Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Brasil

Brasil

Artikkel om landet Brasil. Skrevet av meg og ei vennine. Dette ble brukt til framføring og sammen med en film.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.10.2007


Brasil er det 5. største landet i verden. I byen Rio de Janeiro hvert år kan man finne verdens største Karneval, Rio. Brasil er også kjent for sin store regnskog, med elva Amazonas. Landet har mye å by på for både små og store.

 

República Federativa do Brasil

<bilde>

Bilde: Utsikt over Rio de Janeiro med Kristus frelseren statuen på Sukkertoppen.

 

Hovedstad: Brasìlia

Største byer: São Paulo, Rio de Janeiro, Belo Horizonte, Salvador og Fortalez.

Offisielt språk: Portugisisk, men det snakkes også engelsk, spansk og over 200 indianerspråk

Areal: 8 547 404 km²

Folketall: 186 112 794

Myntenhet: Real

Religion: Romersk-katolsk

Styreform: Føderal republikk

President: Luiz Inácio Lula da Silva

Nasjonaldag: 7. september


Landsmotto: Ordem e Progresso (Orden og Fremgang)    

 

Landskap

Brasil ligger i det østlige Sør-Amerika og grenser til landene Fransk Guyana, Suriname, Guyana, Venezuela, Colombia, Peru, Bolivia, Paraguay, Argentina, Uruguay samt Atlanterhavet.

 

Nord i landet ligger den lavtliggende og omfattende regnskogen Selvas, og elva Amazonas (6570km) som bukter seg gjennom den. Regnskogen blir fort hogd ned, og flere dyre- og plantearter er truet. Skogen ligger lavt i terrenget, og med Amazonas buktende gjennom, oversvømmes området hvert år.

 

Brasils høyeste fjell Pico da Neblina (2994m.o.h.), som ble oppdaget så sent som i 1962, ligger også der. Et annet høyt punkt i Brasil er Pico das Agulhas Negras i nærheten av Rio de Janeiro og Sao Paulo.

 

Vest i landet finner man store områder som våtmarksområdet Pantanal. I sør finner man en del åser og fjell. Brasils største elver er Amazonaselva og Rio Paraná.

 

Klima

Når vi ser på Brasils store areal, tenker vi at klimaet skulle variere mye, men det er faktisk ikke slik.

Landet har et klima uten store svingninger verken i temperatur eller nedbør. Brasil ligger i den tropiske klimasonen. Som vil da si at bortsett fra et område i nordøst som har et tørt klima, får de største områdene av Brasil en årlig nedbør på 1000 og 2000 mm. I nordøst inntreffer det iblant lengre tørkeperioder.

 

I Amazonas faller det nedbør hele året. Her er klimaet varmere og det er stabilt året rundt. Landet har stort sett et fuktig tropeklima. Middeltemperaturen ligger stort sett i overkant av 20C. Dagstemperaturen kan noen steder komme opp i 38 grader, og i sør kan laveste temperatur komme ned i rundt 11 grader.

 

<bilde>

Bildet: Kart over Brasil.

 

<bilde>

Bildet: Det brasilianske flagget.

 

Historie

Da Brasil ble oppdaget av den portugisiske oppdagelsesreisende Pedro Álvares Cabrl i år 1500, hadde landet allerede vært bosatt av urbefolkninger i 25 000 år. I de neste tre århundrer, bosatte det portugisere seg i landet og administrerte landet som koloni. Det meste var basert på slaveri.

 

På 1600-tallet kjempet portugiserne mot De forente Nederlandene og Frankrike om kontrollen over kolonien.

 

I 1693 ble det funnet gull i fjellene inne i landet i delstaten som i dag heter Minas Gerais (de store gruvene). Dette var begynnelsen på et stort gullrush som flyttet all politikk, alt økonomisk og all kultur nedover i landet. Salvador til Rio de Janeiro i 1763. Men mot slutten av 1700 tok gullet slutt.

 

I 1808 flyttet den portugisiske kongen João VI til Brasil sammen med sin familie og regjeringen. Han var på flukt fra Napoleon. De dro tilbake til Portugal i 1821, men deres opphold i landet sterket brasilianernes ønske om å få selvstyre. Deres ønske ble oppfylt i 1822, da den daværende prinsregent Dom Pedro I opprettet et uavhengig Brasil. Dette uavhengige landet besto helt til den neste keiser Dom Pedro II ble avsatt i 1889 og en føderal republikk ble opprettet.

 

Slaveriet i Brasil ble ikke opphevet før i 1888. Brasil var da et av de siste landene i verden som fikk stoppet dette. De var 25 år etter USA og 80 år etter England.

 

Mellom årene 1895 og 1909 ble kaffe og gummi en ny rikdom i landet, og tiden omkring 1900 var urolig, borgerkrig og opprør var nærmest en del av hverdagen. Etter den første verdenskrig fortsatte opprøret, og det ende med den radikale bevegelsens venstre parti i 1930 grep makten under ledelse av Getulio Vargas. Han endret grunnloven to ganger, og den ble tilsutt diktatorisk makt. Vargas ble i 1942 med på de alliertes side under den andre verdenskrig. Han mistet makten etter krigen, men kom tilbake i 1950. Da han ikke fikk noe makt etter å ha kjempet lenge uten hell, begikk han selvmord i 1954.

 

I 1960 ble Brasìlia gjort til hovedstad isteden for Rio de Janeiro. Dette gjorde slutt på å kjempe for å få brukt de uutnyttede ressursene i landet.

 

I år 2000 var det 500 år siden portugiserne ”oppdaget” landet. Da ble det holdt feiringer med store demonstrasjoner og politiet sto på vakt med køller og tåregass.

 

Næringer og ressurser

Jordbruk, industri og energi er de viktigste ressursene i Brasil. Jordbruk foregår i den sørlige og den sørøstlige delen av Brasil. Der blir det blant annet dyrket soyabønner til fôr og kaffe. Brasil er kjent for å dyrke mer kaffe enn noe annet land i verden. Mesteparten av kaffen blir eksportert. Hvis vi regner med gjennomsnittet, så jobber hver fjerde voksen i jordbruket i Brasil. Brasil har også Sør- Amerikas største husdyroppdrett.

 

Industrien foregår i og rundt byene São Paulo, Rio de Janeiro og Belo Horizonte. Her er det tilgang til jernmalm, steinkull og ikke minst arbeidskraft. Industrien danner blant annet biler, fly, datamaskiner, kjernekraftverk, kjemikalier, våpen, papir, stål, dagligvarer og klær. Utvinningen av jernmalm er en av verdens største. En stor del av malmen selges til andre land. Det finnes også mangan- og koppergruver i Brasil.

 

Brasil har jo også en god del vannkraft. Landet har blant annet et av verdens største vannkraftverk, Itaipu, som ligger ved elva Paranà, som er grenseelv mellom Brasil og Paraguay. Fra energiverket føres strømmen 80 mil til industrier og husholdninger, først og fremst i São Paulo-området. Mens olje pumpes opp fra oljefelt ved atlanterhavskysten og i Amazonas-bekkenet.

 

<bilde>
 

Bildet: Itaipu vannkraftverk er et av verdens største vannkraftverk.

 

Kultur

Kulturen i Brasil var tidlig veldig påvirket av portugisisk kultur, kanskje ikke så rart, siden folket kom fra Portugal. Portugiserne innførte sitt språk, sin religion og sine lover til landet. Andre kulturpåvirkninger kommer fra asiatiske og europeiske kulturer, men noe kommer også fra indianerne som var brasilianernes slaver før i tiden. På grunn av alle innvandrerne som kom til Brasil, har også språket forandret seg. Om man sammenlikner portugisisk fra Brasil og Portugal, ser du at det er litt forskjell. Det meste er selvfølgerlig likt, men ikke alt.

 

Drar du til Rio de Janeiro 40 dager før påske, kan du se verdens største karneval, Rio, i full avmarsj med fantastiske kostymer og masse farger. Hvert år er flere tusen mennesker samlet i gatene i byen for å få en kikk på dette storslåtte karnevalet. Mye glitter, paljetter, lite klær, men som samtidlig er store g masse sminke er en del av opplegget. Noen ganger går kvinnene nakne, og har bare sminke på deg. Svære statuer, drager, vogner og slikt er også med. Dette er en svær hendelse, og masse turister strømmer mot Rio de Janeiro for å se på. Karnevalet begynner på askeonsdag og varer i fem dager.


 

Karnevalet markerer begynnelsen på Lent. Lent er en 40 dager lang ”sesong” hvor de romersk-katolske ikke skal spise kjøtt. Det holdes også flere små karneval over hele landet.

 

<bilde>

 

Bilder: Fra karnevalet Rio i byen Rio de Janeiro.

 

<bilde>

 

Matkulturen i Brasil består av består av mye hvit ris, svarte bønner og krydder i kombinasjon med kjøtt, kylling eller fisk. Brasilianske spesialiteter inkluderer moqueca, en delikatesse som inneholder sjømat krydret med dendê olje og kokosmelk. Det er i tillegg mikset grønnsaker som sopp, løk og pepper og bønner sammen.

 

Musikk og dans er viktig i Brasil. Dansestiler som samba, bossa nova og forrò er noen av de mest kjente. Samba er et fellesnavn for en rekke danser som alle kan bli sett i karnevalet Rio. Når brasilianerne danser, kler de seg ofte ut med flotte skjørt og bikiniliknende topper.

 

Brasils stolthet

<bilde>

Bilde: Brasils landslag, 2007. Øverst fra venstre: Dida, Adriano, Juan, Kaka, Lucio og Cafu. Nederst fra venstre: Ronaldo, Ronaldinho, Ze Roberto, Roberto Carlos og Emerson.

 

Brasils herrelandslag i fotball er det nasjonale fotballaget til Brasil, og dette laget blir administrert av Brasils Fotballforbund. Det brasilianske fotballforbundet ble stiftet i 1919, og landet ble medlem av FIFA i 1923. Brasil har deltatt i 18 VM-sluttspill, og nasjonalstadion er Maracanã i Rio de Janeiro.

 

Brasil er det eneste landslaget som har deltatt i samtlige sluttspill som har blitt arrangert. De har vunnet fem VM-titler, og landslaget har også vunnet Copa América og Confederation Cup en rekke ganger.

Det brasilianske landslagets trener er Carlos Caetano Bledorn Verri kjent som Dunga.

 

I mange år har Brasil vært kjent for sin talent for fotball. De kaller den sin stolthet. Navn som Pelè, Carlos Alberto, Zico, Rivaldo, Roberto Carlos, Ronaldinho, Ronaldo, Kaka, Adriano og Dida har satt seg fast i våre minner som verdens kjente og beste fotballspillere.

 

Brasil har spilt 92 kamper, som er en rekord, vunnet 64, tapt 14 og hatt likt på 14 kamper. Deres første kamp var i 1914. Da var det en kamp mellom Rio og São Paulo som valgte ut det engelske Exeter City F. C, som Brasil vant 2-0 over.

 

Opp gjennom årene har det vært mye styr med landslagets fotballdrakter. Det er blitt mange uenigheter og de har blitt tvunget til å skifte mange ganger. Men nå ser det ut som om de kommer til å ha den gule og blåe drakta som vi kjenner dem så godt for.

 

<bilde>

Bildet: Brasils mange fotballdrakter. Helt fra starten av til nå.

 

<bilde>
  

Bildet: Brasils stolthet gjennom tider, Pelè.

 

Brasil er verdens kjent for sin fotball og sin egen stolthet Pelè. Den tiden han var hos Brasil (1957-1971) var han scorekongen. Han skorte hele 77 mål, og er blitt kåret til den beste brasilianske fotballspilleren av det 20. århundre foran Garrincha og Zico. Bare etter Mohammed Ali er Pelè regnet for å være verdens mest kjente idrettspersonlighet. Og bare 17 år gammel ble han verdensmester for Brasil. Han var den yngste verdensmesteren noensinne.

 

Men la oss ikke glemme Brasils damelandslag. Laget ble dannet på 1980-tallet. I løpet av 1990-tallet forbedret laget seg kraftig og tok sin første medalje under VM i fotball for damer i 1999 i USA. Kvinnelandslagets trener er Renè Simoes. Damelandslaget er ikke like kjent som herrelandslaget, men de er kommet seg kraftig på ett par tiår. Om ett par år vil også navn som Aline, Daniela og Renata Costa sitte fast i våre minner som ett av verdens beste dame fotballspillere.

 

<bilde>

Bildet: Det brasilianske kvinnelandslaget i fult fest. Her har de vunnet over USA i 2007 under ”Pan American Games at Maracana Staduim”, 26 Juli 2007, i Rio de Janeiro, Brasil.

 

 

Kilder:

- Wikipedia

- Daria

- Google (bilder)

- TriTrans (oversetting)


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil