Elton John

Kort biografi om Elton John.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.02.06
Tema
Pop

Elton Johns liv

Elton John er uten tvil en av musikkhistoriens aller største stjerner. Han har klart å holde stjernestatus helt frem til vår tid, noe som er en kjempebragd i seg, når vi ser på hvor mange nye og unge artister som har kommet til. Elton har klart å produsere minst en Topp 40-single hvert år fra 1970 til 1996, noe som ingen annen artist har klart.

 

 

Barndommen

Elton John ble født 25. mars 1947 i Pinner i Middelsex i England. Elton ble oppkalt etter onkelen sin, og ble døpt Reginald Kenneth Dwight. Eltons foreldre het Shelia og Stanley Dwight, men de skilte seg da Elton var 14 år gammel. Elton ble født i Englands middelklasse, og allerede 4 år gammel lærte han seg å spille piano. Hans store pianotalent førte til at han vant et stipend til Royal Acedemy of Music da han var 11 år. Der sluttet han da han var 15.

 

Eltons far ville at han skulle bli flyger eller bankekspeditør, og forbød Elton å spille eller høre på amerikansk musikk. Men bak farens rygg tyvlyttet Elton og moren på plater med Elvis og Buddy Holly, som var Eltons store idol, og som han mest mulig prøvde å etterligne. Elton brukte til og med briller som Holly, selv om han hadde et utmerket syn. Men Elton ble mer og mer nærsynt, og etter noen år var synet så dårlig at han måtte begynne å bruke briller for å se. Eltons brillesamling ble etter hvert hans kjennemerke, ettersom man sjelden så ham med samme briller over lengre tid.

 

I 1960 dannet Elton og vennene hans bandet Corvettes, som senere ble til Bluesology. Elton spilte keyboard og orgel i bandet, og skrev to av bandets låter; Come Back Baby og Mr. Frantic, som han også sang selv. Men i 1967 forlot Elton Bluesology, og slo seg sammen med tekstforfatteren og poeten Bernie Taupin som han møtte etter at de begge fikk avslag på jobbsøknad hos Liberty Records. Samarbeidet med Taupin fikk stor betydning for Eltons videre karriere, og han skrev flere låter sammen med Taupin, bl.a. musikken til filmene ”Friends” (1971) og ”The Lion King” (1994).

 

 

Gjennombruddet

I 1969 gav Elton John ut sin første plate, ”Empty sky”, men den ble aldri noen suksess til tross for låter som ”Lady Samantha” og ”All Across The Havens” som fikk gode kritikker. Elton har senere uttalt at platen bar preg av at han var ung og naiv. Året senere kom Eltons andre plate, ”Elton John”, som anses til å være hans musikalske gjennombrudd. Plata inneholdt singelen ”Your Song” som av mange regnes for å være en av Eltons aller beste låter. I USA hadde ”Your Song” og ”Border Song”, en annen av singlene på ”Elton John”, nådd den amerikanske Billboard-lista allerede i 1970. I 1971 kom Eltons plater på løpende bånd; ”Tumbleweed Connection” i januar, ”Friends” i mars og ”11-17-70” i mai.  Samme år skiftet Elton navn fra Reginald Kenneth Dwight til Elton Hercules John, oppkalt etter sine to venner Elton Dean og John Baldry.

 

1972 ble et mer rolig år for Elton, med ”bare” en utgivelse, nemlig ”Honky Chateu”. Dette ble Eltons første album som nådde helt til topps på albumlisten i USA. ”Honky Chateu” inneholdt hitsinglene ”Rocket Man” og ”Honky Cat”, og disse ble meget populære.Etter dette ble det minst et album per år for Elton John, som fikk sin stjerne i Hollywood Star på Walk of Fame den 21. november 1975.

 

 

Karrieren

Mot slutten av 70-tallet innrømmet Elton at han var biseksuell i et intervju, men innrømmet senere at dette var et ”kompromiss”, og at han egentlig var homoseksuell. I 1984 giftet Elton seg med Renate Blauel, men det ble skillmisse 4 år senere.

 

Gjennom store deler av 80-tallet hadde Elton store problemer med narkotika og alkohol, men la seg frivillig inn på  et avvenningssenter for alkoholmisbrukere i 1990, hvor han ble avvent fra sitt store alkohol og kokainmisbruk.

 

I 1992 opprettet Elton sitt Aidsfond etter at hans nære venn Ryan White døde av aids. Alle hans inntekter fra salg av singler går til dette fondet. I 1994 skrev Elton de berømte låtene til filmen ”Lion King”, ”Cirkle of Life” og ”Can you feel the love tonight?”

 

I 1997 rørte Elton en hel verden med en omskrevet utgave av ”Candle In The Wind” ved prinsesse Dianas begravelse. Spesielt husket vil kanskje sangens åpningsord ”Farvel, Englands Rose” bli. Året senere ble Elton slått til ridder av dronningen, og fikk tittelen Sir Elton John. I begrunnelsen sto det at Elton ble hedret for ”Utstrakt musikalsk og veldedig virksomhet”.

 

 

Snart slutt…

I 1999 ble Elton rammet av et hjerteinfarkt, og bestemte seg for å trappe ned på turnevirksomheten og låttskrivningen. Han har sagt at hans neste album blir hans siste. Men så har han jo holdt på en god stund nå…

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst