Forsøk 7.1 Krystaller

Rapport 2KJ, forsøk 7.1 krystaller.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.03.29

Teori og hensikt:                          

I dette forsøket skal vi ved hjelp av tre forskjellige salter løst i vann dyrke frem ulike krystaller. Saltløsningene må være overmettede.

 

Utstyr:                                           

Vernebriller

Begerglass

Spatel

Pinsett

Målesyliner, 100cm3

Stativ med kokering og trådnett

Petriskål

Glasstang

Trakt

Sytråd

Urglass

Gassbrenner

Vekt

 

Kjemiske forbindelser:                
Kobbersulfat med krystallvann, CuSO4 * 5H2O

Kaliumaluminiumsulfat (alun), KAl(SO4) * 12H2O

Nikkelsulfat med krystallvann, NiSO4 * 6H2O

 

Fremgangsmåte:                           

1.     Først helte vi 40 gram kobbersulfat med krystallvann i et begerglass, deretter tilsatte vi 100 cm3 vann. Denne blandingen ble varmet opp til alt saltet var oppløst. Vi helte løsningen over i to mindre petriskåler og satte dem på et lunt sted frem til neste time.

 

2.     I den andre timen fant vi store rombeformede krystaller i petriskålene, vi valgte tre av dem. De to største la vi i større skåler, og den tredje festet vi i en sytråd og hang den ned i et begerglass med en glasstav som stativ. Vi helte mer overmettet løsning i målebegeret og skålene. Vi laget den på samme måte som i timen før.

 

3.     Etter enda en uke tok vi frem igjen krystallene. De hadde blitt mye større. Vi fotograferte dem og la dem tilbake i løsningen.

 

Resultat:                                        

Det som skjedde i den overmettede løsningen var at CuSO4 reagerte med vann helt til reaksjonen var i likevekt, og med en gang det er likevekt mellom løsningen og krystallen ville ikke krystallen bli større. Dette var fordi reaksjonen fra krystall til løsning og fra løsning til krystall var like rask.

Vi fikk denne likevekten:   CuSO4 * H2O + H2O    CuSO4 + H2O

 

Når vi tilsatte mer overmettet løsning ble likevekten forskjøvet mot venstre. Dette vet jeg fordi det ble større krystall.

 

Her er bilder av de forskjellige krystallene:                                                   

<bilde>

                                                 

 

 

 

CuSO4 X 5H2O

 

 

 

 

      

<bilde>
 

 

 

 

KAl(SO4) X 12H2O

 

 

 

                                                         

<bilde>

 

 

 

NiSO4 X 6H2O

 

 

 

 

Konklusjon:                                  

Vi kan ved hjelp av overmettede saltløsninger dyrke krystaller. Krystallenes farge og form avhenger av hvilket salt vi bruker.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst