Et kåseri om byen Kragerø

Beskrivelse om Kragrø på en morsom måte;)
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.29

Mine damer og herrer! Leidis end djentelmen! Velkommen til Kragerø, Edward Munchs hjemby. Ja Kragerø er kjent som sommerens by. Det er mange ting å skryte av om Kragerø, lav skatt, ingen trafikk, mange parkeringsplasser, brede gater og ingen alkoholikere.

 

Det er mange folk som reiser til Kragerø om sommeren, nesten fra hele verden det vil si svensker og dansker. Det som vi har mange av i Kragerø er mange smale gater.

 

Folk som bor i Kragerø gleder seg til å ta billappen ,og etter at de har kjøpt seg bil ,og begynt å kjøre i Kragerø ,da gjør de en ting som mange gjør her i Kragerø, nemlig angrer på det. En annen ting som Kragerø ikke har mange av, er nemlig parkeringsplasser. De skal ikke bygge flere parkeringsplasser eller få bedre veier her i Kragerø ,fordi det er en del av stilen.

 

Det skjer masse action i andre byer som jeg har vært innom. Når du leser avisene i disse byene er de fulle av ran og drap og mange gamle single menn som søker en ”venn.” Her i Kragerø har vi to aviser og de kommer ut bare tre ganger i uka. Det mest spennende som jeg har lest i disse avisene var av en gammel dame på forsiden som hadde funnet insekt i senga si, da tenker man at her skjer ting!

 

Kragerø har cirka 10000 innbyggere og nesten halvparten av de er over femti. De er jo veldig koselige ,men hvis du en dag haster og ligger bak en av dem enten når du kjører bil eller er i butikken, så må du bare glemme tanken på å komme deg forbi.

 

Det som du må være sikker på i Kragerø ,er at folk som får sommerjobb eller fast jobb i Kragerø, må være fra Kragerø. Når man søker jobb her, da må de kjenne din far, din farfar, din mor, tante , onkel, osv.

 

Etter at de kjenner alle disse her, da må du se bra ut, smile for ingenting, være høflig og det som er veldig viktig, er å ikke være svart på håret, det vil si ikke være utlending. Jada utlendinger fins i Kragerø også og de har blitt kjent med regler her i Kragerø.

 

”De ti Kjente reglene”:

  1. Du skal ikke klage i Kragerø, for som ikke-norsk har du ingen rett til å klage.
  2. Du skal ikke fremholde fordeler ved andre byer enn Kragerø.
  3. Du skal opptre verdig, edru, høflig, anstendig, lovlydig og på andre måter uklanderlig, sånn at man aldri kan finne en plett på din vandel.
  4. Du skal med glede og uten sure miner lære deg å spise mat som du ikke er vant til, og uten et ord høre på at nordmenn kaller ditt eget lands mat for ”ekkel smørje”.
  5. Du skal lære deg til å se ydmyk ut, uten å henfalle til smisking og ikke svare i mot når man blir kalt ”jævla utlending”.
  6. Du skal prøve å glemme ditt hjemlands tradisjoner og takknemlig ta til deg de norske.
  7. Du skal godta at du som bosatt i Norge visselig har alle nordmenns plikter, men ikke alle rettigheter.
  8. Du skal ikke glemme å være takknemlig for at hver gang du gjør noe godt ,blir du straks betraktet som norsk, men om du gjør noe dårlig, så er du straks utlending igjen.
  9. Du skal ikke ha altfor stor framgang her i Kragerø, for du må ikke vekke misunnelse hos de Kragerø folk som tross god utdannelse, gode startmuligheter etc. ikke har klart å skaffe seg samme standard.
  10. Du skal ikke innbille deg at du er norsk bare fordi du er blitt norsk statsborger.

Så i hvert fall de utlendingene som har skaffet seg jobb og status, har hatt rett og slett veldig flaks.

 

Kragerø er herlig om sommeren, men når straks vinteren kommer, da er det ikke det samme. Butikkene stenger tidligere, gatene er tomme, folk har ikke samme humor og alt er klart for å bli deprimert. For å ikke bli deprimert, kan du ta deg ta deg en tur ut til El paso, Lanter`n eller andre barer i byen og ta deg en øl og hvis man er heldig så treffer man en alkoholiker og det er bare å spandere en øl på han/hun ,så de holder deg med selskap lenge nok.

 

En annen ting man kan skryte av Kragerø ,er prisene. Jeg vet ikke hvorfor ting blir dyrere når de kommer til Kragerø. Klær, mat, bil, bilverksted, osv. alt er dyrere i Kragerø og det fins en god forklaring på det. Det er jo ”rike folk” som bor i Kragerø. De har råd til nesten alt. Kragerø blir også kalt for ”lille Oslo”. Folk snakker ren bokmål og har råd til alt.

 

Folk i Kragerø er veldig selvsikre på seg selv. Her kaller de seg ”byfolk”, selv om du lever i en liten by. De kaller til og med nabo folka, nemlig folk fra Sannidal for bønder.

 

Kragerø har en av Norges beste håndball lag. Guttene på laget er faktisk mer opptatt av å se bra ut enn å spille bra nå fortiden. De kjører i Golf og Audi rundt i byen og med nesa opp i lufta, og de kjøre i byen til de blir lei, så kjører de hjem igjen.

 

Brannvesenet og Politiet i Kragerø er det meste av tida ubrukelige i Kragerø. Folk har ikke så behov for de nå, fordi det skjer jammen lite action her i byen, i hvert fall om vinteren. Det går an å sammenligne politiet her i Kragerø med en bjørn, sover om vinteren og står opp om sommeren. Det er et lite fengsel her i Kragerø eller rettere sagt et lite hotell. Man er ikke så redd i Kragerø for å bli tatt av politiet, fordi man havner i fengselet og der har du god seng, god mat, data, bøker…og hele pakka.

 

Min konklusjon om Kragerø er en by som er perfekt om sommeren og kjedelig om vinteren. Man må passe seg å ikke få bot i Kragerø, fordi de er høye. Man må ha respekt for gamle her, fordi det er de som har faktisk har makten. Ikke drikk deg full i Kragerø, fordi det er ganske dyrt å bli kjørt hjem med en taxi. Pass deg for å ikke gjøre feil her i Kragerø, da vet alle om det dagen etter. Ikke bli skadet her i Kragerø, fordi de har så ”mange” leger på sykehuset her at du må stille deg i kø i en stund og så kommer legen og sier ”du må dessverre til Skien, vi kan ikke hjelpe deg”. Være forberedt på høy skatt og høy pris før du flytter til Kragerø.

 

Det er 5 ting som jeg anbefaler å prøve når man er i Kragerø om sommeren. Her kommer de fra skala 1 til 5:

  1. Ta en båt tur til Jomfruland, hvis man er glad i runde stein og vind da.
  2. Ta en liten tur til Bergsmuseum, hvis man er lei av det moderne samfunnet.
  3. Golf. Perfekte muligheter i Kragerø, men selvfølgelig for rike da.
  4. Mange badeplasser i Kragerø, men pass på at du ikke får hjerteinfarkt, fordi at vannet kan være kaldt.
  5. Og tilslutt hvis man er tålmodig, kan ta seg en tur på sjøen og fiske. Ikke garantert man får så mange fisk i Kragerø, men man har i hvert fall tatt seg en tur.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst