Høst

En novelle basert på det ene ordet høst. Min aller første novelle noen gang, noe som forklarer karakteren...

Karakter: 4+

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.07.03

Hun var skuffet over været. Første dag i høstferien og bare regnvær og kulde. Vel ikke akkurat kulde, men kaldere var det! Hun hadde håpet på sol, høstsol, sånn at hun kunne nyte de vakre høstfargene og slappe av. Hun hadde planer om å gå en tur i skogen. Se på trærne og løvet som hadde begynt og samle seg på bakken, men ikke søren om hun hadde tenkt seg ut i dette været!

 

Hun bestemte seg for å bli værende hjemme under fleecepleddet i sofaen for å lese. Boken het Pakten. Skrevet av favoritt forfatteren Robert Ludlum. Og selv om boken var god, var det andre ting hun hadde lyst til å gjøre. Men været var ikke godt nok for noen av tingene. Ikke kunne hun gå i byen, og det fristet ikke og ta med hunden til skogen, men været måtte da være perfekt for noe....

 

Kosekveld! Det er perfekt vær for en kosekveld! God mat, en god film, litt godteri og gode venner og selvfølgelig måtte foreldrene ut av huset. Varmt drikke var også et ”must”, det var slett ikke vær for brus. Hun kunne holde film og drikke, de kunne ha med seg godteri til seg selv. Maten fikk de spleise på.

 

De møttes ikke så ofte lenger og det var leit. Alle hadde skole og andre ting, men nå i ferien hadde vel alle tid. Hadde de ikke? Det var lenge siden de hadde tilbrakt tid sammen. Det var vel sommerferie sist de hadde kosekveld. Men vennene kom helt sikkert og de trengte alle en kveld som var deres, der de hadde det morsomt og fikk oppdatert seg på hverandre.

 

Hva slags film skulle de se? Nei, det fikk hun vente med å tenke ut til hun fikk vite hvem som kom. Det samme med maten. Men drikke var greit, de drakk det samme alle sammen. Hun trengte drikke som var enkelt og lage, som rett i koppen kakao, solbærtoddy, te, kanskje også en eller to typer kaffe. Varme brownies kunne også være en ide.

 

Hvis hun skulle holde kosekvelden i kveld måtte hun fortelle dem om det via sms, det var den vanlig måten. Men hva skulle hun skrive?

 

<bilde>
”I kveld er det kosekveld hos meg.

Ta med godteri selv. Vi spleiser på

Maten. Melding kommer om hvor

mye penger som vi må betale hver.

Jeg holder drikke og film. Har du

en ide til mat og film send det til

meg. ps. Det begynner kl 18.00

Fra blokkleiligheten, til dere sendes

en kooz”

 

Ja, det så greit ut! Da var det bare og sende dem til alle fem vennene der ute som forhåpentligvis kom.

 

Hva skulle hun gjøre mens hun ventet på svar? Lese, ja, men hva mer? Hunden måtte sikkert ut og hun gledet seg ikke akkurat til å gå ut med den. Hun hadde merket seg at det hadde begynt å regne hardere og nå hadde det også begynt å blåse kraftig. Nei været var ikke på hennes side i dag.

 

Kanskje hun kunne se på tv? Nei, i den boksen var det ikke mye liv gitt! Hva annet var det og gjøre? Rydde, hun måtte rydde. Hvis det skulle komme noen dit, måtte hun gjøre noe. Rommet hennes så ut som om en bombe, eller hvertfall en liten orkan hadde vært på besøk.... Det å rydde det rommet ville ta lang tid, så hun måtte rydde fort, hun skulle jo lage maten også.

 

Bøkene hører hjemme i bokhylla ikke i sovesofaen under senga. Skittentøyet hører vel hjemme på badet ikke på rommet hennes, og de andre klærne hører hjemme i..... der kom det en melding, gitt.

 

”Jeg kan komme i dag

Forslag til film:

Donnie Brasco, mat

pizza eller taco.

fra skogbrynet til

blokkene sendes en

kooz”

 

Ja, da var det bare fire som ikke hadde svart. og forhåpentligvis kom de også. Klærne hører hjemme i klesskapet. Sånn da var det bare støvtørkingen og støvsugingen igjen, så var rommet ferdig.

 

Tv´n trengte en god omgang med filla, det samme gjorde bildene og.... neste melding takk,

 

”Hei, jeg kommer gjerne.

forslag til film: uno,

mat pizza eller taco

fra senteret sendes kooz

<bilde>
til blokkene”

 

To kommer, tre igjen. Pc´n trengte selvfølgelig også en tørk. Støvsuge gulvet, putene og sovesofaen. Sånn da kunne hun konsentrere seg om maten. Brownies var enkelt, åpne posen, ha i vann og olje......

 

Jeg vil gjerne komme

forslag til film;

du

BESTEMMER

mat: pizza

fra u-skolen til

blokkene sendes

en kooz

 

Tre kommer, to igjen. Værsegod å stek. Serveres varme med litt krem, is eller frukt. Så bestille pizza til seks personer. ”Peppe´s pizza, hva kan jeg hjelpe deg med?” Greit, hva manglet? Drikke og godteri manglet, og den eneste løsningen er å sende en melding til mor.

 

<bilde>
Hei jeg trenger noen

poser med kakao,

solbærtoddy, te og

noe kaffe. Jeg trenger

også litt godteri. Kan

du ordne det for meg?

Kooz !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Sånn, da var det ordnet. Da trengte hun bare å vite om de siste kom. Og der ville hunden ut igjen, selvfølgelig. Den hunden ville alltid ut da hun ikke trengte det. Hun fikk ta med seg mobilen, hun kunne jo få en melding mens hun var ute.

 

Merklig, det regnet ikke lenger, sola skinte og hun hadde ikke merket når det hadde forandret seg. Hun hadde vært for opptatt med å....

 

”Hei, jeg kommer.

Forslag til Film:

Uno eller en med

Johnny Depp......

mat: pizza

fra krysset til

blokkene sendes     

en kooz”

(Fint da manglet det bare en!)

 

..rydde rommet sitt til å se ut. Høsten viste seg fra sin beste side, og hun var glad for at hun fikk sett det. Gnistrende farver over alt. Det var egentlig greit at det hadde vært dårlig vær for nå kunne hun vise til et ryddet rom, men det var flott å komme ut til den flotte høstdagen også.

 

<bilde>
”Hei, jeg kommer

pizza eller taco

høres godt ut

vi kan se en eller

annen Johnny

Depp film eller

Uno. Fra stranda

til blokkene kooz”

Ferdiglagde brownies. Alle kom og hun gledet seg til å se dem igjen, men nå måtte hun virkelig tenke på hvilken film, skulle hun ta Uno eller Donnie Brasco eller de kunne ta begge. Og hvor mye måtte de betale hver for pizza´n?

 

Skal vi se, 195x2, det er 390. Og 390/6, er 65. alltså må de betale 65 kr hver. Og hun mente at de kunne se begge filmene, forhåpentligvis ville de mene det samme. Hun måtte fortelle dem hvor mye de skulle betale, hva de skulle se på og hva de skulle spise.

 

”I kveld blir det pizza

til 65 kr pr. pers og vi

skal se filmene Uno

og Donnie Brasco.

Fra blokkene

sendes en kooz”

 

Det var en grei nok melding. Så var det bare og vente. Pizzaen var på bordet, det varme drikke sto snart og ventet, browniesene var klare. Ute var det høst og snart kom vennene for å være sammen med henne å dele en perfekt høstkveld!

 

Hei, du. Det er

ett lite problem

vi skal på bursdagen

til tanta di i dag. Du

får ta den venne-greia

en annen dag.

Klem fra mamsen

 

Faen, hvem skal spise alle browniesene?

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst