Sider: 544 i paperback.

Land: USA

Språk: Engelsk

Serie: Nr 1 i serien twilight

Publisert: 5 oktober 2005

Hva handler den om?

Boken handler om en jente som heter Isabella Swan. Hun flytter fra ett varmt og solfylt Phoenix til en liten by som heter Forks, Som er kjent for sitt garanterte regnvær nesten hver dag. I Phoenix var hun en lite populær jente, uten noe særlig venner. Når hun kommer til forks kan hun ikke tro den oppmerksomheten hun får. Hun får raskt venner og en hel haug med beundrere. Første dagen på skolen sin får hun øye på en liten gruppe ungdommer som sitter på et bord i kantinen. Ingen enser dem ett blikk. Bella blir fortryllet av alles overnaturlige skjønnhet og bleke hud. I biologitimen får hun en av dem som partner: Edward Cullen.

Hun merker en utrolig fiendtlighet av han. Han setter seg så langt fra Bella han kan og sitter med knyttede hender rundt bordplaten. Han prøver til og med å endre timeplanen sin til en annen biologitime, når som helst.

Det begynner og snø, Og veiene er glatte. Bella er på vei inn i bilen sin da en annen bil sklir på isen. Hun ser Edward borte ved bilen sin, så ser hun en stor bil komme rett mot henne. Hun kommer til å bli most mellom den bilen og trucken sin. Plutselig kjenner hun et støt i siden og Edward står ved siden av henne og hjelper henne opp. Hun blir tatt til sykehuset, men det har ikke skjedd noe med henne. Hun lurer veldig på hvordan Edward kan ha løpt hundre meter på under ett sekund, og han sier bare at han stod der hele tiden. De blir venner, og Bella sitter sammen med han i kantinen. Resten av Cullen barna sitter på ett annet bord og virker irriterte over at Edward sitter med Bella. Hun forteller han om mistankene sine, at han er en slags spiderman eller noe slikt, men han forteller at han er noe langt farligere enn det, men han vil ikke forteller henne hva.

Etter en dag på stranda men venner, Edward var ikke med, har hun funnet ut ved å lure en gammel familievenn, Jacob Black, til å fortelle henne at Edward er en vampyr. Hun blir glad over å vite hva han er, men litt skeptisk over at han drikker menneskeblod, men blir lettet da hun finner ut at han drikker dyreblod, som resten av familien. Hun lærer av Edward at han synes det er vanskelig å være rundt henne, fordi hun lukter så fantastisk godt. Og han må konsentrere seg veldig om ikke å bite henne. De blir forelsket og kjærester, og Edward lærer bedre og bedre og kontrollere seg.

Edward tar henne med på familiens baseballkamp som kan kun spilles i tordenvær. De blir overrasket av noen andre vampyrer som setter i gang en jakt etter Bella. Jakten ledes Av sporhund vampyr James som synes dette bare er gøy og gjør det bare for å få en utfordring. Det er en spennende og intens slutt.

Hva synes jeg om boken?

Jeg Elsket boken. Den var romantisk, spennende, skummel, morsom, interessant. Dette er en sånn type bok som får deg til å ville lese flere bøker når du er ferdig med den. Det er en bok jeg ikke kunne legge fra meg. Jeg var våken to netter bare for å lese boken. Jeg drakk kaffe midt på natten så jeg ikke sovnet fra boken. Vanligvis er jeg ikke så fan av kjærlighets historier, men denne var bare helt fantastisk. Jeg følte at jeg skjente rollene i boken godt, og synes det var trist hvis en av dem ble triste. Jeg lo masse gjennom boken. Jeg synes rett og slett den er helt superduper. Jeg har anbefalt den til kusinene mine, og de likte den like godt som meg. Vi har blitt skikkelige fans av denne boken.

.

Boken har blitt oversatt til over 20 språk

Den har vunnet priser og fått nominasjoner.