En rettferdig verden - er det mulig?

Sammenligning mellom Bangladesh og Norge.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.05.12

 

 

 

 

Bangladesh

Forskjell

Norge

Befolkning – antall.

166 638 000 (2010)

161 853 000

4 785 000 (2010)

Analfabetisme.

58,4 %

55,9 %

2,5 %

Fullført grunnskole – Gutter

90,6 %

7,2 %

97,8 %

Fullført grunnskole – Jenter

67,3 %

32,6 %

99,9 %

Fullført grunnskole – Gjennomsnitt

65,1 %

34,6 %

99,7 %

Forventet levealder – Menn

63 år.

15 år

78 år

Forventet levealder – Kvinner

65 år.

18 år.

83 år

Forventet levealder – Gjennomsnitt

64 år.

16 år.

80 år

Spedbarnsdødelighet.

5,2 %

4,9 %

0,3 %

Mobiltelefonabonnementer.

13,25 %

 

108,7 pr/100 innbyggere

Tilgang på rent vann – byområder.

85 %

15 %

100 %

Tilgang på rent vann – landsbygda.

78 %

22 %

100 %

Antall leger pr. 10.000 innbygger.

2 stk.

Alt for stor

Nok.

Arbeidsledighet – unge kvinner.

5,8 %

5,8 %

11,6 %

Arbeidsledighet – unge menn.

7 %

5,6 %

12,6 %

Arbeidsledighet - generelt gjennomsnitt.

4,3 %

1,1 %

3,4 %

 

http://www.globalis.no/Land/Norge

http://www.globalis.no/Land/Bangladesh

 

Utdanning

Levealder

Rent vann

Arbeid

 

Utdanning i Bangladesh og utdanning i Norge.

Utdanningen i Bangladesh er ganske lav i forhold til Norge. Men det kan også ha noe med levestandarden i landet å gjøre. Det er flest gutter i Bangladesh som fullfører skolen, men det kan være fordi jenter må droppe ut tidligere fordi de må jobbe hjemme, eller fordi de blir giftet bort i tidlig alder.

 

Utdanningen i Norge derimot er mye bedre. Der ligger vi på 97,6 % gutter som fullfører, og hele 99,9 % jenter som fullfører skolen. Men igjen, vi har en annen levestandard enn de i Bangladesh. Vi har det bedre på de fleste punkter.

 

Levealder i Bangladesh og Norge.

Levealderen i Norge og Bangladesh er ganske forskjellig. Den gjennomsnittlige levealderen i Bangladesh er på 63 år, og Norge har 80 år. I begge landene har kvinner høyere levealder enn menn. Dette har jeg ikke funnet ut noe mer om.

 

En av grunnene til at det er så lav levealder i Bangladesh i forhold til Norge tror jeg kan ha noe med forskjellen på rent vann.

 

Rent vann i Norge og Bangladesh.

I Norge har alle tilgang på rent vann, men i Bangladesh derimot er det ikke like bra.. I bystrøkene har ”bare” 85 % av folkene tilgang på rent drikkevann, og på landet er det bare 78 % som har tilgang. Dette er nok en del av grunnen til den lave levealderen. Det fører til mange sykdommer og dødsfall.

 

Arbeid i Bangladesh og Norge.

Det er Bangladesh som har minst arbeidsledighet blant unge folk. I gjennomsnitt har vi en forskjell på 1,1 %. I Bangladesh har unge kvinner en arbeidsledighetsprosent på 5,8 %, mens Norge har 11,6 %. Unge menn har 7 % arbeidsledighet i Bangladesh mens Norge har 12,6 %. På www.globalis.no stod det at gjennomsnittet er 4,3 % i Bangladesh og 3,4 % i Norge. Her ble jeg veldig forvirret, men kom frem til at de har tatt gjennomsnittet på hele landet, og ikke bare unge menn og kvinner.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst