Sportsfaen!

Kåseri om hvordan det er å hate idrett i et land hvor alle elsker den.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.12.04

Det er lørdag. Sola steiker, og himmelen er blå. Jeg er ute og går meg en tur i det fine været. Jeg oppdager plutselig at jeg er helt alene. Merkelig… Hvorfor er det ikke flere folk ute og nyter våren? Fuglesangen drukner plutselig i en hes skingrete stemme som vræler: ”SKYYYYYYT!!!” Nå husker jeg… Det er tippekamp mellom Vålerenga og RBK…

 

Jeg er et av de få nordboerne som virkelig HATER sport. Jeg hater alt som har med sport å gjøre, alt ifra lommetennis til VM på ski. Å bo i Norge når du hater idrett er helt forferdelig! Alle nordmenn ELSKER sport. De kan rett og slett ikke få nok av fotball, håndball, langrenn, skiskyting, slalåm, utfor, spydkasting, 1000 meter hekk, curling, sykling, kulekasting eller snowboard. Jeg forstår ikke hvor denne idiotiske idrettsgleden kommer fra! Jeg føler meg norsk, men jeg er definitivt ikke ”født med ski på beina”! (Noe som forresten er et utrolig tåpelig uttrykk, men som kanskje forklarer hvorfor norske kvinner venter så lenge med å få barn...?)  Myten om at alle nordmenn kan gå på ski kan jeg hermed avkrefte. Jeg er ELENDIG til å gå på ski, og stolt av det! Jeg er forresten fullstendig ubrukelig når det gjelder fotball også, noe jeg ikke har tenkt å endre på. Jeg skjønner ikke hva som gjør idrett så himla artig?!

 

Fotball for eksempel, verdens tåpeligeste sport! En flokk med folk som springer rundt som forvirra høns på en svær, firkanta grasplen! Jeg verkelig hater fotball. Ikke er det særlig moro å se på heller. Men Ola og Kari Nordmann elsker denne sporten, de sitter hele lørdagskvelden med Tv-en på fullt. De har potetgull på magen og håp i blikket… Jon Herwig Karlsen vræler imot dem så tårene spretter og flasset fyker: ”MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!!!” Ola og Kari dansar en vill indianerdans rundt stuebordet med armene opp og tunga ut, mens Karlsen gråter av glede. Fotball må være den snodigeste sporten som finnes!

 

Men det finnes også mange andre rare idretter. Mange av de går ut på å kaste ting så langt som mulig, mens det brøles, frådes og produseres en hel rekke snåle kroppslyder du aldri har hørt før. Andre idretter går ut på å springe så fort man bare orker, og noen ganger hoppe over gjerder som er plassert midt i banen. Andre idretter går ut på fyke rundt med bil eller motorsykkel. Den som først fyker over målstreken vinner. I noen idretter skal man ha pinner på beina og skli rundt ute i skauen med snørr i hele fjeset. Slik oppførsel kan virke svært skremmende på små barn. De er ikke vant til å se voksne folk holde på slik! Aldersgrense på sportsrevyen må da være et bra tiltak. Barn læres opp til å ELSKE idrett. Dette er i mine øyne skremmende. Gi barna en øl før idretten tar dem! Idrett er ikke sunt, det er farlig! Dessuten kan jeg ikke fatte og begripe at noen synes idrett kan være artig!

 

Selv har jeg veldig lyst til å lansere et par nye, UNDERHOLDENDE idrettsgrener.

Man kunne plassert en håndfull norske politikere på en stor, grønn plen. Nei, det er ikke fotball jeg snakker om, men den splitter nye sporten: SPYDFANGING! Dette kunne vi ha sendt direkte på alle TV-kanaler i Norge! Garantert en publikumsvinner! Så kan vi tippe på hvilken politiker som fanger flest spyd, eller hvem som fanger det første spydet. Spydkasterne kunne vært minstepensjonister, sosialklienter eller sinte gårdbrukere fra Toten. Vi kunne også ha arrangert store mesterskap hvor politikere fra flere land møtes og kaster spyd på hverandre mens vi andre spiser vafler og koser oss. En spydkasterduell mellom USA og Irak kunne vært svært underholdende akkurat nå… Dessuten tror jeg STYREFEKTING kunne blitt en publikumsvinner.

 

Doping har blitt en viktig del av idretten. Man får liksom ikke den rette OL -følelesen hvis ikkje minst én finne har dopa seg. Alle nordmenn er enige om at doping er noe svineri som ødelegger idrettsgleden. Derfor tror jeg idretten trenger mer dop. Da hadde kanskje flere idrettshatere kommet ut av skapene sine. Jeg orker ikke mer av all denne kvalmende idrettsgleden som er rundt meg hele tida. Når Norge tar fem gull i ski-VM iløpet av to dager, blir plutselig alle nordmenn glade og i godt humør! Ikke fordi de var med på å flagre over målstreken i en storm av snørr og sikkel, men rett og slett fordi de føler de er minst like norske som ”gulljenta/gullgutten”.

 

Under OL står Norge på hodet. Alle nordmenn prater om det, og alle håper Norge vinner flere gull enn de andre landene. Selv ligger jeg under dyna med henda for ørene. Det er en bra strategi som jeg benytter meg av hver gang galskapen rammer vårt langstrakte, lille land. Jeg har dessuten mange andre metoder for å unngå idrettslig aktivitet. Hver gang presset fra andre sportsfantaster gir meg lyst til å løpe meg en tur (det hender faktisk) legger jeg meg ned og venter på at det skal gå over.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst