Analyse/tolkning 753 stk

'Privat huskeregel' av Kolbein Falkeid Om diktet 'Privat huskeregel'.
"1984" (G. Orwell) Grundig analyse av "1984" på engelsk. Inkluderer biografi av forfatteren George Orwell.
"A Day's Wait" by Ernest Hemingway Sammendrag og en kort analyse av Ernest Hemingways novelle "A Day's Wait".
"A Day's Wait" by Ernest Hemingway En kort analyse av novellen "A Day`s Wait".
"About a Boy" by Nick Hornby Analyse/anmeldelse av Nick Hornbys "About a Boy".
"About a Boy" by Nick Hornby Engelsk analyse av Nick Hornbys "About a Boy".
"Achtung, gnädiges Fraülein" og "Gugg" Sammenligning av novellene «Achtung, gnädiges Fraülein» og «Gugg». Må ikke forveksles med analyse. Karakter: 5+
"Alt annet enn pensum" av Harald Rosenlow Eeg Inneholder handlingsreferat, analyse og persongalleri av boka "Alt annet enn pensum".
"American Psycho" by Bret Easton Ellis En kort tolkning av boka "American Psycho" av Bret Easton Ellis.
"Andværs-skarven" av Jonas Lie Dette er en analyse av "Andværs-skarven" av Jonas Lie.
"Angels and demons" by Dan Brown Analyse/tolkning/sammendrag av boken "Angels and demons" av Dan Brown.
"Animal Farm" (G. Orwell) Sammendrag og analyse av boka "Animal Farm" av George Orwell.
"Animal Farm" (G. Orwell) Bokanalyse av George Orwells "Animal Farm" med drøfting av kommunisme.
"Anne of Green Gables" by Lucy Maud Montgomery What are the major themes, motifs and symbols in "Anne of Green Gables"? Analyse av romanen "Anne of Green Gables" skrevet av Lucy Maud Montgomery. Karakter: 5 (3. klasse, allmennfag)
"Apehånden" av William Wymark Jacobs En novelleanalyse av "Apehånden" skrevet i 1 VGS. Karakter: 6/5
"Apollon og Jahve" av Agnar Mykle Analyse av novellen "Apollon og Jahve", skrevet av Agnar Mykle.
"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder Analyse av boken "Appelsinpiken" og en biografi av forfatteren på nynorsk.
"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder Bokanalyse av Jostein Gaarders "Appelsinpiken".
"Arabias Døtre" av Jean P. Sasson Analyse av boken "Arabias Døtre".
"Are you a doctor?" (R. Carver) Tematisk og formessig analyse av Raymond Carvers "Are you a doctor?".
"Arsenikktårnet" av Anne B. Ragde Kort analyse og gjennomgang av boka "Arsenikktårnet".
"Aust-Vågøy" (I. Hagerup) Analyse av Inger Hagerups dikt "Aust Vågøy". Karakter: 5 (10. klasse)
"Aust-Vågøy" av Inger Hagerup Tolkning av diktet "Aust-Vågøy", et krigsdikt fra 2. verdenskrig.
"Aust-Vågøy" av Inger Hagerup Diktanalyse av Inger Hagerups "Aust-Vågøy".
"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen) Analyse og tolkning av Johan Borgens ”Av en født forbryters dagbok”.
"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen) Tolkning av novellen "Av en født forbryters dagbok" skrevet av Johan Borgen.
"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen) En novelleanalyse av Johan Borgens "Av en født forbryters dagbok".
"Barnet", "Mor og barn" og "Sonen" av Jon Fosse En lang analyse av Jon Fosses tre dramaer "Barnet", "Mor og barn" og "Sonen"
"Beatles" (L. Saabye Christensen) Litterær analyse av "Beatles" skrevet av Lars Saabye Christensen. Sammendrag, personskildring, miljøskildring og tema/budskap i romanen.
"Beatles" (L. Saabye Christensen) Bokrapport av Lars Saabye Christensens "Beatles".
"Beatles" (L. Saabye Christensen) Analyse av "Beatles" skrevet i 10. klasse. Inneholder også referat av boka og fakta om Lars Saabye Christensen som har skrevet boka.
"Beatles" (L.S. Christensen) Bokannmeldelse av "Beatles", skrevet av Lars Saabye Christensen.
"Beatles" av Lars Saabye Christensen Analyse av boka "Beatles" av Lars Saabye Christensen
"Bend It Like Beckham" by Narinder Dhami Analyse av boka "Bend it like Beckham", som også er blitt filmatisert.
"Bergmannen" (H. Ibsen) Diktanalyse av Henrik Ibsens "Bergmannen".
"Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde Referat og analyse av "Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde. Karakter: 5-
"Bokhandlaren i Kabul" av Åsne Seierstad Bokhandleren i Kabul av Åsne Seierstad. Denne analysen blei skreve på grunnkurs, mildt sagt ufullstendig, og språket kunne ha vore betre. So injoy!
"Boy" (R. Dahl) "Boy" handler om oppveksten til Roald Dahl, uten at det er en ordinær selvbiografi.
"Brand" av Henrik Ibsen En lang analyse av Henrik Ibsens episke drama "Brand".
"Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen Dette er en kort bokanalyse av Ingvar Ambjørnsens bok "Brødre i blodet".
"Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen Analyse av Ingvar Ambjørnsens "Brødre i blodet". Skrevet i 10. klasse.
"Bundet til et tre i skogen" av Karin Sveen Sammendrag og analyse av ei novelle fra samlingen "Døtre" av Karin Sveen.
"Byens metafysikk" av Rolf Jacobsen Analyse av diktet "Byens metafysikk".
"Byens metafysikk" av Rolf Jacobsen Analyse av diktet "Byens metafysikk".
"Consolation" by Billy Collins Analyse av diktet Consolation av dikteren Billy Collins
"Da Vinci-koden" av Dan Brown Analyse av "Da Vinci-koden".
"Dagbok 26.april 1993" (T. Obrestad) Nynorsk analyse av novellen "Dagbok 26.april 1993" av Tor Obrestad. Karakter: 5/4
"Death of a Salesman" by Arthur Miller Analyse av Death of a Salesman.
"Den frosne kvinnnen" (J. Michelet) Litteraturoppgave om "Den frosne kvinnen" av Jon Michelet.
"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø Analyse av novellen "Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø Analyse/tolkning av den "Den grøne kommoden".
"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø Tolkning av novellen ”Den grøne kommoden”, som er skrevet av Selma Lønning Aarø.
"Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø Analyse av novellen "Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
"Den Misunnelige Frisøren" (L. Saabye Christensen) En novelleanalyse: "Den Misunnelige Frisøren" av Lars Saabye Christensen. Skrevet på allmenn GK.
"Den siste viking" av Johan Bojer Romananlyse av Johan Bojers "Den siste viking".
"Det er den draumen" av Olav H. Hauge Tolking av diktet "Det er den draumen". Vårtentamen på Vg1 for ST. Karakter: 6- (Har ikkje retta skrivefeila)
"Det gylne kompasset" av Philip Pullmann Analyse av boka "Det gylne kompasset" av Philip Pullman.
"Detalj av usynlig novemberlandskap" av Inger Hagerup En kort og konsis analyse av et av Inger Hagerups dikt.
"Doppler" av Erlend Loe Analyse av Erlend Loes bok "Doppler".
"Doppler" av Erlend Loe En romananalyse av boka "Doppler" som er skrevet av Erlend Loe
"Drageløperen" av Khaled Hosseini Kort litteraturskjema av romanen "Drageløperen".
"Drift" av Rolf Stenersen Tolkning av novellen "Drift" av Rolf Stenersen. Karakter: 6/5 (VG3 studiespesialisering)
"Drømmefangeren" av Unni Lindell "Drømmefangeren" er en kriminalroman, også betegnet som en psykologsik thriller, skrevet av Unni Lindell.
"Du må ikke sove" av Arnulf Øverland Diktanalyse av Arnulf Øverlands "Du må ikke sove".
"Dune" (F. Herbert) Referat/analyse av "Dune" av Frank Herbert. Karakter: 5 (VK1, engelsk 5 timers)
"Døden på Oslo S" av Ingvar Ambjørnsen En analyse av "Døden på Oslo S".
"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik) Tolkning av Rune Belsviks novelle "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik) Detta er en analyse av Rune Belsviks novelle "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik) ”Eg står her og skal slå opp med ei jente” er skrevet av Rune Belsvik og er fra novellesamlingen ”kram snø” som kom ut i 1981. Slutten bør endres om til konklusjon! Karakter: 5- (VK2)
"Eg står her og skal slå opp med ei jente" av Rune Belsvik Sammendrag og analyse av ei novelle skrevet av Rune Belsvik.
"Ein sykkel på havsens botn" (R. Hovland) Analyse av novella "Ein sykkel på havsens botn" av Ragnar Hovland.
"Einsamflygar" (H. Vesaas) Analyse av diktet "Einsamflyger" skrevet av Haldis Moren Vesaas.
"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas Diktanalyse av einsamflygar. Einsamflygar vart skrive av Halldis Moren Vesaas, og vart utgitt første gongen i ”Utvalde Dikt” i 1957.
"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas Diktanalyse av "Einsamflygar" fra diktsamlingen "Utvalde dikt".
"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas Oppgaven var å tolke diktet "Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas, samt skrive et eget dikt.
"Einsamflygningar" av Halldis Moren Vesaas Analyse av diktet "Einsamflygningar".
"Elgkalven" av Sara Johnsen Oppgave i norsk, analyse av en av fortellingene til Sara Johnsen. Skrevet på 3vgs.
"Elgkalven" av Sara Johnsen Norsk novelleanalyse av "Elgkalven", en novelle skrevet av Sara Johnsen. Oppgaven er skrevet på 3vgs.
"Elling" Kort analyse av filmen "Elling".
"Elly Byde" (P. Juul) Analyse på dansk af novellen "Elly Byde" skrevet af Pia Juul.
"En drøm" av André Bjerke Diktanalyse i norsk (3vgs) av "En drøm" av André Bjerke.
"En falkepleiers bekjennelse" (I. Ambjørnsen) Dette er en tolkning av novella "En falkepleiers bekjennelse" av Ingvar Ambjørnsen. Skrevet i første året på videregående.
"En falkepleiers bekjennelse" av Ingvar Ambjørnsen En analyse og tolkning av "En falkepleiers bekjennelse".
"En falkepleiers bekjennelser" av Ingvar Ambjørnsen Tolkning og analyse av Ingvar Ambjørnsens novelle. Karakter: 5+
"En Folkefiende" (H. Ibsen) Svar på noen oppgaver om Henrik Ibsens "En Folkefiende". Noen av spørsmålene er litt tynt besvart.
"En folkefiende" av Henrik Ibsen Tolkning av "En folkefiende" av Henrik Ibsen. Karakter: 5/6 (10. klasse)
"En hustavle" av Arnulf Øverland Dette er en analyse av et dikt som heter "En Hustavle". Diktet er skrevet av Arnulf Øverland. Karakter: 5 (1. klasse, videregående)
"En hustavle" av Arnulf Øverland Analyse av diktet "En hustavle", som ble skrevet av Arnulf Øverland i 1929. Karakter: 5 (1. klasse, videregående)
"En vinternatt" av Hans Aanrud Novelleanalyse av Hans Aanruds "En vinternatt".
"En vårnat" (Welhaven) vs. "Til foråret" (Wergeland) Her har jeg tatt for meg begge diktene hver for seg, deretter har jeg prøvd å plassere disse litteraturhistorisk, for så å sammenligne dem.
"En vårnat" og "Klokken to". Diktanalyse av to dikt. Et av Welhaven og et av Krag, og sammenligning av disse. Karakter 5/6
"Endestasjon" av Tormod Skagestad Dikttolkning av "Endestasjon".
"Engel uten vinger" (K. Scheen) En enkel og grei analyse av Kjersti Scheens "Engel uten vinger" fra 2001. Karakter: 4
"Episode" (I. Hagerup) Analyse av diktet "Episode" som er skrevet av Inger Hagerup.
"Episode" av Inger Hagerup Analyse av novellen "Episode" skrevet av Inger Hagerup.
"Erasmus Montanus" av Ludvig Holberg Lang tolkning av Erasmus Montanus. Karakter: 6
"Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde Om "Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde.
"Et bra band" av Anders Bortne Litteraturoppgave i norsk om boka og forfatteren.
"Et dukkehjem" (H. Ibsen) Analyse av Henrik Ibsens "Et dukkehjem".
"Et dukkehjem" (H. Ibsen) Sammendrag og tolkning av Henrik Ibsens "Et dukkehjem". Karakter: 4+ (oppgaven er forbedret etter at læreren rettet den)
"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen Teksten ble brukt til et muntlig framlegg.
"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen Sammendrag av filmatiseringen av Henrik Ibsens "Et dukkehjem" med personbeskrivelser og symboler. Skrevet i 10. klasse.
"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen Referat, persongalleri og etterarbeid av skuespillet ”Et dukkehjem” av Henrik Ibsen.
"Et lite jubileum" Skrevet som norskstil; en tolkning av novellen "Et lite jubileum".
"Et rom står avlåst" av Kolbein Falkeid En god og utfyllende diktanalyse av Kolbein Falkeids dikt "Et rom står avlåst".
"Et rom står avlåst" av Kolbein Falkeid En tolking av diktet "Et rom står avlåst".
"Fade to black" av Metallica Analyse av Metallicas låt "Fade to black" fra albumet "Ride the lightning", samt litt om bandet. Karrakter: 6
"Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson Analyse av novellen "Faderen" skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson. Karakter: 5
"Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson Tolking av Bjørnstjerne Bjørnsons bondefortelling "Faderen".
"Fakta om Finland" (E. Loe) Ei bokanalyse av "Fakta om Finland" av Erlend Loe.
"Fatso" (L. Ramslie) Inneholder en analyse av boka "Fatso" av Lars Ramslie.
"Fireproof" av Eric Wilson Manus til muntlig presentasjon av analyse av boka ''Fireproof''.
"Fiskerjenten" og "Det Største I Verden" Samanlikning av romanen "Fiskerjenten" av Bjørnstjerne Bjørnson og filmen "Det Største I Verden".
"Fiskerjenten" versus "Det største i verden" En sammenligning mellom Bjørnsons "Fiskerjenten" og Robshams "Det største i verden", samt en vurdering av begge.
"Flir-Klara" (A. Prøysen) Tolkning av novellen "Flir-Klara" skrevet av Alf Prøysen.
"Fluenes herre" av William Golding Beskrivelse av handlingen og analyse av boka "Fluenes herre".
"Flyktning i Klassen" (I. Dahl Sem) En jente som flytter fra Chile til Norge. Analyse av novellen som er skrevet av Ingebjørg Dahl Sem.
"Forrådt" av Amalie Skram Tolkning av Amalie Skrams "Forrådt".
"Free for All" by Syed Moin Ashraf Analyse av novellen Free for All skrevet av den indiske forfatteren Moin Ashraf.
"Fuglane" av Tarjei Vesaas Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas.
"Fugledansen" (I. Ambjørnsen) Analyse av boka "Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen.
"Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen Oppgaver om romanen "Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen. Innlevering i norsk, VG1.
"Fugleelskerne" av Jens Bjørneboe Analyse av "Fugleelskerne" og en kort presentasjon av forfatteren av boka, Jens Bjørneboe.
"Fyr" (L. Stien) Dette er en tolkning av novellen "Fyr" fra novellesamlingen "Fuglan Veit". Novellen er skrevet av Laila Stien.
"Garman og Worse" av Alexander Kielland Romananalyse av "Garman og Worse" av Alexander Kielland.
"Garps bok" og "The world according to Garp" Romanprosjekt i norsk, hvor vi leste en bok og så filmatiseringen av boka. Karakter: 5+ (9. klasse)
"Gift" (A. Kielland) Analyse av "Gift" av Alexander Kielland, samt informasjon om forfatteren.
"Gift" av Alexander Kielland Analyse av Alexander Kiellands roman "Gift".
"Gilead" by Marilynne Robinson A literary analysis of Marilynne Robinson: Gilead.
"God skole krever vilje til endring" "God skole krever vilje til endring" i Aftenposten. Karakter: 5 (VK1)
"Grass" by Carl Sandburg En kort analyse av diktets struktur, samt tema.
"Gugg" av Lars Saabye Christensen Referat og tolkning av boka "Gugg" som Lars Saabye Christensen har skrevet.
"Haiene" (J. Bjørneboe) Tekst om Jens Bjørneboe og boka hans "Haiene".
"Haiene" av Jens Bjørneboe Her en en stil jeg skrev på norsk 2-timersskriving i tredjeklasse om romanen "Haiene" av Jens Bjørneboe.
"Haiene" av Jens Bjørneboe Oppgaver til romanen "Haiene" av Jens Bjørneboe.
"Haiene" av Jens Bjørneboe Analyse/sammendrag av Jens Bjørneboes "Haiene".
"Han som lengtet til stjernene" av Thore Hansen Analyse av novellen "Han som lengtet til stjernene".
"Herman" (L.S. Christensen) Grundig analyse, som del av særemne, av Lars Saabye Christensens bok "Herman".
"Hjemkomsten" av Kjell Askildsen Analyse/tolkning av novellen ”Hjemkomsten” av Kjell Askildsen fra heretter følger jeg deg helt hjem, 1953.
"Hjemkomsten" av Kjell Askildsen Noveller er ikkje alltid slik som du les ho. Etter at eg satte meg inn i teksten, kom det fort fram ei djupare meining. Her har eg gjort rede for det eg trur Askildsen har tenkt då han skrev denne novella. Sidemåltentamen, VKII.
"Hobbiten" av J. R. R. Tolkien Dette er kun handlingsreferatet og kort personkarakteristikk av hovedpersonen Bilbo. Karakter: 5- (VG3 studiespesialiserende)
"Holdeplass" av Kjersti Ericsson Tolkning av Kjersti Ericssons dikt ”Holdeplass” fra "Drømmen og kompasset" (1981). Tentamen 08.
"Holdeplassen" (K. Ericsson) Analyse av diktet "Holdeplassen" skrevet av Kjersti Ericsson.
"Huckleberry Finn" by Mark Twain Analyse av boka "Huckleberry Finn".
"Husk hjelm!" av Ingvar Ambjørnsen Analyse av en tekst skrevet av forfatteren Ingvar Ambjørnsen.
"Husk hjelm!" av Ingvar Ambjørnsen Analyse av novellen "Husk hjelm!".
"Hverdagen" av Rudolf Nilsen Analyse av diktet "Hverdagen" av Rudolf Nilsen. Oppgaven var på nynorsk (sidemål). Innholdsmessig er det mye bra.
"Hvite niggere" (I. Ambjørnsen) Handlingsreferat og analyse av Ingvar Ambjørnsens "Hvite niggere".
"Hører du hundene gjø?" av Juan Rulfo Dette er en analyse av "Hører du hundene gjø?".
"Høst" (J.E. Vold) Diktanalyse av diktet "Høst" av Jan Erik Vold. Karakter: 6
"Høyere enn himmelen" (K. Hagerup) En liten tolkning av "Høyere enn himmelen" skrevet av Klaus Hagerup, som i tillegg inneholder et omfattende (og avslørende) handlingsreferat.
"I Am Legend" En filmanalyse av filmen "I Am Legend", regissert av Francis Lawrence. Karakter: 6 (allmenn, 1. videregående)
"I denne verden er alt mulig" av Klaus Hagerup Analyse av Klaus Hagerups "I denne verden er alt mulig". Tilbakemelding fra norsklæreren: "Du har skrevet en god analyse, der du får fram mye av det som er viktig i stykket".
"Idas dans" av Gunnhild Corwin En nokså kort og grei sammenfatning om noen av virkemidlene i Gunnhild Corwins bok "Idas dans", en biografi hun skrev etter datteren døde av leukemi.
"Ikkje Amerika, men Amerika" av Kjartan Fløgstad Analyse av teksten "Ikkje Amerika, men Amerika".
"Ikkje Amerika, men Amerika" av Kjartan Fløgstad En nynorsk analyse av Kjartan Fløgstad sin "Ikkje Amerika, men Amerika".
"Is-slottet" (T. Vesaas) Hva er det med Unn? En tolkning av Tarjei Vesaas' "Is-slottet".
"Is-slottet" av Tarjej Vesaas En analyse av "Is-slottet". Skrevet 3. året på vgs.
"Ispiken" av Bent Haller Analyse av novellen "Ispiken", som er skrevet av Bent Haller. Dette er egenoppfatning og vurdering av novellen :)
"Isslottet" av Tarjei Vesaas Kort sammendrag og noe analyse av Tarjei Vesaas' "Isslottet".
"Ja, vi elsker" og "Norge i fløtesaus" Analyse av nasjonalsangen vår og Gro Dahles tekst "Norge i fløtesaus".
"Jeg holder ditt hode" av Stein Mehren Tolking av diktet ”Jeg holder ditt hode”.
"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder Oppgaven omhandler diketet "Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder.
"Jet" (A. Eggen) En minimal tolkning av Arnljot Eggens dikt "Jet", samt litt om Eggens diktsamlinger.
"Jonas" av Jens Bjørneboe Sammendrag og analyse av boka "Jonas" av Jens Bjørneboe.
"Jonas" av Jens Bjørneboe Analyse av boken "Jonas" av Jens Bjørneboe.
"Jorina" (R. Vaage) En tolkning av Ragnvald Vaages novelle "Jorina".
"Julie" (A. K. Elstad) Romananalyse av Anne Karin Elstads "Julie".
"Kabalmysteriet" (J. Gaarder) Alt fra fakta om Jostein Gaarder til referat og analyse av "Kabalmysteriet", samt personlig vurdering av boka.
"Kabalmysteriet" (J. Gaarder) Analyse av Jostein Gaarders "Kabalmysteriet".
"Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder En bokanalyse av Jostein Gaarders "Kabalmysteriet".
"Kall meg Line-mor" av Torborg Nedreaas Oppgaven lød: "Analyser og tolk novellen ”Kall meg Line-mor” av Torborg Nedreaas."
"Karen" (A. Kielland) Kort og grei analyse av Alexander Kiellands novelle "Karen".
"Karen" (A. Kielland) Analyse av Alexander Kiellands "Karen".
"Karen" (A. Kielland) Analyse av "Karen" av Alexander Kielland.
"Karen" (A. Kielland) Dette er en nøye tolkning av Alexander Kiellands "Karen".
"Karen" (A. Kielland) Analyse av Alexander L. Kiellands novelle "Karen".
"Karen" av Alexander Kielland En ryddig analyse av novellen Karen. Skrevet i 10. klasse, måloppnåelse HØY.
"Karen" av Alexander Kielland Analyse av Alexander L. Kiellands novelle "Karen".
"Karen" av Alexander Kielland Analyse av novellen "Karen".
"Karen" av Alexander Kielland Dette er ei analyse av novella "Karen" skreve av Alexander Kielland. Karakter: 6/5 (10. klasse)
"Karen" av Alexander Kielland Omfattende beskrivelse av novellen "Karen", forfatteren Alexander og epoken realismen.
"Karen" av Alexander Kielland En tolkning/analyse av novellen "Karen" av Alexander Kielland.
"Karens Jul" (A. Skram) Analysering og tolkning av "Karens Jul" av Amalie Skram, kort forfatterbiografi, og jeg har satt teksten inn i en litteraturhistorisk sammenheng.
"Karens Jul" (A. Skram) Novella ”Karens jul” er skrevet av forfatteren Amalie Skram. Den ble skrevet i midten av Naturalismen.
"Karens jul" av Amalie Skram Analyse av Amalie Skrams "Karens jul".
"Karens jul" av Amalie Skram En kort analyse av "Karens jul" av Amalie Skram.
"Karens jul" av Amalie Skram Analyse av novellen "Karens jul" av Amalie Skram. Skrevet i 10. klasse.
"Kimen" (T. Vesaas) Analyse av boka "Kimen" og litt om forfatteren Tarjei Vesaas. Hvordan er "Kimen" typisk modernistisk?
"Kjærlighet er et ord jeg aldri bruker" (B. K. Larsen) Analyse av novella "Kjærlighet er et ord jeg aldri bruker" av Britt Karin Larsen.
"Kjærlighet" av Hanne Ørstadvik Inneholder handlingsreferat, personkarakteristikk, synsvinkel, miljøskildring o.l. Karakter: 6 (VK2)
"Kor e hammaren, Edvard" av Jahn-Arill Skogholt Diktet beskriver Edvards siste forberedelser før han skal jobbe i industrien i byen.
"Kristendom - den tiende landeplage" av Arnulf Øverland Tolkning av saksteksten "Kristendommen - den tiende landeplage". Skrevet i VK2.
"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas Analyse av Torborg Nedreaas' "Kruttrøyk". Karakter: 5 (VK2)
"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas Novelleanalyse av "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas.
"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas Sammendrag og analyse av novellen "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas.
"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas Analyse av novella "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas. Karakter: 6-
"Kunsten å være neger" av Are Kalvø Sakprosa-analyse av Are Kalvøs "Kunsten å være neger".
"Kvardag" (O. Hauge) Diktanalyse av Olav H. Hauges dikt "Kvardag".
"Kven sin kropp er dette?" av Rønnaug Kleiva Analyse av "Kven sin kropp er dette?". Karakter: 4
"Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva En analyse av novellen "Kven sin kropp er dette" av forfatteren Rønnaug Kleiva.
"Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva Analyse av novella "Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva. Karakter: 6
"Kystlandskap" (B. Vik) Analyse av novella "Kystlandskap" av Bjørg Vik fra novellesamlingen ”En gjenglemt Petunia” (1985).
"Kystlandskap" av Bjørg Vik Tolkning av novellen "Kystlandskap", som blant handler om ei jente og en måke.
"Lady Lazarus" av Sylvia Plath og "Bird" av Emily Dickinson Diktanalyse og sammenlikning av to dikt av henholdsvis Sylvia Plath og Emily Dickinson.
"Landskap med gravemaskiner" av Rolf Jacobsen En diktanalyse av Rolf Jacobsens "Landskap med gravemaskiner". Skrevet i 9. kalsse.
"Landskap med gravemaskiner" av Rolf Jacobsen Diktanalyse. Karakter: 5 (Grunnkurs)
"Lillebror" av Aksel Sandemose Fyldig novelletolkning av Sandemoses "Lillebror". Karakter: 6 (VK2)
"Lord of the flies" by William Golding Tolkning av "Lord of the flies" av William Golding. Håper den er til hjelp. Karakter: 5 (VK2)
"Louis Armstrong" (H. Børli) Analyse/tolkning av diktet "Louis Armstrong" av Hans Børli.
"Lucie" av Amalie Skram En kortfattet romananalyse av "Lucie".
"Lykke" av Inger Hagerup Kommentar fra lærer: "Veldig godt innhold, men mange skrivefeil"
"Madeira-hanen" av Ola Jonsmoen Analyse av novellen "Madeira-hanen" av Ola Jonsmoen.
"Man from the South" by Roald Dahl Kort analyse av novellen Man from the South skrevet av forfatteren Roald Dahl.
"Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg Romananalyse av Tore Renbergs "Mannen som elsket Yngve". Karakter: 5+ (VG1)
"Markens grøde" og "Bonde" av Knut Hamsun Analyse og sammenligning av utdrag fra romanen "Markens grøde" og utdrag fra avisinnlegget "Bonde", begge skrevet av Knut Hamsun.
"Matt. 18.20" av Tor Åge Bringsværd Oppgave skrevet på tentamen i norsk.
"Mauren" av Inger Hagerup Diktanalyse av Inger Hagerups "Mauren".
"Mecedes Benz" by Janis Joplin En kort analyse av sangen "Mercedes-Benz", og litt om låtskriveren. Skrevet en VG1 student v/studiospesalisering. Karakter: 4-
"Monsignor Quixote" av Graham Greene Analyse av boken Monsignor Quixote, skrevet av Graham Greene.
"Moren min er en saks" av Gro Dahle Diktanalyse av "Moren min er en saks" utgitt av Gro Dahle. Karakter: 5+ (Heldagsprøve i norsk 1. VGS)
"Musikk fra en blå brønn" av Torborg Nedreaas En litn analyse av Torborg Nedreaas' novelle "Musikk fra en blå brønn".
"My Pretty Rose Tree" by William Blake Tolkning av diktet "My Pretty Rose Tree" av William Blake. Karakter: 6
"My Son the Fanatic" by Hanif Kureishi Analyse av novellen "My Son the Fanatic".
"Naiv. Super." av Erlend Loe Bokanalyse av Erlend Loes roman "Naiv. Super". Fakta om Erlend Loe. Karakter: 6 (videregående)
"Naiv.Super." av Erlend Loe Inneholder en del spesifikke oppgaver, men også et solid sammendrag av "Naiv.Super." og en stiloppgave.
"Ned til Oske" (F. Grytten) Novelleanalyse av Frode Gryttens "Ned til Oske". Ganske dårlig språk (sidemål), men godt innhold. Karakter: 4+ (VK2)
"Nestekjærlighet som forbrytelse" av Anders Heger Retorisk analyse av innlegget "Nestekjærlighet som forbrytelse" av Anders Heger publisert i Dagsavisen 10.12.11.
"Nineteen Eighty-four" av G. Orwell Forklaring av bakgrunnen for og analyse av George Orwells Nineteen Eighty-four.
"Nygift" av Frode Grytten Analyse av novellen "Nygift".
"Når villdyret våkner" av Jack London Bokanalyse og omtale av "Når villdyret våkner" av Jack London. Skrevet i 10. klasse.
"O.K Corral" (S. Holmås) Bokanalyse av "O.K Corral" av Stig Holmås.
"Oktober" (F. Grytten) Analyse av novellen "Oktober" av Frode Grytten. Analysedelen står etter oppgaveteksten og selve novellen. Karakter: 6/5
"Oktober" (F. Grytten) Tolkning av novellen "Oktober" av Frode Grytten.
"Oktober" av Frode Grytten En kort tolkning av novellen "Oktober" skrevet av Frode Grytten. Kommentarer og synspunkt er også meddelt.
"Oktober" av Frode Grytten Ei slags tolking av novella "Oktober" av Frode Grytten. Karakter: 5 ("Reflektert og godt skrive.")
"Onkel Oskar saueost og andre godbitar" av Torvald Sund Analyse av boka "Onkel Oskar saueost og andre godbitar" skrevet av Torvald Sund.
"Pan" (K. Hamsun) Oppgaver til "Pan" skrevet av Knut Hamsun i 1894. I tillegg til oppgavene inneholder teksten analyse av boka og biografi av Hamsun.
"Pass deg for ulven" av Gro Dahle Novelleanalyse av "Pass deg for ulven" av Gro Dahle.
"Populærmusikk frå Vittula" av Mikael Niemi Arbeidsoppgaver fra boka "Populærmusikk frå Vittula" av Mikael Niemi.
"Pornopung" (M. Larsen) Analyse av boka "Pornopung" skrevet av Mads Larsen.
"Prime time" av Liza Marklund Dette er en analyse av Liza Marklunds "Prime time". Sjanger: Thriller. Skrevet i 10. klasse.
"Prozac Nation" by Elizabeth Wurtzel Analyse av Elizabeth Wurtzels "Prozac Nation". NB! Analysen er basert på boka, og ikke filmen, som er helt annerledes!
"Prøvehopperen" (L. S. Christensen) Analyse av diktet "Prøvehopperen" skrevet av Lars Saabye Christensen. Karakter: 4+
"På stengrunn" av Rudolf Nilsen Analyse av diktet "På stengrunn" av Rudolf Nilsen. Karakter: 4 (sidemål)
"Renslighet er en dyd" (K. Småge) Analyse av novellen "Renslighet er en dyd". Novellen er fra boken "Kvinnens lange arm" (1992) og er skrevet av Kim Småge.
"Renslighet er en dyd" (K. Småge) En analyse av novellen "Renslighet er en dyd", fra boken "Kvinnens lange arm" (1992), skrevet av Kim Småge.
"Renslighet er en dyd" av Kim Småge Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge.
"Renslighet er en dyd" av Kim Småge Analyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge. Vi fikk ikke karakter på analysen.
"Renslighet er en dyd" av Kim Småge Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge.
"Renslighet er en dyd" av Kim Småge Analyse av novellen "Renslighet er en dyd". Norskgreier på skolen.
"Renslighet er en dyd" av Kim Småge Gruppearbeid om noveller.
"Ringen" av Gro Dahle Tolkning av "Ringen" fra novellesamlingen "Pelsjegerliv" skrevet av Gro Dahle. Heldagsprøve i norsk, 3. klasse, videregående.
"Ringen" av Knut Hamsun Tolkning av "Ringen", som er en novelle skrevet av forfatteren Knut Hamsun.
"Rødme" av Espen Haavardsholm En analyse av "Rødme", som er skrevet av Espen Haavarsholm.
"Rødme" av Espen Haavardsholm Novelleanalyse av Espen Haavardsholms "Rødme".
"S for lengsel" (A. Ch. Østby) Dette er en analyse av boken "S for lengsel" av Anne Ch. Østby.
"Saga sangeren" av Odd Nerdrum Bildeanalyse av "Saga sangeren" av Odd Nerdrum.
"Semmelweiss" (J. Bjørneboe) En analyse/sammendrag av "Semmelweiss" av Jens Bjørneboe.
"Sjur Gabriel" av Amalie Skram Ei tolking av boka "Sjur Gabriel" av Amalie Skram.
"Skilnaden" av Rune Belsvik Analyse/tolking av novella "Skilnaden" skrive av Rume Belsvik. Karakter: 5 (GK Idrett)
"Skilnaden" av Rune Belsvik Dette er ein analyse av novlla "Skilnaden" av Rune Belsvik. Karakter: 5 (GK idrett)
"Skolegutt" (L. Stien) Tolkning av Laila Stiens "skolegutt" på nynorsk. Karakter: 5 (grunnkurs)
"Skolegutt" av Laila Stien Tolking av novella "Skolegutt" av Laila Stien.
"Skrik" og "Livets dans" (E. Munch) Analyse og tolkning av maleriene "Skrik" og "Livets dans" malt av Edvard Munch.
"Skyskraperengler" (T. Nilsen) Bokanalyse av "Skyskraperengler" av Tove Nilsen. Karakter: 6 (10. klasse)
"Slakteren fra Sofia" (T. Nilsen) Presentasjon/analyse av novellen "Slakteren fra Sofia" skrevet av Tove Nilsen.
"Smi mens liket er varmt" av Øystein Sunde Analyse av Øystein Sundes sarkastiske sang "Smi mens liket er varmt".
"Små-Brekker'n" av Tore Tveit Kort tolkning av novella "Små-Brekker'n".
"Snill" (G. Dahle) Bildebokanalyse av "Snill" av Gro Dahle.
"Snømannen" av Jo Nesbø Bokanalyse av Jo Nesbøs "Snømannen". Skrevet i 10. klasse.
"Snåsamannen" av Ingar Sletten Kolloen Bokanalyse av den populære boken om Snåsamannen skrevet av Ingar Sletten Kolloen! Karakter: 4 (men har rettet den siden;-)
"Soga om Gisle Sursson" Analyse av islendingesagaen "Soga om Gisle Sursson". Karakter: 5+ (Norskoppgave VK1)
"Syden" av Are Kalvø Sakprosa-analyse av Are Kalvøs "Syden".
"Synnøve Solbakken" av Bjørnstjerne Bjørnson Analyse av Bjørnstjerne Bjørnsons "Synnøve Solbakken". Karakter: 5
"Takk for sist" (L. Stien) Analyse av "Takk for sist" av Laila Stien. Skrevet på grunnkurs på videregående.
"Tegn til kjærlighet" av Jan Kjærstad En analyse av en romanbok av Jan Kjærstad - "Tegn til kjærlighet". Karakter: 5+
"The Garden of Love" by William Blake Dikttolkning av "The garden of love" på engelsk. Skrevet på VK1.
"The Glass Menagerie" by Tennessee Williams Analytisk refereat av "The Glass Menagerie"
"The Hunger Games" av Suzanne Collins En oppgave om boka "The Hunger Games". Har med sammendrag, virkemidler, om forfatteren, personskildring, tema osv. Skrevet i 10. klasse.
"The Killers" by Ernest Hemingway Analyse av Hemingways "The Killers". Trolig mange skrivefeil siden det ikke har blitt kjørt gjennom rettskrivingsprogram, men det burde være lett å gjøre selv.
"The Lord of the Rings" by J. R. R. Tolkien Analyse av "Lord of the Rings" ved hjelp av Olrik's episke lover og aktantmodellen.
"The Moose and the Sparrow" by Hugh Garner Analyse av novellen "The Moose and the Sparrow".
"The most beautyful woman in town" by Charles Bukowski Analysis of "The most beautiful woman in town" by Charles Bukowski.
"The Outsiders" (S. E. Hinton) Analyse av boken "The Outsiders" av Susan Eloise Hinton.
"The Passion of The Christ" - Spekulativ voldsfilm eller troverdig dokumentar? En analyse og drøfting av Mel Gibsons film "The Passion of The Christ". Inneholder flere drøftingsmomenter der filmen settes opp mot både Bibelhistorie og andre kilder. En fagoppgave i KRL skrevet på allmennlærerutdanningen.
"The Secret Diary Of Adrian Mole, Aged 13 3/4" by Sue Townsend Kort sammendrag av boka, personanalyse og temaanalyse.
"The Slave Ship" by J.M.W. Turner Kort introduksjon om romantikken og britisk romantikk særskilt. Analyse og tolkning av J.M.W. Turners bilde "Slaveskipet". Tverrfaglig engelsk- og kunst- og kulturhistorieoppgave.
"The Story of an Hour" by Kate Chopin An analysis of Kate Chopin's "The Story of an Hour".
"The Temple of Gold" by William Goldman Kort analyse av "The Temple of Gold" av William Goldman.
"Ti bud til en ung mann som vil frem i verden" av Jens Bjørneboe Diktanalyse av Bjørneboes dikt "Ti bud til en ung mann som vil frem i verden". Karakter: 6-
"Ti kniver i hjertet" og "Gutten som ville være en av gutta" Analyse av filmen "Ti kniver i hjertet" og boka "Gutten som ville være en av gutta" av Lars Saabye Christensen. Filmen er basert på boka.
"Til hjertene" (G. Reiss-Andersen) Diktanalyse av Gunnar Reiss-Andersens "Til hjertene" skrevet på VK2.
"Til kvinner er vi født" vs. "Barbie Girl" Sammenligning av de to tekstene "Til kvinner er vi født" av Inger Hagerup og Aquas "Barbie Girl".
"Til Ungdommen" (N. Grieg) Analyse av "Til Ungdommen", et dikt av Nordahl Grieg.
"Til ungdommen" av Nordahl Grieg Langsvarsoppgave hvor oppgaven var å tolke diktet "Til ungdommen" av Nordahl Grieg.
"Ting ned i steinene" av Bjarte Breiteig Analyse av novellen "Ting ned i steinene".
"Ting ned i steinene" av Bjarte Breiteig Analyse av Bjarte Breiteigs novelle "Ting ned i steinene." Vurdert til karakter 6 av norsklæreren min.
"Tir n'a noir" av Kolbein Falkeid Analyse av diktet "Tir n'a boir", og litt om forfatteren Kolbein Falkeid.
"To levende og en død" (S. Christiansen) Analyse av boka Sigurd Christiansens "To levende og en død".
"Tomaten og Løken" av Inger Hagerup En diktanalyse av Inger Hagerups dikt "Tomaten og Løken". Karakter: 6
"Tomaten og løken" av Inger Hagerup Diktanalyse av "Tomaten og løken" av Inger Hagerup, samt en kort presentasjon av Hagerup.
"Tre jenter som går opp på eit fjell ein sommardag og byrjar gå ned igjen" av Rønnaug Kleiva Denne stilen tolker novellen "Tre jenter som går opp på eit fjell ein sommardag og byrjar gå ned igjen" av Rønnaug Kleiva.
"Tung tids tale" av Halldis Moren Vesaas Diktanalyse av "Tung tids tale".
"Tørst" (W. Krossøy) Ei analyse av novella "Tørst" av Wenche Krossøy.
"Ung gutt i snø" av Bjarte Breiteig. En novelleanalyse av "Ung gutt i snø" av Bjarte Breiteig.
"Varsleren" av Karin Fossum Inneholder handlingsreferat, bruk av virkemidler, min mening om boka, og et par utdrag fra boka.
"Varsleren" av Karin Fossum Analyse av romanen "Varsleren" av Karin Fossum.
"Veien til verdens ende" av Sigurd Hoel Bokrapport fra Sigurd Hoels "Veien til verdens ende" og biografi om forfatteren.
"Ventetiden" av Ernest Hemingway En analyse av novella ''Ventetiden'' skrevet av Ernest Hemingway.
"Vertinnen" av Roald Dahl Analyse av Roald Dahls novelle "Vertinnen" (The Landlady).
"Vi overlever alt" av Arnulf Øverland En tolking av diktet "Vi ovelever alt" av Arnulf Øverland. Karakter: 5/6
"Victoria" av Knut Hamsun Bokanalyse av Knut Hamsuns "Victoria".
"Vildanden" (H. Ibsen) Tolkning av Henrik Ibsens skuespill Vildanden.
"Vildanden" (H. Ibsen) Bokvurdering av Henrik Ibsens "Vildanden". Karakter: 5 (ungdomsskolen)
"Vildanden" (H. Ibsen) Bokvurdering av Henrik Ibsen sitt skuespill "Vildanden".
"Vildanden" av Henrik Ibsen Analyse av Henrik Ibsens "Vildanden" med hovedvekt på 1. akt.
"Vildanden" av Henrik Ibsen Sammendrag av "Vildanden" med beskrivelser av personer, miljøer og rom. I tillegg inneholder teksten mye informasjon om Henrik Ibsen.
"Vildanden" av Henrik Ibsen Analyse av Henrik Ibsens stykke "Vildanden". Skrevet i 10. klasse.
"Villnis" (D. Almond) Sammendrag og analyse av boka "Villnis" av David Almond.
"Vise om Hiroshima" av Jens Bjørneboe Diktanalyse av Jens Bjørneboes "Vise om byen Hiroshima". Skrevet i 10. klasse. Obs!!! jeg har dysleksi så det er en del skrivefeil.
"Vise" (T. Vesaas) Diktanalyse av Tarjei Vesaas' "Vise".
"Vrengt" (H. Rosenløv Eeg) Dette er en bokanalyse av romanen "Vrengt", skrevet av Harald Rosenløv Eeg.
"Vrengt" av Harald Rosenlow Eeg Denne litteraturoppgaven handler om Harald Rosenløw Eeg sin bok "Vrengt". Vrengt er en samfunnskritisk bok som tar opp mange av dagens problemer. Boken er veldig interessant, og anbefales for ungdommer og voksne.
"Vuggesang i mørketid" (N. Grieg) En analyse av Nordahl Griegs dikt "Vuggesang i mørketid".
"Vær utålmodig menneske" (I. Hagerup) En analyse av Inger Hagerups dikt "Vær utålmodig menneske".
"Vår afrikanske eksplosjon" (J. Michelet) Analyse av boka "Vår afrikanske eksplosjon" av Jon Michelet
"York Springs" av Bjørn Esben Almaas Analyse av novellen "York Springs" av Bjørn Esben Almaas. Karakter: 5+ (VG3)
"Ærens mark" av Arnulf Øverland Kort litteraturskjema av teksten "Ærens mark", en novelle skrevet av Arnulf Øverland.
"Å drepe et barn" av Stig Dagerman Analyse av Stig Dagermans novelle.
"Å drepe et barn" av Stig Dagermann Analyse/tolkning av "Å drepe et barn" av Stig Dagermann.
"Å vatn!" (H. Torvund) Tolkning av diktet "Å vatn!" av Helge Torvund. Norsktentamen. Karakter: 6
“Everyday Use" by Alice Walker Analyse av novellen "Everyday Use" av Alice Walker.
”En drøm” av André Bjerke Diktanalyse av André Bjerkes "En drøm" fra samlingen "En skrift er rundt oss". Skrevet på studiespesialiserende linje (3VGS).
”Nå” av Kolbein Falkeid ”Nå” av Kolbein Falkeid
4.A Karbon og oksygen Naturfagforsøk
A comparison between "1984" and "Brave New World" Dette er en sammenligning mellom Aldous Huxleys "Brave New World" og George Orwells "1984". Den er skrevet på en IB-skole. Karakter: 6
A Day`s Wait by Ernest Hemingway En analyse av A Day`s Wait av Ernest Hemingway.
A glimpse of future (The Matrix and Star Wars) En analyse av The Matrix og Star Wars som framtidsspekulerende filmer, samt dveling rundt virkemidler i futuristisk film. Karakter: 6
A literary analysis of "Holes" (L. Sachar) En dyptinngående analyse av boken "Holes" skrevet av Louis Sachar.
Adam i "Sola er en feit Gud" En liten skildring av hovedpersonen Adam fra boka "Sola er en feit Gud".
Alle er like Tolkning av Alf Prøysens "Alle er like"
American Beauty A review of the movie American Beauty. Karakter: 6
American History X En grundig analyse/tolkning av filmen ''American History X'', som også blir sterkt anbefalt av innsenderen.
Amnesty International - kampanje mot dødsstraff Analyse av Amnesty Internationals reklamebilde i kampanjen mot dødsstraff under OL i Beijing 2008.
Analyse - Alt blir som før og At Døda et barn Analyse av novellene "Alt blir som før" av Ari Behn og "At Døda et barn" av Stig Dagerman
Analyse - Animal Farm Analyse av novellen "Animal Farm" by George Orwell. Grade: B+
Analyse - Den grønne kommoden Teksten er en analyse av "Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
Analyse - Den store mars og Maska Teksten er en analyse og sammenligning av diktene Den store mars og Maska
Analyse - Du skal få en dag i mårå og Gunerius Sammenligne "du skal få en dag i mårå" og "gunerius" på nynorsk
Analyse - Et dukkehjem Analyse av "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen. Karakter 6- i 10.klasse.
Analyse - Et dukkehjem Teksten er en analyse/tolkning av "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen.
Analyse - Fangen Dette er en diktanalyse av diktet "Fangen".
Analyse - Herre Gud! Ditt dyre navn og ære «Herre Gud! Ditt dyre navn og ære» av Petter Dass. Han var en prest og dikter som i dag blir ansett som barokkens største forfatter i Norge.
Analyse - Jeg puster liv i murstein Teksten er en analyse av «Jeg puster liv i murstein».
Analyse - Jeg Ser Teksten er en diktanalyse av "Jeg Ser" av Sigbjørn Obstfelder. Skoleoppgave i 10.klasse, karakter 6.
Analyse - Renslighet er en dyd Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" fra novellesamlingen Kvinnens lange arm (1992).
Analyse - Seterpiken og jegeren og maleriet "Gård i ytre kroken, Sogn" Seterpiken og Jegeren og Gård i Ytre Kroken i Sogn - Norsk nynorsk. I analysen forklarer jeg hvilke nasjonalromantiske trekk novellen Seterpiken og Jegeren og maleriet Gård i Ytre Kroken i Sogn består av.
Analyse - Skrive eller ikkje skrive Teksten er fra en skriveprøve i norsken, da vi fikk som oppgave å tolke novellen "Skrive eller ikkje skrive" av Gunnhild Øyehaug.
Analyse - Skylappjenta Teksten er fra en skrive oppgave om Skylappjenta.
Analyse - Tarjei sin del i "Bli hvis du kan, reis hvis du må" Teksten er en analyse av Tarjei sin del i "Bli hvis du kan, reis hvis du må" av Helga Flatland. Oppgaven fikk jeg 6 på, i 10. klasse.
Analyse - Tatt av kvinnen & Ut å stjæle hester Denne oppgaven er skrevet på grunnlag av to bøker, fakta og opplysninger fra andre kilder, samt egne refleksjoner og drøftinger rundt de. Den er delt inn i tre deler, først en innledning der forfatterne og bøkene blir kort beskrevet for å få et lite bilde av det teksten dreier seg om. Deretter kommer «hoveddelen», der de største delene av refleksjoner og drøftinger rundt det som skjer i bøkene er – og sammenligninger mellom bøkene underveis. Til slutt kommer et felles sammendrag der problemstillingen vil bli konkludert, og resultater av drøftinger og tolkinger vil bli trekt frem.
Analyse - To søstre Analyse av dokumentarromanen "To søstre"
Analyse - Victoria Fullstendig analyse av Knut Hamsuns "Victoria".
Analyse "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland (1937) Tolkning og analyse av teksten "Du må ikke sove" av Arnulf Øvreland.
Analyse av "Balder Dør" Om innholdet, budskapet, temaet, komposisjon med mer. Middels lang og god.
Analyse av "Beauty and a Beat – Justin Bieber Ft. Nicki Minaj" I norsk hadde vi om musikkvideoer, og jeg valgte selvfølgelig Justin Bieber ;) Here you go Beliebers! (Og andre) Karakter: 5
Analyse av "Derfor endret jeg mitt syn i homofilisaken" En artikkelanalyse av "Derfor endret jeg syn i homofilisaken". En artikkel fra Stavanger Aftenblad skrevet av Laila Riksaasen Dahl.
Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas. Innlevert som vurderingsoppgave i 10. klasse.
Analyse av "Kontakt" (Bringsværd) Kort analyse av novellen "Kontakt" skrevet av Tor Åge Bringsværd.
Analyse av "Vildanden" (H. Ibsen) Analyse av Ibsens verk "Vildanden", samt en avsluttende presentasjon av Henrik Ibsen. Skrevet på VK1.
Analyse av ”Rosa og Ruth” Analyse av Bjørg Viks novelle ”Rosa og Ruth”
Analyse av diktet "Vesle jente" Analyse av Erik Byes dikt.
Analyse av en reklame fra Network Norway En reklameanalyse med fokus på hvordan aktøren har brukt retoriske virkemidler for å formidle sitt budskap. Karakter: 5(+) (Heldagsprøve, VG3)
Analyse av et romanutdrag fra "Mannen som elsket Yngve" Analyse av et romanutdrag fra "Mannen som elsket Yngve". Utdraget er hentet fra kapittelet der Jarle møter Yngve for første gang. Karakter: 6
Analyse av et websted Kort analyse av www.propaganda-as.no.
Analyse av Freia-reklame Reklameanalyse av Freia Melkesjokolade.
Analyse av Fuglane Biografi om Tarjei Vesaas samt en grundig analyse av  "Fuglane".
Analyse av I et speil i en gåte Analyse av boka I et speil i en gåte.
Analyse av innledningen til "Gift" av Alexander Kielland. Analyse av innledningen til "Gift" av Alexander Kielland
Analyse av Karens Jul av Amalie Skram Denne analysen gir oversikt over virkemidler, tema, motiv samfunnets innvirkning på privatpersoner.
Analyse av Playboard Magazine Analyse av tidsskriftet Playboard Magazine, som i hovedsak dreier seg om snowboard.
Analyse av reklame Reklameanalyseskjema av en reklame for steez.no.
Analyse av reklame for Adio Analyse av reklame for skomerket Adio. Karakter: 4+
Analyse av reklame på norsk og engelsk En reklameanalyse med tips.
Analyse av reklameannonsen “Hvem er jeg?” En retorisk analyse av reklameannonse "Hvem er jeg?" laget av ungdomstelefonen.no. Karakter: 5 (Eksamen i norsk hovedmål våren 2011)
Analyse av reklamen "Kavli Kaviar" Dette er min første reklameanalyse, så den er ikke så veldig bra. Gi gjerne en tilbakemelding om teksten :) Skrevet i 9. klasse.
Analyse av Sagaen om Gunnlaug Ormstunge Teksten er en analyse av Sagaen om Gunnlaug Ormstunge. Gunnlaug Ormstunge er en islendingsagasom ble skrevet på 1200-tallet.
Analyse av Villanden Analyse av det verdensberømte skuespillet til Henrik Ibsen, samt andre tolkninger og generelle fakta.
Analyse og tolking av diktet "Navnløs" av Sigurd Obstfelder Min første analyse og tolkning, i tillegg på nynorsk. Ønsker mest mulig tilbakemeldinger på hva som kan forbedres.
Analyse Sladrehjertet En analyse av novellen Sladrehjertet av Edgar Allan Poe.
Animal Farm Om novellen "Animal Farm" og sosialismen
Animal Farm - A book review En kort summering av boka med noe om forfatter og karakterene. Kunne skrevet så mye mer, men jeg hadde begrensa plass. Karakter: 6
Animal Farm - A fable about Russian revolution En oppgave i engelsk skrevet i 10. klasse om boka "Animal Farm" av George Orwell.
Annas Barn Om en jente som blir gravid (kar. 5 10.kl)
Appelsinpiken - Gaarders egen sol Analyse av Jostein Gaarders "Appelsinpiken".
Arbeidskravsanalyse (fotball) Arbeidskravsanalyse for en midtstopper (fotball).
Askeladden og de gode hjelperne - en litterær analyse Analyse av det tradisjonelle eventyret om Askeladden.
Askeladden som kappåt med trollet Nynorskstil hvor jeg tolker eventyret "Askeladden som kappåt med trollet".
Aster Analyse av boken 'Aster'.
Aust Vågøy - en analyse Analyse av Inger Hagerups dikt 'Aust Vågøy'.
Aust-Vågøy Diktanalyse av diktet Aust-Vågøy.
Av en født forbryters dagbok Analyse av "Av en født forbryters dagbok" av Johan Borgen
Av en født forbryters dagbok Analyse av boken av Johan Borgen
Bak kulissene Analyse av novellen "Bak Kulissene"
Bak Kulissene Karakter 4/5.
Bend it like Beckham and the Indian culture Denne teksten er et kort sammendrag av boken "Bend it like Beckham" på engelsk. Samtidig er det korte fakta om indisk kultur sammenlignet med boken.
Bernhard Schlink: "Der Vorleser" Analyse av boka "Der Vorleser" skrevet av Bernhard Schlink.
Biletanalyse – Kampen for tilværelsen Bildeanalyse av Kristian Kroghs "Kampen for tilværelsen". Levert i norskfaget på studiespesialiserende linje, 3vgs. Karakter: 6
Bjørnstjerne Bjørnson Om forfatteren.
Bokanalyse av Hobbiten Dette er en bokanalyse av Hobbiten med bilder. Du kan kopiere tekst om du vil :)
Bonde Blues Analyse av McDonalds-reklamefilmen Bonde Blues som legger vekt på samarbeidet mellom norsk bønder og McDonalds.
Bowling for Columbine Filmanalyse av Bowling for Columbine, en film av Michael Moore.
Brennoffer Tolkning av et utdrag av Johan Falkbergets Brennoffer.
British Literature - "Jane Eyre" by Charlotte Brontë Fakta og tolkningstekst i engelsk. Tentamensoppgave fra 2010 om Jane Eyre. Karakter: 5+ (8. klasse)
Brokeback Mountain Analyse og anmeldelse av filmen Brokeback Mountain. Karakter: 5
Bruk bilbelte - tekstanalysering Analyse av en reklame fra Statens vegvesen om bruk av bilbelte. Ethos, Pathos, Logos, Elocutio, ect. Tolkning av tekst på universitetsnivå.
Catch me if you can Filmanalyse av "Catch me if you can". Lærerens vurdering var at den var litt kort.
Character analysis of "Macbeth" (Shakespeare) Analyse av Shakespeare's "Macbeth".
Christie, Agatha – And then there were none Engelsk analyse av Agatha Christie sin roman 'And then there were none'
Communism - Compared texts Dette er en sammenligning av to tekster som begge handler om kommunisme. Den ene teksten er tatt ut fra et leksikon, den andre fra boka "Animal Farm" av G. Orwell.
Crash Jeg fikk en oppgave på skolen om å analysere filmen Crash. Så jeg la den ut her til inspirasjon for andre. Håper den er til hjelp ;)
Da Vinci koden Bokrapport om den meget populære boken ”Da Vinci Koden”.
De fire bukkene Bruse? En humoristisk tolkning av en tolkning på eventyret "De tre bukkene Bruse".
De tre frøknene frue Analyse og tolking av teksten 'De tre frøknene frue'.
De voksnes fest En god diktanalyse av André Bjerkes «De voksnes fest». Det er skrevet i en 2-timers norskprøve på GK Allmenn.
Dead Men’s Path Analysis of the short story 'Dead Men’s Path'.
Debattinnlegg for skolemat analyse Analyse av politisk debattinlegg fra SV i Stavanger Aftenblad. Debattinlegge handler om skolemat.
Den grønne mil Besvarelse av oppgaver om filmen "Den grønne mil".
Den iscenesatte identitet Analyse av forskjellene mellom rolle og identitet med utgangspunkt i Erasmus Montanus og hovedkarakteren i "Dyp rød 315" av Helene Uri. (2. klasse-pensum, videregående)
Den nye døden Diktanalyse av "Den nye døden" av Hans Børli.
Den realistiske perioden Beskriving av diverse tekster og aalyse av "Karens jul".
Den siste viking Tolkingsoppgave fra boken "Den siste viking"
Den tropiske Orkanen Michael Kompetansemålet er at du skal drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger det har på de samfunn som blir rammet. Ut fra dette skal dere velge en naturkatastrofe fra virkeligheten og finne årsaker til den og konsekvenser den har hatt.
Der Untergang En nøyegående analyse av filmen "der Untergang". (Karakter: 6-)
Det barn du var skal du aldri mer bli - Analyse Analyse av diktet "Det barn du var skal du aldri mer bli", skrevet på nynorsk.
Det kommunistiske manifest Analyse av det kommunistiske manifest. 3. klasse pensum - del av sakprosa. Rom for forbedring språkmessig, men momentene er gode :)
Det rare Filmanalyse av filmen "Det rare". En kortfilm basert på en novelle skrevet av Tarjei Vesaas.
Det var en gang... Lettlest stil om eventyr med utgangspunkt i "Kvernen som står og maler på havsens bunn”.
Dikt og revolusjon Oppgaven var å sammenligne diktene "Jeg velger meg april" av Bjørnstjerne Bjørnson og "Revolusjonens røst" av Rudolf Nilsen. Selv med den ekstremt originale overskriften ble resultatet en sekser.
Diktanalyse av diktet "Vise". Analyse av 'Lagnad' og 'Vise' av Elling Solheim og Tarjei Vesaas
Diktanalyse Til Ungdommen Diktanalyse av Til Ungdommen av Johan Nordahl Grieg.
Diktanalyse: "Lagnad sa vi" Nynorskstil hvos jeg analyserer diktet "Lagnad sa vi" av Arnljot Eggen.
Diplom-Is reklame Analyse av en reklame for Diplom-Is.
DISKEN Tolking av Arne Skouens Disken
Disposisjon for novelletolkning Stikkordsmessig disposisjon for tolkning av novelle.
Djevelen holder lyset Analyse av romanen "Djevelen holder lyset" av Karin Fossum.
Dokumentaranalyse: Brennpunkt – Vekterne tar over for politiet En analyse av Brennpunkt-dokumentaren om vekterbransjen. Karakter: 5
Drøfting av Kongens nyttårstale 2002 De viktigste synspunktene i utdraget fra H.M. Kongens nyttårstale 2002.  
Drømmen om Narnia Om "Drømmen  om  Narnia" av C.S.Lewis.
Du må ikke sove Analyse av Øverlands dikt.
Du må ikke sove (A. Øverland) Analyse av diktet "Du må ikke sove" skrevet av Arnulf Øverland.
Dystopiske romaner: Nineteen Eighty four, Fahrenheit 451, Brave New World, My Forklaring av de store dystopiske romanene og sammenhengen mellom dem sett i et historisk, filosofisk, kultivert og litterærteoretisk perspektiv hvorav Nineteen Eighty-four (Orwell) er hovedemnet. I tillegg beskrives andre sentrale verk.
Dødelig Våpen 4 Filmanalyse av filmen 'Dødelig Våpen 4'.
Edvard Munchs "Det syke barn" Bildetolkning av "Det syke barn” av Edvard Munch.
Eg står her og skal slå opp med ei jente Analyse av Rune Belsviks novelle 'Eg står her og skal slå opp med ei jente'.
Eg står her og skal slå opp med ei jente Analyse av "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Eg står her og skal slå opp med ei jente Analyse av novellen "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Eg står her og skal slå opp med ei jente Analyse av Rune Belsvik si novelle
Eg står her og skal slå opp med ei jente Analyse av novellen "Eg står her og skal slå opp med ei jente" skrevet av Rune Belsvik.
Eg står her og skal slå opp med en jente Analyse av novellen 'Eg står her og skal slå opp med en jente' av Rune Belsvik
Egils saga og Sagaen om Olav Tryggvason Om Egils saga og ættesagaene. Om Sagaen om Olav Tryggvason og kongesagaene.
Ei historie om ender på Vestlandet Tolkning av novellen "Ei historie om ender på Vestlandet"
Ein kveld i Verona Diktanalyse av Tarjei Vesaas 'Ein kveld i Verona'.
Eksamen i norsk hovedmål 2013 Del A og B (oppgave 2).
Elling Sammendrag, analyse og personkarakteristikk av filmen Elling (2001).
En amerikansk tenåring har sett... Reklameanalyse av "En amerikansk tenåring har sett..."
En analyse av et betydningsfult dikt Analyse av diktet "Aust-Vågøy" skrevet av Inger Hagerup.
En født forbryters dagbok Analyse av novella 'En født forbrytars dagbok' av Johan Borgen
En god og en ond side En stil som inneholder forklaringer og synsvinkler til et av de mest brukte virkemidlene innenfor eventyrsjangeren.
En odelsbonde Analyse av novellen "En odelsbonde".
En retorisk analyse av "Den livsviktige åpenheten". «Den livsviktige åpenheten» er en kronikk skrevet av Leo Ajkic og Lasse Gallefoss, for «NRK Ytring», publisert 16. november. Ved å gjøre en retorisk analyse vil man kunne vurdere den helhetlige overbevisningskraften til teksten.
En tid i uvissthet En diktanalyse av diktet "Nokon heiter jobben". Skrevet på tentamen på vg1.
Enochs two Letters Analyses av Enochs two Letters
Et dukkehjem – Thorvald Helmer Personbeskrivelse av Thorvald Helmer i Ibsens "Et dukkehjem".
EU – saken som deler det norske folk Om EU og norsk politikk på området. Lettfattelig oversikt over hvor de forskjellige partiene står. Skrevet med personlig vri.
Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson Novelleanalyse av Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson.
Far min og revolvermannen Novelleanalyse av "Far min og revolvermannen". Kar: 5. Mai 1997.
Festen Novelle om en hjemme-alene fest.
Film: "Elling" (2001) Filmanalyse av "Elling", en norsk film basert på en bok av Ingvar Ambjørnsen.
Fluens Herre Analyse av "Fluens Herre", med tanke på dramturgisk modell, kameraposijon, lyd, klipping med mer.
Flyktning i klassen Analyse av Ingebjørg Dahl Sems novelle "Flykning i klassen".
Fordom + kulturmøte = kulturkonflikt Interessant tekst om fordommer, kultur og inkludering.
Forholdet mellom Josie og Tyron Om forholdet mellom Josie og Tyron i skuespillet "Måne for livets stebarn".
Francisco de Zurbaran og "Sankt Francis av Assisi i meditasjon" Introduksjon om spansk barokk og kunstneren, biledanalyse og tolkning.
Fremtiden i våre hender Analyse av Fremtiden i våre henders reklame "Carl Ivar er mitt fadderbarn".
Fucking Åmål Analyse av Fucking Amål (dramaturgien).
Fuglane Tolkning av Tarjei Vesaas'
Fuglane Analyse av "Fuglane" skrevet av Tarjei Vesaas. Karakter: 5
Fugleelskerne Kort sammendrag og tolkning
Før jeg brenner ned Jeg har fått i oppgave å skrive en tekst der jeg viser resultatet av fordypningen i et forfatterskap eller litterært emne og der jeg selv lager en problemstilling. Boken jeg har valgt å lese, samt fordype meg i er «Før jeg brenner ned» av Gaute Heivoll. H
Gamle Norig Diktanalyse av diktet "Gamle Norig" av Ivar Aasen
Garnier Pure Reklameanalyse av Garnier Pure. Karakter: 6
Genmanipulering Innlevering i etikk om genmanipulering.
Gift Tolkingsoppgave av Aleksander Kjellands "Gift".
Gisle Sursson Om Gisle Sursson.
Gjengangere Analyse av Ibsens Gjengangere
Gladiatoren Fyldig anmeldelse av filmen
Grandiosa - Lørdagspizza Analyse av reklamen for Grandiosa-pizza.
Greven av Monte Cristo En grundig mediavitenskapelig analyse av filmen "Greven av Monte Cristo" fra 2002, en film av Kevin Reynolds.
Gudene må være gale Analyse av filmen "Gudene må være gale"
Gummi-Tarzan Analyse av boken "Gummi-Tarzan".
Gunnlaug Ormstunge Analyse av boka Gunnlaug Ormstunge
Gunnlaug Ormstunge En tolkning av sagaen Gunnlaug Ormstunge. Karakter: 4/5 (teksten er forbedret etter tilbakemelding fra lærer)
Gunnlaug Ormstunge Stiloppgave om sagaen Gunnlaug Ormstunge.
Gunnlaug Ormstunge Komposisjon av sogo om Gunnlaug Ormstunge.
Gunnlaug Ormstunge Diverse oppgaver om Gunnlaug Ormstunge.
Gunnlaug Ormstunges saga Tolkning av Gunnlaug Ormstunges saga.
Guten som kappåt med trollet Analyse av eventyret "Guten som kappåt med trollet".
Har vi ham nå? - analyse av Wilfreds personlighet Analyse av Wilfred Sagens (hovedpersonen i Johan Borgens trilogi "Lillelord") personlighet. Hvorfor er hans personlighet splittet, hvordan utrykkes dette i bøkene, og hvilke følger får det for livet hans?
Henrik Ibsen et dukke hjem Analyse av "Et dukke hjem" av Henrik Ibsen og om hvordan kvinne synet på 1800-tallet var
Herman Bokanalyse av Lars Saabye Christiansens "Herman".
Herman av Lars Saabye christensen Analyse av boken Herman.
Hollywood-modellen: Pearl Harbor Spenningsoppbygging i filmen "Pearl Harbor" ved bruk av Hollywood-modellen. Inneholder enkelte skrivefeil.
Homer Om Homer, gresk mytologi. Diktene Iliaden og Odysseen.
Hva er Bøygen i Peer Gynt? En analyse om karakteren Bøygen i Peer Gynt Karakter 5+
Hva er virkelighet? Om videovold.
Håvamål Håvamål sett i lys av dagens samfunn.
Iago in "Othello" Analysis of the character Iago in "Othello" by William Shakespeare.
Ikonisk forlystelse Reklameanalyse av reklame fra visitnorway.com.
Inger Hagerup og diktet "Aust-Vågøy" Inger Hagerups liv og kort om det kjente diktet hennes "Aust-Vågøy".
Ingvar Ambjørnsen og "Hvite Niggere" Portrett av forfatteren Ingvar Ambjørnsen, og en kort anmeldelse av "Hvite niggere", en av Ambjørnsens beste bøker.
Ingvar Ambjørnsen: "Hvite niggere", "De blå ulvene" og "Fugledansen" Referat og sammenlikning av bøkene "Hvite niggere", "De blå ulvene" og "Fugledansen". Alle skrevet av Ingvar Ambjørnsen.
Internett og demokrati Styrker eller svekker Internett demokratiets stilling?
Interpretation of the song "Viva la Vida" Tolkning av Coldplays låt "Viva la Vida".
Is slottet av Tarjei Vesaas En tolking skrevet for høyskolen.
Jeg er Zlatan - Tante Ulrikkes vei Sammenlikning mellom Jeg er Zlatan og Tante Ulrikkes vei.
Jeg ser Diktanalyse av 'Jeg ser' av Sigbjørn Obstfelder.
Jeppe på Bjerget Tolkning av filmen om Jeppe på Bjerget. Karakter: 6  (9. klasse)
Johan Herman Wessel Om Johan Herman Wessel, med hovedvekt på hans dikt Herremanden, og Smeden og bageren.
Jul i gamle dagar Analyse av "Jul i gamle dagar".
Jul i gamle dagar Kåserianalyse av Jul I Gamle Dagar av Ingvar Moe.
Juryen vil nå trekke seg tilbake Novelleanalyse: ”Juryen vil nå trekke seg tilbake” av Agnar Mykle
K-PAX Analyse av filmen K-PAX, regissert av Ian Softley og utgitt i 2001.
Kaizers Orchestra - det største fra Jæren etter Garborg? Analyse av Kaizer Orchestras tekster fra albumet "Ompa til du dør".
Kan vi oppnå sikker viten? Drøft dette spørsmålet ut ifra Hume, Kant, Popper og Kuhn. Oppgave i ex.phil høst 2009, NTNU. Stilen har et preg av argumentativ form ovenfor spørsmålet til sikker viten. Innledningen tar i stor del forbehold for dette.
Kap. 5 Vilanden av Henrik Ibsen En analyse av Vildanden, Henrik Ibsen.
Kate Chopin: "The story of an hour" - An Analysis Analyse av Kate Chopins novelle "The Story of an Hour"
Kildekritikk Kildekritikk om 2. verdenskrig.
Kisten Novelleanalyse av 'Kisten'
Kjempene faller Analyse av Ingvar Ambjørnsens "Kjempene faller"
Klær og retorikk Todelt oppgave med drøfting av et selvvalgt forbruksfelt i det norske samfunnet, og en retorikkanalyse.
Komposisjon og miljøkarakteristikk av boka Magret Fra serien Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Andre bok "Magret". Skrevet 3. året på vgs.
Krisepsykologi som industri En omfattende analyse av en kronikk fra Dagbladet.
Kristin Lavransdatter - Forholdet mellom Kristin og Erlend Kort om forholdet mellom Kristin og Erlend i Sigrid Undsets Kristin Lavrandsdatter.
Kurtz i "Mørkets Hjerte" En analyse av karakteren Kurtz i "Mørkets Hjerte" av Joseph Conrad.
Kva kan eg seie deg, barn? Dikttolkning av 'Kva kan eg seie deg, barn?' av Marie Takvam f. 1926.
Kvalen og vi Innlegg om hvorvidt Norge burde drive med hvalfangst eller ikke.
Kvinnens rolle før i tiden Norsk stil om kvinnesyn og kvinnens oppgaver for lenge siden.
Kvitebjørn Kong Valamon Analyse av "Kvitebjørn Kong Valamon". Karakter: 5+ (VK2)
Lav valgdeltakelse Er lav valgdeltakelse en trussel mot demogratiet? Om dette.
Likheter og ulikheter i humanismen og kristendommen Tverrfaglig prøve i norsk og KRL. Karakter: 5+ (norsk) og 6 (KRL)
Litterær analyse av "Black & Decker" Oppgaven tar for seg handlingsreferat, komposisjon og tolkning samt tematikk.
Livsløgn - skåning eller selvbedrag En drøfting av livsløgnens viktighet med utgangspunkt i "Vildanden" av Henrik Ibsen.
Logo-analyser Analyse av tre forskjellige logoer: Windows, Apple og Lmnop.
Lost in Translation Filmanalyse av "Lost in Translation" med Bill Murray og Scarlett Johnson. Oppgaven er levert i faget Internasjonal Engelsk vg 2. Karakter: 5
Lucie En analyse av Amalie Skrams bok "Lucie".
Lux shower Reklameanalyse av dusjsåpen Lux shower. Karakter: 5
Løvenes konge Filmanalyse av "Løvenes konge".
Løvens gap Analyse av "Løvens gap" og info om forfatterne.
Makt-Motmakt En sammenlikning av Henrik Ibsens "En folkefiende" og "Det aller fineste" av Anna Bache-Wiig. Karakter: 6
Mannen som elsket Yngve Roamananalyse. Analyserer boken Mannen som elsket Yngve skrevet av Tore Renberg. Karakter 5.
Markens Grøde Analyse av Markens Grøde.
Matt 18.20 Analyse av novellen Matt 18.20
Matt 18.20 Analyse av novellen Matt. 18.20. God karakter.
Matt 18.20 (1967 ) Analyse av novellen Matt 18.20 skrevet av Tor Åge Bringsværds
Matt. 18:20 Kort referat av den klassiske novellen matt.18:20.
Matt. 18.20 Tolkning av 'Matt. 18.20'.
Matt. 18.20 Tolkning av 'Matt. 18.20'.
Matt. 18.20 Tolkning av novellen "Matt. 18.20". Vgs-1
Matt. 18.20 Analyse av novellen 'Matt. 18.20' av Tor Åge Bringsværd
Matt. 18.20 Analyse av novellen "Matt. 18.20" skrevet av Tor Åge Bringsværd.
Mekanisk organisk analyse for snowboard Her har jeg analysert en fs 360. Ikke den beste analysen, men laster den opp slik at andre kan få litt hjelp siden det finnes ingenting fra før av om snowboard. Good luck!
Men vi lever Kort diktanalyse av diktet "Men vi lever" av Rolf Jacobsen.
Mennesker som tiltrekkes av det overnaturlige Overtro og overnaturlige egenskaper er utbredt i litteraturen. Hvorfor er det slik?
Min hud den har tre kanter"... eller skal vi seie sider? Tolking av Tor Åge Bringsværds essay 'Hud'.
Misery Harbour Sammendrag av filmen "Misery Harbour". Litt ettertanker.
Miss Nynorsk Analyse av teksten "Miss Nynorsk" fra studentavisa Studvest.
Mississippi Burning Analyse av filmen "Mississippi burning".
Modernism - Things aren’t always what they seem   Litt om modernismen samt "short-story" analyse av Eveline og Arabia fra James Joyces novellesamling "Dubliners".
Musikkanalyse - Ricky Martin - ”She bangs” Analyse av hit'en "She bangs".
Myter og Himmelverdenen Litt om myter og tolkning av den indonesiske myten Himmelverdenen.
Narrative analysis of "Forrest Gump" Analyse\tolkning av filmen "Forrest Gump" fra 1994. Karakter: 6
Nasjonalisme som kitt og dynamitt Drøfting av nasjonalismen som kitt og dynamitt.
Nature and Culture in Shakespeare's King Lear A philosophical analysis of Shakespeare's King Lear.
Njålssaga Analyse av et utdrag fra Njålssaga.
Nora i Henrik Ibsens "Et dukkehjem" En analyse av Nora Helmer i "Et dukkehjem". Fikk som tilbakemelding at jeg kunne koblet mer opp til dagens kvinner.
Novelletolkning av Frode Gryttens "Togsong" Novelletolkning av "Togsong". En novelle skrevet av Frode Grytten.
Oljeindustri i Norge Kort om norsk oljehistorie, oljeutvinning og oljeindustri
Om bare fremtiden kunne bli slik, eller ikke? En liten tekst om fremtiden. Får vi en fremtid hvor narkotikamisbrukere ødelegger alt teknologisk utstyr, og det meste av dyrelivet er utdødd?
Ondskan Filmanalyse av den svenske filmen "Ondskan".
Oppgaver til "Haiene" (J. Bjørneboe) Svar på arbeidsopgaver til "Haiene" av Jens Bjørneboe.
Oppgaver til "Isslottet" (T. Vesaas) Arbeidsoppgaver med svar til boka "Isslottet" skrevet av Tarjei Vesaas.
Oppgaver til "Markens Grøde" (K. Hamsun) Arbeidsoppgaver med svar til "Markens Grøde" av Knut Hamsun.
Oppgaver til "Medea" Svar på arbeidsoppgaver til den greske tragedien "Medea".
Oppgaver til "Parfymen" (P. Süskind) Arbeidsoppgaver med svar til boka "Parfymen" skrevet av Patrick Süskind.
PAN - Knut Hamsun Tolkning av forholdet mellom Løytnant Glahn og Edvarda.
Pan, Victoria, Mysterier og Sult av Knut Hamsun Tolkning av 1890-talls romanene til Knut Hamsun. Jeg har trukket likhetene mellom Pan, Victoria og Mysterier opp mot Sult.
Pan; Forholdet mellom Løytnant Glahn og Edvarda En stil om forholdet mellom de to hovedpersonene i Hamsuns nyromantiske roman Pan.
Parfymen (P. Süskind) En analyse av boka Parfymen, skrevet av Patrick Süskind. Inneholder egne meninger og relasjoner.
Peer Gynt - en analyse Analyse av Henrik Ibsens Peer Gynt
Peer Gynt - en tolkning Kort tolkning av Peer Gynt
Peer Gynt - Om å finne seg selv Refleksjoner over stykket "Peer Gynt", et av Henrik Ibsens mest kjente verk.
Peer Gynt, Kvinner og Kjærlighet En avhandling om hvordan Peer forandrer seg igjennom stykket Peer Gynt av Henrik Ibsen, og hvordan dette kommer frem ved hans valg av kvinner.
Per, Pål og Espen Askeladd Analyse av eventyret om Per Pål og Espen Askeladd sett ut fra Olriks Episke Lover.
Personkarakteristikk av hovedpersonen i boken "Naiv Super" Personkarakteristikk av hovedpersonen i boken ”Naiv Super” av Erlend Loe. Karakter: Rundt 4-5 (grunnkurs)
Personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden Korte personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden skrevet på ungdomsskolen.
Personportrett av "Gregers Werle" fra Vildanden Denne stilen er et portrett av den velkjente figuren "Gregers Werle" fra det kjente dramaet Vildanden.
Personportrett av Hjalmar Ekdal fra Vildanden Kort personportrett av den kjente skikkelsen i Ibsens "Vildanden", Hjalmar Ekdal.
Poetry in motion vol. 2 Oppgaven var å analysere et dikt, og svare på spørsmål. Diktet er her Beatles-låten "Norwegian Wood".
Prisdiskriminering av hårklipp og utfordringer i norsk velferdspolitikk Oppgaven tar for seg prisdiskriminering av hårklipp og utfordringer i norsk velferdspolitikk. Med tilbakemelding fra faglærer. Karakter: 6/5 (heldagsprøve i samfunnsøkonomi 2)
Pulp Fiction "Plain" analyse av filmen Pulp Fiction
Regn i Hiroshima - analyse Analyse av "Regn i Hiroshima".
Reiser av Karin Sveen - Dikttolkning Reiser av Karin Sveen - Dikttolkning" "Reiser" av Karin Sveen - Dikttolkning
Reklame analyse - Kavli Kaviar Det er ein reklame analyse av Kavli Kaviar som er skreivet av ein vg.1 elev og fekk ein 5 på den.
Reklame for "Garnier Pure" Inneholder en reklameanalyse av "Garnier Pure"
Reklame for aksjefond Analyse av en reklame for DnB NORs aksjefond "Miljøinvest".
Reklame for BBS Dette er en reklameanalyse av en BBS-reklame. Skrevet på grunnkurs.
Reklame- og novelleanalyse Inneholder oppsett for analyse av reklame og novelle.
Reklameanalyse - O'boy Dette er et eksempel på hvordan man kan skrive reklameanalyse. Karakter: 4/5
Reklameanalyse - Statens vegvesen og Sosial- og helsedirektoratet Statens vegvesen og Sosial- og helsedirektoratet har begge flotte reklamer og får gjennom disse frem viktige poeng om hva de står for.
Reklameanalyse av 'Simply Palm'. Analyse av en reklame for Palm, en håndholdt datamaskin.
Reklameanalyse av Blenda-reklamer (1963 og 1993) Analyse av reklamer fra Blenda. Heldagsprøve i Norsk.
Reklameanalyse av leppestift. Reklameanalyse av leppestift.
Reklameanalyse av Synnøve Finden Analyse av annonse for Synnøve Findens meieriprodukter.
Reklamefilm: Toothfairy (McDonalds) Analyse av McDonalds-reklamefilmen "Toothfairy".
Religion, vitenskap og religionskritikk Hva som skiller og ikke skiller religion og vitenskap.
Retorisk analyse «Et lite stykke Norge» (Bokmål) En retorisk analyse av holdningsreklamen «Et lite stykke Norge» fra Amnesty.
Retorisk analyse «Et lite stykke Norge» (Nynorsk) En retorisk analyse av holdningsreklamen «Et lite stykke Norge» fra Amnesty.
Retorisk analyse av "Norge" av Anders Heger En kort retorisk analyse jeg skrev. Hadde vært bra å få noen kommentarer.
Retorisk analyse av Fjordland-reklame Retorisk analyse av en Fjordlandreklame.
Retorisk analyse av Kristendommen, den tiende landeplage Analyse av utdrag fra Arnulf Øverlands tekst "Kristendom - den tiende landeplage". Skoleoppgave fra 3. vg 2011.
Ringenes Herre: Atter en konge (filmanalyse) Ein filmanalyse (ikkje filmanmeldelse) av Ringenes Herre: Atter ein konge fulgt etter malen på NDLA.no. Ein av få filmar som alle bør ha i filmsamlinga si. Karakter: 5+
Rolf Jacobsen og diktet "Landskap med gravemaskiner" En fagtekst om den modernistiske forfatteren, lyrikeren, politikeren, redaktør og journalisten, Rolf Jacobsen. Han blir regnet som en av Nordens beste modernistiske lyriker fra det 20. århundret. Inneholder også tolkning av "Landskap med gravemaskiner"
Roman analyse av Victoria Fullstendig analyse av "Victoria", skrevet av Knut Hamsun.
Romanticism in Britain Om den litterære delen av romantikken i GB.
Rovdyr eller husdyr? Rovdyr eller husdyr? Tekstanalyse.
Rulle rundt Analyse av diktet "Rulle Rundt" av Rolf Jacobsen.
Sagaen om Gunnar Ormstunge Analyse av Gunnlaug Ormstunge. Karakter: 5-
Sagaen om Gunnlaug Ormstunge: Forteller, fortellermåte og synsvinkel En grundig analyse av "Sagaen om Gunnlaug Ormstunge". Karakter: 5/6 (VG2)
Sagaen om Ravnkjøll Frøysgode Islandske sagaer er ikke det letteste man kan ha i norsk på skolen. I hvert fall når du skal analysere en episk diktning! Derfor laster jeg opp min analyse av Ravnkjøll Frøysgode for å bidra dere gjennom helveteslivet i oldtidens litteratur.
Sagalitteraturen Tekst om islandsk sagalitteratur.
Sagastilen - Soga om Gunnlaug Ormstunge Inneholder analyse av "Soga om Gunnlaug Ormstunge", og informasjon om sagastilen generelt.
Sakprosaanalyse av teksten "Boksing - en sport?" Dette er en stil vi skrev på en time på skolen. Ikke noe hjemmearbeid.
Salamandernatt Om kunstverket Salamandernatt; et kunstverk bestående av 60 til 70 skulpturer laget av glassfiber og pappmarsje.
Samfunnets støtter Sakprosaanalyse av Shabana Rehmans innlegg i Henne.
Sammendrag  av ironbridge- den industrielle revolusjon sammendrag av ironbridge. karakter 6
Sammenligne kristendommen og islam Oppgavebeskrivelse: • Alle skal sammenligne innenfor historisk bakgrunn og avgrense/spesifisere ved hjelp av en problemstilling • Du skal i tillegg velge to av følgende fagbegreper: virkelighetsoppfatning, menneskesyn, religiøs praksis
Sammenligning - Exit og Et dukkehjem Tolkning og sammenligning av serien «Exit» og Et dukkehjem, med vekt på tema og personkarakteristikk.
Sammenligning av personer i Death of a Salesman Sammenligning av Willy, Charley, Howard og Ben i "Death of a Salesman".
Sammenligning av to barokkdikt En sammenligning av to dikt fra barokken, skrevet av Peter Dass og Dorothe Engelbretsdotter.
Schindlers liste Analyse av Steven Spielbergs film "Schindlers liste".
Selvtillit Analyse av 'det å ha selvtillit'.
Senecas "Brev til Lucilius" Analyse av Lucius Annaeus Senecas "Brev til Lucilius".
Sigbjørn Obstfelder og "Jeg ser" Litt om forfatteren og en liten tolkning av diktet "Jeg ser". Brukt i 10. klasse til muntlig norskeksamen.
Skildring av Kristin Lavransdatter Dyptgående skildring av Kristin Lavransdatter.
Skipper Worse Analyse av Kiellands roman Skipper Worse.
Skoletime Kort analyse av diktet "Skoletime".
Skulen før og no - Ingvar Mo (1936-) Analyse av teksten "Skulen før og no" av Ingvar Mo.
Små-Brekker'n Analyse av "Små-Brekker'n" av Tore Tveit
Sofies Verden - Roman om filosofiens historie Analyse av 'Sofies Verden - Roman om filosofiens historie'.
Soga om Gisle Sursson Analyse av "Soga om Gisle Sursson". Karakter: 5-6 (VK2)
Soga om Gisle Sursson Tolkning av sogaen om Gisle Sursson, samt kort referat og historie frå den tida.
Soga om Gisle Sursson - en analyse Analyse av Gisle Sursson.
Soga om Gunnlaug Ormstunge Tolking av Soga om Gunnlaug Ormstunge
Soga om Gunnlaug Ormstunge En del stavefeil, men analysen er bra. Karakter: 5 (Fikk svak 5 pga litt dårlig nynorsk)
Sol og asfalt Novelleanalyse av Morten H. Olsens "Sol og asfalt".
Sosiale avvik En SK-oppgave om sosiale avvik, 2SK
Soundanalyse av "Crazy" - Gnarls Barkley Analyse av sangen "Crazy" fra den amerikanske duoen Gnarls Barkley. Karakter: 4+ (9. klasse)
Sovedukken i glasskapet Analyse om Sovedukke i glasskapet.
Spikeren i kirsebærtreet Analyse av "Spikeren i kirsebærtreet" av Kjell Askildsen
Sprinterne Diktanalyse av Sprinterne av Nordahl Grieg.
Språket liksom ikkje sant? Retorisk analyse av Terje Rønnes sitt innlegg i Dagbladet, 16.05.01. Karakter: 4/5
Språklige virkemidler i "Victoria" av Knut Hamsun En nøye gjennomgang av språklige virkemidler i Hamsuns roman "Victoria".
Squealer and his position in "Animal Farm" Squealer and his position in "Animal Farm" by George Orwell.
Statens vegvesen sin "husk bilbelte"-reklame Analyse av sammensatt tekst, i dette tilfellet Statens vegvesen sin ”husk bilbelte”-reklame.
Stillheten efterpå av Rolf Jacobsen Tolkning og analyse skrevet for høyskolen - god kar.
Strategi Strategioppgave om en bedrift.
Sumitra's Story En analyse av boken Sumitra's Story.
Superman Returns Filmanalyse av filmen Superman Returns.
Supermann Analyse av serien Supermann.
SUV - Sport Utility Vehicle Presentasjon med utgangspunkt i en tekst med tittel: "Advarer mot SUVer". Argumenter for og mot bruk av SUVer.
Særemne om Vigdis Hjort (muntlig fremført) Kort om Vigdis Hjort, referat og analyse av de tre nyeste bøkene hennes.
Tamara de Lempicka - Autoritratto (kvinne i grønn Bugatti) Oppgaven var å analysere bildet med samme navn som overskriften. Karakter: 5/6
Tarjei Vesaas og analyse av "Isslottet" Analyse av "Isslottet" samt oversikt over Tarjei Vesaas' forfatterskap. 10. klassetrinn.
Tatt av kvinnen Analyse av filmen "Tatt av kvinnen".
Tatt av kvinnen Bokanmeldelse av "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe.
Tatt av kvinnen - en kjærlighetssatire? Analyse av boka "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe. Karakter: 5- (1. klasse, videregående)
Temaer i Ibsens diktning Temaer i Ibsens stykker sett helhetlig.
Temaet i "En folkefiende" av Henrik Ibsen Drøfting av temaet i "En folkefiende".
Terkil i knipe Filmanalyse av Terkil i knipe, egentlig litt småhøytidelig, men ganske bra. Karakter: 5
The American Dream A text that describes what the two songs "In the ghetto" and "Lose yourself" says about the life for someone that hasn't reached the American dream yet.
The Catcher in the Rye Analyse av J.D. Salinger,s "The Catcher in the Rye"
The cather in the rye Analyse av den engelske boken The cather in the rye
The Future (The Matrix and Star Wars) Engelsk stil om fremtidsfilmene Matrix og Star Wars.
The God of the Bible Our task was to analyse a fictional character in literature, and its impact on society. I chose to make an analysis of the God as we know him from the Bible. Del av tentamen. Karakter: 5 (engelsk, 1. klasse, VGS)
The Great Gatsby The book 'The Great Gatsby' by F. Scot Fitzgerald.
The Green Mile Referat av filmen
The Hate You Give Analyse/tolkning/gjennomgang av boken The Hate You Give.
The Kite Runner En analyse av forholdet mellom noen av hovedpersonene i filmen.
The Outsiders Literary analysis: "The Outsiders" by S. E. Hinton
The Pearl Analyse av The Pearl av John Steinbeck
The Sound of Music En omfattende analysering av filmen "The Sound of Music".
The Way Up to Heaven Symboler i teksten "The Way Up to Heaven"
The yearning individuals in the relationship - a comparison of two short stories A comparison between two short stories: "Lamb to the Slaughter" by Roald Dahl, and "Cat in the Rain" by Ernest Hemingway. Skrevet i 10. klasse.
Thomas Vermes: Innskrenke mobiliteten Hovedsynspunkt i teksten "Innskrenke mobiliteten" av Thomas Vermes
Thorbjørn Egners Kardemomme by En oppgave hvor jeg analyserer noen utdrag fra Folk og røvere i Kardemomme by.
Tine melk Analyse av reklame for Tine melk.
Tir n'a Noir Tolkning av sangen "Tir n'a noir" tonesatt av Øyvind Staveland og fremført av Vamp, men som opprinnelig er et dikt av Kolbein Falkeid. Karakter: 6 (VG1)
Tolking av "Det barn du var skal du aldri bli" Tolkning av diktet "Det barn du var skal du aldri bli" av L. S. Christensen.
Tolking av Ettermæle Analyse av diktet
Tolking av novellen "Fru M" En tentamensoppgave. Tolking av Fru M, en novelle på kun en side. Kommentarer er bare bra:)
Tolking og samanlikning av «Tusen etasjer høi», «Byens metafysikk» og «I storbyen» Tolking og samanlikning av sangen/diktene «Tusen etasjer høi» av Kjartan Kristiansen, «Byens metafysikk» av Rolf Jacobsen og «I storbyen» av Kristofer Uppdal.
Tolkning av 'Kjærleiken er eit filmtriks', og 'Rak' Tolkning av "Kjærleiken er eit filmtriks" og "Rak".
Tolkning av "Oktober". Novelletolkning av Frode Gryttens Oktober.
Tolkning av Idas Dans – En mors beretning til problemstilling Kort tolkning av Gunnhild Corwins "Idas dans". Problemstilling er pga at boken er sammenlignet med to andre bøker, men dette var den første boka, dvs. at den omhandler ikke de to andre bøkene.
Tolkning av Villanden Kort tolkning av Ibsens skuespill, Villdanden.
Tolkning av Åndenes Hus Tolkning av Åndenes hus, Isabel Allende. Teksten er ikke komplett.
Training Day En filmanmeldelse/-analyse av Training Day.
Treningslære - muskelvev og annet vev Om muskelvev og annet vev.
Ungdom i 2020 Reflekterende og humoristisk tekst om ungdom i 2020.
Ungdomens eige tekstutval; ein reiskap i lyrikkundervisninga? Sammenligning og analyse av "Bjølsen Hospital" og "Du dør så langsomt at du tror du lever".
Unge spørsmål, voksne svar Analyse av den sammensatte teksten "Hvem er jeg?" for Ungdomstelefonen.no. Karakter: 5 (Oppgave 4 på skriftlig eksamen i norsk hovedmål for vg3 våren 2011)
Unni Lindells "Sukkerdøden" og "Slangebæreren" En romananalyse av den norske forfatteren om Unni Lindells krimbøker, "Slangebæreren" og "Sukkerdøden".
UNO En filmanalyse/tolkning av filmen UNO. Karakter: 5+ (1. klasse, vgs)
Vakkert som bly Forfatteroppgave med analyse av Lars Saabye Christensens roman: Bly. Karakter: 6 (10. klasse)
Valgets kvaler Om en som sliter med samvittigheten etter et lovbrudd.
Ved Rundarne Tolkning av diktet: «Ved Rundarne»
Vegas En analyse av filmen "Vegas" fra 2009. Inneholder personbeskrivelser, handlingsreferat og tanker om tema og budskap.
Veien til verdens ende Analyse av Sigurd Hoels "Veien til verdens ende"
Vi fekk rom her Diktanalyse av "Vi fekk rom her". Vgs-1, Kar: 5+
Victoria roman og filmsammenligning Victoria av Knut Hamsun sammenlikning av roman og film. Karakter 6
Vietnamesisk Dukke av Vigdis Stokkelien Analyse av En Vietnamesisk dukke. Det er lagt vekt på tema, motiv, litterære virkemidler, metaforer mm. Karakter: 5+
Vilanden - en tolkning Tolkning av Henrik Ibsens kjente stykke, 'Vilanden'.
Vildanden av Henrik Ibsen God tolkning av Henrik Ibsens
Vise om byen Hiroshima Dikttolkning av 'Vise om byen Hiroshima'
Vær utålmodig menneske Analyse av "Vær utålmodig menneske!" av Inger Hagerup
www.Ungdomstelefonen.no Analyse av reklame for www.ungdomstelefonen.no. Eksamensoppgave, VG3.
Øyenbrynene hans vokser såvidt sammen Analyse av novelle, skrevet av Trude Marstein. Denne oppgaven fikk karakter 5-, på VK2 allmennfag.
Å drepe et barn Analyse av Stig Dagermans novelle.
Å være vakker er ikke alt - "Den store dagen" Novelleanalyse av "Den store dagen". Karakter: 5- (3-timersprøve)
Årsplan for en fotballspiller Relevant informasjon for idrettselever.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst