Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kongehuset

Kongehuset

Dette er et essay som handler om kongehuset, om hvordan det er i dag og om vi i det hele tatt trenger det.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.04.2007
Tema
Styreform

"En tikkende bombe" er en god beskrivelse for Det Norske Kongehuset. Vi er verdenskjente for vårt monarki. Pressen verden over elsker skandaler i de kongeligekretser. Og hva er vel da bedre enn når kronprinsen gifter seg med en skandaleforfatter? Nei, de simpelthen bare elsker oss.

 

Det hele startet vel da Kronprins Haakon Magnus giftet seg med Mette Marit Høiby. Kristiansands-jenta hadde ingen prikkfri fortid. Dop, fyll, festing og sexvideo er bare noe som denne jenta har vært borti.

 

Med på lasset fikk vi og en meget spesiell far. Du har sikkert sett han i "Se og Hør" eller andre sladreblader. Sven O. Høiby eller Pappa Høiby som han også er kalt, har f. Eks vært gidt med en stripper, solgt historier og bilder av Mette Marit til pressen, forbannet kongehuset og mye mer. Mette Marits bror flyr inn og ut av fengsel, hennes eks-forlovede er forsatt gal etter henne og sønnen Marius har hun fra et annet forhold. Er dette slik vi vil at en fremtidig dronning skal være?

 

Det gjorde det ikke akkuratt bedre med at vårt siste håp, Prinsesse Märta Louise giftet seg med, den mye omtalte, skandale-forfatteren, Ari Behn. Og ga fra seg prinsesse tittlen fordi hun ville heller lese eventyr på tv. Vi har et moderne kongehus, det kan vi vel trygt si.

 

Jeg leste på internett om en gutt som hadde besøkt kongehuset i sommer, og han hadde møtt et ektepar fra belgia. Dette skrev han:
”I sommer var vi på omvisning på slottet. Der snakket jeg med et ektepar fra Belgia. Da jeg spurte hvorfor de valgte å komme til Norge, svarte de: "Fordi vi er veldig interesset i kongefamilier, og vi har lest så mye om det norske kongehuset i belgiske aviser og blader. Er der sant alt det som har stått om hun Kronprinsessa?""Ja, meste parten av det" svarte jeg. Da så de dumt på meg, og ristet oppgitt på hodet. ”

 

Er det dette mange mennesker skal tro er Norge, et av verdens rikeste land? Selvsagt er vi kjent over verden, og berømmelse er forsovitt bra, men dette er vel ikke den berømmelsen vi vil ha?

 

Jeg undrer meg på hva folk verden over tror om oss her i nord. Burde vi egentlig i det hele tatt ha noe kongehus? Det er da virkelig opp til hver og en av oss å avgjøre. Men hvordan skal det gå dersom vi lar en slik familie representere Norge? Og er det egentlig slik vi vil ha det? Hvorfor kan ikke Norge også ha en president i steden for en kongefamilie som får penger av skatten vår og sverter Norges navn? Tenk på de stakkars menneskene som var med på å bygge opp dette landet. Tenk på besteforeldrene våre som er nødt til å godta at det som skal bli det nye kongehuset er som det er! Da hadde i hvertfall jeg blitt temmlig irritert, og ikke minst skuffet!

 

Det er jo selvsagt mange som fortsatt vil ha kongehuset også da. Og et moderne kongehus kan jo være bra det også. Verden utvikler seg jo i en forrykende fart og det er vansklig å henge med. Litt krydder er jo noe vi kan lære oss å tåle, og uten kongehuset, hva skulle ellers SE&HØR drevet med?

 

Det om Norge skal ha et kongehus eller ikke, det burde folket velge, det burde vært en avstemning som viste om vi skulle ha det eller ikke… sånn som tidene forandrer seg så blir det feil å bare ha et kongehus fordi det er en tradisjon og det har alltid vært det. Tidene forandrer seg, kanskje vi burde følge med?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil