Flytting hjemmenifra

Problemstillinger rundt det å flytte hjemmenifra.
Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål

Problemstillingen jeg satte meg var «Når er man voksen nok til å flytte hjemmefra?». Og med ordet voksen mener jeg en person som er moden og kan ta ansvar både for seg selv og andre, også må personen være selvstendig. Tema opptar meg ganske mye , for jeg syntes deg høres så fantastisk ut å bo for seg selv på min egen lille hybel, men er det virkelig det? Det ser så koselig ut (inne i hode mitt) å kunne innrede min egen leilighet, spesielt fordi det er så hyggelig når den er liten, for da er det ingen rom som liksom blir fremmede og tomme for meg og jeg må bruke alle rommene hele tiden. Og hvorfor er ikke jeg som fjorten- åring ikke gammel nok i følge norsk lov til å bo alene?

 

I gamle dager var man plutselig voksen etter konfirmasjonen, og da måtte man flytte hjemmefra og få seg jobb. Men i våre dager ville foreldrene dine le av deg hvis du sa at du ville flytte for deg selv. Det ligger nok mye i at unge menneskers liv i dag er alt for lettvint. Jeg mener da at vi jobber for lite og ser litt for lett på ting. Å flytte hjemmefra etter konfirmasjonen ville i dag uansett vært umulig siden det ifølge norsk lov ikke er lov å flytte for seg selv før man er 16 år. Men de fleste norske folk flytter ikke hjemmefra før de er over 20. Det er sikkert fordi det er steindyrt å bo på hybel, og hjemme tror jeg det er normalt mye billigere.

 

Men det er nok ikke bare lover som hindrer unge mennesker i å flytte hjemmefra. Jeg kan tenke meg at det lett kan bli ganske ensomt å bo alene i en liten bolig/hybel. Og mange har problemer med å spise sunt og riktig når ikke foreldrene er der og kan dra dem litt i ørene. For det er nok foreldre de fleste savner, de kan vaske klær og si til deg når det er på tide å legge seg og i det hele tatt sette grenser og gi deg kjærlighet og omsorg når du trenger det aller mest.

 

De fleste som flytter hjemmefra tenker nok at de skal kunne leve av en liten jobb og et lån. Men hvis du skal ha kjangs på en jobb der du tjener nok penger til å leve av har jeg erfart at det er lurt å være myndig. Er du under atten er omtrent den beste jobben du kan få er distribusjon av avis eller reklame, og da er det beste du kan tjene 2000 i måneden.

 

Men så må vi ikke glemme at å flytte hjemmefra ikke nødvendigvis betyr å bo alene på en hybel, men kan faktisk bety å bo på kollektiv som betyr å bo sammen med andre ungdommer i et større hus. Eller man kan gå på folkehøyskole som vil si å gå på en slags skole langt hjemmefra der man bare driver med praktiske ting og ingen lekser. Det å gå på folkehøyskole et år blir som regel sett på som å ta et friår, noe jeg personelig syntes at høres fristende ut. Selv om dette også byr på store utfordringer som kanskje ikke passer for alle.

 

Så min konklusjon er at man bør minst være 18 år hvis man skal flytte alene på en hybel eller på et kollektiv, og dette er spesielt med tanke på jobb, og at man i 16/17 alderen som regel ikke moden nok til slike utfordringer. Og når det gjelder folkeskole gjelder nok stort sett de samme reglene, selv om det finnes lærere der som tar seg litt av deg der, men på den andre siden er det ofte et røft miljø der siden det bor mange andre ungdommer på samme sted. Her i Norge finnes det bare to folkeskoler som tar inn 16- åringer som er drittlei skole, og trenger et friår langt borte fra kjas og mas. Men i disse dager er det stort mindretall av ungdommer/voksne som flytter hjemmefra før de er 20. Og grunnen er nok at det er mye billigere å bo hjemme hos foreldrene dine enn å leie et annet sted, og så sant du ikke skal gå på skole et helt annet sted enn der du bor, bør du nok bo hjemme i ditt barndomshjem noen år til.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst