Essay 571 stk

Was Queen Elizabeth I. an ideal renaissance ruler? Analyse av dronning Elizabeth den førstes styre
- En appell til lærere Hvordan lærere oppfører seg, og er, og hvordan skolesystemet her i Norge fungerer.
"Dette er ikke en krig" Med utgangspunkt i et dikt av Stein Mehren, har jeg skrevet om medias oppfatning av krig, og hvordan vi i andre land har sett på Balkan-krigen.
A broken down angel Historie om livets skyggesider.
A Global Language - English The British Empire - How did English become a world language? - Origin of the global language. Muntlig eksamensoppgave i 2012. I tillegg hadde jeg en PowerPoint-presentasjon.
A heart that's fading away En liten gutt gråter i det stille.
A matter of time Det handler om tid, kjærlighet og selvmord.
A single life Handler om en mann som forteller om livet sitt fra barne-/ungdomstiden. Heldagsprøve i 9. klasse.
A terrible decision Handler om hvordan man tenker i en krisesituasjon og om valgene en må ta. Karakter: 6 (10. klasse)
A unique human being En kort liten sak om hvor mye jeg har, og fremdeles beundrer broren min. Skrevet i 10. klasse.
A year in review - 2009 Oppgave der jeg skulle skrive om de største politiske sakene i 2009. Karakter: 6
Absence makes the heart grow fonder En kjæreste som heretter kun vil være venn.
ADHD/ADD - en vag epidemi Tema: Kritikk av diagnosenes mangel på presisjon og forskning med psykodynamisk og nevrologisk perspektiv på nyere tids epidemiske diagnotisering. Nivå: Psykologi, første år.
Aleine under overflata En stil om identitet.
All alone Stil om hvordan det er å føle seg alene. Karakter: 5+ (10. klasse)
Alle eventyr har en lykkelig slutt Handler om hva kjærlighetssorg kan få deg til å føle og gjøre. Sann historie.
Alle må ha ein Alle må ha mobil no til dags.
Alt ender godt til slutt, eller? En oppgave om konflikter.
Alt jeg trenger, er en venn Denne stilen handler om hvor vanskelig det er å ære usynlig og å ha det vondt.
Alt var så mye bedre før....eller? Det sies at barna alltid er vakrere enn foreldrene sine.
America! Stil om en ire som drar til Amerika. Eksamensoppgave i 10. klasse. Karakter: 6 (10. klasse)
Amerikansk kultur i Norge Om amerikansk kultur i Norge.
Amerikansk kultur sin påverknad på norsk ungdom Essay om amerikansk kulturs påvirkning på norsk ungdom. Skrevet på grunnkurs allmennfag.
Anarkisme i Haiene Essay om anarkisme i "Haiene" av Jens Bjørneboe, funker fint til fremføring.
Animal Farm - Thematic analysis Analyse av noen av temaene i George Orwells "Animal Farm".
Appell til gutter med kalde føtter Utfallet av utroskap som tema. Bygget på fakta, men ikke fra personlige erfaringer, heldigvis!
At være Sydslesviger Essay om danskere i Tyskland.
Authors, readers and the print trade before the 19th century in Britain Oppgaven handler om hvordan bøker ble spredt i Storbritannia, og hva forfatterne skrev om. Videre tar oppgaven for seg betydningen bøkene hadde for vanlige folk.
Bare meg Tanker om skolehverdagen.
Bare meg og ensomheten min Denne stilen har jeg skrevet etter en god venn av meg måtte sitte i rullestol etter en biltrafikkulykke.
Bare vær deg selv - eller? Essay ut i fra sitatet, "Sterkest er den mannen, som står mest alene". Sitatet er hentet fra Ibsens "En folkefiende".
BBC – British Broadcasting Corporation Stil om BBC hvor jeg forsøker å finne en årsak til deres suksess.
Befrielsen, Henrik! Enkelte valg vi gjør får stor betydning for resten av livet vårt.
Behovenes makt Filosoferende tekst om det å kjøpe snus...
Being young in South Africa vs. Norway Stilen fokuserer på forskjellene på det å være ung i Sør-Afrika og Norge, på godt og vondt.
Bekjennelser fra doskåla Det er ikke lett å innrømme at man er bulemiker. Noen ganger må man omtale seg selv i tredjeperson. Slik som her.
Bernadette Soubirius Bernadette Soubirius - Vår frue av Lourdes. Skytshelgen for gjetere. Karakter: 5/6 i 9. klasse
Bilkjøring Tanker om bilkjøring.
Bli ny Bli ny med plastisk kirurgi. Teksten tar opp ulike sider knyttet til plastisk kirurgi.
BLM og kampen mot raseskille Essay/informasjonsside om Black Lives Matter, slaveri og kampen mot raseskillet. Tre sider. Samfunnsfag. Vurdering: Høy
Bob Marley om Bob Marley sitt liv og musikk
Bragging Engelsk stil der man skulle putte inn diverse ord, husker ikke alle. Skrevet i 9. klasse.
British Parliament meets Norwegian “Stortinget” Essayet legger vekt på forskjeller og likheter mellom Englands og Norges politiske system. Karakter: rundt 5 (del 2 av tentamensoppgave)
Broer av ord Et essay om ord og nord/sør-problematikk.
Byen Denne teksten er skrevet ut i fra diktet ”Byen”, og er en artikkel som kommenterer tankene i diktet.
Can more educated girls prevent child marriage? Teksten er en five paragraph essay om hvordan utdanning kan stoppe barneekteskap og fattigdom. Karakter: 6
Can telling the truth be cruel? Ærlighet varer lengst, eller kanskje det er lurt å fortelle noen hvite løgner?
Capital punishment Essay om lands bruk av dødsstraff.
Capital Punishment En liten stil på engelsk om USAs bruk av dødsstraff. Karakter: 6- (10. klasse)
Cats vs. Dogs Comparison essay about cats and dogs. Karakter: 6
Cause of Poverty An essay about the problems poverty can lead to.
Chatting and dating on the Internet English exam 2005. Grade 6.
Child beauty pageants Child beauty pageants are all about the mothers.
Christmas in Norway Hvordan nordmenn feirer jul, sett fra engelsk synsvinkel. Skrevet i 9. klasse.
Citius Altius Fortius Essay om doping, med utgangspunkt i OL. 5+
Climate Changes - the poor ones suffer En stil om hvordan de fattige delene av verdensbefolkningen lider på grunn av klimaendringer med spesielt fokus på Bangladesh.
Communism or liberalism? Engelsk essay om vår tids to store ideologier; kommunismen og liberalismen.
Crime doesn't pay Kort essay om at kriminalitet ikke lønner seg.
Dagens ungdom Noen tanker om forskjellen på dagens ungdom og tidligere ungdomsgenerasjoner. Karakter: 5+ (10. klasse)
Daily - and superstar heroes Et engelsk essay om helter :) Håper denne kan hjelpe noen med å skjønne helt hvordan man kan skrive et essay! Skrevet i 10. klasse.
De gode gamle dager, eller…….? Morsomt essay om de gode gamle dager virkelig var så gode.
Death penalty Essay om dødsstraff.
Dei finaste blomstrane visner også Detaljert skildret kjærlighetssorg som jeg har skrevet på mitt verste basert på min egen sorg. Karakter: 5
Dei tre brørne Det var ein gong langt bortanfor og endå litt lenger i ein liten, men kanskje litt kjedelig landsby. Skrevet i 9. klasse.
Demokratiets dilemma Om minoriteter i et demokrati sett ut fra samenes ståsted.
Den berbare radiosendaren En dame på 70 år beskriver mobiltelefoner fra sitt synspunkt.
Den endeløse diskusjonen Homofili og adopsjon - skal homofile få adoptere?
Den fantastiske Amelia! Alle har sine problemer. Fortelling som viser at de "perfekte" også har sitt å stri med.
Den finaste staden på jord En hyllest til Rolvsøy i Østfold.
Den gamle mannen En eldre mann ser tilbake på livet, feil han har gjort, tap og gode tider. Kom gjerne med kommentarer! Karakter: 6 (10. klasse)
Den gråtende gitaren Lillebror tar opp arven etter storebror.
Den gylne regel Om den gylne regel, hvordan den fungerer i samfunnet, forskjellige religioner/livssyn har den samme.
Den helt perfekte verdenen Tanker om en helt perfekt verden hvor alt er perfekt.
Den lykkelige barndommen En del barn i dag vokser opp under komplekse familiestrukturer.
Den nye røykeloven Fabulering omkring den nye røykeloven.
Den siste ribba Et skrantende ekteskap og juleforberedelser.
Den vitenskaplige revolusjonen Den beskriver overgangen fra geosentrismen til heliosentrismen (exphil2003 oppgave).
Det blør... Tekst om kjærlighetssorg.
Det eneste Billedlig skildring av et enslig menneske fanget mellom det moderne og det ur-primitive. Skrev dette i VG1 og lurer på hva folk syns? Hva er den underliggende meningen? Hvilke metaforer brukte jeg? Hva vil jeg formidle?
Det er galt å le Litt om når det er rett og galt å le.
Det gode liv Handler rett og slett om hva det gode liv er! Skrevet på tentamen i 9. klasse.
Det gode liv Hvordan det gode liv kan være.
Det gode liv - Å oppleve vera Hva er det gode liv? (Nynorsk tentamen.)
Det gode liv? Tanker rundt "det gode liv". Hva vil det egentlig si å leve "det gode liv"? Karakter: 5+ (10. klasse)
Det gule falske En kort tekst om usikkerheten i nåtiden og fremtiden.
Det handler om respekt Hvordan mennesker fra forskjellige kulturer skal kunne fungere bra sammen.
Det lille vesens lille vei ut i den store verden! Handler om valgenes betydning for livene våre.
Det mennesket En menneskeskildring. Den skildrer også et savn om å være barn.
Det perfekte liv Et essay angående "det perfekte liv". I motsetning til alle andre essay som handler om det samme temaet, går mitt rundt emnet istedenfor direkte i betydningen. Kommentarer ønskes. Karakter: 6
Det perfekte stup Et essay om kjærlighetssorg.
Det Politiske Jordskjelvet Essay om det politiske jordskjelvet mellom FRP og AP.
Det riktige valet Tekst om å velge riktig vei å gå med tanke på utdanning.
Det sies at man er tøff hvis man tør å skille seg ut Å skille seg ut blant alle andre kan være krevende.
Det å være norsk Hva kjennetegner det typisk norske?
Det å være trist Et innblikk i hvordan det er å være både spiseforstyrret og deprimert.
Devolution in Scotland About devolution in Scotland.
Didactism in "Carrie's war" and "The lion, the witch and the wardrobe" Oppgaven beskriver didaktikk i tekstene "Carrie's War" og "The lion, the witch and the wardrobe".
Differences between the British and Norwegians En englesk tekst om forskjeller mellom den britiske kulturen og den norske. Karakter: 6 (10. klasse)
Diskriminering En stil som handler om diskriminering av mennesker, med fokus på kvinner og Polen.
Do children have too much power? Har barn for stor makt? Kan de grine seg til alt? Karakter: 6 (10. klasse)
Drug abuse among British youths Engelsk stiloppgave hvor man skulle velge et alvorlig problem blant ungrommer i Storbritannia. Karakter: 6/5
Drøfting av skapelsesteorier Problemstilling: Sammenligning av skapelsesteoriene med grunnlag i religion og vitenskap. Oppgave i RLE.
Du må ikke sove Vi fikk i oppgave å skrive en historie med overskriften "Du må ikke sove".
Du skal tro du duger! Stilen handler om identitet og hva som har gjort at du er den du er. Karakter: 6 (RLE)
Du vet aldri hva du har, før du mister det! Tekst om et lidenskapelig forhold som tok slutt.
Døden Et essay om døden.
Døden Denne stilen handler om døden og også litt om min tantes bortgang.
Døden Er et essay om døden. Karakter: 5+ (9. klasse)
Døden – et evig mysterium Stil skrevet på på juletentamen i norsk 2006 i forbindelse med livets "knuter". Belønnet med karakter 5.
Dødsstraff Et lite essay om dødsstraff.
Dører, en U-ting En dør kan påføre mye smerte.
Dårlig giverglede En skolestil hvor jeg valgte TV-aksjonen som tema og kretser rundt det om hvor raust det egentlig er donert av våre landsmenn. Karakter: 6 (9. klasse) (Tar forbehold om tasteleif :)
Easy on Earth Teknologiske nyvinninger kan være nyttig. I hvert fall til en viss grad. Tentamensoppgave i 10. klasse.
Eating Disorders Essay om spiseforstyrrelser, refleksjoner rundt hvordan og hvorfor det oppstår. Karakter: 5+
Echoes of Little Rock A short essay about one of the 'Little Rock nine', and about racial segregation in American schools.
Effects of an increase in world population Formal Essay om bærekraft og overbefolkning. Vurdering: 6.
Eg har ikkje gløymt deg Sann historie. Skildrer hvordan det var å miste en onkel.
Egoistiske nordmenn Essayet handler om det å tenke på andre som ikke har det like godt som oss selv. Det handler også om at nordmenn er utakknemelige for alt det de har.
Ei maske Et essay om hvordan det er å leve bak en maske. Karakter: 5 (tentamen, 10. klasse)
Eitt folk, to skriftspråk Sidemålsoppgave om språkdebatten om Norges to skriftspråk.
Eksistensialisme Filosofioppgave i RLE om eksistensialisme.
Ellis Island En irsk flyktning på vei til Ellis Island.
En forbannelse uten slutt En stil om doping innen idretten. Karakter: 5
En helt vanlig torsdag? Essay om dødsstraff
En luftig tanke Oppgaven var å skrive en tekst som omhandlet selvbilde. Læreren beskev stilen min som "et personlig essay med mye skildring og indre monolog". Karakter: 6-
En morgenstund En stil om meg en morgensund. Karakter: 4
En noël En fransk tekst om jula.
En trafikal tankevekker Et essay om billappen, som argumenterer for at staten bør ta over kjøreopplæringen.
Endeleg Fri Handlar om ein jøde som hamnar i ein konsentrsjonsleir.
Endelig fri! Siste skoledag før sommerferien, og alle jubler.
Ensomhet Et essay om ensomhet. Karakter: 5+ (10. klasse)
Ensomhet Tekst om ensomhet, som både er kontroversiell og provoserende. Legg gjerne inn kommentarer.
Ensomheten i meg Handler om en som er ensom og har ingen å støtte seg til.
Er data teoriavhengig? Er data teoriavhengig? Drøft dette i lys av logisk positivisme, Popper og Kuhn. Exphil-oppgave som handler om logisk positivisme, verifikasjonskriteriet, Popper, Kuhn og paradigmer, teoriladede observasjoner, puzzle-solving, anoma
Er dette kvinnens rolle i dagens samfunn? Essay om kvinnens rolle i samfunnet basert på tre eventyr, likhetstrekk.
Er kvinnekampen over? En artikkel på nynorsk om kvinnekampen nå er over. Karakter: 5 (3. gym)
Er OL-ideala døde? Om dagens OL, og verdiene til nåtidens utøvere sammenliknet med tidligere. Karakter: 6/5 (VK2)
Erkjennelsesteorien - David Hume og Immanuel Kant Forskjellen mellom David Humes og Immanuel Kants erkjennelsesteori. Ex. phil.-oppgave. Skrevet av Dagny Nymoen og Marina Müller.
Essay om Gud Et essay om Gud virkelig finnes eller ikke. Karakter: 5+ (9. klasse)
Et liv gjenspeiler seg selv Tanker om liv og død, kan være litt klisjè og søtaktig, men har noen bra poenger.
Et ubehagelig spørsmål Kunne du drept et annet menneske? Norsk essay om etiske dilemmaer. Karakter: 6
Et utspekulert spill om kunder Oppgaven var et-eller-annet om reklamens innflytelse i hverdagen. Tentamen våren 2010. Karakter: 5+ (10. klasse)
Ethnocentrism and values. Hva er ethnocentrism og values. Essay i sociology class.
Etisk refleksjon over pengemaset som var i forbindelse med jappetiden Etisk refleksjon over pengmaset i forbindelse med jappetiden med paralleller til dagens samfunn. Skrevet på grunnkurs allmennfag.
Every breath you take… Essay om røyking og ulike negative konsekvenser dette medfører.
Evig vil jeg elske deg Teksten er kort, ble skreven som innlevering i norsk. Skreven av personlige erfaringer om tema kjærlighet.
Fangeleiren Handler om det å være "fanget" i ungdomstiden.
Fanget mellom to verdener Et essay om prioriteringen av familie og venner. Kom gjerne med tilbakemeldinger!
Far er syk Et essay med klare trekk fra fortelling sjangeren. Handler om en gutt som får en alvorlig syk far.
Fattigdom og nød Om verden i dag.
Feilprodusert lesehest? En tekst hvor jeg skulle skrive om hva slags litteratur jeg liker/ikke liker å lese.
Ferieliv Om det å reise på ferie.
Fettnerd - where fett meets nerd Nynorskstil om en person som er avhengig av røyk, fettnerd og cola.
Finanskrisen 2008 Stil om finanskrisen i 2008 skrevet i november samme år. Hva skyldes den og hvilke følger får den?
Finnes det egentlig noen vei til lykke? Essay om lykke, ble ganske fornøgd :) Karakter: 6 (8. klasse)
Flaks Hva er flaks?
Flausen Stil i sidemål (bokmål) 2004. Tanker om det å være ensom.
Flokkdyr Står man opp om morgenen fordi man føler seg forpliktet? Hvorfor er det så forferdelig å skille seg ut? Kan man kjøpe seg "kul"? Utgjør du en forskjell? Et noe kritisk essay om deler av dagens samfunn. Og flokkdyr.
Folk er forskjellige Ønsker du å være lik noen andre? Tør du å stå for dine egne meninger?
Football Beskrivelse om fotball. Grunner for hvorfor det er bra.
For naive for sannhet Et essay om vedtatte sannheter.
Forandringer i ungdomstida En oppgave som svarer til forandringen i ungdomstida.
Forskjellsbehandling, ekkel do og dårlig folkeskikk Essay om flyturer. Skrevet i 9. klasse.
Fra røyksignaler til tekstmeldinger Stil om forandring innen kommunikasjon.
Fra røyksignaler til tekstmeldinger Et essay om kommunikasjon og kommunikasjonsproblemer. Fra SMS til budbringere, brevveksling og røyksignaler - eller omvendt. Kanskje like greit å holde kjeft? Karakter: 5+ (pga. noen få skrivefeil, som nå er rettet)
Fremskrittspartiet, skummelt for framtiden? Kritisk skolestil om Fremskrittspartiets framgang.
Friends Essay på engelsk (10. klasse). Hva er en venn?
Friendship Topics for writing: Choose one of the tasks on pp 17 - 18 in workbook. Write at least 350 words. Kommentar fra lærer: A nice little text on friendship, impressive vocabulary and expressions, but try to write more and use larger letters.
FRP - Studentens venn? Et kritisk blikk på Fremskrittspartiets studentpolitikk.
Frykten for det ukjente I «Prinsessen i tårnet» sies det at prinsessen bodde i tårnet fordi «det var det tryggeste stedet i hele landet, som var bebodd av merkelige monstre.» Skriv et essay om frykten for det ukjente. Karakter: 5+
Frå helleristningar til internett Stil om kommunikasjonsutviklingen. Mye har skjedd på kort tid.
Full Sturm Skrevet i etterkant av en tur til Jotunheimen i 10.klasse. Inneholder også et dikt om Jotunheimen.
Før i tiden Rasisme før i tiden og i dag.
Få en slutt på mobbingen! En stil der jeg ser på mobbingen som et sterkt tema og prøver å se på forslagene til å få en slutt på det. Skrevet i 10. klasse.
Gamle skikker, eller moderne tider? Historieoppgave om vi burde ha republikk eller monarki.
Gatebarn Sakprega essay fra bokmål tentamen i 10. klasse. Karakter: 6
Germany 1815-1848 The time when nothing happened?
Gleden Tanker om følelser som kom da Norge ble fri fra Tyskland etter 2. verdenskrig.
Global oppvarming Oppgave om temaet klimaendringer. Karakter: 5 (9. klasse)
Globalisering Tekst om hvordan globaliseringen har påvirket verdenssamfunnet.
Gode gamle dager.. Eller? Essay om kvinnesynet på 1800-tallet.
Good manners Eldre mennesker synes ofte ungdom ikke er høflige nok. Og det stemmer kanskje, for det er tross alt ikke så viktig å alltid oppføre seg "korrekt".
Grenser Kåseri/essay om grenser.
Growing up with expectations Tentamensoppgave i engelsk om hvordan det er å være ung. Karakter: 5/6
Gun Control in the U.S Engelsk Tekst Om USA og deres våpen lover. Karakter 5 VG1
Hamlet - Et skuespill om hevn Essay om Hamlet og hevn.
Har du lyst på et jordbær? Et essay om vennskap, ensomhet og om det å ta vare på hverandre.
Har troen på Gud mistet sin selvfølgelighet? Essay om troen på Gud blant unge.
Hateful Messages 9.klasse tekst som handler om "hateful messages".
Havet Essay om havet.
Helt perfekt En skoleoppgave på nynorsk om å være forelsket.
Heltar? Trenger vi dem?
Hemntanken - ei drivkraft i mennesket? Tankar om kvifor me hemnar oss, og kva hemnen eigentleg er styrt av.
Henrik Ibsen - Gengangere Jeg skrev om hva en gjenganger er og vår tids mest utbredte gjenganger/e. Jeg studerer skandinaviske språk og litteratur i Beograd (2. studieår) og beklager hvis norsken min ikke er så bra...
heyaAnnleis Handler om at innsiden er det som teller mest.
Hidden homelessness Tekst om hjemløse. Hvorfor blir enkelte hjemløs, og hva kan gjøres?
Hjelpeløse Foreldre er verdt å sette pris på, for barn og ungdom klarer seg tross alt ikke helt alene.
Hjerneteppe Saktekst om hjerneteppe på nynorsk. Ikke greit med skrivesperre når nynorskstilen skal skrives. Karakter: 5-
Hold på kortene Essay om selvmord.
Homofili Dette essayet handler om homofili og syn på homofile.
Hore Vet vi egentig hva vi sier når vi roper ut "HORE!?"
Hot dogs and hot cats Om folks motsetninger når det gjelder hva man spiser.
How to accept being number two Dette er en oppgave om min største utfordring. Karakter: 5
How to be ungdom Et essay om å være ungdom i våre dager. Temaet for oppgaven var "oppvekst".
Huckleberry Finn by Mark Twain Resonnerende essay; om forandringene Huck Finn går gjennom.
Hva betyr det å dø? Teksten snakker om hva som kan skje etter man har dødd og ulike syn på døden.
Hva blir talemålet påvirket av? Om hva mitt talemål blir påvirket av.
Hva er driftkraften? I denne stilen ville jeg forsøke å finne ut hvorfor enkelte mennesker driver med ekstremaktiviteter, som for eksempel fjellklatring.
Hva er egentlig kjærlighet? Et essay om kjærlighet. Kom gjerne med tilbakemeldinger om hvordan teksten kan skrives på en bedre måte.
Hva er kunst? Om kunst... Hva er det?
Hva er lykke? Et lite essay om hva lykke kan bety for noen.
Hva er vitsen med og bli voksen? Hadde det ikke vært best å aldri bli voksen?
Hva er vitsen?... Kristendom, rett religion?
Hva jeg synes er verdifullt med gruppa "KoRn" Handler om hva jeg synes er verdifullt med gruppa "KoRn". Karakter: 5
Hvem er DU til å bestemme om JEG skal leve eller ei? En stil om min mening om abort. Er det etisk forsvarlig å abortere foster med f.eks. Downs syndrom? Kan svaret variere avhengig av hvilket samfunn barnet skal vokse opp i? Hva med abort hos tenåringer?
Hvem er jeg? Essay om hvem vi egentlig er. Karakter: 5
Hvem er jeg? Min første essay om hvem jeg er.
Hvor er du om 15-20 år? Om hvordan jeg ser meg selv om 15-20 år...
Hvor passer jeg inn? "Hvor passer jeg inn?" handler om tilhørighet og følelsen av hat for å ikke være god nok.
Hvor stort er ditt fotavtrykk? En saktekst om menneskers overforbruk av jordas ressurser. Karakter: 6 (sidemålstentamen, 10. klasse)
Hvordan nynazismen påvirker demokratiet i Tyskland? Teksten er om hvordan nynazismen påvirker demokratiet i Tyskland.
Hvordan tar du det? I denne stilen tar jeg opp det å se på det halvfulle glasset kontra det halvtomme.
Hvordan tror du den moderne teknologien vil forme framtida di? Hvordan vil den moderne teknologien forme framtida? (kar. 6)
Hvorfor forlot du oss? Etterfølgene av en venns selvmord.
Hvorfor? Ikke alle spørsmål er lette å besvare.
Hvorfor... ja, hvorfor forekommer krig og konflikter Ett essay rundt temaet krig og konflikt, som tar for seg både fakta om kriger og konflikter samt diktning skrevet rundt mellomkrigstiden og andre verdenskrig.
Høsten En naturskildring av høsten.
I don't want to know Have you ever wondered how your future looks like in 15 years. Here I answer this question. Karakter: 5 (10. klasse, tentamen)
I sjokk og vantro Et personlig synspunkt om journalister som skriver om ingenting.
If only I knew what I know today... Essay fra engelsktentamen. Temaet er "money".
Ikke gjør som morra di sier! Om en tenårings problemer i hverdagen.
Immigration - Pros and Cons Stil om fordeler og ulemper med immigrasjon.
Information Technology Essay angående bruk av IT
Innenfor? Utenfor? Essay om en som er homofil.
Irritasjoner overalt Min første essay som handler om irritasjoner i hverdagen og livet.
Is love in the air? Dette er et essay hvor jeg reflekterer rundt emnet kjærlighet.
Is religion a way to control people? Mine egne tanker rundt hva egentlig religion brukes til.
Is the grass greener on the other side? En essay om boka "The Giver". Symboler i boka og om framtiden. Karakter: 6-
Islamistenes kamp for frihet Ytringsfrihet skal også gjelde i islamistiske land. Skrevet på skrivedag.
Jack the Ripper Hvordan, hvem og når han drepte. Etterforskning i senere tid. Prostitusjon. Karakter : 6
Jeg er norsk, hørte jeg takk? Tentamen i norsk 2007 om Terje Mosnes sin tekst "Jeg er norsk, hørte jeg takk?". Analyse, samt kommentarer.
Jeg tenker over skillet Nora fra Ibsens "Et dukkehjem" ti år etter hun har forlatt Torvald. Karakter: 4
Jeg. Hvem er jeg? Teksten tar for seg spørsmål som ofte kommer opp i hodene til mange mennesker. Den handler om hvem man er.
Jesus Essay om Jesus. Tror du på Jesus?
Judge by external appearance En stil på engelsk om å dømme folk basert på utseende. Karakter: 6 (1. år, vgs)
Jul Et essay om julehøytiden.
Jul uten han Ettertankene etter bestevennens selvmord. Sann historie.
Julestemning Oppgaven var å skrive om julestemning. Karakter: 5
Kameraet mitt Artige tanker om et kamera.
Kan ikke livet bli som før? En jente som opplever at kjæresten forlater henne for noen andre.
Kan krig forsvares? Refleksjonstekst om 3. verdenskrig.
Karakterkortet En humoristisk tekst om karakterkort og oppgittheten om dets verdi.
Kattar er fascinerande Sveinns møte med diverse typer av disse vanligvis vakre, elegante dyra
Kjære Bestefar Tanker og følelser i forbindelse med bestefars sviktende helse.
Kjære dagbok Handler om ensomhet, fortvilelse og popularitens verden. Skrik om hjelp.
Kjære pappa Det handler om meg, egentlig. Åssen jeg opplevde det. Det var ingenting for meg og lese på nettet og sånn da, så jeg håper det hjelper mange bare ved å lese dette og vite at de er ikke alene i verden.
Kjæreste eller singel? Essay, skrevet for noe dagen siden. Kom gjerne med tilbakemelding!
Kjærleik Essay om kjærleik.
Kjærleik Oppgave om kjærlighet. Forklarer hva, hvordan++. Karakter: 6- (10. klasse)
Kjærleik Beskriver mitt syn på kjærlighet. Skrevet på eksamen i norsk sidemål, VG3.
Kjærleik og forelsking Essay om kjærlighet og forelskelse fra et kristent perspektiv.
Kjærlighet Et ironisk essay om kjærlighet.
Kjærlighet og forelskelse Essay om kjærlighet og forelskelse. Karakter: 5 (VK1)
Kjærlighet, en opplevelse i fremtiden? Et essay om kjærlighet. Jeg har tatt utgangspunktet i ; ''jeg''-form slik at mange kanskje vil kjenne seg igjen underveis når du leser. Norsktentamen, 9. klasse.
Klimaendringer Klimaet er utsatt for menneskelig påvirkning. Karakter: 6
Kliss, klass og ekte kjærlighet. Et essay om valentinsdagen.
Kongehuset Dette er et essay som handler om kongehuset, om hvordan det er i dag og om vi i det hele tatt trenger det.
Korleis blei verda til? Stil om ein forvirra ungdom som har mange spørsmål om verda og korleis den vart til. Karakter: 5 (heildagsprøve)
Koronatider Karakter: 6 Heldagsprøve i norsk bokmål, VG2. Tema: COVID-19, koronaviruset. Skrevet rett etter det globale pandemiutbruddet av COVID-19 (mars 2020).
Kosmetisk kirurgi - det naturlige utseende? Vi lever i et samfunn med stort fokus på utseende.
Krig og terror - hvorfor? Hvorfor finnes det krig og terror? Det er mitt spørsmål..
Krigen i Irak En kort tekst med spørsmål om krigen i Irak.
Kristningsprosessen av Norge Essay om overgangen fra hedendømme til kristendom. Karakter 5+ , VK1
Kroppsdyrkelse og kroppsforakt - to sider av samme sak Tankevekkende tekst om selvbilde og spiseforstyrrelser.
Kroppsdyrkelse og kroppsforakt – To sider av samme sak Essay om forholdet til kroppen i dagens samfunn. Karakter: 5+
Ku Klux Klan Ku Klux Klan - The black chapter of American history. Kar: 6!
Kva funksjon har døden hos de ulike forfattarane? Heldagsprøve i norsk sidemål om utvalgte norske forfatteres litterære forhold til døden. Karakter: 5/4 (3. klasse, vgs)
Kven er eg? En refleksjon over meningen med livet.
Kvinnerollene Et kritisk blikk på kvinnesynet i tekstene "Prinsessen i tårnet", "Den døde kjæresten fører bruden til den andre verdenen" og "Rapunsel".
Lady Black Heart Oppgaven var å skrive om hva du drømmer om å bli. En kreativ løsning. Karakter: 5
Larsete stier "Han hadde gått på ski inn dit, men det ble aldri noen skispor tilbake."
Lava, sjokolade, brød eller tyggis? Et essay om hevn og tilgivelse. Karakter: 5
Learning English Stil om det å lære seg engelsk som et andrespråk.
Lekser Noen gjør leksene rett etter skoleslutt, andre venter til kvelden, mens enkelte sluntrer unna.
Likegyldighet En av de sju dødsyndene. Essay (på grensen til artikkel) om likegyldigheten vi ser i dagens samfunn.
Livet er en dans på kaktuser Om forholdet mellom tenåringer og foreldre.
Livet etter døden Subjektiv tekst om livet etter døden.
Livet i middelalderen Stil om hvordan livet var i middelalderen.
Livet og døden Fine tanker rundt døden og livet. Karakter: 5+
Livet og slutten Dette er en stil om min oppfatning av livet. Noe som fører til en enkel, kort og humoristisk stil.
Livet, kjipe greier. Et ironisk essay om livet og andre underfundigheter.
Livets lange reise bare som 18-åring En sann tekst om hvordan jeg har lært meg å kjempe videre etter et vanskelig brudd med min eks-kjæreste.
Livskvalitet Hva er livskvalitet? Er det å være lykkelig?
Livskvalitet er ikke en selvfølge En personlig tekst om en graviditet med tragisk utfall og psykiske problemer i etterkant. Karakter: 6 (2. året på VGS)
Lommepenger eller lærdom? Skal elever ta seg jobb etter skoletid?
Loverboy Et essay om chat og kjærlighet.
Lykke Hva kjennetegner lykke? Skrevet i 10. klasse.
Lykkelige Koht Et essay om TV-programmet Koht i familien. Et essay om nordmenns vaner og uvaner.
Lykken er... Lykke kan være så mangt.
Lykken i papirform En selvransakende tekst om formålet med livet.
Lyn Morsom filosofering rundt lyn.
Marerittet Om forskjellige former for mareritt.
Martin Luther King Jr. på denne presentasjonen fikk jeg 6- Essayet omhandler martin Luther king jr sin påvirkelse på the civil rights movement og tilkobling til black lives matter movement som er veldig aktuelle I dag.
Matprat - kan inneholde spor av nøtter Handler enkelt og greit om mat!
Meg - folkets journalist Dette var en oppgave hvor jeg skulle finne en episode i min hverdag hvor jeg lignet på Peer Gynt.
Meg da? Handler om urettferdighet, og om hvordan vi mennesker behandler hverandre.
Meg og de andre En tekst om å tørre å ha egne meninger og være seg selv.
Meg, megselv og jeg Dette er en liten stil om tankene og livet, der ønsket er å bli perfekt.
Meningsløst? Hvordan blir vi påvirket av krig og hva kan vi gjøre for å hjelpe?
Mennesker og krig, og hvorfor mennesker er maktsyke Maktgale mennesker. Skrevet i 9. klasse.
Menneskets beste venn Essay om menneskers pengegriskhet. Karakter: 5+ i 9. klasse
Metternich and the Austrian Empire How succesful was Metternich in dealing with the principal problems of the Austrian Empire in the period 1815-1848?
Mi casa de sueños Spanskoppgave om ditt drømmehus. Skrevet i første semester av 10. klasse.
Mi haldning til underhaldning Innholdet er om fotball på nynorsk og om hvorfor det er så underholdende. Tentamen i nynorsk.
Mi haldning til underhaldning Er under holdning bra eller skadelig? Eller kanskje begge deler?
Military service – voluntarily or obligatory? Engelskoppgave om førstegangstjeneste. Gi gjerne kommentarer til forbedringer!
Min barndomstid Oppgave om barndomstida.
Min greske sommerflørt Norskstil om yndlingsklesplagget mitt.
Min historie Livet mitt som snart 18-åring.
Min musikalske utvikling Rett og slett en oppgave om min musikalske utvikling.
Min største frykt Vi har alle en frykt. Her har jeg skrevet om min.
Min venn tiden Tanker om tiden. Hva vil det si å ha dårlig tid, eller tid til overs?
Mine ord om rasisme Ulike tanker om rasisme. Skrevet i 9. klasse.
Mistake of a lifetime Det som skjedde med meg.
Mitt helvete Handler om meg og det helvete jeg gikk igjennom for ikke så lenge siden. Selvskading m.m.
Mitt hjerte for deg En fin kjærlighetshistorie om den første gangen jeg ble forelsket.
Mobbing Hva er mobbing? Hva skjer hvis jeg mobber? Får det store konsekvenser? Hvor mye kan noen reagere på noen stygge blikk å baksnakking?
Mobilen - en velsignelse fra oven, eller en forbannelse fra "kjeller'n"? Mobiltelefonen er med oss overalt, og det selv om noen mener bruken er helseskadelig. Karakter: 6- (juletentamen, 10. klasse)
Mobilephones En argumenterende tekst om mobiltelefoner på engelsk. Karakter: 5
Mobiltelefoner Kritisk essay om mobiltelefoner.
Monolog om julen En tekst om julen, som for enkelte er en tung tid.
Morgenstund En tur ut for å jakte.
Morgenstund i lid og lund En historie om å være på fjelltur med foreldre.
Mormor, drømmer du fremdeles? Mange eldre får problemer med hukommelsen, som også er vanskelig å takle for familie og venner.
Morning reflections Refleksjon på morgenkvisten.
Motivation - The key to success Skrev om motivasjon på engelsk tentamen. Oppgaven var å skrive om en utfordring. Karakter: 5+
Musikken i hans liv Stil fra 10. klasse skrevet på tentamen. Omhandler musikken i en gutts liv fra fødsel til 15 år.
My first knowledge to drugs Handler kort sagt om en som for første gang prøver extacy. Karakter: 4
My friend Refleksjoner om en venn som tilsynelatende er perfekt.
My Greatest Experience Gjenfortelling av en lykkelig opplevelse fra barndommen.
My Greatest Experience En gjenforteling av et lykkelig barndomsminne.
My hero En tekst om forbilder.
My Holiday at the hospital Histore om en opplevelse jeg hadde for noen år siden.
Måker Kult essay om måker. Karakter: 5 (10. klasse, tentamen)
Naboen spiller så høg musikk Et essay om hva som irriterer meg, som alt frå fluer, til hakk i cd-er og Bin Laden.
Noe som irriterer meg Et essay om genteknologi. Karakter: 6 (10. klasse)
Nordmenn - den siste naturstammen i Europa? Vårt forhold til naturen og andre folkeslag. Karakter: 5+
Noreg for Nordmenn Ein stil om å være litt annerledes. Karakter: 5+
Norge verdens beste land og bo i? En undersøkelse viser at Norge er verdens beste land å bo i.
Norge vs. verden Skit i verden og leve Norge? Eller har vi et ansvar overfor resten av verden også? Karakter: 6-
Norges framtid Et essay om verdiene vi har i Norge, om hvilken næringer som bør satset på og om den politiske konflikten mellom SV og SP - sentrert rundt spørsmålet om oljeboring i Lofoten.
Normalt unormalt normal Dette er nok ikke et essay, men ingen novelle heller. Vel, hva er normalt i vår temmelig varierte verden? Skrevet våren 2004.
Norske verdier? En oppgave der sjanger var valgfri, og ble dels udefinerbar. Skrivedag i norsk hovedmål.
Norsktentamen med knute på Oppgave fra tentamen hvor oppgaven var å "skrive en tekst om en skriveknute".
Nyttårsforsett – Verden vil bedragast Nyttårsforsett er oppskriften på dårlig samvittighet.
Offentlig dagbok Essay om blogging og aktuelle temaer rundt det.
Og hva med fremtiden? Hvordan nåtid kan påvirke fremtiden.
OL i Athen Om OL i Athen.
Om jakten på rus og endorfiner Hva er rus, og hvordan få den? Karakter: 5+ (grunnkurs)
Om minne Essay om det å huske
Om minne Essay om minne. Nynorsken kan til tider være dårlig (sidemål).
Omtanke Tanker om hva kjærlighet er og betyr.
Oppmerksomhetssyk? Dette er et essay som handler om hvordan jenter stadig legger ut mer og mer vågale bilder på nettsamfunn. Oppgaven er skrevet av en i 10. klasse.
Ordet vi alle fryktet Små spekulasjoner og tanker om selvmord.
Outsourcing Et essay om outsourcing generelt.
Pans eventyrlige labyrint En stil hvor jeg ser på hvilke virkemidler fra eventyr som brukes i filmen Pans Labyrint.
Pappa En skildring av å miste et nært familiemedlem.
Paradigmeskifte - jorden eller solen i sentrum? Ex.phil.-oppgave fra 2006 om helosentrisme kontra geosentrisme.
Paulina og kjærligheten Synet på kjærligheten fra den feministiske siden.
Penalhus Eit essay om pennalhus faktisk ;p
Penger er livet, eller? Materialismen vs. kjærlighet! Tidløst budskap som man begynner å tenke av. Karakter: 5 (+)
Perfeksjonisme Om ikke å bli opphengt i fortida.
Personal Values - both in working life and everyday life En stil om personlige verdier og viktigheten av å så for sine meninger.
Politikken må engasjere oss velgerne Essay om politisk enasjement.
Pride and Prejudice compared to Bridget Jones Oppgaven sammenligner "Stolthet og fordom" med "Bridget Jones". Oppgaven fikk B i England.
Privatus Congregatio Stilen handler om privatisering.
Rachels Syndrom Oline har problemer med synet sitt. Min store stolthet! Må leses! Karakter: 6 (8. klasse)
Racism - Is it really Nazi? Oppgave om rasisme, som tar for seg ungdommens bruk av ordet "Nazi".
Rasisme Tanker rundt rasisme.
Ready for take off En skildring/essay om en flyopplevelse. Karakter: 5 (10. klasse)
Ready for take-off Et essey jeg skrev da jeg tok flyet til Oslo, sammen med min lillebror.
Regnbuen Ei jente blir alvorlig kreftsyk. En tekst som setter livet i perspektiv. Karakter: 6 (vårtentamen, 10. klasse)
Reis tilbake der du kommer fra! Mørk far og hvit mor, røtter i to kulturer.
Reise Et essay om reising.
Reiseliv Et essay/kåseri om reiseliv. Liker du å reise? Karakter: 5+ (pga. noen få skrivefeil, som nå er rettet)
René Descartes - Meditasjoner og sikker viten Semesteroppgave som omfatter René Descartes' verk frem til Meditasjon 3.
Respekt for lærere Et ironisk og agressivt essay, skrevet fra en elevs side om hva lærere egentlig er, og forklaringer på hvorfor de er som de er. Karakter: 6 (10. klasse, tentamensoppgave)
Rom for tale En tekst om å debattere og ytre sine meninger.
Roser med lus Jenter er som røde roser med bladlus.
Roser med lus? Hvordan jenter er i en alder av 15 til 16 år!
Rottegift Mitt første essay/kåseri. Vi måtte skrive om rottegift og ha det samme til overskift.
Røyken... - Ein god venn! Ungdom og røyk.. Skrevet i 10. klasse.
Samfunnets tvangstrøye (Amalie Skram) Oppgaven var å skrive et essay med utgangspunkt i Solveig Aareskjolds kronikk "Amalie Skrams tvangstrøye". Den kan du lese her: http://www.dagbladet.no/kronikker/960822-kro-1.html
Samme planet Mennesker bør likestilles uavhengig av ulikheter som f.eks. etnisk opprinnelse.
Sanden renner ut Handler om stress, press og mas som kan dukke opp i hverdagen til en typisk tenåring. Karakter: 5
Sannheten Sannhet eller løgn? Noen ganger er kanskje sistnevnte å foretrekke. Skrevet i 10. klasse.
Savn Seks år har gått siden hennes bror begikk selvmord.
Savn Historie om det å miste noen som betyr mye for deg.
Savn Handler om en jente som har selvmordstanker og andre problemer.
Savn Tapet av en venninne. Et tap som aldri forsvinner. Og et savn som nekter å slippe taket.
Se meg lik meg Et lite essay om sosiale medier. Jeg har brukt ironi og humor i teksten.
Selvpresentasjon En selvpresentasjon av meg skrevet under sjangeren "essay". Gjort i andre klasse VGS.
Sensur, Sensur. Skal vi la andre bestemme hva vi selv skal få se og høre?
Sexpress i dagens samfunn En liten tekst om sexpress som ung.
Shaping our lives En stil om hvordan media påvirker vår handlinger og verdier.
Sivil ulydighet eller ren kriminalitet? En refleksjonsoppgave som reflekterer rundt sivil ulydighet og ren kriminalitet. Karakter: 5 (10. klasse)
Sjalusi - den sterke kjensla Personlege tankar omkring sjalusi. Karakter: 6- (10. klasse)
Sjølvopptattheit Skrevet på nynorsk som andrespråk. Karakter: 5
Sjølvsikker eller usikker? Sidemålstentamen, 10. klasse, julen 2009. Karakter: 6
Sjølvtillit Essay om sjølvtillit.
Skoledagen min Beskrivelse av hvordan det er å gå på skolen. Skrevet i 8. klasse.
Skolen Et essay om skolen generelt.
Skolen Essay om skolen.
Skolen er et hagesenter Metafor om skolen, hvor skolen blir sammenlignet med et hagesenter.
Skolen og hvordan det påvirker deg Om livet ditt! Oppsummering av hvordan det er å være gutt på skolen:)
Skolen på godt og vondt Et til tider morsomt essay om skolens fordeler og ulemper.
Skrivesperre Handler om den norsktentamenen jeg skerv om å bare sitte der og ikke vite hva jeg skal skrive.
Skulesamfunnet Handler om det som skjer i skulemiljøet.
Slanking Meninger om slanking, konsekvenser, osv... Skrevet i 9. klasse.
Smaken av lykke Vi fikk i oppgave å skrive stil om hva lykke var for deg. Siden det ble slutt med dama dagen før, så ble det en egen vri på oppgaven...
Smil Og Rosenmarmelade Kort essay om reising og Bulgaria.
Småsysken Om forskjellsbehandling mellom de største og minste i søskenflokken. Stil til tentamen 2010, fra eksamen 2004.
Social Life Differences Engelsk stiloppgave om hvorfor enkelte velger å isolere seg fra omverden, mens andre er avhengig av sosialt samvær. Måtte referere til sangen "I am a Rock" av Paul Simon og/eller diktet "No Man is an Island" av Robert Frost.
Solidaritet Om solidaritet, skrevet på en fin måte.
Som alle andre? Om å ikke alltid følge flertallet. Tentamensoppgave i 10. klasse i nynorsk (skjønnlitteratur).
Som søsken flest Handler om min bror og meg selv.
Sommar En liten tekst om ei sommernatt.
Sorg Historie om ei jente som savner sin døde bestevenn og tar opp alle gode minner.
Sorg En ung jente som har det tungt.
Spørsmål En tekst om tanker og spørsmål jeg har.
Stephen Fry – Inequality’s Worst Fear and Mankind’s Biggest Joy A closer look at Stephen Fry. Karakter: 6 (VG1)
Stopp verden! Jeg vil av... Et rop til lærerne om å skjerpe seg.
Stopp! Engasjerende tekst om korrupsjonens produkter med utgangspunkt i Paraguay.
Stygge foreldre Et oppgjør med foreldregenerasjonen.
Styrk Norges flagg Trist historie om to kommunister under andre verdenskrig.
Svevende på en rosa sky! Basert på ei sann historie (navnene er byttet ut).
Svineinfluensa - falsk alarm eller en reell trussel? En stil hvor jeg prøver å finne ut om svineinfluensaen var en falsk alarm eller en reell trussel.
Syklus Det er ikke lett å være ung. Om studievalg, det å vokse opp, krav, karakterer og det å komme overens med venner.
Sylteagurken! Venn eller fiende? Morsomt og underholdende essay om sylteagurken og hvor livstruende den kan være. Karakter: 6 (10. klasse)
Symbiose ikke alltid sunt for alle parter Essay om kvinnenes posisjon på slutten av 1850-tallet.
Sysken Om hvordan det er å ha søsken.
Tanker til meg selv Hvordan takle personlige problemer?
Tapt kjærleik? Kort essay om å bli dumpa. Kvifor det er slik at nokon berre kan skru av kjenslane sine.
Tatt Handler om ei jødisk jente fra Kristiansund som blir tatt av Gestapo og sendt til Auschwitz under den andre verdenskrig. Skrevet på grunnkurs, både personal og autoral synsvinkel.
Temaet er rettferdighet Et essay om urettferdigheten den tredje verden opplever i forhold til vår hverdag.
Tenke sjæl Å "tenke sjæl" er nødvendig i grenseovergangen fra ungdom til voksen.
Tenke sjæl Oppgaven: skrive en faktapreget tekst om innholdet av Trond Viggo Torgersens "Tenke sjæl".
Tenåringer og deires verste fiendar, foreldra. En nynorskstil (sidemål) om foreldreforhold. Tentamen julen i 10. klasse. Karakter: 6
Teologisk etikk, utilitarisme og dydsetikk Ex. phil.-oppgave om teologisk etikk, utilitarismen og dydsetikk. Medforfatter: Marina Müller
Terrorismen og massemedia Stilen handler om hvordan mediene viste terrorangrepet mot USA
The American Century Min tolkning av hvorfor det 20ende århundret kan kalles det amerikanske århundre.
The American Dream - Same Phrase Different Meaning How "The American Dream" has changed during the years.
The benefits of Marxism A short essay on why a Marxist community is beneficial. Karakter: 5+ (VG1)
The Bomb Handler om et bombeattentat på en skole.
The Challenge Tentamensoppgave om utfordringer. Karakter: 6 (men vi har litt for snille lærere. ^^)
The children – the big difference En argumenterende tekst om fattigdom i den tredje verden.
The Day Handler om ei jente som blir gravid i ung alder. Skrevet i 9. klasse.
The difference between boys and girls Forskjellen mellom jenter og gutter.
The earth dies screaming Oppgaven var å skrive om vår "biggest challenge". Karakter: 5+
The Fear Besvarelse på engelsktentamen (2010) med "The fear" som tema.
The future Denne teksten handler om framtiden. Hvordan kommer den til å bli?
The Greek Tragedy En engelsksktil vi skrev til den nye læreren vår slik at hun skulle bli bedre kjent med oss og lære litt om den individuelles engelskferdigheter.
The isle of tears A story about Fazal Ishaq, who wants to immigrate to USA.
The Kite Runner - film and book Sammenligning av boken og filmen "The Kite Runner".
The last letter Livets sannhet...
The Last Message En historie jeg skrev da jeg kjedet meg veldig.. Historien handler om ei ung dame og livet hennes.
The Legacy of The French Revolution What is the Legacy of The French Revolution?
The little dark room Fikk de første tre linjene utdelt, måtte fortsette historien. Engelskstil i 10. klasse.
The opportunity of a lifetime En stil om hva man burde tenke på dersom en vil ta et studieår i utlandet.
The porcelain girls Drømmejenter for noen, et mareritt for andre.
The Pulling Poles 10.klasse engelsk tentamen, karakter 6. Det er litt vanskelig å forstå hva teksten handler om, men den prøver å fortelle om bipolar lidelse, og hvordan du føler at du fortsetter å svinge mellom de to polene.
The Race to the South Pole; Scott and Amundsen Et essay om kappløpet om Sydpolen; kampen mot hverandre og døden. Karakter: 6 (VG1 Studiespesialiserende)
The Statue of liberty Om en alenemor som må flykte til Amerika under 2. verdenskrig.
The Sun King Analyse av Ludvig den fjortendes styre av Frankrike
The test En tekst om livets utfordringer.
The Unvaluable En engelsk stil om "The Proletariant" fra boken "1984" av George Orwell.
The Vicious cycle Teksten snakker om fattigdom og om hvor heldig du er som er født i Norge.
There is no return now.. Jeg mistet bestevenninna mi pga. narkotika. Dette er hva jeg føler. Beskriver også hvordan det er å være dopa. Karakter: 5+
Thinking by the ocean Kort engelsk tekst. Skrevet til et bilde.
This Is Norway! Beskrivelse av Norge og nordmenn - hva som er typisk norsk. Karakter: 6
Thoughts of the bridge Hvor kommer tanker om å hoppe fra en bro fra?
Tid Filosoferende tekst om tiden.
Tid Essay om tid.
Tid Essay om tid.
Tid - flytter den på seg, eller er den stillestående? En slags filosoferende tekst om tiden, og en liten teori.
Tiden Refleksjoner om hva tiden egentlig er.
Tiden Denne teksten handler om tanker og spørsmål rundt tiden.
Tiden er ikke glad i noen Et essay som tid, skrevet av meg. Setter pris på tilbakemeldinger :-) Skrevet i 10. klasse.
Tiden går sakte for de som sliter 17 år og gravid. Abort?
Tiden går, men redselen består Essay om hva redsel er, og hvordan den utvikler seg.
Tiden går, verden består? Hvordan verden utvikler seg. Kar.: 6
Tiden min Innsenderen reflekterer over livet sitt.
Tilbakeblikket fra fremtiden Et tenkt tilbakeblikk på nåtiden. Artig vri!
To be like everybody else Tenåringer er opptatt av å passe inn, og presset fra media og omgivelsene er sterkt på mange områder.
Trade and the British Empire Trade and the British Empire.
Trenger vi dører? Hva har man dører til?
Tru og vantru i vår tid I denne oppgåva tar eg berre for meg tru og vantru rundt kristendommen; ikkje i andre religionar. Til slutt en personlig kommentar og åpen avslutning. Karakter: 6 (se kommentar fra læreren nederst i teksten)
True happyness! Through money, or love? Amerikanernes og afrikanernes syn på livet. Eller noe slikt.
Trønder i sjela...? Handler om hvordan trøndere preger vår hverdag. Karakter: 5
Tyggegummi Essay om tyggegummi...
Tyggegummi Ikke alle liker tyggegummi. Her får du mange argumenter for hvorfor tyggegummi er noe fælt som vi må bli kvitt.
Typical Norwegian Oppgave om oss nordmenn. Hva kjennetegner egentlig oss? Fag: Engelsk litteratur og kultur. Karakter: 6
Typical Norwegian Et essay om nordmenn.
Tænke sjæl Et essay om å bli voksen.
Uendelig? Spørsmål og tanker om livet.
Ukjent Først en dikttolkning, deretter et essay om frykten for det ukjente.
Ukjent = skummelt Et essay om frykten for det ukjente.
Ung - fordel eller ulempe? Et essay om å være ung i dagens samfunn.
Ungdom - Kravstore og utakksame? Essay om kva forskjellige meinar om ungdom, og om ungdommen virkelig er så galen som dei somme gonger høyres ut som.
Ungdom i dag Mange sider av hvordan det er å være ung.
Ungdomanes val Ungdommer må ta viktige valg, som staker ut kursen for voksenlivet på ulike måter.
Ungdommen og de ti bud Det er ikke alltid like enkelt å overholde De ti bud.. Karakter: 5+
Ungdomskulturer Tolkning og forklaring av tre forskjellige ungdomskulturer. Stikkord er kultur, subkultur, solidaritet, respekt, motstand mot majoriteter med mer.
Urettferd - eller som fortent? Et essay om rettferdighet og urettferdighet.
Urettferdighet i verden Om ulikhet og fattigdom i verden.
Uskrevne boken Livet fra mitt perspektiv.
Vaksne sine val – bekymringar for barn Tekst om flytting og mulige konsekvenser. Skrevet på nynorsktentamen.
Vald og kriminalitet Årsaker til at vold og kriminalitet har blitt et samfunnsproblem, og hvordan det påvirker meg og deg.
Valgets kval En personlig essay om det å velge.
Vampires En engelsk tekst om vampyrer.
Vanskeligheten i livet ligger i valget Stil om valg man tar i livet, og tanker rundt det.
Vanskeligheten i livet ligger i valget Stilen tar for seg hvordan forskjellige valg kan føre til både godt og vondt.
Variert kosthold gir god helse Stil om viktigheten av et variert kosthold for god helse.
Variert og full av nye stier, livet er som skogen Et essay med utgangspunkt i et sitat av Gabriel Scott. Karakter: 6- (tentamen, 10. klasse)
Vennskap Et essay om vennskap.
Verdien av å lese Har egentlig boken den samme egenskapen som de beste filmene har, er det vits å ta opp en bok i det hele tatt? Karakter: 6 (VG1)
Vi trenger FENGENDE titler… Essay om leserinnlegg og politikk. Kar: 5
Vifter som bråker Handler om bråkete PC-vifter.
Vinter og haust i et nøtteskal Handler om overgangen mellom høst/vinter. Karakter: 5+
Viten eller tro Essay om forholdet mellom viten og tro.
Vær alt du vil bare ikke la noen se det Essay om emnene perfeksjon og selvhevelse. Skrevet ut i fra oppgaven "masker - hvorfor folk prøver å være noe de ikke er". Karakter: 6- (10. klasse)
Våre grådige helter Essay om hvorfor vi ser opp til såkalte antihelter.
Walking with animals - My ultimate gap year En stil om hvordan mitt ultimale gap year ville vært.
Wasted time? Drøfting av betydningen av tv.
What about Mother Earth? Hvordan verden trolig vil bli om 100 år. Vil Jorda tåle all forurensingen som vi mennesker skaper?
What is a good friend? Dette er en stil på engelgelsk om venner.
What is racism? Rasismens opphav og historie, historiske og nåtidige eksempler.
When I moved to China Et essay om en som flytter til Kina, og hvordan hun opplever å flytte til et helt nytt land.
When I wish up on a school Handler om hvordan drømmeskolen min er og ser ut. (karakter 5)
Who owns the English language? I denne stilen drøfter jeg hvem som eier det engelsk språket.
Who said life was easy? Tentamensoppgave i engelsk hvor vi skulle skrive om "challenges". Skrevet i 10. klasse.
Why I Like To Read Poetry Essay om poesi på engelsk.
Why the American Film Industry is So Popular En tekst om hvofor den amerikanske filmindustrien er så populær.
Ytringsfrihet Hadde tentamen i dag. Her kan dere se og vurdere den :D
Ytringsfrihet Tekst om begrensninger og utfordringer rundt ytringsfrihet.
Ærlighet varer lengst, eller...? En vurdering av utsagnet "ærlighet varer lengst!".
Å Gud, som hun hatet ham! Skrevet i 1. klasse på vgs.
Å le av er noe helt annet enn å le med En tentamen skrevet om mobbing.
Å reise er å leve Om å reise og hvorfor vi reiser. Karakter: 6 (9. klasse)
Å skrive essays Et essay om å skrive essay.
Å stå i kø Artig essay om det å stå i kø. Karakter: 6 (9. klasse, tentamen)
Å trikke og tenke Man tenker så mye. Hvor burde man tenke? Burde man i det hele tatt tenke? Jeg tenker for mye, ingen andre gjør det. Men jeg har jo bare vært meg hele livet mitt, så hvordan kan jeg vite hvordan det er å være andre?
Å verte vaksen Essay om det å være voksen. Karakter 5+ på grunnkurs, videregående.
Å være eller ikke være... Voksen? Mange spørsmål og lite svar, om når man blir voksen.
Å være uheldig Oppgave jeg fikk på skolen om å skrive et essay.
Åpne arr Sterk tekst om selvskadingsproblematikken sett fra selvskaderens synsvinkel.
År 2000 Essay om år 2000
Åsgard Stil om Åsgard. Fikk god karakter! (8. klasse)

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst