"Nøkkelvitnet" (J. Lier Horst)

Anmeldelse av "Nøkkelvitnet", en spennende politikrim skrevet av Jørn Lier Horst.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.05.15

Det er hetebølge og turisttrengsel i sommerdyllen Stavern. Førstebetjent William Wisting skal akkurat begynne sin hardt tiltrengte sommerferie, da alarmklokkene går. Det er funnet et lik av en eldre mann på Auserød i Stavern. Det viser deg å være Preben Pramm. Han er naken, bundet og har vært utsatt for tortur. Huset er endevendt, men det ser ikke ut til at drapsmennene har funnet det de var ute etter. Preben Pramm var en ensom sjel uten familie og venner. Han var ivrig fugletitter, og jeg skal love dere at det ikke bare var fugler han tittet på. Han hadde også en forkjærlighet for tango, lidenskapens og begjærets dans. Dette skapte også harme i tangoklubben, der han var medlem. Han la seg etter gifte damer – ikke smart, det heller. Han hadde helt klart sine svin på skogen, men var virkelig dette årsaken?? – Hva var hans dype hemmelighet? Hva kan han ha gjort – som har forårsaket dette intense raseriet??

 

”Nøkkelvitnet” er en fornøyelse å lese fra første til siste side. Språket er enkelt og direkte Vi drives fram av en ulidelig spenning, som får sin forløsning på en overraskende måte helt til slutt.

 

I de fleste kriminalromaner, møter vi livstrette og illusjonsløse etterforskere. De har sett for mye, og har ofte mistet troen på det gode mennesket, det gode liv - og de har i hvert fall mistet gnisten for jobben.

 

I denne boken møter vi William Wisting. Han er en befrielse i så måte. Han elsker jobben sin – selv etter mange, vanskelige saker, føler han en sitring og en spenning spre seg i hele kroppen – når han får melding om en ny sak.

Dette er uvanlig – og gir romanen en friskhet og en optimisme – som virkelig er befriende.

Jørn Lier Horst, som er ansatt ved Larvik politikammer, debuterer med denne kriminalromanen. Boken er basert på en autentisk, uoppklart sak fra 1995 som du kan lese mer om på http://www.uoppklart.no.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst