Hawaii

Litt fakta om Hawaii.
Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.03.20
Tema
USA

Hawaii er en øygruppe i stillehavet som er den yngste delstaten i USA.

Hovedstaden heter Honolulu.

Største by heter Honolulu.

Areal: 28 337 km2.

Geografi

Hawaii er en øygruppe som ligger i den nordøstre stillehavet. 4025 km sørvest for Nord-Amerika. De åtte hovedøyene er i rekkefølge etter størrelse: Hawaii, Maui, Oahu, Kauai, Molokai, Lanai, Niihau og Kahoolawe. Hawaii er altså den største øya. Men hovedstaden ligger på Oahu. Hawaiis øyer er vulkanske, og noen av vulkanene er fortsatt aktive, den mest aktive heter Kilauea.

 

Klima

Klimaet på Hawaii er veldig tropisk, men en gjennomsnitt-temperatur på 24 grader. På Hawaii er været ganske likt gjennom hele året. Det regner mest fra desember til mars. Det er større forskjeller hvor på øyene du befinner deg.

 

Det kan være snø på fjelltoppene og det kan regne så det virkelig spruter på nordøstsiden av øyene, mens det er tørt på den andre siden.

 

Språk

De snakker for det meste engelsk på Hawaii men også en del slang av pidginengelsk.

 

Befolkning

Det bor 1 108 229 mennesker på Hawaii.

Blandetrase utgjør: 32%, Europeisk 22%, Japansk 22%, Kinesisk 5% og Hawaiipolynesisk 1%.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst