Vishnu

Halv side med enkle fakta om Vishnu.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2019.05.19
Tema

Vishnu er en av de viktigste gudene i hindudismen. Han rir på en stor ørn som heter Garuda eller en diger slange som heter Shesha. Han blir ofte kalt for kjærlighetens gud. Vishnus kone er lykkens gudinne Lakshim som også heter Shir. Vishnu har mange inkarnasjoner foreksempel: prins Rama, Krishna, Buddha og kalki. Han er beskytteren av skapelse. Han har to våpen det ene er Sudarshana Chakra det er en spinnende disk og betyr "Disk av lykkelige syn" og det andre våpene er Kaumodaki gada og det er en klubbe. Han har også fire barn som heter Kamadeva, Ayyappan, Sundaravalli og Amritavalli. Vishnuitter utgjør ca. 70% av alle hinduer. Vishnuittene tror på Vishnu som sin øverste gud (som Brahman), mens de andre kommer under. Ifølge hinduisk mytologi tar han i disse nedstigningene ulike skikkelser, som fisk, skilpadde eller villsvin.  Vishnu har fire armer som holder fire forskjellige ting. Den ene holder en konkylie, en annen en lotusblomst, en diskos og en klubbe. Dersom Dhama (verden) blir angrepet av onde demoner stiger Vishnu ned til jorden for å forsvare det gode. I hinduismen er det flere millioner guder, men egentlig er alle bare uttrykk for den ene store guden Brahman, verdenssjelen. Brahman er den ene guden, og alle gudene er egentlig bare en av Brahmans mange skikkelser. Og Vishnu er den mest populære. mange tilber ham for å oppnå moksha.   

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst