Cuba-krisen

Denne oppgaven inneholder litt stoff om Cuba-krisen, terrorbalansen, jernteppet og NATO.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.11.27

Da var verden nær 3. verdenskrig. Vi har aldri i verden vært så nær en atomkrig som i 1962. Det hele begynte i 1959, 1. januar tok Fidel Castro over makten på Cuba. Fidel Castro ville først ikke innføre kommunismen på Cuba, men når Cuba måtte finne seg en annen alliansepartner i stedet for USA, ble valget enkelt. De fikk i land en god handelsavtale med Sovjet. Da fikk kommunismen fotfeste på Cuba.

 

USA sendte brev til Sovjet unionen og minnet dem på avtalen mellom USA og Sovjet fra 1934. Det var at verken USA eller Sovjet skulle plassere raketter på Cuba. Men Sovjet fortsatte bare å bygge ut rakettbasene på Cuba, verden var så nær en atomkrig, enn det vi aner. Den atomkrigen ville ikke bare gå utover USA og Sovjet, men hele verden.

 

USAs daværende president John F. Kennedy hadde mistanke om at Sovjet hadde utplassert atomraketter og holdt på å bygge rakettbaser nær San Cristobal. Russerne nektet for at de hadde plassert raketter på Cuba, men den 16. oktober 1962 fikk Kennedy et bilde som var blitt tatt av Sovjet sine rakettbaser som var under bygging på Cuba. Det var som Kennedy trodde, det var i nærheten av San Cristobal. Kennedy advarte Sovjet at visst de avfyrte så mye som en rakett mot USA ville motangrepet bli enorm. Det ble satt sammen en komité som skulle finne ut en måte å få Sovjet til å fjerne atomrakettene fra Cuba på. Disse mennene jobbet i 2 uker for å finne ut hva de skulle gjøre. De la frem en mulighet, det var å lage en blokade rundt Cuba slik at ikke Sovjet fikk plassert flere raketter der. Det var den planen de valgte og følge.

 

Mens de sovjetiske båtene var på vei til Cuba holdt amerikanske og sovjetiske diplomater med hemmelige forhandlinger. Hadde det ikke vært for at disse forhandlingene hadde lyktes hadde verden hatt en atomkrig. Etter dette ble det oppdrettet en direkte telefon linje mellom presidenten i USA og presidenten i Sovjet. De har også ordnet en avtale seg i mellom at det ikke er lov med testing av atombomber i luften.

 

Terrorbalansen:

Som tidligere nevnt vet vi at vi var nær en atomkrig. Det var stormaktene USA og Sovjet som holdt på å utløse den. Det var på grunn av at de hadde en terrorbalanse seg i mellom. Det var en balanse som var slik at visst USA oppgraderte en militær ting, kunne ikke Sovjet være noe dårligere. Så det ble en balanse. Så visst ett av landene ble overrasket av en atombombe fra det andre landet, kunne de ta igjen, å det var garantert total utslettelse. Etter Cuba krisen fikk vi jo vite at Sovjet og USA har oppdrettet en telefonlinje mellom de to landene. Det var bra, for da kunne de ringe til hverandre å oppklare ting visst det var noe som var uklart, i stedet for å trykke på den røde atomknappen i panikk.

 

Jernteppet:

Winston Churchill var statsminister i Storbritannia under 2. verdenskrig. Jernteppet var den delen av den kalde krigen som refererte til delingen av Europa. I 1946 holdt Churchill en tale der han fortalte at dette kom til å dele Europa i to, og det fikk han rett i. Churchill mente det var Stalin sin feil at Europa ble splittet. Han mente også at på grunn av at Russland styrte de fleste landene militært så fikk de innflytelse på de landene og fikk innført kommunismen i de landene. Og det at den vestlige delen av Europa var demokratisk og at den østlige delen var kommunistisk gjorde slik at de ble delt. Øst hadde planøkonomi, det var slik at alle tjente like mye. Vest hadde markedsøkonomi, det var slik at man kunne tjene mer enn andre etter hvor hardt man arbeider. Ingen informasjon ble vekslet mellom Øst og Vest mens de var delt.

 

NATO:

NATO ble stiftet 4. april 1949, den er en organisasjon som har som mål å beskytte alle landene som er medlem av NATO, og hjelpe alle landene til frihet. De skal også hjelpe hverandre militært visst det blir krig. Belgia, Canada, Danmark, Frankrike, Tyskland, Hellas, Island, Italia, Luxembourg, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Spania, Storbritannia, Tsjekkia, Tyrkia, Ungarn og USA, Bulgaria, Estland, Latvia, Litauen, Romania, Slovakia og Slovenia er medlemmer av NATO. NATO fikk i januar 2004 ny generalsekretær, han heter Jaap De Hoop Scheffer.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst