Vesuv

Fakta om vulkanen Vesuv. Spesielt om utbruddet i år 79. Teksten er utformet som en muntlig framføring og ikke en skriftlig innlevering.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.02.12

Hvordan ble vesuv til?

Vesuv ligger ved en platekollisjon, hvor den ene plata blir pressa ned under den andre. Dette kan forårsake jordskjelv og vulkaner. Det som skjedde når Vesuv ble dannet, var at den plata som blir presset nedunder den andre smeltet, den smeltet både på grunn av friksjonsvarmen og varmen fra mantelen. Den steinen som smelter kaller vi for magma. Fordi magmaen har mindre tetthet enn vanlig stein, altså plata, så blir den dyttet oppover av steinen som er rundt den. Og hvis denne magmaen finner ett svakt punkt i jordas overflate kan den presse seg igjennom og danne en vulkan.

 

Hvordan er Vesuv bygd opp?

Vesuv er en sammensatt vulkan, og den er lagd av annethvert lag med aske og lava. Vulkaner lik Vesuv har som regel to forskjellige utbrudd, et som produserer for det meste aske, og et som produserer lava. Og det er slike utbrudd som har vært med på å forme vulkanen.

Vesuv ligger sør- øst for Napoli, den er en 1280 meter høy stratovulkan (Kjeglevulkan). Vesuv er mest kjent for sitt utbrudd i Italia. Dette utbruddet var den 24. august sommeren 79. og kostet ca 2000 menneskeliv. Det var mange som trodde at Vesuv var død og ikke kom til å få utbrudd.

Vesuv fungerer ved at det bygges gradvis opp trykk under lavaproppen som krateret og dette skapte et jordskjelv, før toppen av vulkanen ble blåst bort, dette skapte et stort askedekke på himmelen. Asken haglet ned i området rundt Pompeii. Når askenedfallet sprakk kom den som tung gass, som raste ned fjellsiden og glovarm aske falt over byen.

En detaljert beskrivelse av det kraftige utbruddet til Vesuv kunne gis fra Cape Misenum som lå ca 20 km fra vulkanen. Pompeii lå begravd helt til 1700-tallet og utgravningene begynte ikke før i 1748. Det spekuleres i at et slikt utbrudd i dag ville vært mye mer omfattende og ødeleggende enn det var på den tida, grunnen til det, er at det bor ca 2 millioner mennesker i nærheten. Det kommer til bli vanskelig å evakuere så mange mennesker på den korte tiden. Viss dette utbruddet blir like kraftig i dag som i år 79.e.kr vil det utbruddet skape en flodbølge. Dette vil få katastrofale følger for innbyggerne rundt Napolibukta.

 

På fjellsiden av Vesuv produseres vin, denne ble kalt vesuvinum før i tida. Vesuv har hatt en rekke utbrudd i de senere år, som for eksempel i 1631 da 3000 mennesker omkom. Også i 1906 var det et kraftig utbrudd. Det siste utbruddet fra Vesuv er fra 1944.

 

Et harmløst fjell?

Da folk bosatte seg under Vesuv, for flere tusen år siden, følte de seg velsignet over å bo bær det fruktbare fjellet som gav så rike avlinger. De viste lite om at det fredlige fjellet var en vulkan. I år 79 avbildet folket i Pompeii og Herculaneum, fjellet på vakre veggmalerier som takk for alt gode fjellet brakte med seg. Folket hadde da aldri opplevd et utbrudd og viste ikke at det samme som gav menneskene livsgrunnlag raskt kunne drepe, utslette og begrave et helt samfunn under en grav av aske.

 

Det var det som skjedde en august dag i år 79. Pompeii lå en mil fra foten til Vesuv, sentrum av byen hadde ca. 15000 innbyggere og var en velstands by. 13 km. Nordvest for Vesuv ligger Herculaneum som hadde 4-5000 innbyggere. Herculaneum ligger i dag halvveis under ny bebyggelse.

Ved det første utbrudd i 79, spydde Vesuv ut masser av pimpsteinog aske i tolv timer, søylen av aske steg 30 km. opp i lufta. Da søylen la seg, dannet det seg en slam flomm som feide igjennom Herculaneum og drepte innbyggerne. Slam flommen ble etterfulgt av en pyroklastisk strøm. Strømmen kom i en fart på ca. 90 km/h. og gav innbyggerne ca. 5 minutter på seg til å rømme. De rømte mot stranden og da de ikke kunne flykte lengre, løp deinn i hulene i fjellet. Allerede skadd av varmen fra lavaen, kvaltes de raskt av vulkan gassene. De pyroklastiske strømmene forseglet de der de lå i sine smerte vridde dødestillinger. I Pompeii hadde de fleste flyktet fra fjellets vrede, da 3 av de 5 slam flommene nådde byen. De som ikke rakk å flykte, kvaltes av røyk og gasser. De ble senere innhyllet i tørr aske som stivnet og etterlot seg hylstre som statuer av de døde.

Mange tror at Vesuv er død i, i virkelikeheten sover Vesuv, men hjerte banker. 

 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst