Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Enzymvirkning

Enzymvirkning

Rapport fra øvelse "6.1 Enzymvirkning".

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.10.2007
Utstyr:

Sukkerbit

Jod

Vann

Lite begerglass

tang

 

Teori og hensikt:

Kroppen vår må bryte med de næringsstoffene vi tar inn. Proteiner må spaltes til aminosyrer, fett til glyserol, fettsyrer og polysakkarider til monosakkarider. For å få dette til å fungere i kroppen vår, som "bare" holder 37 grader,, trengs det enzymer. Enzymer er stoffer som får prosesser til å gå fortere enn de ellers ville ha gjort. I dette forsøket skal vi illustrere hvordan enzymer virker.

 

Hypotese:

Vi forventer at blandingen blir gul fordi stivelses løsningen blir spaltet til disakkarider.

 

Framgangsmåte:

Vi tok å holdt en sukkerbit i en tang inne i avtreksskapet. Vi tok en fyrstikk og tenkte nå. Etter vi hadde prøvd det tok vi den ned i en boks med aske.

 

Resultat:

Da vi tok å tente på smeltet sukkerbiten, den tok ikke fyr. Etter vi hadde gjort det dyppet vi den i en boks med aske. Da tok den fyr. Den startet å brenne med en svak blålig flamme, med en anelse gult på tuppen.    

 

Konklusjon:

Min konklusjonen min er at sukker brenner ikke alene, men med litt hjelp fra aske tar den fyr.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil