karakter: 6 (9. klasse)
William Shakespeare Historien om William Shakespeare.
William Shakespeare og "Romeo og Julie" En stil om William Shakespeare, samt et sammendrag av Romeo og Julie med mine egne tanker om historien. Karakter: 6 (10. klasse)
William Wallace Kort om William Wallace (tidligere kjemper for Skottlands uavhengighet).
Within Temptation Fakta om gruppa Within Temptation.
Woodstock - 3 days of peace and music Dette er en engelsk særoppgave om woodstock i 1969. Far-out!
World War One: Poison Gas En engelsktekst som handler om hvordan giftig gass ble brukt under 1. verdenskrig. Karakter: 4/5
XU under andre verdenskrig Oppgave om XU, de alliertes etterretningstjeneste i Norge under 2. verdenskrig. Karakter: 6
Yrkesprosjekt (delvis) Diverse oppgaver om yrker. Dette er bare litt av oppgaven, men gir likevel en god oversikt over ulike yrkesvalg. Karakter: 6 (10. klasse)
Øktplan Ledelse av en gymplan.
Øyet Fakta om øyet. Fordypningsemne i 10. klasse.
Øystein Sunde Temaoppgave om Øystein Sunde
Årsaker til 1. verdenskrig Innleveringsoppgave i historie. Temaoppgave om dypereliggende og utløsende årsaker til 1. verdenskrig og en drøfting om skilnaden mellom dypereliggende og utløsende faktorer.
Aasmund Olavson Vinje Mye informasjon om Aasmund Olavson Vinje.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst