Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Titanic

Titanic

Dette er en stil hvor jeg kort har fortalt litt om en film som har berørt meg, nemlig Titanic.

Karakter: 5+

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.09.2007
Tema
Filmer

Filmen Titanic gjorde inntrykk på meg pga. at det er en sann historie. Jeg vil også si at det er den mest omtalte båtulykken vi har hørt om. Det var tross alt jomfruturen til Titanic, og mange hadde høye forventninger til dette fremragende skipet. Bare det å tenke på at så mange mennesker døde den natten, gjør meg veldig trist.

 

Sent på kvelden den 14. april 1912 traff RMS Titanic et isfjell og over midnatt 15. April sank skipet. Det du ser i filmen er kanskje ikke helt sant, men det er det nærmeste sannheten vi har kommet tror jeg. Etter å ha sett denne filmen, klarer jeg ikke å la være og tenke på den. Jeg, som sikkert flere av dere, blir så sentimental av denne filmen, og det er fryktelig at så mange mennesker skulle dø denne natten.

 

Selve handlingen i filmen Titanic er også litt trist. I begynnelsen av filmen blir vi presentert for hovedpersonene, Rose Dewitt Bukater, den bortskjemte jenta som kommer fra en rik familie. Hun har ingen interesse av å reise med dette skipet, for det er bare et skip som frakter henne tilbake til Amerika. Hun reiser selvfølgelig på 1. klasse sammen med moren og hennes forlovede Cal. Mens på 3. klasse, møter vi sjarmerende Jack Dawson, en ung mann som lever på lykke. Han tjener penger ved å tegne portretter av personer han ser, og vant billetten i en runde poker. Sammen med sin beste venn, Fabrizio, stiger de ombord på den fantastiske skipet.

 

Etter en lang kjedelig middag på første klasse, får Rose nok. Hun løper ned til enden av båten, på 3. klasse dekket og klatrer over rekkverket. Hun vil ta sitt liv, da hun ikke finner meningen med å leve det lenger. Likevel gleder hun seg ikke til å hoppe, og da Jack kommer bort til henne for å hjelpe henne opp, tråkker hun plutselig feil, og Jack blir nødt til å dra henne opp. Skrikene hennes vekker så mye oppmerksomhet, så mange kommer for å se hva det er. Hennes forlovede får vite om dette, og kommer straks ned for å hente sin blivende kone. Jack blir rost, og som en takk får han være med i middagen neste dag.

 

Utover i filmen blir Jack og Rose bare bedre og bedre kjent, og det utvikles andre følelser også. De faller fort for hverandre og sniker seg unna for å være sammen. Mora til Rose forbyr nemlig henne og være sammen med Jack, og vil ikke høre et ord om han engang.

 

Etter en svært romantisk stund inne i en vogn, blir de søkt etter av mannskapet om bord. Rose's forlovede, Cal, har anklaget Jack for å stjele et smykke som tilhørte Rose, og han og hans agent klarer og gjøre så han blir satt i arresten.

 

Da skipet plutselig kjører inn i et stort isfjell, skaper det kaos hos alle ombord. Skipet starter og synke, og på noen timer ligger hele skipet under vann. Bare noen klarte og komme seg opp i livbåter, mens andre lå enten i vannet og frøs i hjel, eller druknet og gikk ned sammen med skipet.

 

Rose, og 6 andre ble reddet opp av vannet, og tilsammen var det bare 705 som overlevde. Mellom 1350 – 1512 personer døde den natten.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil