Faktaoppgave 397 stk

"Folkets hus" i Romania "Folkets hus" i Bucuresti er en av verdens største bygninger.
2. verdenskrig Et lite sammendrag om andre verdenskrig med korte fakta om Hitler og Nazi-partiet.
9. april 1940 Invasjonen fra Tyskland i april 1940. Samt senkingen av Blücher ved Oscarsborg festing.
9. april 1940 Hva som skjedde da Norge ble angrepet av Tyskerne i andre vedenskrig.
Abort Fakta om abort i dag.
Abort - kampen mellom liv og død En tekst om hva abort er, og hvordan det foregår.
Adolf Hitler Fakta om Adolf Hitler.
Adolf Hitler Handler om livet til Hitler til rett etter 1. verdenskrig.
Afroamerikansk musikkhistorie Oppgave om Afroamerikansk musikkhistorie. Karakter: 5+ (8. klasse) NB! Ikke JEG som leverte oppgaven. Levert av en gutt i klassen, men jeg hjalp til litt.
Akrylamid Hva er akrylamid? Er det farlig? Hva inneholder det?
Alaska I ettertid er nok USA godt fornøyd med kjøpet av Alaska fra Russland.
Albert Einstein og relativitetsteorien Om Albert Einstein og relativitetsteorien. Karakter: 5 (10. klasse)
Alexander Kielland Punktlige fakta om forfatteren Alexander Kielland.
Alexander Lange Kielland - 10 fakta 10 fakta om forfatteren Alexander Kielland.
Alf Prøysens oppvekst Kort tekst om oppveksten til Alf Prøysen.
Alkohol og prestasjonsevne Hva skjer med kroppen hvis man drikker?
Amerikansk mat Litt om amerikansk matkultur.
Amfetamin - fordeler og ulemper Kort om fordeler og ulemper ved amfetamin.
Ampere, Galvani, Ohm og Volta Kort om fire kjente historiske vitenskapsmenn.
André Bjerke André Bjerke sin bagrunn og litt om han selv
André Jarl Bjerke Kort om forfatteren André Bjerke.
Angrepet på Sovjetunionen 1941 Under 2. verdenskrig startet Tyskland et omfattende angrep mot Sovjetunionen 22. juni 1941.
Ann Bancroft Litt om polfareren Ann Bancroft.
Antonio Vivaldi (1676-1741) Kort om komponisten Antonio Vivaldi.
Apartheid Tidslinje, og litt om bakgrunnen til apartheid.
Apartheid in South Africa Hva var apartheid? Kort om bakgrunn og realitet. Karakter 6.
Aquarius Stil om stjernebildet Aquarius.
Astrid Lindgren - barnebøkenes skaper Oppgave om Astrid Lindgren og noen av bøkene hennes.
Astrofysikk Livssyklusen til en stjerne, kjerneprosessene, HR diagram, og Stefan-Boltzmanns lov og Wiens forskyvningslov.
Atomer Litt om atomets egenskaper og oppbygging. Skriv gjerne en kommentar!
Atomet (s. 60-61) Oppgaver om atomet!
Atomvåpen Teksten inneholder informasjon om atombomben.
Australia Noen korte fakta om Australia, samt litt historie.
Bademuligheter på Hvaler Her får du vite hvilke bademuligheter som finnes på det populære feriestedet Hvaler i Østfold.
Badminton Historien til sporten badminton, også med litt informasjon fra nyere tid.
Barnesoldater Ei innlevering i RLE utan karakter, men læraren syns det var ein bra tekst.
Barnesoldater og barnearbeid Handler om barnesoldater i Sierra Leone og om barnearbeid.
Barokken Enkle og greie opplysninger om barokken. Opprinnelig en mindre del av et større prosjekt.
Befolkning i USA USA har en befolkning med mange ulike opphav.
Benito Mussolini Litt om Benito Mussolini og hvordan han kom til makten.
Beveren Her får du noen korte fakta om beveren, en god start for dem som har prosjekt om beveren.
Biografi om Arnulf Øverland Tekst om den norske forfatteren Arnulf Øverland.
Biografi: Tupac Amaru Shakur Biografi av rapperen Tupac.
Biology: Cells The cell theory, eukaryotic and prokaryotic cells.
Blodets gang Stilen forklarer blodomløpet, samt beskriver sykdommen Lorances.
Bordtennis De viktigste tingene du bør vite om bordtennis. Slag, fotarbeid osv.
Bosnia Hercegovina Sammendrag av landet nå samt landets historie i korte trekk.
Brasil En tekst med generell informasjon om Brasil, samt om fotball og regnskogen.
Brasil Her er litt fakta om Brasil.
Bruce Springsteen Liten oppgave om Bruce Springsteen.
Brunbjørnen Litt fakta om brunbjørnen.
Bucurestis historie Kort historie til Bucuresti, som er hovedstaden i Romania.
Buddha En presentasjon av Buddhas lære.
Buddhismen Mange fakta om buddhismen, inkludert ulike retninger innenfor religionen.
Buddismen Litt fakta om Buddismen.
Bærekraftig utvikling Informasjon om bærekraftig utvikling.
Camilla Collet Kort oppgave om Camilla Collet.
Camilla Collet En liten oppgave om forfatteren Camilla Collet.
Camilla Collett En tekst om Camilla Collett og "Amtmandens døtre".
Canada En faktatekst om Canada. Kom gjerne med kommentarer!
Canada Oppgave om Canada på engelsk.
Charles Darwin Ulike fakta om Darwin.
Cheerleadingens historie Visste du at de første cheerleaderne var menn?
Chile Kort om den nyere historien til det sør-amerikanske landet Chile.
Cleopatra En kort engelsk stil om den egyptiske dronningen Cleopatra. Hun var den siste faraoen før landet ble erobret av Alexander den Store rundt år null.
CO2 Dette er nyttig info for viktige prøver og innleveringer, handler om CO2.
Coca Cola Fakta om Coca Cola.
Coco Chanel Noen fakta om Coco Chanel. Ble brukt til framføring i 10. klasse, om henne. Fikk 4+.
Constanta Kort om Romanias havneby Constanta.
Cricket En kort beskrivelse av cricket. Skrevet i 10. klasse.
Cuba Inneholder informasjon om Cuba som historie, økonomi og geografi.
Cuba og santeria Fakta om Cuba og om en av religionene på øya.
Daniel Kehlmann Oppgave om den tyske forfatteren Daniel Kehlmann.
De 4 serveringsmetodene Arbeidsoppgave i bransjelære.
De som falt under krigen Faktaoppgave om de falne under krigen fra daværende Langenes kommune hvor vi får vite bakgrunnen til tre av de falne.
Den andre verdenskrigen Korte fakta om den andre verdenskrigen.
Den anglikanske kirke Her finner du en faktaoppgave om den anglikanske kirke (Church of England).
Den globale sirkulasjonen En beskrivelse av den globale sirkulasjonen. (Geografi, VK1)
Den kalde krigen Tar for seg årsaker, konsekvesner og fakta om den kalde krigen. Oppgaven tilsvarte en 6`er i 10 klasse nivå.
Den kalde krigen Oppgave om den kalde krigen som fulgte etter andre verdenskrig.
Den kalde krigen - Årsak / Virkning / Konsekvenser En kort tekst om virkning og årsak av den kalde krigen. Skrevet fort uten fokus på skrivefeil / gramatikk.
Den kalde krigen: 1945-1989 Her gir jeg deg først og fremst et sammendrag av den kalde krigen krigen som etterfulgte andre verdenskrig. Du får også ordforklaringer.
Den katolske kirke Om organiseringen av og historien til den katolske kirke.
Den ortodokse kirke Kort og greit om Den ortodokse kirke.
Den romersk-katolske kirke Kort og greit om den romersk-katolske kirken.
Den romersk-katolske kirken Tekst om den katolske kirken.
Denmark Fakta om Danmark.
Det amerikanske flagget Kort om det amerikanske flagget med sine 50 stjerner og 13 striper.
Det perfekte tall Hva er det eldste uløste matematiske problemet? Vet vi hva som er det eldste matematiske problemet som ennå ikke er løst?
Diabetes Kort om diabetes, også kjent som sukkersyke.
Die Spanische Reiteschule Om en rideskole i Wien.
Diego Armando Maradona Oppgave om tidenes kanskje største fotballspiller, Maradona!
Digital samtid - Informasjonsteknologi 1 (IT1) Oppgaven er skrevet for IT1-faget. Den handler om den digitale samtida, som er et knyttet til flere kompetansemål i faget. I oppgaven skriver jeg om automatisering, LHBT-minoriteter på internett og virusangrep.
Domstolene Presentasjon av de ulike domstolsnivåene i Norge.
Drøftende tekst om Berlinmuren Drøftende tekst om Berlinmuren, skrevet i 10. klasse.
Dyrelivet i Romania Kort om dyrelivet i Romania.
Düsseldorf Oppgave på tysk om den tyske byen Düsseldorf.
Dødsstraff i USA Flere av statene i USA benytter dødsstraff.
Ecstacy Noen stikkord om ecstacy.
Eksistensialisme En tekst som beskriver eksistensialismen og dens opprinnelse. Karakter: 5+ (RLE, 9. klasse)
Ekteskapsloven §59, 1. ledd. Skjevdeling. Kort redgjørelse for ekteskapslovens §59 1. ledd - skjevdeling. 1. år Juss.
el español en el mundo Spansk i verden.
Elektrisitetsproduksjon i Noreg Her blir det enkelt forklart hvor mye og hva som blir produsert av elektrisitet i Norge.
Elektrisk energi Oppgave for yrkesfag GK. Beskriver elektrisk strøm på en oversiktlig og godt forklart måte. Karakter: 6
En innføring i EU Omhandler EU som institusjon, og funksjon, samt for og motargumenter for et EU medlemsskap. Karakter: 5/4 (3. klasse)
Energi Sammendrag om energi.
Erik Bye Erik Byes liv. Karakter: 5+ (9. klasse)
Etiopia Fakta om Etiopia.
EU Noen korte fakta om EU.
EU Jeg har skrevet om EU og deres institusjoner.
Fakta om Brasil Noen fakta om Brasil og litt historie.
Fakta om Einstein Fakta om Albert Einstein (meget kortfattet).
Fakta om Italia Litt informasjon om landet.
Fakta om Norge Noen korte fakta om Norge. Skrevet i 8. klasse.
Fattigdom Teksten forklarer begreper og grunner til fattigdom.
Filformatet TIFF Litt info om filformatet .tiff som blir brukt til bilder.
Fiske i USA Kort presentasjon av den amerikanske fiskeindustrien.
Fjellkjedefolding (orogenese) Geologi, fjellkjedefoldinger. Kort oppgave på rundt 200 ord.
Flekkhyenen Hvorfor er egentlig hyener så undervurdert? Er de så stygge og ekle som du tror?
Folkemordet på armenerne Samfunnsfagsoppgave om definisjonen på folkemord og om folkemordet på armenerne.
Fordøyelse Forklarer hva som skjer i fordøyelsen, fra munnen til enden. Karakter: 5 (10. klasse)
Fordøyelsessystemet Beskriver kort fordøyelsessystemet vårt fra munnen til tykktarmen via tynntarmen.
Fosterutvikling Fakta om fosterutviklingen i svangerskapet.
Fotterapeutenes historikk Historien til fotterapeutyrket.
Frank Stella En oppgave som var gitt i kunst & håndtverk. Karakter: 4
Frankrike Korte fakta om Frankrike.
Frankrike Korte fakta om Frankrike.
Frankrike En oppgave om Frankrike, med hovedvekt på historie.
Frelsesarmeen Kort oppgave om Frelsesarmeen.
Frelsesarmeens grunnleggende fakta Kort om Frelsesarmeen skrevet i KRL. Teksten er begynnelsen av en fremføring.
Frihetsgudinnen Frihetsgudinnen, et verdenskjent landemerke i New York.
Fritt skolevalg eller nærskoleprinsippet i Viken? Om de videregående skolene i viken skal ha fritt skolevalg eller nærskoleprinsippet er et omdiskutert tema. Hvilke inntaksmodell er den optimale?
Frøy og Frøya Kort om Frøy og Frøya fra den norrøne mytologien.
Gener og arv Fakta om gener og arv. Skrevet i 9. klasse.
George W. Bush Litt fakta om USAs president George W. Bush.
Grasse Kort oppgave om en fransk by, som bl.a. er kjent for produksjon av parfymer.
Great White Shark Litt om hvordan hvithaien lever, hva den spiser og hva finnene brukes til og hva de heter.
Gro Harlem Brundtland Korte og greie fakta om Gro Harlem Brundtland.
Grunnvannet i Mexico City Mexico City tømmer grunnvannet, noe som ikke er bærekraftig på sikt.
Guden Shiva i hinduismen Generell informasjon om guden Shiva.
Hamburg Tekst om den tyske byen Hamburg.
Hamburg Den tyske byen Hamburg sin historie.
Hamlet - Prince of Denmark Til hjelp med dette vanskelige stykket av William Shakespeare.
Hannibal Barca Informasjon om Hannibal Barcas liv og kriger.
Hansa Bryggeri Historien til Hansa bryggerrier. Hvordan det ble stiftet og hvor.
Hare Krishna i Norge og Norden Kort om Hare Krishna-bevegelsen.
Hawaii Litt fakta om Hawaii.
Hawaii Fakta om Hawaii og Honolulu på engelsk
Hawaii - The Aloha state En faktaoppgave om Hawaii. Karakter: 4+ (10. klasse)
Hegra Festning En liten titt i festningens indre liv.
Henri Becquerel og radioaktivitet Henri Becquerels oppdaging av radioaktiviteten.
Henrik Ibsen Biografi av Henrik Ibsen (1828-1906).
Henrik Ibsen Livet til Henrik Ibsen (1828-1906).
Henrik Ibsen Litt om Henrik Ibsen. Karakter: 4
Henrik Wergeland Kort og grei. Viktige punkter og viktige dikter skrevet av Wergeland.
Henrik Wergeland Kort om Henrik Wergeland.
Henrik Wergeland (1807-1845) Oppgave om Henrik Wergeland.
Henrik Wergeland (1808-1845) Faktaoppgave om Henrik Wergeland.
Heroin and cocaine Kort om heroin og kokain.
Hikke! Ett lite prosjekt om hikke. Hva er hikke? Og ikke minst, kan man bli kvitt det?
Hilde Hagerup Litt om forfatteren Hilde Hagerup.
Hinduisme (stikkord) Notater til Hinduismen, Religion VK2.
Hinduismen Litt fakta om hinduismens hellige tekster.
Hinduismen Noen få fakta om hinduismen.
Hinduismen Et kort notat om hinduismen.
Hinduismen & buddhismen Kort om hinduismen og buddhismen.
Hinduismen og buddismen Dette er en oversikt over hinduismen og buddismen.
Hinduismens hellige skrifter Kort fortalt om hinduismens hellige skrifter.
Historien om Costa Rica En kort oppgave om landet Costa Rica i Mellom-Amerika. Et land hvor dagens befolkning stort sett stammer fra Spania.
Historien til Coca Cola Koss colaen vart oppfunnen, og viktige årstal i historien til coca cola.
Holi og Lohori Om to høytider som er fra hinduismen.
Honda Civic Type R Fakta om ein bil. Karakter: 5+ (muntlig norsk, 8. klasse)
Hormonsystemet Fakta om kroppens hormonsystem.
Humanisme Fakta om humanisme.
Humanisme Fakta om humanisme, kristen humanisme og livssynshumanisme.
Hva er nordlys? Kort oppgave om nordlys og Kristian Birkelands innvirkning på nordlysforskning.
Hvorfor ble Norge kristnet? Kort om de forskjellige grunnene til at Norge ble kristet, svakheter ved den hedenske religionen osv.
Hvorfor er samisk en av de mest truede språkene i Europa? Kort fordypningsemne om samene generelt, og hvorfor språket deres er på randen av å forsvinne Karakter 5/6 (10.trinn)
Illinois En kort oppgave om den amerikanske delstaten Illinois. Oppgaven var å skrive en oppgave om et land som ikke tok mer enn 2 minutter å lese.
Inger Hagerup Litt fakta om Inger Hagerup, hennes verk og diktet Mauren.
Internett - revolusjonerende En fagartikkel om internettet som omfatter internettbruk, historie og en forklaring på hva internett egentlig er.
Islam Fakta om religionen. Om ekteskap, menneskesyn, gud, hellige skrifter og døden.
Islam Oppgave om grunnleggende begreper innenfor islam.
Islam - noen fakta Noen fakta om religionen Islam.
Islam: Helligdager, høytider og synet på mennesket Kort og bra tekst om muslimenes høytider, helligdager og syn på mennesket. Karakter: 5
Italia Fakta og øvrig informasjon om Italia.
Jehovas vitner Fakta om den kristne organisasjonen Jehovas vitner. Skrevet i 10. klasse.
Jesu kristi av siste dagers hellige (Mormonkyrkja) Stilen er korte setninger om heile mormon-religionen. Hadde om mormonane på eksamen og fikk 5.
Jews in the world war II Noen fakta om hvordan jødene ble behandlet,og hvordan det gikk med alle jødene.
Joanne Kathleen Rowling and Harry Potter and the Philosopher's Stone En muntlig fremføring om Joanne Kathleen Rowling med en fordypelse av hennes første bok om Harry Potter. Karakter: 6- (VG1)
Johan Falkberget Sammendrag av Johan Falkberget, livet hans og hans bøker osv.
Johan Sebastian Welhaven Kort om Johan Sebastian Welhaven
Johans Sebastian Welhaven Her er det litt fakta om Johan Sebastian Welhaven.
Jonas Lie Jonas Lie, en av "de fire store" i norsk litteraturhistorie.
Jorda Fakta om planeten vi bor på.
Josh Hartnet Om skuespilleren Josh Hartnet.
Jostein Gaarder Et kort forfatterportrett av Jostein Gaarder.
Joungfrauområdet i Sveits Informasjon og fakta om jungfrauområdet i Sveits. Karakter: 6
Jul i Finland Helligdager i julen i Finland.
Jupiter Fakta om Jupiter som er den største planeten i Solsystemet.
Jupiter Fakta om planeten Jupiter.
Jupiter Fakta om planeten Jupiter.
Jødenes hellige skrifter Fakta om jødenes hellige skrifter.
Jøder Oppgaver i samfunnsfag om jødene i Europa. Karakter: 6 (8. klasse)
Karbondioksid Fakta om karbondioksid.
Kebab-historien Det har vært debatt om kebabens tilhørighet i det siste. Dette temaet har fanget min interesse, og her er resultatet. Alle kilder er dobbeltsjekket, og flere er sjekket person til person.
Keiser Augustus (63 f.Kr.-14 e.Kr.) Kort om keiser Augustus.
Kenya Dette er en oppgave som tar for seg korte fakta om landet Kenya, som ligger i Afrika.
Kina Fakta om Kina og presentasjon av noen severdige kinesiske byer.
Kina i dag Mange spennende fakta om Kina.
Klamydia Nyttige fakta om kjønnssykdommen klamydia.
Klamydia Hva er Klamydia? Kort forklaring.
Kolesterol En kort tekst om kolesterol.
Kometer Fakta om kometer med tilhørende bilder. Karakter: 4+
Kommunisme i praksis- en god hensikt? Hva er kommunisme og fungerer det i praksis gg hvordan var livet bak jernteppet?
Konsekvensene av Reformasjonen Her er tre av de viktigste konsekvensene av Reformasjonen.
Kort om Anne Frank Selvskrevet tekst om Anne Frank og hennes dagbok. Kort men bra.
Kosher Spiseregler for jøder.
Kristendommen Kort om da kristendommen kom til Norge, litt historie og kristendom i hverdagen.
Kristendommen En del faktaopplysninger om kristendommen.
Kristendommen i en ny tid Spørsmål og svar fra boken "Under samme himmel".
Kvikksølv Om kvikksølv og dens egenskaper.
Lars Olsen Skrefsrud Faktaopplysninger om Lars Olsen Skrefsrud.
Lars Skrefsrud Oppgave om Lars Skrefsrud. Karakter: 6- (8. klasse)
Leonardo da Vinci Kort presentasjon av den italienske kunstnaren Leonardo da Vinci. Semesteroppgåve kunst og handverk, 9. klasse.
Lepra - Spedalskhet Informasjon om spedalskhet.
Liv & Død (Historien om Sachsenhausen-fangene) Fakta og historie fra nazistenes konsentrasjonsleir Sachsenhausen.
Løsemidler Fakta om løsemidler og skadevirkninger.
Manchester United Litt informasjon om United.
Mao Zedong Oppgaven handler om Mao Zedong (Mao Tse-tung) og hans liv.
Mars En faktaoppgave om planeten Mars. Karakter: 6
Mars Enkelt og kort fortalt om Mars.
Mars Mars er naboplaneten til jorda.
Mat og drikke i vikingtiden Informasjon om mat og drikke i Vikingtiden.
Maten på landjorda Sammendrag i samfunnsfag om maten på landjorda.
Mauritius' avkoloniseringskamp Kort oppsummering om Mauritius' frigjørings"kamp".
Melkeveien, sola og alle planetene Dette er egentlig manuset mitt til naturfag muntlig, men tenkte jeg kunne dele det med andre elever! :) Legg gjerne en kommentar!
Mental Helse Oppgave om Mental Helse skrevet på VK1 hjelpepleier.
Merkur Nyttige fakta om planeten Merkur.
Metodistkirken En liten oppgave om metodistkirken.
Mexico Korte fakta om Mexico.
Michelangelo Buonarroti Fakta om livet og noen av verkene til den verdenskjente italienske kunstneren Michelangelo.
Miljøproblemer i den fattige verden Globale miljøproblemer og hva som er årsaken til miljøproblemen i den fattige delen av verden. Karakter: 6-
Milorg Korte fakta om Milorg.
Mitt grunnstoff, svovel. Fakta om grunnstoffet svovel.
Moderne slaveri Appellativ tale. Fekk karakteren 6.
Moose En liten oppgave om skogens konge, elgen.
Moses Spørsmål og svar om Moses. Karakter: 6
Mote Tekst om mote, med hovedvekt på klær.
Motown Tar for seg generelle fakta om Motown.
Mount Everest Om farer på Mount Everest og om naturunderverket.
Muhammed Muhammed ibn Abd Allah blei født ca. 570 og døde 8. juni 632 i Medina.
Namsos Fakta om byen Namsos i Nord-Trøndelag.
Narkotika Mange spørsmål med svar om narkotika.
Nasjonalismen Punktvis sammendrag av nasjonalismen.
NATO Inneholder generell informasjon om NATO, om samarbeid, hva de gjør osv.
Naturalismen Kort oppgave om naturalismen.
Nazismen Informasjon om nazismen, historisk bakgrunn og litt om situasjonen i dag.
Nebbdyret og alt livs evolusjon Teksten forklarer alt om evolusjon i 9. klasse pensum og fikk karakter: 6, i 9. klasse.
Neptun Fakta om planeten Neptun
NHO og LO En del generelle fakta om NHO og LO.
Nicolaus Copernicus Min første oppgave i N&M! Forklarer litt om Nicolas Kopernicus og hans liv, dessverre er mye kopiert fra Internett og det må skrives ganske mye om på.
Nikita Khrustsjov Kort om Sovjetunionens gamle leder, Nikita Khrustsjov!
Norge blir moderne - Moderniseringen av jordbruket Oversikt over hva som skjedde med jordbruket i Norge i perioden 1850-1914.
Norge i krise og framgang Svar på oppgaver om Norge i krise og framgang på 1920- og 30-tallet.
Northern Ireland En stil på engelsk som kort presenterer ulike artister og attraksjoner.
Northern Ireland Conflict Contains the actions in the conflict in the Northern Ireland.
Notater til naturfagprøve Masse notater samlet på en side, fordi vi kun fikk lov til å ha med en side.
Nyrealismen Faktatekst om den litterære perioden, nyrealismen.
Nyrealismen (ca. 1900-1930) Faktatekst om nyrealismen i norsk litteratur på begynnelsen av 1900-tallet.
Nyromantikken Faktatekst om den litterære perioden, nyromantikken.
Om kometer Handler om kometer. Karakter: 5
Oppgave om Stalinisme Denne fagteksten skal omhandle Stalinismen og hvordan den skiller seg fra den kommunistiske retningen i Lenins Sovjet.
Organisk kjemi Ulike fakta relatert til organisk kjemi.
Oscar Wild Om Oscar Wilds liv.
Pablo Picasso (1881-1973) Kort om Pablo Picasso.
Parallelle univers Kort presantasjon av teori om parallelle univers.
Partiet Venstre En Powerpoint-presentasjon om Venstre, Norges miljøparti.
Pearl Harbour Japans angrep på den amerikanske militærbasen Pearl Harbour.
Petter Dass - Viktige årstall Viktige årstall og opplysninger angående Petter Dass.
Petter Dass og barokken Kort om dikteren Petter Dass.
Pitcairn Fakta om øysamfunnet Pitcairn.
Plan for bevegelighetstrening Oppgaven var å skrive en plan for bevegelighetstrening. Denne planen, som jeg har skrevet, ble lagt frem som et eksempel på karakteren 6 for alle elevene i klassen. Karakter: 6 (VGS 2)
Pocahontas Kort og grei fortelling om livet til Pocahontas.
Portugal Kort faktatekst om Portugal.
Prevensjon Kort forklaring på hva prevensjon er.
Puma concolor En ganske kort faktatekst, som sammen med min muntlige framføring ga meg karakteren 5. Skrevet i 8. klasse.
R&B og Rap Litt om historien til musikksjangerne R&B og Rap.
Radio Tekst som tar for seg ymse emner innen radio og dens historie.
Raptor fagtekst Teksten forteller om noen forskjellige raptorer, når de levde, hvordan de så ut, likhetstrekk, hvor de bodde og hvordan de fungerer. Fagtekst om Dinosauren raptor, Fikk en 5
Realisme og Naturalisme (stikkord) Notater til Norskundervisning/øving til prøve, VK1.
Realismen Tekst som forklarer realismen godt og enkelt
Redd Barna Kort om "Redd Barna". Skrevet i 10. klasse.
Regnskogen En fagtekst som tar for seg regnskogen generelt, rengskoghogst og de som blir påvirket av det.
Reise zu Deutschland Noen fakta om Tyskland.
Religion i USA Kort om USA og religion.
Renè Descartes En stil om filosofen Renè Descartes.
Renessansen Kort om Renessansen.
Renessansen Stikkord om renessansen, Voltaire og menneskerettigheter.
Revolusjonen i Russland Kort fortalt om den russiske revolusjon, om Lenin, bolsjevikene, krigene osv.
Rusmidler og GHB Tekst om rusmiddelet GHB.
Russland Et faktaark om Russland, inkludert historien til de to byene St. Petersburg og Moskva.
Salmonellose Oppgave om salmonella skrevet i naturfag (1. klasse vgs).
Samene Presentasjon om samene.
Samenes religion Litt om samenes tro. Karakter: 5-
Samiske mattradisjoner En liten stil om samiske mattradisjoner.
Sammenligning Sol og vannkraft Naturfag, Vg1. Hvilken karakter ligger denne på?
Saturn Kort oppgave med de viktigste faktaene om planeten Saturn.
Scotland En liten faktatekst om Skottland. Kom gjerne med kommentarer!
Seminole Indians Faktastil om Seminole-indianerne.
Shabbat Kort oppsummering over jødenes hviledag - Sabbaten.
SI-systemet Kort og grei presentasjon av SI-systemet, som er den gjeldende standarden for flere av de mest brukte måleenhetene.
Sigrid Undset - Tematikk Informasjon om Sigrid Undset.
Sijaislam Dette dokumente innholder fakta og opplysninger om alt mulig innenfor Sijaislim for eks: Splittelsen, tradisjon, loverk og politikk idag
Sjamanisme Kort om sjamanisme.
Sjelevandring Fakta om sjelevandring og karma.
Skolen under krigen Skolen i Norge under 2. verdenskrig.
Slavehandel og rasisme fagartikkel Fagartikkel om slavehandel og rasisme i trekanthandelen. Karakter: 6
Slavehandelen i USA Mange afrikanere kom til USA som slaver.
Slaveriet i romerriket Om slaveriet i romerriket med lang kildekritikk
Slovakia - en ung stat Litt fakta om Slovakia.
Snorre Sturlason Snorre Sturlason, kjent for bl.a. "Heimskringla".
Solen Litt informasjon om vær nærmeste stjerne; Solen.
Solen vår! Sola, midtpunktet i vårt solsystem, er en nødvendig kilde for liv på planeten vår.
Solenergi Her er det fakta om solenergi, både fordeler og ulemper.
Somalia Fakta om det afrikanske landet Somalia. Inneholder også en liten norsk-somalisk språkguide.
Sovjetunionen Om du trenger fakta om Sovjetunionen etter 2. verdenskrig. Notater jeg laga for å øve til prøve.
Spitfire Korte fakta om Spitfire under andre verdenskrig.
Stafylokokker Oppgave om Stafylokokker. Karakter: 5
Stamceller Kort oversikt over hovedtyper. Hvor du finner stamceller, og hva de kan brukes til.
Storbritannia etter 2. verdenskrig Oppgave om Storbritannia etter andre verdenskrig og frem til i dag, med vekt på endringer.
Suisse En kort faktatekst om Sveits på fransk.
Svartadauden, konsekvenser og virkninger Powerpoin slides om hvordan svartadauden rammet Norge og Europa og dens virkninger. Jeg viste frem i PowerPoint og fikk karakteren 6!
Sølv Fakta om det metalliske grunnstoffet sølv.
Søren Kierkegaard Kort om den danske teologen og filosofen Søren Kierkegaard.
Tanach - jødenes bibel Forteller om de forskjellige delene i den jødiske bibelen tanach.
Ted Shawn (1891-1972) Oppgave om danseren Edwin M. Shawn, som tok artistnavnet Ted Shawn.
Tellus - den blå planeten Litt fakta om drivhuseffekten, atmosfæren og jordskorpa
Tellus, den blå planeten Oppgave om jordklodens sammensetning og atmosfære. Gruppeprosjekt skrevet av Magnus, Torjus og Kent i 8. klasse.
Texas Generelt om den amerikanske delstaten Texas. Karakter: 4 (10. klasse)
Thanksgiving Litt om thanksgiving på engelsk.
The Beatles & Elvis To kjente navn i musikkhistorien: Bandet The Beatles og Elvis Presley.
The Christmas Tree Nyttig informasjon om juletreet. Karakter: 5+
The Cold War: Timeline Tidslinje frå den kalde krigen.
The Commonwealth En kort faktatekst om Samveldet av nasjoner. Kom gjerne med kommentarer!
The Commonwealth Noen fakta om Samveldet av nasjoner, som tidligere het Det britiske samveldet. Skrevet i 10. klasse.
The Kiwi Bird Kiwi er navnet både på en frukt og en fugl. Her får du vite mer om fuglen. Teksten ble fremført muntlig. Laget i 10. klasse.
The Last Judgement - Michelangelo En stil om Michelangelos verk "The Last Judgement". Laget av S.H og M.K. Karakter: 6 (9. klasse)
The Normans Who were the normans?
The Northern Ireland Conflict Et utkast, ikke den endelige versjonen. Om konflikten i Nord-Irland mellom katolikker og protestanter.
The Northern-Irish conflict Kort om konflikten i Nord-Irland.
The Orkney Islands Fakta om Orknøyene i Storbritannia. Denne øygruppa tilhørte tidligere Norge.
The royal family of Norway Presentasjon om de nåværende kongefamiliemedlemmene. Inkluderer et slektstre.
The school system in UK The school system in the United Kingdom is quite different from how the school system is in Norway.
The school system in USA The school system in the United States is quite different from how the school system is in Norway.
The Space Race En engelsk tekst om The Space Race.
The Victorian Age (1837-1901) Kort om britisk historie.
The Vietnam War A short text about the Vietnam war.
Tidslinje - Den kalde krigen Tidslinje for den kalde krigen, som fulgte etter 2. verdenskrig.
Tim Berners-Lee Korte fakta om Tim Berners-Lee, en sentral person i Internetts historie. Karakter: 5+
Tina Turner Kort om Tina Turner.
Tobakk Hva tobakk og røyk inneholder.
Tom Cruise Info om Tom Cruise.
Tor Fakta om den norrøne guden Tor.
Trine Angelsen Om romanforfatteren Trine Angelsen.
Tungtvannsaksjonen Dette er en oppgave om hvordan motstandsbevegelsen ødela tungtvannsfabrikken på Vemork under 2. verdenskrig.
Tupac Amaru Shakur (1971-1996) Fakta fra livet til rapperen 2Pac.
Tyskland Fakta om Tyskland på barneskoleniva (6. klasse).
Ungarn Oppgave om Ungarn. Kilder er også med :) Karakter: 5 (samfunnsfag)
Ungarn og Tsjekkoslovakia i dag Tekst om forholdene i Ungarn og Tsjekkoslovakia i dag.
Ungdom, arbeid og økonomi Fakta om "Ungdom, arbeid og økonomi". Om barnearbeid.
Utvandring fra Norge til USA Mange nordmenn søkte lykken i USA rundt århundreskiftet i 1900.
V-dal og canyon Kort geografioppgave om V-daler og canyon.
Vannenergi Litt informasjon om vannenergi som energikilde.
Vannets kretsløp Kort forklart om vannets kretsløp.
Vannkraft Fakta om vannkraft - den viktigste energikilden i Norge.
Vannmiljøet Sammendrag om hva vann er. Punktvis sammendrag av boken Tellus.
Vanylven tourguide Turguide til Vanylven kommune i Møre og Romsdal.
Vest-Sahara Afrikas siste koloni Hvordan konflikten i Vest-Sahara oppstod og hvordan det har utviklet seg til hvordan den er i dag.
Vidkun Quisling Quisling var på okkupasjonsmaktens side under 2. verdenskrig, og ble henrettet for krigsforræderi etter krigens slutt.
Vietnam Faktaoppgave om Vietnam.
Vietnamkrigen (ca. fra 1960-1975) Opptakten til og virkningen av Vietnam-krigen.
Vikingtid og middelalder Tekst om vikingtid, middelalder, Norges storetstid og Norrøn relgion
Vincent van Gogh og Edvard Munch Oppgave om malerene Vincent van Gogh og Edvard Munch.
Vindenergi og Kullenergi Tekstoppgave som innebærer informasjon om klimaendringer, fornybare- og ikke-fornybare energikilder, hvor man finner, hvordan man produserer energien og hva energi er. fokus på vindenergi og kullenergi.
Vindkraft Stil om bruken av vindkraft, i hovedsak i forhold til vindmøller.
Vindmøller Inneholder fakta om vindmøller.
Vishnu Kort beskrivelse om Vishnu.
Vishnu lnformasjon om Vishnu og vishnuittene.
Vishnu Halv side med enkle fakta om Vishnu.
Våpen i USA Amerikanere har et spesielt forhold til skytevåpen.
Wienerklassismen (1750-1815) Litt om wienerklassismen og Mozart.
World of Tanks Facts about the online game "World of Tanks" :)
Aasmund Olavsson Vinje Diktningen til Aasmund Olavsson Vinje, med særtrekk og skrivemåte.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst