Første verdenskrig

Oppgaven handler om 1. verdenskrig.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.11.21

I 1914 i på den 28. juni, Det skjedde i Sarajevo, hovedstaden i Bosnia-Hercegovina, Første verdenskrig bryter ut. Det var et kronprinspar på besøk i Sarajevo Frans Ferdinand het kronprinsen, de var på vei til rådhuset da en bombe eksploderte, de ble ikke skadet, men en offiser blei skadet, så de dro til sjukehuset sammen med offiseren, på vei ditt, var det en person som hoppet oppå bilen deres! Han skjøt de alle, de døde momentant.

 

Østerike-ungarn de anklaget Serbia for mordene, og de truet med krig. Serbia hadde en svært mektig beskytter, Russland. , og Russland igjen var alliert med både Frankrike og Storbritannia. Mens Østerike-ungarn hadde Tyskland på sin side, dermed når krigen brøt ut så ble alle de landene dratt inn, dermed brøt første verdenskrig ut. Det ble krig fordi forholdene mellom landene var veldig dårlige, det var mange grunner til det, noen av de var at Franskmennene ville hevne seg på Tyskerne Siden Tyskerne vant krigen mot Franskmennene i 1870, en annen grunn var at britene var redde for at tyskerne skulle utkonkurrere de på havet, siden tyskerne fikk seg en like stor krigsflåte som britene. Og mellom Østerike-ungarn og Russland var det dårlig forhold siden, den russiske tsaren synes Østerike-ungarn hadde for mange slaver på sin side, fordi tsaren så på seg selv som slavenes far og beskytter derfor kunne han ikke la noen slaver være i Østerike-ungarn. Han som får mest skyld får første verdenskrig var keiseren Vilhelm 2.

 

Skyttergravskrigen

Tyskland hadde det vanskeligste utgangspunktet i krigen fordi de måtte krige både i øst og vest! De angrep Frankrike først, siden de regnet med at Russland sine tropper kom til å bruke lang tid til å nå tyskland. Tyskland kom langt, nesten til Paris, der stivnet frontene til, alle soldatene gravde seg ned i skyttergraver. Generalene på begge sider prøvde å vinne avgjørende slag som skulle føre til at fienden brøt sammen. Soldatene ble tvunget opp av skyttergravene. Tapene av menneskeliv var veldig mange, i slagene ved frankrike mistet 2 millioner livet.

 

Ved Årsskiftet 1914-1915 var halvparten av den russiske hær uskadeliggjort, de var ledet elendig, mange begynte å flukte hjem. I 1917 måtte tsaren gå av, Russland sluttet fred med Tyskland, men da måtte de gi fra seg 30% av landeområdene sine.

 

Britene og franskmenne gjorde alt for at Tyskerne ikke kunne mota varer fra andre land, de blokkerte kysten til Tyskerne, det var veldig sult i Tyskland da. Tyskland svarte med Ubåtkrig, de bombet alle utenlandske handelsskip, selv om de ikke var med i krigen.

 

USA ble med i krigen i 1917, i førsten syns amerikanerne at europeerne kunne rydde opp i sitt eget rot, men i 1917 ble de med også. 4 millioner friske soldater fra USA Ble seilt inn i Storbritannia. I 1918 ga tyskerne opp, folket holdt ikke ut lenger, de brøt sammen.

 

Fredsforhandlingene begynte i En liten by utafor Paris, Fredsforhandlingene var veldig tøffe, Tyskerne måtte gå med på veldig tøffe krav, blant annet at tyskerne hadde all skyld i at det ble krig. Dette var kanskje en grunn til at 2 verdenskrig ble til?? 1 verdenskrig betydde mye for posisjonen til kvinnene, når mennene var i krigen måtte de arbeide, krigen var tøff for de også de ventet bare på dødsbudskapet at mennene deres hadde dødd. Med en gang krigen brøt ut bestemte alle de nordiske landene seg om å være nøytrale. Men krigen skapte vansker selv om, særlig for sjøfolkene. Krigen førte til at ca 2000 norske sjøfolk døde. Den nest sisste tsaren var Alexander 3. han døde i 1894. Den siste tsaren var Nikolai 2. problemene startet for Russland da de blandet seg inn i 1verdenskrig, de fikk vansker med å dyrke nok mat. Over 2 millioner unge menn ble drept. I 1917 brøt det ut store demonstrasjoner i St Petersburg, de demonstrerte mot tsaren og krigen.

 

Den nye lederen Lenin, trodde revolusjonen spredde seg i de andre landene, de så ut som han skulle få rett lenge, men det fikk han ikke. Første verdenskrig varte ikke så lenge. Men det ble store dødstall.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst