Kristendom Hellige steder, personer og skrifter

Beskrivelse av hellige steder i kristendommen.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.10.03

Hellige steder

 

Det er mange steder kristne valfarter til. F. eks Nidarosdomen i Trondheim, Jerusalem, Roma, Assisi og Santiago de Compostela.

 

Det er vanskelig å bestemme hvilke av disse stedene, som har, og har hatt stor innflytelse på kristne verden over.

 

Nidarosdomens historie er kjent for de fleste her i Norge, men for å repetere: Lenge etter at Kong Olav døde i slaget på Stiklestad i 1030, så vokste håret og neglene hans fortsatt. Han ble kanonisert (gjort til helgen) og det ble bygd en dom over den angivelige graven hans, som også Olavsbrønnen ble, og siden dette har pilegrimer fra hele verden kommet til Trondheim for å få syndsforlatelse, og noen for å bli helbredet.

 

Jerusalem er også en viktig by, og da den ble erobret av Araberne hadde korstogene til hensikt å befri byen. I Jerusalem døde Jesus på korset og her stod han opp igjen fra de døde, og det var også i Jerusalem de første kristne menigheten oppstod. Jerusalem er hellige både for kristne, muslimer og jøder og dette har ført til en rekke konflikter og kriger. Jerusalem er (som for jøder) kristendommens helligste by.

 

I Roma ligger Vatikanet, som er pavens stat, og derfor en hellige plass.

 

Nord for Roma ligger byen Assisis. Denne byen er kjent som fødestedet til St. Francis, men var også et hellig sted før dette. St. Francis ble født her i 1182 (noen mener 1181), og han var sønn av klesselger. Han var en livlig ungdom som drømte om en militær karriere, men da han ble 19 snakket han med en krigsfange og denne drømmen tok brått slutt. Etter dette ble han interessert i det okkulte og så syn av Jesus og Maria, og han skrev de første Italienske dikt om det vakre i naturen. Francis var den tidligst kjente kristne som opplevde stigmaa ( plutselig sår på kroppen fra plasser der Kristus ble skadet av korsfestelsen) Sår som gjorde at Francis led forferdelig, men han fortsatte livet med sin særegne klarhet. Basilikaen av San Francesco et av Italias mest berømte monumenter, som ble bygd på bare 25 år viser hvor høyt folket elsket St. Francis. I dag er Assisis et mål for pilegrimer fra hele Europa.

 

Santiago de Compostela var for tusen år siden et mindre viktig pilegrims mål enn Roma og Jerusalem, men fikk mange flere besøk. Grunnen til dette var at de lå mer sentralt plassert i Europa, og i løpet av århundrene har det blitt fire store pilegrims ruter dit. Æren for at byen har blitt et hellig sted kan nok tildeles St. James som i år 44 ble drept som martyr i Jerusalem. St. James var en Jesus’ tolv apostler og det var han som lærte kelterne om Kristus. Levningene hans ble tatt med tilbake til Spania og lagret. Som følger av Romersk overtaling ble de første spanske kristne tvunget til å glemme skrinet og i løpet av årene som gikk ble skrinets plassering glemt. I 813 , forteller legenden , oppdaget en eneboer ledet av en blinkende stjerne og himmelsk musikk hvor skrinet var begravd. Over krypten der skrinet ble funnet ble det i 829 bygd en kirke, og etter 100 år trakk Santiago de Compostela til seg pilegrimer fra hele Europa. Og før det 12 århundre var Santiago de Compostela det viktigste valfarts stedet i Mellom-Europa.

 

Hellige personer

 

Spesielt i den katolske kirke er helgener vanlig, og det her i løpet av historien blitt bygd mange katedraler og lignende over gravene deres. For at noen skal bli kanonisert må det samles bevis for hellige handlinger personen har gjort gjennom sitt liv, og det hele ligner på en rettssak. Når en person er gjort til helgen blir det lagt til St. foran navnet f. Eks St. Olav. Utenom helgener er Paven, som er den katolske kirkes overhodet hellig, og i den ortodokse kirke, Patriarken. Jomfru Maria er for mange kristne meget hellig og det er mange katolikker som ber til henne.

 

Paven er som sagt hellig og hvis paven velsigner en gjenstand må den lagres i kjeller av Pekerskirken, som naturligvis begynner å bli full. Her ka du finne alt fra toaletter til fly. Når en Pave dør gjøres det valg for å finne en ny, og en ny pave blir valg ut i fra Vatikanets øverste prester.

 

Hellige skrifter

 

Bibelen er de kristnes hellige bok. Bibel kommer av det greske ordet bibla som betyr bøkene, og det er jo det bibelen er. Den er bygd opp av to deler, Det Gamle Testamentet og Det Nye Testamentet, som er satt sammen av brev og bøker. Det Gamle Testamentet er bygd opp av 39 deler, som er delt opp i kapitler ,som er delt opp i vers. Denne delen av bibelen handler om tiden får Jesu fødsel bla. Skapelsen, Moses, Josef og er for kristne ikke så viktig som Det Nye Testamentet. Det Nye Testamentet er bygd opp av 27 deler, som er delt opp som Det Gamle Testamentet. Denne delen av bibelen er den ”kristne” delen og handler om Jesu fødsel liv , død og gjenoppstandelse. Og i den siste delen , Johannes åpenbaring , fortelles det om hvordan Gud viser Johannes Apokalypsen (Jordas undergang).

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst