Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Portugal

Portugal

Kort faktatekst om Portugal.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2007

FAKTA OG FLAGGET:

<bilde>
Dette er flagget til Portugal den var ikke sånn før, før i tiden var den hvit og blå. Men nå har de forandret på flagget sitt.

 

HISTORIE:

Portugal er spesielt kjent for sjøfarere og deres oppdagelser. Portugal var diktaturstyrt av Antonio de Oliveira Salazar i 1932 til 1968. Og han ville ha kolonier av de afrikanske land, og når de afrikanske nektet førte dette til krig. Det har vært mange kriger mellom Afrika og Portugal når Antonio de Oliveiea Salazar ikke fikk det som han ville. I 1970 døde han, og etter noen år gav de opp, og gav alle de afrikanske kolonier til Afrika. På 1400- tallet var Porugal en stor sjøfartsnajon med mange berømte oppdagelser. I dag er portugisisk det sjuende mest snakkete språk. Hovedproduktet som lages av kork er flaskekorker, og de skaffer mer enn halvparten av verdens kork.

 

POLITIKK:

Porugal er en republikk land med demokratiske styreform. De velger presidenten velges for fem år. I 2005 gikk Sosilalistpartiet av mest seier, og statminister Jose Socrates kom til makten. Landet har opplevd en stabil økning i økonomien siden 1985 og helt til i dag. Hovedutfordringene til en regjeringen er høy arbeidsledigheten, og landet sliter fortsatt med negativ handelsbalanse. I januar 2006 vant Anibal Cavco Silva presidentvalget.

 

RELIGION:

97% av den portugisiske befolkningen tilhører katolisime. Det er mange andre religioner, men det ikke så mange. Det er jøder, kristne, muslimer, protestanter og noen fler.

 

KLIMA:

Klima om sommeren og høsten i Portugal er bedre enn om vinteren og våren. Været om sommeren er mye varmere enn om vinteren, fordi om sommeren regner det ikke så mye som det regner om vinteren. Og det kan hende at det snør der også noen ganger. Skal man reise dit bør man reise om sommeren, da er det mye finere vær. Temperaturen om sommeren kan gå opp til 49 grader, mens om vinteren kan den gå ned til –12 grader.

 

MAT:

Nasjonalretten i Portugal er grønn suppe - Caldo verde som det heter på portugisisk. De produserer mange slags ost i Portugal, som kan konkurrere med verden beste. De har mange forskjellige type ost. Tørket, saltet torsk er en portugisisk oppfinnelse. Portugal impoterer torsk fra Norge for å dekke det årlige behovet.

 

KILDER:

http://home.online.no/~nancys/portugal/norsk/food/index.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Portugal

http://www.leksikon.org/art.php?n=3094

http://www.caplex.no/web/ArticleView.aspx?id=9328139

http://images.google.no/images?hl=no&q=bilder+av+portugal&btnG=S%C3%B8k+etter+bilder&gbv=2

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil