"Jeg er genial" av Bjørn Ingvaldsen

Bokanmeldelse om den tredje boken i den morsomme serien om Espen Herbert Knudsen.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.04.30

Tittel: Jeg er genial. Espen Herberts opptegnelser III
Forfatter: Bjørn Ingvaldsen
Språk: Bokmål
Sjanger: Humor
Forlag: Gyldendal Tiden, 10 - 12 serien
Utgitt: 2002
Serie: 10:12. - Espen Herberts opptegnelser; III. Inngår i fortsettelsesserie

 

I den første boken (Jeg er Berømt) prøver Espen Herbert Knutsen å bli berømt, i den andre (Jeg er in love) tar vi del i hans stormforelskelse i jenta fra parallellklassen, og i Jeg er genial skal Espen delta i en konkurranse på skolen. En helt ny PC er utlovet som premie, og den vil selvsagt Espen Herbert Knutsen ha. Konkurransen går ut på å finne opp den beste ideen, det beste forskningsprosjektet eller det mest originale arbeidet.

 

Espen vil selvfølgelig gjøre alt for å vinne, og han går litt lengre enn andre i jakten på ”den gode idéen.” Når han i tillegg er en vandrende katasrofe, går dette både utover familie, venner og rektor.

 

At Espen gjemmer seg på do for å undersøke hvor ofte familiemedlemmene må gjøre sitt fornødne,
- danner et ekteskapsbyrå og forsøker å spleise sin egen tante med rektoren på
   skolen han går på,
- lager et nytt språk som på en samling gjør narr av kinesiske lærere,
- prøver å se hvor lenge han kan holde sin egen bestefar våken,
- er bare noen av påfunnene han finner på i løpet av denne hysterisk morsomme
  boken.

 

Bjørn Ingvaldsen er ute med den tredje boken om tolv år gamle Espen Herbert. Jeg er genial – Espen Herberts opptegnelser III er den åttende boken han har gitt ut, og den inngår i serien 10:12 hos Gyldendal Tiden.

 

Bjørn Ingvaldsens fortellerstil er levende og underholdende. De mange morsomme episodene i denne boken vil engasjere barn, mener jeg, også de som helst ikke liker å lese.

 

Espen kan godt sammenlignes med gamle og gode rakkerunger som Emil eller Pippi Men denne gangen får vi en bråkmaker i en litt mer moderne verden. Han klarer å stelle i stand vanvittig mye bråk, men han er selvsagt helt harmløs. Det som gjør at leserne liker bøkene så godt, særlig barna, er ikke bare humoren, men også at de kan kjenne seg igjen Espen.

 

Selv om ikke alle gjør så mye tull som han, er likevel hendelsene i boka ikke usannsynlige. Espen lever i en normal tilværelse med mor, far og søsken - skole og (manglende) venner. Leserne blir ikke tatt med i noen fantasiverden.

 

Alle de merkelige påfunnene til Espen kan skje i det virkelige liv. Boken fokuserer litt på Espens forhold til foreldre, søsken og venner. Espen har som sagt ikke mange venner. Men til tross for det og familiens skuffelse over hans konstante sprell, er Espen en gutt som har troen på seg selv. I tillegg vil han så inderlig gjerne vinne dataprogrammet. Selv om en idé går i vasken, og Espen får husarrest for det han har stelt i stand, gir seg ikke. Han går løs på noe nytt.

 

At boken er gitt ut i serien 10-12 vil vel bety at barn fra 10 år og oppover er målgruppen. Men jeg syns at den også ville fungert fint for barn fra 6 år, gjerne som høytlesning. Jeg ville også anbefalt denne boken til voksne, for ingenting er vel som en god latter? – og jeg garanterer at det er det denne boken vil gi deg!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst