Ole Bull

Fakta om Ole Bull.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.06

Født: 1810 i Bergen 5. februar
Død: 1880 på Lysøen 17. august


Ole Bull var som fiolinist representant for vituostiden i første halvdel av århundre og han ble uhyre populær, spesielt med improvisasjoner over norske folketoner. Hans mesterlige spill og skjønne tone i forbindelse med hans vakre utseende og mandige fremtreden gav ham sterk makt over sinnene.

 

Født inn i nasjonalromantikkens århundre ble Bull den store eventyrskikkelsen i den unge norske staten. Norsk Nordmann fra Norge, kalte han seg selv, artisten som la en hel verden for sine føtter med sitt fiolinspill og sine komposisjoner. Som barn fikk Ole Bull fiolinundervisning og opptrådte alt i 9-årsalderen ved en konsert i Bergen.

 

I 1828 begynte han ved Universitetet for å studere teologi, men strøk i latinsk stil. Samme år ble Ole Bull dirigent for Det musikalske Lyceum, og året etter gjorde han en konsertreise til Trondheim og Bergen. August 1831 reiste han til Paris, hvor han ga konsert april 1832. Da Paganini, den store mesteren var i Paris hørte Ole Bull ham på en konsert - og prøvde å avlurte ham noen knep. I juni 1933 reiste Bull til Sveits og 1834 til Italia - hvor han fikk sitt endelige gjennombrudd i Bologna.

 

Bull fikk laget en spesiell fiolinbue med stolen lagt flat, for å kunne spille på alle fire strenger på en gang, han komponerte også en Kvartett for fiolin solo, og mestret de mange krevende opptredener med glans. Juni 1838 var han hjemme i Norge og ble mottatt som en nasjonalhelt. De neste fire årene var han på reisefot og gav konserter omkring i Europa, 1843 reiste også en tur til Amerika hvor han holdt konserter i alle de store byene i dette omfangsrike landet.

 

Her hjemme ble Bull møtt med hurrarop og fakkeltog når han holdt konserter. Og verdensborger som han også var, det var likevel for Norge hans hjerte banket. Vinteren 1848-49 nådde den nasjonalromantiske begeistring sitt høydepunkt. I november 1852 drog han på ny til Amerika, og året etter grunnla han den norske koloni Oleana i Pennsylvania, men foretagende mislyktes og Ole Bull tapte mange penger. Hver sommer var han hjemme i Norge hvor han hadde overtatt fedregården Valestrand ved Bergen.

 

Ole Bull hadde ingen formell utdannelse som fiolinist, men fikk et fabelaktig grep på publikum. På konsertene spilte han helst norske folketoner og egne verker og var en mester i å improvisere. En statue av Bull, utført av Stephan Sinding, står på Ole Bulls plass i Bergen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst