Tornado

Handler om tornadoer og hvordan de fungerer.  Tror det er noen skrivefeil.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.18

En tornado er den sterkeste konsentrasjonen av energi atmosfæren kan produsere. Det er en søyle av luft som snurrer, og inne i tornadoen kan vinden komme opp i mer enn 400 km/t!

 

<bilde>


Tornadoer dannes av store uværsskyer som kalles superceller. De drives av varmluft som suges inn nederst i tornadoen og stiger opp i skyen som sterke luftstrømmer. På samme måte som vannet snurrer rundt når du drar ut proppen av badekaret, begynner oppvindene å snurre. Hvis vinden snurrer fort nok, kommer den snurrende luften ned fra skyen som en trakt. Når luften treffer bakken er det blitt en tornado! 

 

Tornadoers store ødeleggelse skyldes det lave trykket som dannes mitt i sentrum. Den virker som en stor støvsuger som suger til seg alt som er . 

 

Tornadoens styrke måles ved hjelp av fujita skalaen.

 

• F1-tornado – Vindhastighet mellom 33-50 m/s.

Til og med disse tornadoene kan få biler til å bevege seg ut av veien. Campingbiler kan velte og skur kan falle sammen.

 

•F2-tornado – Vindhastighet mellom 51-70 m/s.

 Noen hustak vil lette, og campingbiler blir ødelagt.

 Denne tornadoen kan blåse togvogner av sporet.

 

•F3-tornado – Vindhastighet mellom 71-92 m/s. Store trær kan bli dratt opp med roten og vegger og tak på solide bygninger kan rives lett av. Dette er en kraftig tornado.

 

•F4-tornado – Vindhastighet mellom 93-116 m/s.

 Lokomotiver og 40-  tonns trailere vil bli kastet rundt som leker.

 

• F5-tornado – Vindhastighet mellom 117-142 m/s.

Tornadoer som er så intense vil fjerne alt på sin vei. Biler blir kastet rundt som steiner flere hundre meter og hele bygninger kan rives opp. Kraften er den samme som en atombombe.

 

 

<bilde>
Orkanen Ivan

Orkanen Ivan herjet Usa I fjor høst, den drepte minst 14 personer på sin vei. Mange av dødsfallene var fororsaket av tornadoer, Ivan produserte hele 104 tornadoer.

 

“Ivan” rammet September 2004 kysten mellom Florida og Louisiana.

På sitt verste var ”Ivan” oppe I F4, men da den slo inn mot land var den redusert til en F3. Ivan drepte minst 5 mennesker og forårsaket skader til flere mill. $

 

Orkanen førte allikevell med seg noe godt. Da hjelpemannskapene kom for å reparere det tornado-skadde huset i Frederick, Maryland, fant de et tyvetalls bokser fulle av pornografiske bilder av barn.

 

Huseier, den 52 år gamle Robert L. Medvee ble siktet for 48 tilfeller av besittelse og produksjon av barneporno.

 


Tornadoer I 2004

<bilde>
USA ble rammet av 1717 tornadoer i fjor – det høyeste antall som er blitt registrert. Det er nesten 300 flere enn i 1998, det forrige rekordåret. Registreringen har pågått siden 1950.

 

Tornadoer kan oppstå i alle årets måneder, men aktiviteten er størst i månedene fra mai til juli. Årets sesong begynte rolig, og frem til midten av mai hadde det vært færre tornadoer enn vanlig. Men fra slutten av mai ble forholdene mer urolige.

 

Det høye tornadotallet skyldes likevel hovedsakelig at det kom uvanlig mange tropiske stormer og orkaner inn over det amerikanske fastlandet dette året.

 

I forbindelse med slike tropiske uvær følger det også kraftig tordenvær og tornadoer. Bare under orkanen Frances i begynnelsen av september ble det rapportert om 117 tornadoer.

Orkanen Ivan fulgte etter med 104 tornadoer.

 

Til tross for de mange tornadoene, ble tapet av menneskeliv lavere enn normalt. I 2004 omkom 35 mennesker i forbindelse med tornadoer, mot 55 i et gjennomsnittsår.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst