2. verdenskrig: D-dagen og de tyske konsentrasjonsleirene

Oppgave som beskriver hva som skjedde på D-dagen, samt hva som foregikk i de tyske konsentrasjonsleirene.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.11

D-dagen:

D-dagen,dooms day eller operation overlord startet 06.06 1944 kl.06:30. Da seilte de allierte inn ved Omaha beach i Normandie Frankrike. Soldatene var egentlig ikke helt klare, men de måtte iverksette operasjonen for det kunne ta lang tid til neste tidevann. I tillegg til de fem båtene sword, gold, utah, omah og juno som til sammen rommet 156.000 mann var det også 2000 bombefly, ca. 5400 jagerfly, 800 britiske minesveipere,105 destroyere, 7 slagskip, samt 2300 transport fly på de allierte sin side (amerikanerne).

 

D.U.K.W var det vanligste fartøyet under d-dagen, den kunne gå både på land og brukes som båt, det var disse amerikanerne brukte for å komme seg til land, en båt rommet ca. 25 mann og hadde en luke foran så soldatene fort kunne løpe ut å gjemme seg for nazistenes batterier.

 

På Omaha beach ble nærmere 2500 mann drept. De allierte brukte 24 timer på å få fotfeste og kontroll på stranda, men de fikk bare en tredjedel av området de hadde planlagt å overta. Men det var selvfølgelig ikke bare de allierte som led, når de kom seg igjennom murene tyskerne hadde satt opp, og i dagene etter døde ca. 25,000 nazister. Utover natten da de allierte hadde kommet seg inn til byene hadde de allerede mistet ca. 14,000 mann og fallskjermhopperne som skulle sikre flankene hadde også gått tapt. De fleste hopperne fikk ikke en gang deltatt i invasjonen fordi de enten ble skutt i luften eller falt i sjøen og druknet. Av de ca.12.000 amerikanerne som ble sendt døde rundt 7500 og av de ca.6000 britiske døde 650 soldater.

 

D-dagen er en av de største militære operasjoner i historien, det var et velykket forsøk på å stoppe tyskerne for i de neste dagene ble det for mange ødeleggelser for nazistene. Spesielt som de også ble presset av Sovjetunionen på den andre siden, innså Hitler nederlaget og tok sitt og kona Eva Braun`s liv.  

 

 

De tyske konsentrasjonsleirene:

 

Auschwitz:

Auschwitz var den av de tre største konsentrasjonsleirene som det døde flest jøder hver dag, tallet varierte ofte men lå på sånn ca.15-20,000! Auschwitz 1 var en arbeidsleir der jobbet de 12 timer i strekk uten pause eller mat, de som ikke døde under anstrengelsene ble skutt når de ikke var ”brukbare” lenger. Om natten lå de i små rom med 8 senger, det var 2 senger i høyden og de som ikke hadde litt høy å ligge på lå rett på metallet i senga. De måtte gå til sengs en halvtime etter jobben og på den halvtimen skulle alle ha litt mat og med litt mat så mener jeg litt mat: en liten kavring eller brød skorpe, 1 dl. velling laget av mel, vann, havre. De fikk også 2 dl. vann å drikke.

 

De som ikke rakk matkøen med en gang og sto i kø over den halvtimen fikk ikke noe. De som ikke fikk mat pleide som regel å dø over natten. Likovnene i Auschwitz 1 kunne ”bare” ta 350 lik i døgnet, så da de trengte mer plass bygde de Auschwitz 2. Dette var en ren utrydningsleir for jøder, arbeidsdagen var også her 12 timer men forholdene var enda verre, jødene måtte ligge sammen i sengene gjerne 4 jøder i en seng, men siden Hitler så stygt på homofili ble det ulovlig for jødene å ligge to menn i samme seng. Når jødene ankom Auschwitz 2 var det siste de så det løgnfulle skiltet hvor det sto ”arbeit macht frei” (arbeid gjør fri).

 

Jødene ble fraktet til Auschwitz 2 i i godstog og i lastebiler, de sto med hendene lenket fast til en metallstang på siden i lasteplanet. Da de var kommet inn i leiren var det en oppdeling, de som ikke var sterke og nevedyktige ble sendt rett i Auschwitzs gasskammer hvor de først fikk høre at de skulle transporteres, så da måtte de dusje. De ble sendt inn i gasskammeret 4 og 4 av gangen så, ble 4-6 kilo cyklon b pumpet inn i rommet men siden nazistene ikke brydde seg om og beregne gassen kom det bare en tilfeldig dose. Det kunne da ta opp til en ½ time før de døde. Barn ble også sendt rett i gassen.

 

Joseph Mengele var lege i Auschwitz. Han prøvde ut nye medisiner på jødene noe som ofte førte til kvalme feber osv. etter hvert endte det som oftest i død. Han hadde en spesiell greie med tvillinger han pleide å bytte blod på dem, involler(da helt uten bedøvelse) og en gang lot han den ene se på at han drepte den andre brant liket og tvang ”enke” broren til og spise asken. Han pleide også og skjære av dem kroppsdeler uten bedøvelse samt ta ut beinet i armene osv.

 

Han skal også en gang ha kastet en levende baby i likovnen bare fordi tvillingbroren døde. Joseph Mengele ble kalt ”dødsengelen” av jødene. Han ble heller aldri tatt og forskningen hans førte ikke til noe.

 

Carl Clauberg var lege i blokk 10, han var utdannet gynekolog men også en god lege, men da 2. verdenskrig startet ble han med Hitler og gikk fra en reddende engel til en dødsengel. Han forsket på en pille til S.S soldatene hvis de ønsket en rask og smertefri død hvis de for eksempel hadde blitt tatt til fange og ikke ville røpe noe. Selvfølgelig klarte han ikke dette med en gang men han prøvde alt på jødene. Dette førte til (for kvinnene) smerter i eggstokkene og i magesekken, disse ble da tatt ut og sendt til Berlin for nærmere undersøkelse (for menn var det testiklene) som ble fjernet disse som prøvde denne pillen døde en treg og smertefull død . Han lot også pasienter stå ved et røntgenstråleapparat i flere minutter i strekk med strålen mot kjønnsorganene. Disse ble gasset ned etter på pga. at stråleskadene hemmet arbeidskraften. C.C ble tatt da han sendte raporten om pillen til Berlin.

 

Ravensbruck:

Ravensbruck var en annen konsentrasjonsleir noen mil fra Berlin. Denne var bare for kvinner. Fangene ble først dusjet og desinfisert, så fikk de utdelt fangeklær og deres private klær ble tatt fra dem. De ble vekket med krigsrop hver morgen. Da måtte de stå opp med en gang og bære ut de som hadde dødd over natten, og dette uten å vise følelser.

 

Elise Kjernberg, 44 år, forteller: ”Det var nesten skummelt å snu seg om morgenen, mange døde over natten. Vi måtte bære venner og kjente til likhaugene og krematoriene.”

 

Fangene i leieren ble gjort mange syke eksperimenter på for eksempel da Heinrich Himmler kom i 1943 ble kvinnene sterilisert bare for og se hva som skjedde. Og en gang skal H.H (Heinrich Himmler) ha tatt ut alle muskler og sener (uten bedøvelse) av beina til en av kvinnene og erstattet de med tøy filler for og se hvor lenge hun kunne overleve. Dette var selvfølgelig ikke lenge. Tyskerene hadde noe de kalte ”dødsgangen” en lang smal gang hvor kvinnene ble jaget inn og tvunget til å løpe fram og tilbake mens tyskerene sto på taket på bygningene rundt og skøt på dem. De andre fangene visste ikke en gang hva som skjedde de andre kom bare ikke tilbake. De høye murene rundt Ravensbruck dekket for det nydelige området utenfor med en stor innsjø og vannliljer, de fleste visste ikke en gang om det. I dag er det mange roser utenfor Ravensbruck de kommer fra asken og likene til kvinnene som døde her.

 

<bilde>

 

Kilder:

- www.daria.no/skole/

- www.google.com

- egen hjerne

- skoleboka

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst