frankrike

En grundig særoppgave om Frankrike.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Annet
Lastet opp
2007.03.08
INNHOLD

<bilde>

  • forord
  • Fakta om Frankrike
  • Frankrike historisk
  • Viktige personer
  • Frankrike er kjent for
  • Flagg og kart fra internett
  • Etterord
  • Kilde
FORORD

Jeg skal skrive en en prosjekt om Frankrike. Jeg valgte dette landet fordi, jeg har vært i Frankrike, og ville vite mer om den. Og selfølgelig er Frankrike et spennende land.

 

De hovedpunktene jeg skal legge vekt på er:

  • Hva er spesielt for landet
  • Fakta om landet
  • Tegne flagg
  • Tegne kart
  • Den historiske delen

Til slutt vil dette ca bli på 8- 10 sider. Jeg ser fram til dette prosjektet og skal jobbe hardt. Håper resultatet blir bra.

 

FAKTA OM FRANKRIKE

<bilde>
Styreform: Republikk, betyr at Frankrike ikke har konge og dronning.

Hovedstad: Paris   

Folketall: 59,3 millioner innbyggere i år 2000

Befolking: personer av fransk avstamming utgjør 94% av folketallet. av disse er det flere grupper som snakker sitt eget språk og har sterk frigjøringsbevegelser, som bretonerne i Bretagne i nord ca. 50 000 baskere i Pyreneene og korsikanerne.

Religion: Kristendom, Islam 1%, Jødedom 1% og Romersk-katolsk

<bilde>
Språk: Fransk snakker alle der, det er det offisielle språket.

Mynt: Fransk Franc

Nasjonaldag: 14. juli

Midel levealder: 78,8 år, det er flest mennesker som lever opp til ca. 78 år.  

Statsminister: Lionel Jospin      

Høyeste fjell: Mont Blanc som er 4807 meter over havet.

Klima: I januar pleier det å være 3 grader og i juli 19 grader. Det vil si at det er kaldt om vinteren og varmt

<bilde>
om sommeren.

Medlem av: EU

President: Jacques Chirac

Tidsforskjell: Norsk tid

Andre byer: Marseille, Lyon.

 

 

<bilde>
Frankrike ligger: Midt i Vest-Europa mellom Tyskland og Spania. I nord ender landet i sandstrender og kalkklipper ved Den engelsk kanal og klippene i Bretagne. I sørvest vender pinjeskoger og sanddyner ut mot det stormfulle Atlanterhavet. De solvarme åsene i Sør-Frankrike synker ned mot Middelhavet

Arealfordeling: Mye av Frankrike er fruktbart jordbruksland. det er blant annet fine husdyrbeiter, hveteåker og sukkeroeproduksjon i nord og vingårder og lavendelåker i sør. Massif Central Utnyttes som saubeiter.

Analfabetisme: 1%

Innbygger per lege: 350

Naturforhold: Det franske landskapet veksler fra bølgende åkrer i nord til snue høydeplatåer i Massif Central og ville fjell i Alpene og i Pyreneene i sør.

 

FRANKRIKE HISTORISK

<bilde>
Historisk sett har Frankrike vært en stormakt og i dag er Frankrike et av hovedlandene i EU. Frankrike har internasjonal innflytelse gjennom sine oversjøiske departementer og territorier samt gjennom sine bånd til de tidligere koloniene. Frankrike er også blitt en svært viktig handelspartner for Norge, og vårt samarbeid innenfor kultur og utdanning er blitt sterkere de siste årene. Denne studieretningen gir kunnskaper i fransk språk og en dypere forståelse av Frankrikes historiske rolle og betydning i dag.

 

 

VIKTIG ÅRSTALL:
  • 560: Frankisk dekker mesteparten av Frankrike.
  • 911: Vikingene overtar hertugdømmet Normandie.
  • 1297: Grimaldidynastiet hersker i Monaco
  • 1337: Hundreårskrigen mot England.(fram til 1453).
  • 1491: Frankrike og Bretagne forent.
  • 1789: Den franske revolusjon begynner.
  • 1804: Napolen Bonaparten Krones til Keiser.
  • 1815: Napoleon slått av briter og prøyssere ved waterloo.
  • 1852: Frankrike blir republikk igjen.
  • 1870: Preussen slår frankrike Paris-kommune revolusjon Den tredje republikk.
  • 1914: 1. verdenskrig mot Tyskland (fram til 1918).
  • 1939: 2. verdenskrig mot Tyskland (fram til 1945). Frankrike okkuperte i 1940, frigjøring i 1944.
  • 1957: Frankrike medgrunnlegger av EEC (senere EU).
  • 1958: Charles de Gaulle blir president.
  • 1968: Arbeidere og studenter gjør opprør
  • 1969: de Gaulle trekker seg.
VIKTIGE PERSONER:

ROBESPIRRE

<bilde>

Advokaten Maximilien Robespierre (1758-1894) var en av de fremste ledren for revolusjonen. Han ledet Jakobinerklubben, og i 1793 var han leder for Velfredskomiteen som sto bak den store terror. i 1794 ble han selv sendt til giljotinen

 

<bilde>
CHARLES DE GAULLE

Charles de Gaulle (1890-1970) Var offiserutdannetog brigadegenral da han høsten 1940 flyktet til London. Derfra oppfordret han det franske folket til å bekjempe den tyske okkupasjonmakten og vant anerkjennelsen som leder for den franske motsandskomiteen. i 1958 ble de Gaulle President, og deretter styrte han landet til han gikk av i 1969.

 

LOUIS 14

<bilde>

Aldri har franskekongenes makt vært større enn under Louis 14.s lange regjeringstid (1643-1715). Louis trodde på en konges guddommelig rett til å herske og regjerte uten parlament. Han omorganiserte hæren og la nye landområder under seg. Men den overdådige livsførselen hans førte til at landet ble nesten bankeritt.

Frankrike er kjent for
<bilde>
DISNEYLAND

Disneyland åpnet i 1955 og hadde kostet hele 17 millioner dollar å bygge. Det var verdt det, for 30 år etter hadde 250 millioner mennesker besøkt parken, også konger og dronninger fra hele verden.

 

Parken er i dag verdens største, og blir stadig større. I parken er det mange hoteller der du kan overnatte, for det blir du nødt til hvis du skal ha sjans til å få med deg flere enn ett område av parken. For den består av mange områder blant annet zoologisk hage, teatre, kinoer, parker med fontener, blomster og trær, berg og dalbaner, karuseller osv. Walt ville også lage en park i Florida, den skulle hete Disneyworld.


 

<bilde>
PARIS

Kunstmuseet Lovre ligger på den fasjonable bredden av elven Seine, som deler byen i to. Venstre seinbredde er fra gammelt studentens og kunsternes tilhold sted. der ligger også det kjente eiffeltårnet. Paris er Frankrikes kulturelle og politisk sentrum og en av verdens vakreste og mest besøkte by.

 

MAT

Det franske kjøkken er verdensberømt, og ord som cafe`, restauranter og pate` går igjen i mange språk. Av fransk spesialiteter kan nevnes bouilabisse (fiskesuppe), escargots (snegler) og granouilles (froskelår).

 

JORDBRUK

Franske bønder dyrker blant annet hvete, bygg, sukkerroer og minst ikke druer for vinproduksjon. Omkring en tredel av den dyrkete marken er beite for storfe og sau,

<bilde>
som holdes for melkens og kjøttets skyld.

 

- Ost

Franskmenn lager over 365 slags ost av ku-, sau,- og geitemelk. Også melke og smør er viktige eksortartikkler.

 

- Korn

Viktigste franske kornsort er hvete og som dyrkes på store gårder i Nord-Frankrike, der jorden er god.

 

- Vin

Vinene fra Bordeaux, Bourgogner, Champagene og Rhonedalen selges verden over. Frankrike er ledene vinnasjon og nøyer med kvalitetskontrollen.

 

<bilde>

EIFFELTÅRNET

Eiffeltårnet ble bygget til Verdensutstillinga i 1889. Det skulle rives etter at utstillinga var over, men har blitt stående som et vartegn for byen. Tårnet med sine 300 meter var, inntil 1930 verdens høyeste byggverk. I 1900 ble heisanlegget sluttført.

 

ANDRE NÆRINGER

Frankrike har viktige industrien er som kjemikalier, stål, elektronikk og ferdige varer og er en aktiv romfartsnasjon. Tre firedeler av landets energibehov blir dekket av kjerne kraft. Parfyme og motebaransje gir også gode eksportinntekter.

<bilde>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FLAGG

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst