Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Benito Mussolini

Benito Mussolini

Benito Mussolinis liv, fra fra begynnelse til slutt.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.05.2007

Benito Amilcare Andrea Mussolini

(1883 – 1945)

 

Benito Mussolini var født 29. juli 1883 i Italia. Han ble født i en fattig familie i den lille landsbyen Predappio. Han var en sosialist, og var sekretær i et sosialistisk parti. Han var redaktør for en liten lokal avis, og i 1911 ble han arrestert for å ha distribuert propaganda.

 

Da 1. verdenskrig brøt ut, brøt han med sosialismen. Han tjenestegjorde under krigen og ble alvorlig skadet av en granat i 1917. Etter krigen var Mussolini bannlyst fra sosialistenes rekke. Han ble leder for fascistpartiet i 1919. I 1922 ledet Mussolini tusenvis av fascister i en marsj mot Roma, for å kreve regjeringsmakt. Ved hjelp av valgfusk og trakkasering av motstandere, fikk Mussolinis fascistiske parti klart flertall under valget i 1926. Mussolini var statsleder og hadde full regjeringsmakt. Han brukte mye penger på politiet og hæren, men også på sykehus og skoler. Han ble kalt , som betyr . Mussolini fikk diktatorisk makt, og erklærte krig mot Hellas, og senere USA. Men begge gangene ble han presset ut, og bekjempet av allierte styrker. Da store deler av Italia ble okkupert av Tyskland, gjorde Mussolini INGENTING, for å hjelpe de 8000 jødene som ble bortført. Tallet har vært enda høyere dersom sivilister og italienske militære ikke gjorde sitt for å redde dem.

 

I 1945 prøvde Mussolini å flykte til Sveits. Men uten hell, Mussolini, elskerinnen hans og hele hans fascistiske regjering ble skutt og drept 27. april 1945. Han er gravlagt på hjemstedet sitt i Predappio.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil