Parfymen

Om boken 'Parfyme' av den franske forfatteren Patrick Suskind.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.07.26

Debutromanen Parfymen fra 1985 skrevet av den omstridte franske forfatteren Patrick Suskind er en bok som kan tolkes på flere forskjellige måter: som en spenningsfylt kriminalhistorie, personskildring eller som en besettelseshistorie.

 

Jean-Baptiste Grenouille blir født under lugubre omstendigheter i en fattigslig og kummerlig bydel til den franske byen Paris i 1738. Uheldigvis dør moren under fødselen som fører til at den lille gutten Grenouille blir som en kasteball mellom forskjellige foster- og barnehjem i Paris. Vertene til den lille gutten finner fort ut at det er noe merkelig og rart med Grenouille, som også selv finner ut at han er en spesiell gutt. Grenouille har nemlig en utsøkt luktesans og alle formidlinger skjer gjennom nesen. Isteden for å kombinere sansene som folk flest, bruker Grenouille sin nese til å utforske verden på. Han lever for dufter. Uten den spesielle evnen er han ingenting. Han oppfatter lukter overalt. Lukter som han hater og lukter som han elsker. Noen dufter blir som ren beruselse. Tross dårlige forutsetninger klarer Grenouille å komme i kontakt med en parfymemaker ved navn Baldini gjennom hans forhenværende arbeidsgiver. Baldini legger fort merke til Grenouilles begavelse og de to blir et utrolig radarpar innenfor kosmetikk. Baldini tar imot all suksess og popularitet, mens den stille og rolige gutten som egentlig står for all suksessen ikke blir lagt merke til engang. Det eneste Grenouille lever for er duftene sine som han eksperimenterer med. Parfymemarkedet går av hengslene og Grenouilles parfymer blir solgt som varmt hvetebrød. All denne suksessen fører til enorme inntekter som Baldini sørger for å ta hånd om.

 

Etter år med partnerskap søker Grenouille etter nye utfordringer. Han vil bort fra mennesker. Han vil være seg selv og oppleve seg selv uten andres oppfatninger og meninger. Han søker tilflukt på et fjell i en nokså paranoid sinnsstemning. Her livnærer han seg på mose, insekter, øgler og lignende i syv lange år uten menneskelig kontakt- og lukter. Han blir etter hvert så gal av ensomheten og de forferdelige drømmene sine at han søker ned til menneskeheten igjen. Han starter et parfymeri hvor han fremstiller de mest himmelske dufter, ifølge ham selv. Han har en umettelig apetitt på destillering av alt mellom himmel og jord. Hunder, katter, stein, kobberhåndtaker og etter hvert også mennesker. Han begår nemlig bestialske mord på unge pene jomfruer for å fremstille sine lidenskapelige parfymer. Jentene blir funnet skamklipte og nakne. Grenouille bruker håret og duftene til de nakne kroppene til å fremstille sine vidunderlige parfymer. For Grenouille betyr kroppene i seg selv ingenting, bare duftene. Først etter hele 25 drap blir Grenouille arrestert som senere fører til henrettelse. Dommen går ut på å binde ham til et trekors vendt mot himmelen, og i levende live tildeles tolv slag som knuser arm, ben, hofte og skulderledd. Men da henrettelsen skal til å begynne blir de tusenvis av tilskuerne beruset av Grenouilles parfyme som han har dynket seg med. Med ett blir han forgudet fra å være djevelsk hatet. De omfavner ham og slipper ham fri i parfymens beruselse. Grenouille hadde endelig klart å nå målet. Å få folket til å elske ham.

 

Egen mening:
Parfymen syntes jeg var en meget spesiell bok. For meg var boka en personskildring samtidig som det var en spennende og til dels også en grotesk bok. Dette gjorde boka fascinerende og annerledes fra andre bøker jeg har lest. Boka beskriver den tragiske oppvekst og etter hvert de syke lidenskapene til Grenouille, men skildringen er på ingen måte bare grusom og trist. Boka er på mange måter en roman som forteller mye om menneskesinnet og menneskelige sanser, ikke minst luktesansen. Boka blir nesten som en lærebok i destillering av parfyme. Grenouilles lidenskap for dufter driver ham til å drepe. Han ser ikke på det som dreping, men som samling av dufter han kan bruke for å nå sine mål. Boka bør leses av alle som søker en glimrende kriminalroman, men også for den som ønsker innsikt i psykologi. Særlig vil boka egne seg for folk som vil vite mer om parfymens historie og produksjon.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst