Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sunn livsstil

Sunn livsstil

Oppgaver om livsstil, kosthold og doping.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.05.2007


Hva jeg forstår med sunn livstil?

1. Sunn livsstil er riktig dose med mosjon, et fornuftig kosthold, hyggelig omgang med venner og en god natts søvn. Det som er viktig for å ha et sunt og stabilt kosthold er å tilføre kroppen alle de næringsstoffene den har bruk for å leve et godt og aktivt liv. Kostholdet er den viktigste faktoren vi har for det forebyggende helsearbeidet. Slik at alt du spiser blir en del av kroppen, dessuten påvirker det også utviklingen av den totale helsa. Alternativ medisin har alltid hevdet at kosten er en av hopvedpilene for god helse, forebygge og helbrede sykdommer med diett. Fiberkost for helsetilstanden i tykktarmen, og til og med forebyggelse mot tykktarmskreft. Trener du mye er det lurt å spise i god tid før treningsøkta,for at kroppen skal kunne fordøye ned maten og nyttiggjøre seg med næringsstoffene som maten inneholder. Det er viktig å spise variert og sunt, kos deg med søtt i helga men ikke støtt.

 


2. Hvilke måltider jeg mener er viktigst og hva bør de inneholde:

Det er viktig med regelmessige faste måltider, mindre mettet fett, sukker og salt. Det er viktig med vegetarisk, ubehandlet, naturlig dyrket mat med tilskudd av vitaminer og mineraler.

 

Dagens viktigste måltid er frokosten .Dette er vist ved at en god frokost legger et godt grunnlag for det som skjer senere. Som skoleelev selv merker jeg det at jeg har større utbytte av undervisningen. Man blir mer konsentrert som igjen gir bedre resultater. Frokosten bør inneholde grovt brød, lettmelk eller skummetmelk eller hvis du vil ha nok jern fra kroppen kan du drikke juice.

 

Lunsj: Formiddagsmat er også et veldig viktig måltid for at du skal orke å arbeide deg gjennom   hele dagen. Det rimeligste er å smøre med en matpakke hjemmefra. Dersom det ikke går så hold deg unna kioskmat, småspising og brus som kan føre til hjerte og karsykdommer. Sats heller på noe sunt kanskje de matvarene du skulle velge blant til frokost, og velg blant disse også til lunsj.

 

Middag: Dette er hovedmåltidet for dagen og du bør ikke hoppe over det. Bruk tid på middagen, og gjør den til en hyggestund sammen med kjente og familie. Hopp over gatekjøkkenmat, men kok heller poteter, ris og gjør det til et godt skikkelig og sunt måltid. Spis ofte fisk, eventuelt en frisk salat uten dressing. Bruk også pasta, spis deg passe mett, med vann som drikke til maten. Sats på umettet fett for kroppen. Mettet fett er vanskeligere å bryte ned  på kroppen, dessuten kan det føre til forkalkninger i kretsløpet

 

Kveldsmat: Mange er sultne til kvelden og bare kaster i seg så mye mat som mulig. Dette er ikke det lureste man kan gjøre for det går utover fordøyelsen. Til kvelds kan du f.eks drikke et glass juice og spis en yoghurt. Dette er bra mat for kroppen og du får en god metthetsfølelse.

 

Kostsirkel

 

3.a) To former for spiseforstyrrelser: Anoreksi og Bulimi.

Årsakene til disse er mange. Derfor er det viktig å ta disse problemene på alvor så tidlig som mulig, for hvert enkelt tilfelle. Hvis du har mistanke om at en venn eller venninne har utviklet en av disse lidelsene, er det viktig å ta opp dette problemet med en voksen.

 

b) Anoreksi:

De som lider av spiseforstyrrelsen anoreksi, spiser svært lite. De føler seg tykke, selv om vektreduksjonen er stor. Dessuten vil de skjule problemene sine. Disse vil gjøre alt for å se så bra ut som mulig, derfor trener de veldig hardt, og bruker det som en forklaring på deres lille vektap, sett i deres øyne.

 

<bilde>

 

Bulimi: De som lider av spiseforstyrrelsen bulimi begynner med å slanke seg litt, men etter hvert begynner de å spise mer enn planlagt. Mange opplever dette som en redsel for ikke å kunne spise når de først har begynt. Derfor sørger de for etter måltider å kaste opp maten eller at de bruker avføringspiller og vanndrivende midler. Typiske symptomer er at de svinger med vekten, overdrivende trening og fordøyelsesmerter som magesmerter. Dette kan blant annet gå hardt ut over tennene som blir ødelagt av magesyre når de kaster opp så ofte som de gjør.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil