Idrettens utvikling

Har motivet for idretten forandret seg fra å ha det gøy til å bli berømt å tjene penger?
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.02.08

I det siste har idrette blitt mer og mer konkurransepreget. Før i tiden drev en idrett for å ha det gøy, men nå driver de fleste med det for å vinne, bli best! Men fortsatt er det folk som driver med det for å ha det gøy. Hvordan har dette skjedd? Det spørsmålet har mange lurt på! Presidenten Ingar Pedersen er president i det Danske idrettsforbundet og sier dette: Da man starter med idrett er det fordi det er gøy, da man blir flinkere blir ofte konkurransepresset høyere og man vil mer. Hvis man da ikke vinner uten juks første gangen vil man da gjøre alt for å vinne.

 

Positive og negative sider om idrett!

Det fins mange positive og negative med idrett. De positive sidene er at man får god helse, kondisjon og man spiser sunnere. Man får nye venner, nye utfordringer og man kommer seg opp av sofaen. De negative sidene ved idrett er dopingen. Flere og flere idrettsutøvere doper seg eller annet for å vinne. Man får dessverre ikke tatt alle som doper seg, men de som blir tatt blir utestengt fra all idrett over en lengre tid. Presidenten i det Norske idrettsforbundet Tove Paule har denne kommentaren: Vi har blitt strengere på stevner med å ta de personene som jukser.

 

En annen negativ side skadene. Ofte blir persone skadd, mange blir alvorlig skadd som kan være varige. For eksempel Dagfinn Enerly da han kolliderte med lagkamerat Øyvind Hoås, og brakk nakken. Enerly ble lam fra nakke og ned på en fotballkamp. Nå sitter han i rullestol.

 

En tredje negativ side er forfølgelsen. Hvis man blir kjent blir det ofte forfølgelse, og mange av de kjente får trusselbrev.

 

Sluttkommentar

Jeg synes at alle som kan og har tid burde drive med idrett. Man får så mye ut av det senere i livet. Man får en god samvittighet og en god følelse hvis man presterer bra uten juks. Mange har nyttårsforsett som sier: I år skal jeg begynne med idrett. Begynn med idrett å ha det gøy.

 

Kilder: Daria, vg, wikipedia.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst