Jul i oktober?

Oppgaven var å skrive et kåseri om førjulstiden.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.01.06
Tema
Jul

Åh, er det ikke herlig med jul da? Det er seint i oktober, julebrusen er nettopp kommet i butikkene. Hvor enn man snur seg kan en ikke la være å bli minnet på denne glade årstida, med hjelp av lystige melodier som strømmer ut av butikkene og kjøpesentrene, festlige crazyfrog-versjoner av bjelleklang, men også ordinære sanger som et barn er født i Betlehem. Det er herlig å gå i butikkene og la seg imponere av alle de flotte tingene som det er mulig å kjøpe i gave til noen man er glad i. En slutter aldri å undres over den menneskelige hjernen som er i stand til å finne stadig nye ideer til leker og kos for både barn og voksne. Man blir glad bare av å dufte de tradisjonelle duftene som gløgg og pepperkaker, klementiner og julemarsipan. Julemarsipanen smaker omtrent like godt som den gjorde i fjor, kanskje den er fra i fjor? Vell, i så fall så er tradisjoner det viktigste i juletiden. Selv de endeløse køene, alle folkefylte gater er alltid litt hyggeligere å gå i, i jula. Alle feststemte mennesker som har vært på julebord og som nå deler av sin alkoholpåvirkede glede står og synger julesanger. Kanskje crazyfrog-versjoner.

 

Ja, jula er ei herlig tid, så lenge man kan si at den starter i desember og ikke i oktober, og så lenge en kan være trygg på at når desember er over så forsvinner jula med den istedenfor å fortsette helt fram til påske, for så å begynne på’n igjen etter et par måneder senere. Jeg går ut i fra at jeg ikke er den eneste som nå etter to hele måneder førjulstid i to måneder er drita lei. Etter snart 16 år med førjulstid år etter år, begynner jeg å se sannheten. Jula er egentlig like forutsigbar som den siste plata til Katie Melua. The same procedure as last year? Yes, the same procedure as every year. Det eneste som forandrer seg fra jul til jul er innholdet I julegavene og førjulstida. Ellers at alt akkurat slik som det alltid har vært. Du kommer liksom ikke til julemiddagsbordet og oppdager at ”Jøss, skal vi ha joikakaker i år? Reinsdyr? Rudolf?” Det er de samme lysene som skal henges opp, den samme julebrusen, den samme julepynten og det ender alltid med det samme stresset. Kanskje det er på tide med litt forandring? Hva med å gjøre som spanjolene, der julegavene blir delt ut av en nabo, utkledd som et spebarn. Gavene består som regel av gebiss laget av eseltenner. Dette for å minne jesusbarnet som lå i en stall. Adventskalenderen deres er en julekrybbe med figurer laget av menneskehår. På julekvelden tenner de på det, og den livlige dufter minner om jesusbarnet i krybben, røykelse og myrra.

 

Forventningsfulle unger springer rundt i gatene og kaster snøballer på uskyldige folk. Ett eller anna patetisk menneske har arrangert ei samling for små unger som kler seg ut i latterlige nissedrakter. Butikkvinduene i Hennes og Mauritz butikkene blir fylt med rødt glitter og ekle kjoler som liksom skal få en julestemning, og så har vi den så alt for koselige julemusikken igjen da. Vi blir tvinga til å synge julesanger som sant å si er kjedeligere enn julenøttene til Roald Lyen i diverse utvalg av skoleavsluttninger og familieselskap. Butikkeiere lokker til seg folk med julesanger som enten crazyfrog eller en annen kornidiot har gjort om til en poplåt. Hvem blir vell ikke stresset med et slikt styr omkring seg?

 

Skal du ha et juletre i stua i år? Skal det være gran eller furu? Skal det være et moderne tre, et med fjær laga av metall? Eller kanskje du bare vil ha et ”fancy” utendørs tre med fiffige fiberoptiske lys? Ja, det fins mange muligheter på markedet, og det er ikke grenser for hvor lang en stolt familiefar kan gå for å få tak i det treet han vil ha. Så snart tiden for å kjøpe juletre er kommet, setter fedrene ut for å finne sitt tre. Etter min mening er juletreet et av de sykeste påfunnene til mennesket. Vi drasser på et gedigent tre inn i stua vår, og om det ikke skulle være nokk slit med å få ett slikt monster gjennom døra, må en få det til å passe inn i stua. Få det i juletrefoten, og så til sist henge opp pynten. Pyntinga av treet som er ment å være en av den koseligste stunden av førjulstiden kan fort bli et mareritt av en familiekrangel om hvilken pynt som skal henges opp, og om hvem som skal få sette på plass stjerna i toppen.

 

Det å ha et tre inne i stua innebærer flere ting enn bare å være pynt. Et juletre skal ha fult av gaver omkring seg, og det er noe en skal være stolt av foreldrene sine for, så må det være deres ufattelige evne til å komme opp med nye julegave-ideer hvert år. Når julegavehandelen først er komme i gang, verker alle andre stressende ting som bare forretter i forhold. Bare av å gå rundt omkring i gatene, kan en kjenne auraen av alle de som tenker i kor ”jeg kommer aldri til å bli ferdig med julehandelen i tide”. Butikkene blir fylte med folk og endeløse køer, og butikkene krangler seg i mellom om kundene og de beste prisene. En kan gå rundt en hel dag, og bli helt utslitt uten å ha kjøpt en eneste julegave. Den følelsen man får i seg av å kjøpe julegaver er mye verre enn vanlig fysisk aktivitet. Etter å ha gått rundt en gag i butikker, får en urimelig smerte i bena, og greier ikke å tenke på annet enn sin egen seng. Men la oss se på det positive med julehandelen. Her har vi en fantastisk mulighet til å hevne oss på alle de personene som vi kjenner godt, men kanskje ikke er så glade i. Tenk på alle de fæle gavene en kan gi til fjerne onkler og brødre eller våre dårligste venner. Jeg hørte en gang om en som fikk en dobørste av tanta si, og en annen fikk ei bok fra naboen, med klar melding om å levere den tilbake innen en måned. I 2006 ble det foretatt en internasjonal kåring av de åtte verste julegaver noen gang sinne. Alle var av den heller intime sorten, så vi nøyer oss med å fortelle vinneren var et redskap for dem som liker å fjerne håret sitt. Ja, altså der bak. Apropos hårfjærning, min bror tror jeg skal bli glad for en fin nesehårfjærner til jul i år.

 

Vel, da gjenstår vel egentlig bare å skrike av sine lungers fulle kraft: GOD JUL! og huske hvordan det gikk i filmen ”The nightmare before Christmas” der halloween prøvde å overta jula. Jeg tror ikke det kommer til å gå særlig bedre om jula begynner å blande seg inn i tiden det er halloween og gresskaransikt som er inn, ikke julenisser og marsipangriser.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst