Keiser Augustus (63 f.Kr.-14 e.Kr.)

Kort om keiser Augustus.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.12.09

Den første romerske keiser. Sønn av Gaius Octavius og Atia. Opprinnelig het han Gaius Octavius, men da det viste seg at han var blitt adoptert av Caesar og gjort til hans hovedarving, fikk han navnet Gaius Julius Caesar Octavianus (Octavian). Caesar dødde i år 44 f.Kr. og etter hans død ble det krig om hvem som skulle ta over makten. Octavian vant makten over hele Romerriket i år 31 f.Kr. etter kamper mot Marcus Antonius. Han ga i år 27 f.Kr. avkall på sin makt som triumvir og behold republikkens ytre former med senatet og folkeforsamling. Senatet gav ham hedersnavnet Augustus (”den opphøyde”). Som imperator var han sjef for krigsmakten og de militære provinsene. Som pontifex maximus var han ypperprest. Som tribun på livstid var han ukrenkelig. Han skaffet seg også den utøvende, lovgivende og dømmende makten ved hjelp av senatet. Han stod bak mange enorme utbygginger i Roma. Fikk tittelen ”fedrelandets far” og presentert som fredsfyrste og frelser. Guddommeliggjort ved sin død.

 

<bilde>

 

 

Kilder: Caplex internettleksikon, ”Aschehoug og Gyldendals Store Norsk leksikon”

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst