Elektrolyse av kobberklorid

Naturfagsrapport fra et forsøk med elektrolyse.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.01.31

Innledning:

Vi skal lage elektrolyse, og se hvordan det fungerer. Vi skjønner det også bedre når vi ufører det praktisk. Vi skal skille to grunnstoffer ved hjelp av elektrisk energi, og se hvordan man kan fremstille metaller.

 

Utstyrsliste:

Vernebriller

En glasskål

Et 4,5 V batteriboks

To karbonelektroder

Kobberkloridløsning (CuCl2 ca 1M)

To ledninger

 

Beskrivelse:

Vi fikk utstyret og koblet ledningene og elektrodene sammen, og da var det bare å ta dem ned i løsningen å se hva som kommer til å skje. Det begynte fort å lukte klor, slik som i ueneshallen. Etter en stund tok vi opp den ene elektroden og den var blitt rød. Det var kommet et tynt lag med kobber på den. Fordi fra den negative polen på batteriet strømmer elektronene til den ene elekroden, som da blir negativt ladd. Her fanger ionene opp elektronene og blir til kobberatomer. Nå vil den andre elektroden få for lite elektroner. Den blir positivt ladd og trekker derfor til seg de negative kloridionene. Etter hvert ble ionene brukt opp, og klor lukten forsvant.

 

Konklusjon:

Elektrolyse skjer når strøm ledes gjennom en saltløsning. Vi lager en sluttet strømkrets.

 

Kobberklorid ble spaltet til kobber og klor:

Kobberionene trekker til seg den negative elektroden, fordi den har positiv ladning. Ionene fanger opp elektroner og blir kobberatomer. Det kom da et belegg med kobber på den. Klorionene trekker seg til den positive elektroden, fordi den har negativ ladning. Det blir til kloratomer og så klormolekyler. Det kom da et sterkt klor lukt, fordi kloret steg opp av løsningen i gassform. Den elektriske energien gjør at det blir kjemiske reaksjoner, og at vi klarer å skille stoffene fra hverandre.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst