Kjønnshormoner

En kort oppgave om kjønnshormoner.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.25

Menn og kvinner har forskjellige kjønnhormoner. Det mannlige kjønnhormoner heter testosteron. Dette produseres i testiklene. Disse har flere funksjoner, men det viktige er kanskje at testosteronet er nødvendig hvis menn skal ha en normal sædproduksjon. Andre funksjoner er utvikling av stemmebånd, skjeggvekst og den normale kroppsfasongen til menn. Det er også dette hormonet som gjør at menn får et seksuelt behov. Når gutter kommer i puberteten øker kroppens produksjon av testosteron. Det er hypofysen som sender beskjed til testiklene om at de må øke testosteronproduksjonen.

 

Østrogen er en stor gruppe med kvinnelige kjønnhormoner. Det er østrogenet som gjør at jentene under puberteten forandres fra å bli en jente til å bli en kvinne. Noe av det som skjer er større bryster og hårvekst rundt kjønnorganet og andre steder på kroppen. Det er disse hormonene som starter melkeproduksjonen i kvinnens bryster, når de blir gravide. Dette er bare noen av de tingene som østrogenhormonet gjør i kroppen. Aktiviteten i de kvinnelige kjønnorganene reguleres av flere hormoner. Utviklingen av disse har blant annet gjort det mulig for kvinner som ikke vil ha barn å ta en pille som kaller p-pillen.

 

I eggstokken ligger det egg. I gjennomsnitt løsner det ett egg hver 28. dag. Dette gjelder fra pubertetsalderen til overgangsalderen, når kvinnene er ca. 40-50 år. Kvinner er altså befruktningsdyktige mange ganger i året, i motsetning til mange andre pattedyr, som må pare seg på spesielle tidspunkter av året.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst