Anmeldelse av Åsne Seierstads "Bokhandleren i Kabul".
2004.09.29

Forfatter: Åsne Seierstad

Forlag: Cappelen

Utgivelseår: 2003

Sider: 283

Kapitler: 21

Forfatteren er den norske damen Åsne Seierstad, hun jobber som freelance journalist. Hun dekte Irak-krigen for både NRK og Aftenposten. Hun er en omdiskutert rikskjendis i Norge og har vært på mange harde studier i mange forskjellige land, blant annet i Russland.

Åsne flytter midlertidig inn hos familien til den afghanske bokhandleren Sultan Khan. Det er en stor familie med kone, sønner og døtre. Sultan driver og eier en bokhandel i Kabul, og hans sønner jobber også der dagen lang. De er en velstående familie etter afghansk standard. I løpet av Åsne sitt opphold blir døtre giftet bort, og Sultan tar seg en andre kone; Sonja. Det skjer også mye forretningsmessig, Sultan drar på reiser og resten av familien kjemper en daglig kamp for å bli frigjort fra Sultan som bestemmer alt i familien. Mange av skikkene som omhandler ære og skam i forhold til kvinner henger igjen fra Talibanstyret, som nå er avsatt av amerikanerne.

Sultan Khan er hovedpersonen i familien, han bestemmer og det er han som sørger for penger. Han er kald og sta som person. Han er godt oppe i femtiårene. Han har to koner, den nyeste er en dum jente på 16 år. Den andre konen er Sharifa. Hun har vært konen til Sultan i mange år og fått mange barn med han.

Sonya er Sultans andre kone, hun slipper å gjøre noe husarbeid. Hun har ikke gått på skole og er ung. Hun får også en datter med Sultan. Mansur er Sultans eldstesønn. Han jobber i bokhandelen hele dagen, men har egentlig lyst til å gå på skolen istedenfor. Men det nekter Sultan han. Andre personer i familien er Bibi Gul, Bulbula, Leila, Eqbal og Fazil.

Denne boken foregår i Kabul, Afghanistans hovedstad rett etter Talibans fall. Temaene denne boken tar opp er kvinnens stilling i det afghanske samfunnet og de sosiale forholdene i Afghanistan. Språket er middels vanskelig å lese på alle områder, og det er en god del tekst i denne boka.

Denne boken tar opp et viktig tema, og dette gjør den mer spennende å lese. Det er veldig mange småhistorier som kan bli litt vanskelig å sette sammen, man kan bli litt desorientert når man leser denne boken. Boken er godt skrevet ellers, hun formulerer seg godt og har mye spennende å si. Det er en bok man får lyst til å fortsette å lese på. Hun setter ting i en fin vinklig og får veldig godt frem den kvinneundertrykkende holdningen blant menn i Afghanistan. Man får et veldig grundig inntrykk av hvordan forholdene er der og hvordan livets gang går i Kabul.