Vi lager etyn (acetylen)

Elevforsøk fra ungdomsskolen om etyn.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.12.03

Utstyr:

Reagensrør, Stativ for reagensrør, aluminiumsfolie, gummistrikk, kalsiumkarbid (CaC2), fyrstikker, vann, blyant/pen, vernebriller, (rødsprit).

 

Hensikt:

Lære hvordan man kan lage etyn, se hvordan gassen brenner, og sjekke en egenskap med stoffet.

 

Fremgangsmåte:

Først fant vi fram alt utstyret (Reagensrør, stativ til reagensrøret, aluminiumsfolie, en gummistrikk, fyrstikker, vann og vernebriller).

Da vi hadde fylt reagensrøret halvfullt med vann, fikk vi en bit med kalsiumkarbid (CaC2) av læreren som vi la oppi vannet. Vannet begynte med en gang å småboble. Vi tok aluminiumsfolien som lå på bordet og festet oppå og rundt reagensrøret med en gummistrikk. Deretter stakk vi et lite hull i aluminiumsfolien. Vi kunne se at vannet boblet, og tok en brennende fyrstikk over hullet i aluminiumsfolien. Da vi gjorde det, ble det en liten ”eksplosjon”, og gassen begynte å brenne med en sterk lysende flamme. I vannet inne i reagensrøret så vi at det var kommet et hvitt stoff som vi fant ut var kalsiumhydroksid (Ca(OH) 2). Øverst i reagensrøret var røyk og sot etter ”eksplosjonen”. Etynen som vi hadde laget, brant bare en liten stund før den slukket og det kom mye sot svevende ut i rommet.

 

Etterpå gjorde vi det samme forsøket en gang til, bare at vi først blandet rødsprit sammen med vannet i reagensrøret. Det ble ikke veldig stor forskjell.

 

Resultat/konklusjon:
Reaksjonsligning: CaC2 + H2O -> C2H2 + Ca(OH)2

Konklusjonen i dette forsøket er at vi fant ut at etyn kan lages ved å bruke kalsiumkarbid, vann, reagensrør og fyrstikker (stativ for reagensrør, aluminiumsfolie, gummistrikk, vernebriller). Vi har også funnet ut at etyn brenner med en veldig sterk og lysende flamme, og at når den brenner sammen med oksygen kan den oppnå 3200°C.

Hva har du observert og hvilke egenskaper vet du etyn har?

Vi har sett at etyn brenner med en lysende flamme. Vi vet at etyn er veldig eksplosiv, og at det er en veldig brennbargass. Vi har også funnet ut at etyn luktet ganske vondt.

 

Hva brukes etyn til?

Etyn brukes til å skjære harde metaller, og før i tiden bruktes det i karbid lykter.

 

Hvilken gruppe stoffer hører etyn til?

Etyn tilhører gruppen hydrokarboner, og det er også en alkyn.

 

Feilkilder:
Det har ikke vært noen feilkilder.

Se figurer under.

 

Figur 1 - Før vi hadde tatt oppi kalsiumskarbiden (bare vann).

<bilde>

Figur 2 - Da vi hadde puttet oppi kalsiumskarbiden og lagt aluminiumsfolien over.

<bilde>

Figur 3 - Fyrstikken vi skulle ta over reagensrøret.

<bilde>

 

Figur 4 - Like før ”eksplosjonen”

<bilde>

 

Figur 5- ”Eksplosjonen”

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst