Anoreksi og bulimi

Forklarer hva som skjer med kroppen når man har spiseforstyrrelser.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.02.16

Anoreksi er en form for spiseforstyrrelse. Typisk for anoreksi er stort vekttap og angst for å bli tykk. Det er flest tenåringer og kvinner som får det. Blant fotomodeller, dansere og idrettskvinner er forekomsten spesielt høy.

 

Kriterier for anoreksi

- Minst 15% vekttap i forhold til normal vekt

- En intens frykt for å gå opp i vekt, det gjelder selv om til man er undervektig.

- Forstyrret kroppsbilde

- Man føler seg tykk, men er undervektig.

 

Utløsende faktorer

- Bevisst/tilfeldig slanking

- Tap av nær slektning/kjæreste, abort

- Store skader/ulykke

- Infeksjoner

- Kirurgisk inngrep

- Dårlig regulert diabetes

 

Disse faktorene kan føre til stort vekttap over kort tid. Felles konsekvens er altså vekttapet i seg selv, man vippes over i anoreksi. Dette skjer altså etter stort vekttap for de som er disponert for å få sykdommen.

 

Symptomer

- Sterk avmagring, tap av underhudsfett

- Svimmelhet, forstoppelse

- Beinskjørhet

- Væskeansamling i underhuden

- Kuldefølelse selv i varmt vær

- Lav puls

- Muskelsvakhet

 

Det skjer forandringer oppe i hjernen. Kommer anorektikeren opp i normal vekt igjen, vil hjernen virke normalt igjen. Personen vil blir slik han var – før han vippet over i anoreksi.

 

Bulimi

Anoreksi og bulimi er beslektet, det er et ledd i samme sykdomsbilde. Den samme personen kan ha begge sykdommene på en gang. Her er kjennetegnene at en i perioder spiser altfor mye og kvitter seg med maten ved å kaste opp eller bruke avførende middel. Å kaste opp kan føles som en lettelse. For noen kan det å kaste opp være den store skammen og ydmykelsen. Det kan bli vanskelig å oppfatte når en er sulten og når en er mett, men vekten er vanligvis normal. Når man har bulimi kan man også være overvektig. Det er trolig over 30.000 ungdom i Norge som har forskjellige typer spiseforstyrrelser. Det er ungdom fra forskjellige miljø. Mange utvikler bulimi i slutten av tenårene eller i begynnelsen av tyveårene. Da skjer det mange forandringer i kroppen. I puberteten kan uskyldige kommentarer om utseende få alvorlige følger.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst