Robert Jordan

Om Robert Jordan og forfatterkarrieren hans.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Særemne
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.04.05

Robert Jordan har hatt stor suksess med sin seneste serie ”Tidshjulet”, og Det sies at han puster selveste J.R.R. Tolkien i nakken. Hvem er han, og hvorfor er han og litteraturen hans så populær?

 

<bilde>

 

Den 17. oktober 1948, i Charleston i South-Carolina, USA, kom en liten gutt til verden. Guttens navn var James Oliver Rigney Jr. James’ oppvekst var faktisk i mindre grad preget av litteratur. Selv om hans far, hans onkel og hans bestefar var oppreddholdere av fortellertradisjonen som er spesielt godt forplantet i South-Carolina, viste ikke James noen tidlige tegn på å dele lidenskapen. Han nøyde seg med å lese klassikere av Jules Verne og Mark Twain. Hva var det da som fikk ham til å utvikle seg til den storslagne forfatteren han er blitt i dag?

 

James Rigney bedrev tiden til annet. På High School spilte han amerikansk fotball. Og i 1968 i en alder av 20 år, gikk han inn i den amerikanske marinen. På denne tiden fikk han en sønn, Will. James ble involvert i Vietnam-krigen. I løpet av sine to år i marinen og sitt opphold i Vietnam, fikk han flere tapperhetsmedaljer. Distinguished Flying Cross for heroisme i kamp, The Bronze star With V for mot, og to Vietnamese crosses of gallantry også for mot.

 

James var nå en dekorert soldat, men krigen var over, så i stedet for å fortsette sin militære karriere, søkte han seg inn på Charleston universitet. Der studerte han fysikk og matematikk, og fikk etter hvert doktorgrad i førstnevnte. Han fortsatte videre som Atomenergi-Ingenør.

 

Da han var 30 år, i 1978, kom han utfor en stygg ulykke. Etter dette ble han sengeliggende over lengre tid uten annet å gjøre enn å gjenoppta sin gamle interesse med å lese. Han leste bøker som Huckleberry Finn og Tom Sawyer. Dermed blusset hans interesse for skriving og lesing opp. Og han tok en avgjørende beslutning.

 

Etter å ha satt bøker som disse tilbake på hylla, bestemte James seg for å bli forfatter. Han tok pseudonymet Reagan O’Neil. Første bok ble navngitt The Fallon Blood. Denne bokens handling er lagt til den amerikanske revolusjonen. Mesteparten av handlingen finner dessuten sted i Charleston i South-Carolina, Jordans fødested. Senere hadde han to nye utgivelser bestående av bøkene The Fallon Pride og The Fallon Legacy. I denne serien fortsetter historien med etterkommerne av hovedpersonen i The Fallon Blood. Etter dette kom The Cheyenne Raiders, der handlingen er lagt til det ville vesten. Til denne boken brukte han pseudonymet Jackson O’Reilly. Jordan har dessuten tidligere også kalt seg Chan Lung.

 

Det var også på denne tiden han møtte Harriet McDougal, om selv var en suksessrik forfatter fra forlaget Ace Books. De to giftet seg i 1979. Foran i de fleste tidshjulet kan du finne at boka er ”Dedikert til Harriet”.

 

Fram til 1990 holdt han seg mer eller mindre passiv fordi de 4 første bøkene ikke ble så godt mottatt som han hadde håpet. Men så kom Verders Øye, The Eye Of The World. Dette var den store begynnelsen, serien om tidshjulet i emning. Den ble gitt ut første gang februar 1990. Jordans popularitet blant leserne økte betraktelig og fanklubben vokste. Senere på året, i desember, kom Den Store Jakten På Hornet, The Great Hunt. Tidligere hadde Jordan skrevet fiksjon, men ikke slik som nå. Dette var fantasi/eventyr – sjangeren, noe han viste seg å mestre veldig godt.

 

Her er de oversatte titlene på bøkene i tidshjulet-serien fram til i dag. (Bøkene er delt opp litt annerledes, men dette er slik de ble utgitt)

 

Tittel, Norsk Utgivelse:

Flukten Fra Emondsmark (1996)

Stormens Øye (1996)

Valeres Horn (1997)

Tomans Hode (1997)

Dragens Flukt (1998)

Den Gjenfødte Dragen (1998)

 

Jordan hadde planlagt å ende serien med denne boken, men serien var en gedigen suksess, så han fortsatte å skrive:

 

Dragen I Steinen (1999)

I Ødelandet (1999)

Tårnet Faller (1999)

Klanenes oppbrudd (2000)

Over Verdensryggen (2000)

Til Caemlyn (2000)

Kaosets Herre (2001)

Amyrlins Trone (2001)

Det Svarte Tårnet (2001)

Sverdkronen (2002)

Dolkenes Vei (2003)

Vinterens hjerte (2004)

 

”Crossroads Of Twilight” (2005?)

”Knife Of Dreams” (2006?)

 

Nummer 10, Crossroads of Twilight, er allerede utgitt på engelsk, men ikke på norsk. Knife Of Dreams kommer antakeligvis i løpet av 2005 på engelsk.

 

Da James Rigney besøkte Norge i 1996, sa han at det kom til å ende med 10 bøker. Sa han ikke at det kom til å ende med 3? Bok nummer 11 er allerede på vei (Knife Of Dreams). Alt i alt er serien på mer enn 8000 sider, hvem vet hvor det kommer til å ende?

 

Handlingen i tidshjulet er farlig komplisert å begynne å forklare for folk som ikke har lest bøkene, men jeg skal prøve å gi et lite innblikk. Historien er lagt til en annen verden. De frie landene ligger sammen, med Ødelandet Aiel i Øst og det ondskapsbefengte Pestlandet i Nord. Til Vest og Sør er uutforsket hav. Serien

<bilde>
handler om en ung mann ved navn Rand al’Thor. Rand er en bondegutt som bor i et avsidesliggende hjørne av kongeriket Andor. En dag blir han oppsøkt av Aes Sedaien Moiraine Damodred. Aes Sedaier er kvinner som kan bruke ”kraften”, Magien i denne verdenen. Det viser seg at Rand også har denne evnen. Og det viser seg at han er Den Gjenfødte Dragen, reinkarnasjonen av en fordums helt ved navn Lews Therin Telamon. Etter som handlingen utspiller seg, utvikler Rand seg til å bli en steinhard hersker og leder, og han og hans følgesvenner må sloss mot ondskapen som truer verden. (Veeeeldig enkelt forklart!)

 

Da skal jeg gå videre til hvorfor Jordan skriver så godt, hvorfor litteraturen hans er så populær. Jeg kan begynne med et eksempel: i Tidshjulet er det flere slag og mye krigføring. Jordans erfaring fra slagmarken i Vietnam kommer godt til nytte når han skal beskrive krig. Skildringene hans er fantastiske. Han har mottatt brev fra fans som hardnakket hevder at han måtte ha vært der når det skjedde. Videre bruker Jordan alltid tid mellom hver bok til å tilegne seg kunnskap om hvordan ting ble gjort på middelalderen og på andre tider. Slik kan han gjøre historien mer realistisk.

 

Dette, kombinert med fantastisk litteratur, blir noe spesielt. Jeg trur man med sikkerhet kan si at Robert Jordan kan gå inn på lista som en av verdens beste fantasy-forfattere.

 

 

Kilder: For å samle de fakta jeg trengte, har jeg brukt Internett som informasjonskilde. Jeg har også brukt informasjonen som står listet opp foran i alle tidshjulet-bøkene.

 

Kilder:

http://www.home.no/frodo/Jordan.html

http://search.barnesandnoble.com

http://www.propaganda.net/skoleside/3535.shtml

http://www.bokkilden.no

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst