Solenergi

Her er det fakta om solenergi, både fordeler og ulemper.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.03.06

Beskrivelse

Solenergi er en energi som kommer direkte i fra sola. Hvis vi sitter i solskinnet kan vi føle varmen. Den varmen er solenergi.

 

Sollysets energi kan gjøre mange ting. Solenergien får planter til å vokse. Enkelte steder blir varmere enn andre steder. Saltvann og ferskvann fordamper av solstråler. Dampen stiger, den blir avkjølt, danner skyer og det kan begynne å regne.

 

Jorda mottar 15000 ganger mer solenergi enn det menneskene bruker hvert år. Sola gir 1500 ganger mer energi til Norge enn vi mennesker bruker. Sola er en fornybar energikilde.

 

Solenergi blir ofte brukt til å danne varme eller elektrisk energi. Ved hjelp av solceller kan solstrålene omdannes til elektrisk energi. Solcellene produserer mest når de får direkte sollys, men de produserer også når det er overskyet, bare mindre.

 

<bilde>

 

Fordeler

Solenergien i seg selv er gratis.

Så lenge sola skinner, vil tilførselen av energi være til stede og være fornybar.

Den er tilgjengelig over alt.

Dessuten forurenser ikke solenergien.

I Norge i dag bruker vi solenergien ved hjelp av solfangere og solceller.

På Herøya industripark i Porsgrunn er det et firma som heter REC-SCANWAFER. De lager solcellepaneler og firmaet blir større og større. Det vil si flere og flere forstår hvor viktig det er å bruke solenergien.

Disse panelene kan man for eksempel legge på hyttetaket og få strøm

 

Solenergi er et alternativ, det sparer både miljø og penger.

<bilde>

 

Ulemper

Solenergien er ikke særlig konsentrert. Å samle nok solenergi til en hel by er vanskelig.

Solenergien er ikke stabil. Sola vil ikke skinne sterkt hele tiden (årstid, vær og tida spiller inn). Da må energien bli lagra og noe som er dyrt og komplisert.

 

Problemer

Det er vanskelig å samle nok solenergi til en hel by.

I Norge idag er det ikke nok solenergi.

 

 

Kilder

http://marthe.snehula.com/solenergi/ulemper.htm

http://www.solenergi.no/facts.html

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/oddarnehemmingstad/sol.html

www.google.no

www.no.wikipedia.org

http://www.daria.no/skole/?tekst=9202

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst