Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vietnam

Vietnam

Faktaoppgave om Vietnam.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.03.2007


<bilde>
Beliggenhet

Vietnam er et land i sørøst Asia som grenser mot Kina i nord, Laos og Kambodsja. Landet ligger nært ekvator. Det er et land som strekker seg langs kysten i øst. Arealet på landet er ca 330.000 kvadratkilometer, så det er litt større enn Norge, det er sånn ca. på størrelse med Norge + halve Finnmark. Men Vietnam er et relativt lite land i forhold til innbyggertall.

 

Klima

Klimaet i Vietnam kan variere veldig. Fra frost og kulde i høydene i nord, til varmt og fuktig klima i sør og gjennomsnittstemperaturen er på ca 25-27 °C. Det avhenger av årstiden. Men selv om det er varmt så regner det ofte, og det er alt fra 2000 - 10000mm nedbør hvert år. Landet følger monsunsesongen. Og i mars – april er det den varmeste temperaturen, med en gjennomsnittstemperatur på 35 °C. I juli-oktober er det regntid. Og fra oktober-februar er den kjøligste perioden med lite nedbør.


 

Økonomi

Vietnam er et av verdens fattigste land. Men etter Vietnamkrigen ble det innført flere reformer for å bedre økonomien, og landet gikk fra planøkonomi til markedsøkonomi. Etter det har Vietnam opplevd en stor økonomisk vekst, men vanlige vietnamesere har blitt så vant til fattigdom at de ikke merker særlig mye av den økonomiske veksten. Men, økonomien er på vei opp.

 

I og med at Vietnam er et kystland så er store deler av økonomien fiske. Hvert år fanges det ca 800.000 tonn fiske, som blir eksportert eller solgt i landet. Fiske er det nest største næringsmiddelet i Vietnam. 20 % av landet er dekket i skog, hvor mye av dette blir brukt til brensel, sagtømmer og industritømmer.

 

7/10 i Vietnam driver med jordbruk, hvor mesteparten driver med risdyrking. Ris er det største næringsmiddelet i landet. Vietnamesere utnytter fjellandskapet i risdyrkingen, med å lage store ristrapper.  En stor fordel med dette er blant annet vanningen, man utnytter vannet svært bra med trapper. De lager kanaler som fører vannet til

<bilde>
risplantene, og når den ene trappen en full så renner det ned videre til neste trapp, slik får man maksimal utnyttelse av vannet. Dette er et sykt arbeid som gjøres for hånd! Det er ingen maskiner som kommer seg opp i det bratte fjellandskapet. Og man kan tenke seg hvor mye jobb det er å gå opp til øverste trapp hver dag. Men det dyrkes også mais, sukker, poteter og te.

 

Språk

Vietnamesisk er det offisielle språket i Vietnam, men rundt i Vietnam kan du høre folk som snakker både fransk og engelsk, de har dette fra tiden da Vietnam lå under Frankrike som koloniland.

 

Hvor mange bor i landet?

Det bor ca. 79 millioner mennesker i Vietnam, hvor ca 4/5. person bor på landsbygda. Når du kommer ut til landet er det rismarker så langt øyet kan se. Kun ca 20 % av befolkningen holder til i byene.

Folketallet stiger i en jevn fart hvert år, det stiger med ca 2,2 % hvert år. Folk flytter ut til landsbygda for å hjelpe til med oppbygningen etter krigen.

 

Landskapstrekk

Landskapet i Vietnam er ganske variert, alt fra hvite strender, jordbruksland og ristrapper, til skog, elver og daler. Tre fjerdedeler av landet er høyder og fjell.. Høyeste punktet i landet er fjellet Fan Si Pan 3144 moh.

En gang i tiden var nesten hele Vietnam dekket i frodig skog. Men etter det kom mennesker dit forsvant skog og jordbruk og byer tok over. Bedre ble det heller ikke når amerikanerne brukte napalm under Vietnamkrigen for å finne skjulestedene til Vietcong-soldatene. Nå prøver myndighetene i Vietnam å plante opp skogen igjen. Det kan bli en lang prosess.

 

Det er både et rikt dyre- og planteliv i landet. Det er over 12000 plantearter, og det finnes sjeldne dyrearter som er utryddet i andre land der. Som tiger, leopard, svartbjørn, honningbjørn, flygeekorn og flere typer apekatter.

 

Valuta

Valutaen som blir brukt i Vietnam er ”dong”. 1 Norsk krone tilsvarer ca. 2677 dong.

 

Hovedstat, og andre store byer

Hovedstaten i Vietnam er byen Hanoi. Der bor det ca 3.5 millioner mennesker. Det er en travel by, hvor det kryr av mopeder og sykler i gatene hver dag.

 

Andre store byer er Ho Chi Minh byen, og Danang. Beliggenhet til byene kan du se på kartet lengre opp.

Og mopeden preger virkelig bildet av byene i Vietnam. Hver dag er det flere dødsulykker i trafikken. De kjører ikke så veldig fort, men bruken av hjelm er svært liten. Og det er tillatt med 2 voksne på mopeden der, og hvis de får plass til flere enn det, er det også tillatt! Du trenger ikke å gå langt for å se en unge sove mellom far og mor mens de suser gjennom gatene på moped.

 

Det er mopedene som dominerer trafikken, og bilene som er der opplever ofte lange køer, fordi det er hele tiden mopeder som skal raskt fram. Og skjer det en ulykke mellom en bil og en moped så er det som oftest bilen som får skylda.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil